handdator

Visa fullständig version : Rehab för supraspinatus (impigment) ?


Zorban
2011-03-15, 12:21
Har haft lite problem med ena axeln på sista tiden. Det gör inte direkt ont, däremot kan det hugga till lite snabbt vid vissa rörelser när jag håller axlarna högt, samt att jag upplever att jag förlorat styrka i t.ex bänkpress och inte kan pressa för fullt. Blev undersökt av en naprapat som sa att det troligen var något med supraspinatus, ett liten inklämning. Dock en väldigt lätt form av det eftersom jag inte svarade på några impigmentstest och inte direkt har ont.

Undrar därför över lite bra rehab-övningar för supraspinatus. Vilka typer av impigment finns det och hur lång tid brukar det ta att läka, förutsatt att det inte är så allvarligt. Kan någon form av impigment (t.ex pga en irriterad sena) självläka, eller måste det tränas bort?

axelaj
2011-03-15, 12:26
Har haft lite problem med ena axeln på sista tiden. Det gör inte direkt ont, däremot kan det hugga till lite snabbt vid vissa rörelser när jag håller axlarna högt, samt att jag upplever att jag förlorat styrka i t.ex bänkpress och inte kan pressa för fullt. Blev undersökt av en naprapat som sa att det troligen var något med supraspinatus, ett liten inklämning. Dock en väldigt lätt form av det eftersom jag inte svarade på några impigmentstest och inte direkt har ont.

Undrar därför över lite bra rehab-övningar för supraspinatus. Vilka typer av impigment finns det och hur lång tid brukar det ta att läka, förutsatt att det inte är så allvarligt. Kan någon form av impigment (t.ex pga en irriterad sena) självläka, eller måste det tränas bort?

Kan gå att träna bort, men inte alltid. Jag har haft likannde problem i 2 år, och nu till slut ( efter att ha provat allt ) så ska jag opereras. Men det är en lång väg dit inom den vanliga vården kan jag säga... sjukgymnaster, läkare, röntgen, sjukgymnast igen osv osv.

Men ta skadan på allvar direkt så kanske du kan fixa den snabbare!

Zorban
2011-03-15, 12:35
Hur pass allvarlig var din skada då? Besvärades du mycket av den på/utanför gymmet? Vad jag har förstått så är det extremt vanligt och kan inte tänka mig att så många opereras.

axelaj
2011-03-15, 13:27
Hur pass allvarlig var din skada då? Besvärades du mycket av den på/utanför gymmet? Vad jag har förstått så är det extremt vanligt och kan inte tänka mig att så många opereras.

Nja min skada var inte så allvarlig i början, men blev värre och värre. Har ju besvär i vardagen samt på jobbet, så när alternativet att operera dök upp sa jag JA direkt. Jag anser att när man störs i princip dygnet runt av sina besvär, ja då måste man göra något.

Zorban
2011-03-15, 15:10
Givetvis :-) Men nu har jag inte mer problem än att jag tycker att jag inte kan köra så hårt i pressövningar, blir dock ingen smärta utan vänstersidan stannar före högersidan.

Men om det beror på t.ex en irriterad/svullen sena, går inte det över av sig själv efter ett tag om man inte belastar?

TurningTorso
2011-03-15, 22:44
Den bästa förebyggande träningen är nog att se till att man har bra rörlighet i bröstryggen och att skulderbladet rör sig på rätt sätt. T ex svaghet i nedre trapz och serratus anterior gör att skulderbladen inte stabiliseras neråt vilket axlarna tar stryk av.

Zorban
2011-03-16, 10:16
Fast nu är jag mer inne på rehab. Har som sagt inte direkt ont någonsin, förutom för en tioendels sekund när jag gör mycket rörelser med armarna ovanför huvudet. Det är mest att vänster sida känns svagare och lägger av i exempelvis bänkpress. Det verkar dock inte gå över, oavsett om jag vilar eller inte.

