handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt inför tävling


Sportaren
2011-03-14, 22:17
Jag är en 17-årig tjej som tränar Taekwondo.

Jag ska tävla om 20dagar, ska köra i -62. Problemet är att jag väger 67,4kg. Jag måste gå ner 5,4kg tills dess. :(

Har ni några tips på hur jag ska gå ner? Det kvittar om det endast är vätska jag går ner i, bara våger visar 62kg under invägningen.

Invägningen är på fredag 16:00 - 20:00 och tävlingen börjar kl 09:00 på lördag.

Peter.B
2011-03-14, 22:23
Dina coacher borde ju ha koll på detta. Men generellt så snåla inte med vitaminer och så. Och för nästa gång borde du planera viktklass eller/och viktnedgång bättre. Att banta ner sig så mkt på så kort tid är inte så nyttigt, speciellt inte som 17-årig tjej.

Sportaren
2011-03-14, 22:27
Just nu äter jag inga kohydrater alls. Jag äter bara kött och sallad + mycket vatten.
Om jag har typ 3-4 kg att gå ner sista veckan så ska jag bara äta ett knäckebröd o dricka vatten (Vet att detta verkligen inte är hälsosamt men det är bara denna gånger det blir såhär. Min coach vet inte om detta :P)
Hur mycket tror du jag kan basta ner? Jag har bastu hemma så det ska inta vara några problem att sitta där i flera timmar.

Om jag behöver basta ner ca 2-3kg hur länge måste jag sitta där om jag har mycket kläder på mig?

limenka
2011-03-14, 22:28
Just nu äter jag inga kohydrater alls. Jag äter bara kött och sallad + mycket vatten.
Om jag har typ 3-4 kg att gå ner sista veckan så ska jag bara äta ett knäckebröd o dricka vatten (Vet att detta verkligen inte är hälsosamt men det är bara denna gånger det blir såhär. Min coach vet inte om detta :P)
Hur mycket tror du jag kan basta ner? Jag har bastu hemma så det ska inta vara några problem att sitta där i flera timmar.

Om jag behöver basta ner ca 2-3kg hur länge måste jag sitta där om jag har mycket kläder på mig?

Nu vet jag inte hur avgörande muskelstyrka är i kampsport men med din knäckediet kan du bara förlora.

Ger bastu någon viktminsking? Förutom att det är livsfarligt att "torka" ser jag ingen mening med det.

Sportaren
2011-03-14, 22:31
Jag banta ner 6kg en gång till tävling, dagen innan orka jag knappt med något men så fort invägningen var avklarad och jag åt pasta o drack mycket så mådde jag hur bra som hellst. Jag vann tävlingen.

Något annat tips jag ska äta istället för knäckebröd sista vecakan? (För att tappa de sista 2-3kg?)

limenka
2011-03-14, 22:34
Jag banta ner 6kg en gång till tävling, dagen innan orka jag knappt med något men så fort invägningen var avklarad och jag åt pasta o drack mycket så mådde jag hur bra som hellst. Jag vann tävlingen.

Något annat tips jag ska äta istället för knäckebröd sista vecakan? (För att tappa de sista 2-3kg?)

Varför gör du samma misstag igen då?

Jaru, du kan testa att äta mat fast i mindre mängder och fortsätta undvika kolhydrater.

mattilainen
2011-03-14, 22:37
det är inte speciellt mycket på 20 dagar om du är villig att göra en del uppoffringar då du är ute ganska sent. Vilket du säkert vet också :p

Eftersom du väger in på kvällen innan så är det inte hela världen om om du förlorar en hel del vätska. Att köra knäckebröd förlorar du på då orken knappast finns kvar. Dra ner mycket på maten nu och satsa att gå ner något/några kilo tills dagarna innan då du drar ner på saltintaget, kolhydraterna och vattnet. Då är det nog ganska lugnt. Sedan är det bara att basta/springa innan invägning om det inte går vägen. Sedan är det bara att börja äta kolhydrater och fylla på med vätska igen så du är grym för morgondagen ;)

