handdator

Visa fullständig version : Jag ligger på kaloribalans och det går så bra!


Pretorian
2011-03-15, 12:34
Det är många frågor från personer som har problem och de får inga resultat men nu kommer här ett positivt inlägg.. :-)

Jag ligger ganska stilla på min vikt. Jag tränar hårdare än tidigare, mer frekvent. Jag får i mig mycket protein (och en del godis på helgerna).

Mitt mål är att tappa så mycket fett som möjligt utan att förlora muskler.

Jag känner, fast vikten ligger still, att spegelbilden ser bättre och bättre ut. Det handlar om små detaljer, som jag knappast tror att någon anna märker. Men rutorna börjar komma fram (i rätt ljus) även nummer sju och åtta och jag ser hur bröstmusklerna börjar få en markantare form, även på ovansidan.

Är det en illusion (det är ok så länge jag inte vet om det) eller kan jag vara mer vältränad fast jag ligger på kaloribalans? Jag vill ju tappa fett men det är kanske dumt att börja ligga på minus nu när det ändå går så bra?

young_george
2011-03-15, 12:39
Givetvis kan du bli mer vältränad och muskulös på "kaloribalans".

Mauriice
2011-03-15, 13:48
Man får ju heller inte glömma att det faktiskt är sjukt svårt att ligga exakt på Kcal-balans, så vem vet; kanske ligger du på ett litet underskott trots allt!

944RS
2011-03-15, 14:00
Du måste räkna med en ganska stor felmarginal när man räknar ut vad man äter och vilket behov man har så det är inget fel med att ligga på vad du tror/uppskattar är balans. Så länge det går åt rätt håll för dig finns det ingen anledning att ändra tycker jag.

Pretorian
2011-03-15, 15:42
Man får ju heller inte glömma att det faktiskt är sjukt svårt att ligga exakt på Kcal-balans, så vem vet; kanske ligger du på ett litet underskott trots allt!

Men om vikten ligger stilla så kan jag väl inte ligga på minus?

vicarious
2011-03-15, 15:46
Men om vikten ligger stilla så kan jag väl inte ligga på minus?

Vikten är väldigt känslig för felkällor. Sedan kan du ju dessutom gå ner i fettvikt men upp i muskelvikt.

Pretorian
2011-03-15, 19:24
Absolut men ligger vikten still så är det väl kaloribalans, oavsett om jag tappar fett och får muskler?

hejhopp79
2011-03-15, 19:34
Dessutom ligger ingen på exakt kcal-balans eftersom allt trots allt är uppskattningar.

Men ja, ligger vikten still så gör den. Men som du säger kan det betyda att du fått gynnsammare kroppssammansättning, som i mindre fett och mer muskler. Det om något är ju optimalt egentligen.

Eddie Vedder
2011-03-15, 20:05
Absolut men ligger vikten still så är det väl kaloribalans, oavsett om jag tappar fett och får muskler?

Helt korrekt. Definitionen av kaloribalans är just viktstabilitet inom en mätperiod, att viktfluktuationer helt enkelt är inom felmarginalen.

vicarious
2011-03-15, 22:16
Absolut men ligger vikten still så är det väl kaloribalans, oavsett om jag tappar fett och får muskler?

Ja, sett över den tidsperioden. Du kanske har underskott en dag och överskott en dag, vilket sett över en längre tidsperiod innebär balans.