Zorban
2011-03-16, 13:06
Att det nästan aldrig gör ont, förutom väldigt mild smärta vid visas rörelser, är det en indikation på att det inte är så allvarligt?

TurningTorso
2011-03-16, 13:51
Jag kan bara utgå ifrån mig själv, men allvarsgraden brukar ju öka med smärtan.
Om det jag skrev är mer prehab än rehab spelar ingen roll tycker jag. OM det är så att bröstrygg och skulderbladsfunktionen inte är på topp, så kommer det påverka dina axlar negativt. Men en naprapat/sjukgymnast borde ju kunna hjälpa dig med detta.

Kvoterar Eric Cressey angående just supraspinatus:

"If you want to keep the supraspinatus healthy, you don’t need to make a dedicated effort to strengthen it. You need to strengthen the muscles that position the scapula so that there is more clearance through which that tendon can pass under the acromion process. These would include lower trapezius and serratus anterior. Strengthening the muscles of the rotator cuff will help to depress the humeral head as well."

Zorban
2011-03-16, 13:58
Njae jag frågade specifikt om han trodde det kunde bero på dåliga förhållanden mellan olika muskler / svaghet någon annanstans, men han sa att allt såg bra ut.

Iaf om man nu har problem med utrymme runt supraspinatus så låter ditt förslag bra. Vilka övningar är lämpliga här?

TurningTorso
2011-03-16, 14:43
Jag är i full gång att rädda mina egna axlar från undergång och jag försöker snappa upp så mycket jag kan. Försöker läsa allt av Eric Cressey då han är bra på just axlar. Kolla in artikelserien "Shoulder savers" i tre delar på t-nation. Kommer med många tips och film på övningar...

Martin Löwgren
2011-03-16, 14:51
Njae jag frågade specifikt om han trodde det kunde bero på dåliga förhållanden mellan olika muskler / svaghet någon annanstans, men han sa att allt såg bra ut.

Iaf om man nu har problem med utrymme runt supraspinatus så låter ditt förslag bra. Vilka övningar är lämpliga här?

Har du en förträngning under acromion bör du först utredas för detta av en ortoped innan du börjar mixtra med övningar.

Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren

Zorban
2011-03-16, 14:53
Har du en förträngning under acromion bör du först utredas för detta av en ortoped innan du börjar mixtra med övningar.

Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren
Tack för svaret! Jag vet inte riktigt vad jag har, utan bara att supraspinatus hamnat lite i kläm. Det verkade dock inte vara så allvarligt, jag svarade negativt på impingements-testerna och lyckas bara framkalla en kort smärta när jag härjar för mycket med händerna ovanför huvudet. Bör jag fortfarande gå till en ortoped? Som sagt är i princip Enda symptomet att jag känner att vänstersidan inte orkar riktigt lika mycket i exempelvis bänkpress.

Har aldrig varit hos någon ortoped men vet många som gått dit och fått lite halvt dåliga erfarenheter av ortopeder som i princip säger att de kan ge en kortison-injektion och skicka en till sjukgymnast.

Naprapaten jag var hos är vad jag vet väldigt van vid sådana här skador. Hans rekommendation var att vila någon vecka, börja köra lite mer träning för rotatorcuffarna, och ta det lite lugnare i visas övningar till en början.

axelaj
2011-03-16, 15:15
Har du en förträngning under acromion bör du först utredas för detta av en ortoped innan du börjar mixtra med övningar.

Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren

Precis! Det är just detta som jag har, upptäcktes på en MR-röntgen. Har försökt att åtgärda detta genom träning, men det funkar ej.

Ortopeden ansåg därför att operation var lämpligt. Ett ganska enkelt ingrepp enligt honom, och de flesta blir hjälpta.

Men inte det första man gör såklart, men om tiden bara går och ingen förbättring sker, ja vad gör man?

Zorban
2011-03-16, 15:16
Frågan är, det känns inte som man bara kan gå till ortopeden och be om en MRI, inte en chans att man får det. Sålänge man inte gråter av smärta har man inte "tillräckligt ont".

