handdator

Visa fullständig version : Frågor angående vassleprotein


panzer123
2011-03-15, 16:02
Tjena, jag har läst att vassleprotion ska kunnas ta upp snabbare om man dricker den ensam. Och om man dricker den tillsammans med en måltid blir det som vanlig protein. Vad menas med vanligt protein i detta samband ? Vad händer om man dricker upp shaken först och äter mat sedan ?

Tack på förhand

vicarious
2011-03-15, 16:05
Tjena, jag har läst att vassleprotion ska kunnas ta upp snabbare om man dricker den ensam. Och om man dricker den tillsammans med en måltid blir det som vanlig protein. Vad menas med vanligt protein i detta samband ? Vad händer om man dricker upp shaken först och äter mat sedan ?

Tack på förhand

Lite svårdefinierat. Det går ju givetvis inte att säga att "det blir som köttprotein" eller "det blir som äggprotein". Det man kan säga är att upptaget blir långsammare om du tar det tillsammans med en måltid än om du tar det ensamt.

Om du tar vasslet först och är relativt tom i magsäcken så kommer nog vasslet börja tas upp men om allt hinner tas upp innan maten kommer är svårt att säga.

Såna här saker är extremt onödigt att egentligen bry sig särskilt mycket om. Det faller enligt mig under kategorin "optinojja" även om det är intressant att spekulera i :)

Langster
2011-03-15, 16:06
Tjena, jag har läst att vassleprotion ska kunnas ta upp snabbare om man dricker den ensam. Och om man dricker den tillsammans med en måltid blir det som vanlig protein. Vad menas med vanligt protein i detta samband ? Vad händer om man dricker upp shaken först och äter mat sedan ?

Tack på förhand
Oavsett hur man vrider och vänder på det så är det bara vanligt protein ändå. = Det spelar ingen roll.

panzer123
2011-03-15, 16:19
Oavsett hur man vrider och vänder på det så är det bara vanligt protein ändå. = Det spelar ingen roll.

OKej, tack för svaret :) Har ytterligare en fråga, om jag käkar 40 g protein till frukost (shake 20g+ 125gmozzerella=20g) klarar jag mig på 4 knäckemackor under dagen utan att musklerna tar skada. Frukosten äter kl 7 och sedan får jag i mig vanlig mat (kött ris sallad) kl 4 igen.

Langster
2011-03-15, 16:28
OKej, tack för svaret :) Har ytterligare en fråga, om jag käkar 40 g protein till frukost (shake 20g+ 125gmozzerella=20g) klarar jag mig på 4 knäckemackor under dagen utan att musklerna tar skada. Frukosten äter kl 7 och sedan får jag i mig vanlig mat (kött ris sallad) kl 4 igen.

Ja, så länge du får i dig tillräckligt med protein per dag så spelar det ingen roll hur långa pauser du tar mellan ätandet inom den tidsperioden.

panzer123
2011-03-15, 20:21
Ja, så länge du får i dig tillräckligt med protein per dag så spelar det ingen roll hur långa pauser du tar mellan ätandet inom den tidsperioden.

Okej, tack så mycket för hjälpen!