StarkaUlf
2011-03-14, 22:37
Spenat/sparris > knäckebröd enligt mig :)
500g spenat = ~75-80 kalorier, 10g protein, 3 gram fett o 3 gram kolhydrater.
Tycker det borde mätta mer än knäckebröd iallafall :)

Sportaren
2011-03-14, 22:39
Jag slutade tävla för 2år sedan pga jag vill bli läkare och måste plugga mycket, hann inte med alla träningspass. I dessa två år har jag hållit igång med Taekwondon men jag har inte tränat jätte hårt med kamplaget osv. Det har varit lätta träningar, därför går jag automatiskt upp i vikt och med att jag fortfarande växer. Jag är inte överviktig. Men nästan alla tkd-utövare är långa och överdrivet smala. De är inte "normala" därför kan jag inte gå i höga viktklasser så som -67 för de som är där är 186-190cm långa medans jag är 165cm och väger 67,2

Därför måste jag gå i -62kg för att ha en chans. .. Jag vill tävla en gång till, är så himla sugen på det. Alla på klubben tycker oxå att jag ska göra det pga de tycker jag är jätte duktig.

Sportaren
2011-03-14, 22:41
Tack så mycket för era tips uppskattar verkligen det!! :D

Men hur mycket tror ni jag kan gå ner genom att basta? Om jag behöver basta ca 2-3kg?

gangstapuppy
2011-03-14, 23:24
Gör precis som du gör nu... kött och sallad om du klarar dig på det. Öka på löpningen, men glöm inte att vila om du känner dig alltför sliten.

Sista 48h innan invägning stryper du kolhydraterna och saltet HELT (inget bröd, ej heller knäckebröd, pasta, grönsaker, mjölkprodukter etc...absolut inget socker), det är så lång tid det tar för kolhydrater att gå ur kroppen.

Ät ditt sista mål (typ en kycklingfilé och lite sallad (enbart "blad") kl. 18 dagen innan. Från det skär du ner på vatten också. Drick inget efter 24.00, ta ett varmt bad och gå och lägg dig, gärna med en extra tröja/filt.

På förmiddagen när du vaknar väger du dig... väger du mindre än 1kg över kan du äta lite yoghurt (OBS osötad, naturell) eller lite kycklingfile, kanske ett fåtal nötter och dricka ca. ett glas vatten (dra gärna en espresso eller en koffeintablett dock i vilket fall, det är vätskedrivande och sätter igång magen). Ett kilo i bastu bör inte ta mer än 40min i bastu, lite beroende på hur "tom" du är sen innan. Fixar du inte bastun/har gott om tid på dig kan du bada vaaarmt. Räkna nått kilo/timme typ. Det är skonsammare mot kroppen.

Detta fixar du lätt som en plätt ;)

Skulle dock inte rekommendera att du försöker ta mer än 1,5kilo samma dag i bastu/bad... på den nivån jag antar att du tävlar.

Sportaren
2011-03-15, 00:48
Tack så mycket!! :) .. Du rädda mig^^ .. jag skriver igen efter invägningen sen skriver jag även hur det gick på tävlingen :)

2499
2011-03-15, 00:55
När jag behövde gå ner 2 kilo på mindre än 24 timmar innan sl tävling tog jag på mig en svart sopsäck, sen ovanpå det underställ, mjukisställ och mössa. Sen vart det bara hopp in i bastun med galna finnar.

Det var inte kul, försök att inte sätta dig i den situationen utan lyssna på gangstapuppy så fixar du detta galant ;)

Lycka till med vikten och tävlingen!

gangstapuppy
2011-03-15, 00:59
Tack så mycket!! :) .. Du rädda mig^^ .. jag skriver igen efter invägningen sen skriver jag även hur det gick på tävlingen :)

Gör gärna det! *flex*

Arf Pingvin
2011-03-15, 11:00
Vet att detta verkligen inte är hälsosamt men det är bara denna gånger det blir såhär. Min coach vet inte om detta :P

Det här är så jäkla dumt så jag blir nästan förbannad. De som träffar dig på träningarna är de som rimligtvis kan hjälpa dig bäst och dessutom hålla ett koll på dig så du inte gör något överdrivet tokigt. Berätta för din tränare hur det ligger till.