TurningTorso
2011-03-16, 17:04
Hittar du en duktig ortoped så varför inte. Nu kanske jag är lite allmänt skeptisk, men alla har vi ju våra erfarenheter av läkarvården.

Jag säger inte att man inte bör utreda, men om man ser likheter med Quasimodo när man tittar sig i spegeln så gör ju inte det saken bättre. Sedan borde ju någon utreda vad det kan röra sig om för inklämning. En MR kan ju vara bra i vissa fall, men när man skannar folk utan problem så tenderar ju de också att se förjävliga ut i lederna.

Lite rörelseträning för bröstrygg och skulderstabiliseringövningar borde väl inte var så farligt att pröva på. Det kan ju även vara dumt att mosa runt supraspinatus alltför mycket. Men jag kan egentligen bara fixa bilar och lite annat, så jag säger bara vad som fungerat för mig när det gäller axlarna.

Zorban
2011-03-16, 18:53
Tackar för svaret :-)

Jag ska börja träna lite lätt om några dagar och ta det lite lugnare med de övningar som blivit påverkade. Om jag inte märker någon förbättring på några veckor så får jag prova en ortoped.

Ego
2011-03-16, 19:54
Du fick inget program av personen som undersökte dig?

Har haft lite problem med ena axeln på sista tiden. Det gör inte direkt ont, däremot kan det hugga till lite snabbt vid vissa rörelser när jag håller axlarna högt, samt att jag upplever att jag förlorat styrka i t.ex bänkpress och inte kan pressa för fullt. Blev undersökt av en naprapat som sa att det troligen var något med supraspinatus, ett liten inklämning. Dock en väldigt lätt form av det eftersom jag inte svarade på några impigmentstest och inte direkt har ont.

Undrar därför över lite bra rehab-övningar för supraspinatus. Vilka typer av impigment finns det och hur lång tid brukar det ta att läka, förutsatt att det inte är så allvarligt. Kan någon form av impigment (t.ex pga en irriterad sena) självläka, eller måste det tränas bort?

Zorban
2011-03-16, 20:02
Du fick inget program av personen som undersökte dig?
Inget specifikt, utan jag skulle ta det lite lugnare i övningar som involverar axlarna (gå ner rätt mycket i vikt och köra lite fler reps), och samtidigt köra de vanliga övningarna för rotatorcuffarna. Som sagt är smärtan väldigt diffus och förekommer väldigt sällan. Gjorde en bunt tester hos naprapaten men lyckades inte få det att göra ont. Hoppas givetvis att detta är en indikation på att det är ett väldigt milt fall av inklämning som jag kan träna bort.

Ego
2011-03-16, 20:20
Inget specifikt, utan jag skulle ta det lite lugnare i övningar som involverar axlarna (gå ner rätt mycket i vikt och köra lite fler reps), och samtidigt köra de vanliga övningarna för rotatorcuffarna. Som sagt är smärtan väldigt diffus och förekommer väldigt sällan. Gjorde en bunt tester hos naprapaten men lyckades inte få det att göra ont. Hoppas givetvis att detta är en indikation på att det är ett väldigt milt fall av inklämning som jag kan träna bort.

http://www.youtube.com/watch?v=F0pO86z0Jpw
2-4 set 12-20 reps.

Subscapularis Push-ups eller med Hantlarna
2-4 set 12-20 reps.

Band Pull Aparts
2 x 30

No Money - http://www.youtube.com/watch?v=JNtAwjJaIPE

Shoulder Dislocations - http://www.youtube.com/watch?v=a4xA7sot_LE
30 reps.

Jag ansvarar inte om programmet förvärrar ditt tillstånd då jag inte undersökt dig i person. Gör på din egen risk.

2-3 gånger per vecka.

Zorban
2011-03-16, 20:30
Tackar! Kan No Money köras i cable? Har inga gummiband :-) Har redan börjat köra den sista övningen (fast med en handduk).

Av intresse, på vilket sätt moverkar dessa övningar inklämningen? Om rotatorcuffen ska växa så pass mycket att det gör skillnad borde man väl behöva hålla på väldigt länge, särskilt med så låg intensitet?

Eftersom du är sjukgymnast så kanske du vet vad det brukar vara för typ av "skada" när man bara får extremt kortvarig värk vid vissa rörelser när man har amarna över huvudet? Känns absolut inte annars, inga problem på nätterna och inte direkt på gymmet heller.

Ego
2011-03-16, 20:39
Tackar! Kan No Money köras i cable? Har inga gummiband :-) Har redan börjat köra den sista övningen (fast med en handduk).

Av intresse, på vilket sätt moverkar dessa övningar inklämningen? Om rotatorcuffen ska växa så pass mycket att det gör skillnad borde man väl behöva hålla på väldigt länge, särskilt med så låg intensitet?

Det blir inte samma effekt. Ett sånt band kostar 50-70:-. Om du inte tuggar sönder det, så håller det ett bra tag. Haft mitt i 2 år nu. :)

Målet är inte att direkt hypertrofiera cuffen, utan behandla den eventuella dysfunktionen.

Zorban
2011-03-16, 20:43
Får investera i ett gummiband då, och försöka att undvika att gnaga på det :-)

Oki, men om exempelvis supraspinatussenan är inklämd under acromiom pga överbelastning, vad är det då som blir bättre av att rotatorcuffarna tränas? Har inga invändningar mot det, är bara intresserad :-)

Ego
2011-03-16, 20:51
Får investera i ett gummiband då, och försöka att undvika att gnaga på det :-)

Oki, men om exempelvis supraspinatussenan är inklämd under acromiom pga överbelastning, vad är det då som blir bättre av att rotatorcuffarna tränas? Har inga invändningar mot det, är bara intresserad :-)

Såg att du lade till något mer i din post. External impingement brukar ha likande smärta.

Svårt att säga utan undersökning, om det är EI så skulle jag rekommendera att avstå från axelpressar, knäböj (speciellt front). Lägga till fler övningar för horizontell drag (rod osv). Stretcha inåtrotatorer, samt pectoralis minor. Foamrolla bröstryggen. Det är ungefär vad du själv kan göra, sedan brukar jag göra manuella behandlingar till det också. Men nu pratar jag bara rent allmänt, utan undersökning betyder mina ord inte så mycket. Rekommendationerna beror på graden av besvären och andra faktorer.

Jag skriver en artikel om det där, vill inte avslöja hela innehållet ;) om någon annan vill svara får de gärna göra det, jag sparar mig tills när den är färdig ;)

Zorban
2011-03-16, 20:56
Tackar! Ska köra alla de övningarna, avstå från militärpressar/knäböj och ta det väldigt lugnt med allt som rör axlarna. Vet du ungefär hur lång "rehab-tid" jag har att se fram emot, med tanke på att problemen inte är så stora än? Enda anledningen att jag börjat göra något åt det är för att jag tappat lite styrka.

Den som väntar på något gott... :-)

Ego
2011-03-16, 21:01
Tackar! Ska köra alla de övningarna, avstå från militärpressar/knäböj och ta det väldigt lugnt med allt som rör axlarna. Vet du ungefär hur lång "rehab-tid" jag har att se fram emot, med tanke på att problemen inte är så stora än? Enda anledningen att jag börjat göra något åt det är för att jag tappat lite styrka.

Den som väntar på något gott... :-)

Svårt att säga då jag inte ens vet utbredningen på problematiken och även då kan det vara lite svårt.

Det där med att avstå från knäböj är fullständigt upp till dig. Ta bort övningar är det sista jag brukar göra eller om jag inte har något annat val. Om du vill spela det safe, gör det. Internetdiagnostik är långt ifrån pricksäker ;)

Zorban
2011-03-16, 21:03
Får helt enkelt köra på i 10 veckor eller nåt och hålla tummarna. Tack för alla svaren iaf!

Är du säker på att problemen inte kan lösas av knäböj, som allt annat? :-)

Ego
2011-03-16, 21:10
Får helt enkelt köra på i 10 veckor eller nåt och hålla tummarna. Tack för alla svaren iaf!

Är du säker på att problemen inte kan lösas av knäböj, som allt annat? :-)

Om sex och böj inte hjälper så är man in deep shit så att säga ;)

Zorban
2011-03-16, 21:35
Går lika bra som gummiband :)

axelaj
2011-03-16, 21:58
Frågan är, det känns inte som man bara kan gå till ortopeden och be om en MRI, inte en chans att man får det. Sålänge man inte gråter av smärta har man inte "tillräckligt ont".

Nej självklart inte! Om du går den vanliga vägen inom sjukvården så dröjer det ofta ett bra tag innan du ens får träffa en ortoped...

Som jag sa, först blir det sjukgymnaster, sen olika röntgen, sen sjukgymnast, och SEN om inget har hjälpt, då provar man andra alternativ... brukar först innebära kortisonsprutor, och SEN möjligen kirurgiskt ingrepp.

Sen är alla ortopeder säkert olika. Min verkade mena att operation var det tveklöst bästa, även om man inte har så ont så man gråter...

TurningTorso
2011-03-16, 23:21
Av intresse, på vilket sätt moverkar dessa övningar inklämningen? Om rotatorcuffen ska växa så pass mycket att det gör skillnad borde man väl behöva hålla på väldigt länge, särskilt med så låg intensitet?


Utan någon som helst risk för att förstöra Ego's artikel kan jag ge ett ofullständigt men kanske tillräckligt svar på detta. :)

Den typ av inklämning som nämnts är ju när supraspinatussenan kläms mellan ledkulan på överarmen och benet som heter acromion. När man rör armen så stabiliserar rotatorkuffen kulan i leden. Vid instabilitet i detta fall så kan ledkulan röra sig uppåt när du höjer armen och då minskar ju utrymmet mellan kulan och acromion. Man kan också notera att eftersom acromion är en del av hela skuldran så innebär framåtroterade skulderblad att det blir andra vinklar i axeln. Rotera skulderbladen framåt och sträck upp armarna så förstår du vad jag menar.

Ego´s förslag på övningar är kanon efter egen erfarenhet. Tror dock Ego menar Scapular push ups som övn nr 2?

Ego
2011-03-17, 11:29
Ego´s förslag på övningar är kanon efter egen erfarenhet. Tror dock Ego menar Scapular push ups som övn nr 2?

Exakt! Tack mannen :)

Martin Löwgren
2011-03-17, 14:06
Tack för svaret! Jag vet inte riktigt vad jag har, utan bara att supraspinatus hamnat lite i kläm. Det verkade dock inte vara så allvarligt, jag svarade negativt på impingements-testerna och lyckas bara framkalla en kort smärta när jag härjar för mycket med händerna ovanför huvudet. Bör jag fortfarande gå till en ortoped? Som sagt är i princip Enda symptomet att jag känner att vänstersidan inte orkar riktigt lika mycket i exempelvis bänkpress.

Har aldrig varit hos någon ortoped men vet många som gått dit och fått lite halvt dåliga erfarenheter av ortopeder som i princip säger att de kan ge en kortison-injektion och skicka en till sjukgymnast.



Nej det tycker jag inte då en ortoped framförallt ska ta ställning till eventuell operation eller inte. Du verkar vara för bra för operation av det jag kan läsa.

Zorban
2011-03-17, 14:11
Nej det tycker jag inte då en ortoped framförallt ska ta ställning till eventuell operation eller inte. Du verkar vara för bra för operation av det jag kan läsa.
Nä precis det känns lite overkill med ortoped i dagens läge. Å andra sidan vill jag givetvis bli av med problemen så snabbt som möjligt. Som sagt är största problemet att jag känner mig lite svag i vänstra delen av kroppen i exempelvis bänkpress. Vänstersidan lägger av 1-2 reps före högersidan (har aldrig tidigare varit ojämnt stark på vänster/höger). Vidare kan det smärta till väldigt milt om jag rör händerna mycket ovanför huvudet och sedan tar ner dem.

Vad hade du sagt till en person som hade sådana symptom som du inte direkt lyckades provocera fram med de klassiska testerna?

Martin Löwgren
2011-03-17, 14:14
Nä precis det känns lite overkill med ortoped i dagens läge. Å andra sidan vill jag givetvis bli av med problemen så snabbt som möjligt. Som sagt är största problemet att jag känner mig lite svag i vänstra delen av kroppen i exempelvis bänkpress. Vänstersidan lägger av 1-2 reps före högersidan (har aldrig tidigare varit ojämnt stark på vänster/höger). Vidare kan det smärta till väldigt milt om jag rör händerna mycket ovanför huvudet och sedan tar ner dem.

Vad hade du sagt till en person som hade sådana symptom som du inte direkt lyckades provocera fram med de klassiska testerna?

Nöta mer rotatorcuff/skulderbladsstabilisering och avstå från saker som provocerar besvären.

Zorban
2011-03-17, 14:16
Nöta mer rotatorcuff/skulderbladsstabilisering och avstå från saker som provocerar besvären.
Tack! Men det är fritt fram att köra andra övningar (som involverar armarna) sålänge det inte gör ont? Tänkte vänta ett tag med pressövningar och köra på resten av kroppen typ som vanligt, samt köra rotatorcuffarna 2-3 gånger per vecka. Det borde fixa besvären inom några månader eller, med tanke på hur milda de verkar?

Martin Löwgren
2011-03-17, 14:20
Tack! Men det är fritt fram att köra andra övningar (som involverar armarna) sålänge det inte gör ont? Tänkte vänta ett tag med pressövningar och köra på resten av kroppen typ som vanligt, samt köra rotatorcuffarna 2-3 gånger per vecka. Det borde fixa besvären inom några månader eller, med tanke på hur milda de verkar?

Ja hade undvikit pressar över huvudet och annat som påfrester man kört på annars och varit noga med tekniken.

Zorban
2011-03-17, 14:22
Vad räknas som pressar över huvudet? :em: När jag skadade mig, och veckan innan, så hade jag inte kört militärpress eller något liknanade, det är troligt att det var i bänkpress/lutande hantelpress som skadan inträffade. Jag kan dock köra dessa två utan smärta, även om jag presterar sämre.

Martin Löwgren
2011-03-17, 14:30
Vad räknas som pressar över huvudet? :em: När jag skadade mig, och veckan innan, så hade jag inte kört militärpress eller något liknanade, det är troligt att det var i bänkpress/lutande hantelpress som skadan inträffade. Jag kan dock köra dessa två utan smärta, även om jag presterar sämre.

Alla former av axelpresar (snedbänk också).

Mvh

Zorban
2011-03-17, 14:33
Tackar, då kan jag iaf köra lite lätta plana hantel/bänkpressar sålänge det inte gör ont. Stort tack!

Zorban
2011-03-17, 16:30
En fråga till, när jag stärkt rotatorkuffarna osv, bör jag då kunna köra alla "farliga" övningar igen som vanligt? Antar att det är genetiskt hur trång man är i axeln. Vore ju tråkigt att skippa pressövningar resten av livet :-)

TurningTorso
2011-03-18, 05:12
En fråga till, när jag stärkt rotatorkuffarna osv, bör jag då kunna köra alla "farliga" övningar igen som vanligt? Antar att det är genetiskt hur trång man är i axeln. Vore ju tråkigt att skippa pressövningar resten av livet :-)

Kolla "shoulder savers"-serien jag skrev om tidigare. Där står många förslag, ex kör med hantlar ett tag, neutralt grepp, begränsa ROM genom att ligga på golvet osv.

Zorban
2011-03-18, 09:59
Oki tackar, ska kolla igenom Shoulder Savers, missade det inlägget tidigare.

Sover du aldrig? :-)

TurningTorso
2011-03-18, 14:14
Oki tackar, ska kolla igenom Shoulder Savers, missade det inlägget tidigare.

Sover du aldrig? :-)

Det händer till och från. :D

Angel
2011-03-18, 22:16
Nej självklart inte! Om du går den vanliga vägen inom sjukvården så dröjer det ofta ett bra tag innan du ens får träffa en ortoped...

Som jag sa, först blir det sjukgymnaster, sen olika röntgen, sen sjukgymnast, och SEN om inget har hjälpt, då provar man andra alternativ... brukar först innebära kortisonsprutor, och SEN möjligen kirurgiskt ingrepp.

Sen är alla ortopeder säkert olika. Min verkade mena att operation var det tveklöst bästa, även om man inte har så ont så man gråter...


Beror på vad man bor. Bor man i närheten av Göteborg kan jag rekommendera 2st ortopeder med någon månads väntetid. Och nej du behöver ej remiss. En MRI är en läkarbedömning, men de har ingen anledning att snåla med det om det anser att det tillför utredningen någonting. PM:a mig gärna om du behöver kontaktuppgifter.

Zorban
2011-03-19, 13:55
Provade att köra första passet idag (biceps/rygg) och la in 4-5 rehabövningar i början, samt stretching. Bland annat körde jag shoulder dislocations, scapula push ups, inåt/utåt-rotation i cable osv, eftersom jag inte fått tag i något gummiband än.

Jag provade också att köra stående hantelrotation (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html). Det gick bra, men sedan provade jag att köra samma övning fast jag vilade armen mot en skivstång på ett power-rack, dvs samma övning men jag slipper hålla upp armen själv. Då kände jag smärta i vänster axel. Vad gör jag åt det, vad jag hört så är det en jättebra övning för supraspinatus?

Vidare kändes hela vänstersidan mkt svagare än högersidan, exempelvis vid skivstångscurl och latsdrag. Vad kan det bero på?

TurningTorso
2011-03-19, 16:44
Om du vrider fram armen runt 30 grader så är den lite snällare mot axeln. Kabel blir lite annorlunda krafter också.

http://www.youtube.com/watch?v=eQ0qxpEXfbM

Zorban
2011-03-19, 18:12
Ska prova att köra den i cable. Men varför gör axeln (i min övning) ont när jag vilar armen mot en skivstång, men inte när jag själv håller upp armen? Det var den här jag körde http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk

Antar, i allmänhet, att jag inte ska köra några rehabövningar som känns obehagliga? Kommer jag ändå kunna stärka rotatorcuffarna tillräckligt för att inklämningen ska försvinna? Har exempelvis hört mkt gott om övningen jag länkade ovan, men efter några reps gjorde den lite ont.

En annan fråga också: på alla övningarna jag gjorde i cable/med hantel så körde jag 3x15. Om jag upplevde det som ganska enkelt, bör jag höja vikterna då? Körde exempelvis på lägsta vikten i cablemaskinen på utåtrotation, och med en 2-kiloshantel.

H3NPHLO
2011-03-27, 14:04
Hur går det?

Zorban
2011-03-27, 19:47
Har börjat köra en hel del rotatorcuffträning/skulderstabilisering. Känns okej hittils, har även sänkt vikterna på de flesta andra övningar för överkroppen. Känns som att styrkan på vänstersidan är lite bättre nu, men kan fortfarande göra ont när jag härjar runt för mycket med händerna över axlarna. Har tid hos IMC i Malmö i veckan, hört mycket gott om dem och hoppas att de kan ge mig en ordentlig diagnos och ett skräddarsytt rehabprogram. Får återkomma när jag varit där :-)