Nitrometan
2011-03-15, 12:41
Det här är så jäkla dumt så jag blir nästan förbannad. De som träffar dig på träningarna är de som rimligtvis kan hjälpa dig bäst och dessutom hålla ett koll på dig så du inte gör något överdrivet tokigt. Berätta för din tränare hur det ligger till.

Kan bara instämma. Ta hjälp av din tränare. De kan rimligtvis en del om hur man ska göra sånt här.

Att sen sätta dig och försöka basta bort ett par kilo när du redan är låg på vätska är att be om problem. I USA har brottare på high school dött när de har försökt bli av med de sista kilona i vansinnesbastningar.

Var försiktig.

Sportaren
2011-03-16, 10:33
Jag prata med min tränare igår, jag sa dock att det bara var två kg jag behövde gå ner. Då sa han det kommer du inte klara. Tänk om jag hade sagt att det var 5kg, då hade han inte anmält mig till tävlingen... .. Alla mina vänner vet så de har koll på mig. Jag väger 66,2 nu så jag har 4,2 kg kvar att gå ner. Jag mår bra och äter kött och sallad + 3-4liter vatten om dagen. Om jag har 1,2 kg kvar de två sista dagarna så äter o dricker jag knappt ngt plus bastar. Då går jag ner dem. Så de kommer nog lösa sig.

LindaS
2011-03-16, 10:47
Prata med din tränare igen och så säger du som det är. Då har han/hon en chans att berätta vilka risker du utsätter dig för. Vad det verkar är du på väg att göra dig en ordentlig otjänst.

TurningTorso
2011-03-16, 11:12
Allt beror ju på hur mycket du har att ta av från början(då menar jag främst fett då det kan vara dumt att offra muskler). Du har ju ganska lång tid på dig så du hinner ju se hur mycket du kan plocka genom att ställa om maten, men utan att vara utan vätska. Om du äter bra är ju den delen inte farlig i sig.

Det där med att fråga tränaren kan vara bra eller dåligt. Jag vet inte varför han trodde du inte kunde gå ner 2kg. Kanske han sa det för att han inte vill uppmuntra att man plockar vikt. Inom exemplevis brottning tror man ju att tränare generellt borde ha en bra idé om hur man går ner på bästa sätt inför tävling. Icke! Ät helt normalt tills dagen innan, varefter du slutar att äta och dricka totalt, kör många med. Vilket innebär att man är helt slut och inte svettas ett droppe om man behöver ta det den vägen. Istället bör man ta lite i taget och hela tiden få i sig vätska och mat. Det sista kanske man får ta genom svettning.

Visst kan det vara farligt, men det beror ju på var man startar. Om någon har sett (brottaren) Jimmy Samuelsson när han väger 76kg, så inser man lätt att det innebär lite sveda och värk när han brottades i 66kg.

Det går därför inte rakt av säga om det är vettigt för dig, Sportaren, att plocka av dessa kilon eller om det skulle vara farligt. Kan du inte göra den bedömningen själv, så kanske du bör fråga om hjälp.

Callek
2011-03-16, 11:27
Nu vet jag inte hur mycket du har "att ta av" men jag har själv gjort den där resan några gånger. Inte speciellt kul, brukar inte gå spec bra heller på tävlingarna.

Men se till att ladda kroppen så gott du kan efter invägningen, lycka till!

filmjölk
2011-03-16, 11:29
Du borde inte tävla i den viktklassen. Även om du skulle hitta på alla möjliga tokerier för att komma ner såpass i vikt såpass fort, kommer du må kasst och det kommer förmodligen gå kasst i tävlingen med. Det är en sak om du skulle väga 123kg och behöva tappa 4kg på 20 dagar för att passa i en viktklass, men att tappa 4kg för någon som redan väger så lite som ynkliga 67 och är tjej låter inte så bra.

TurningTorso
2011-03-16, 14:27
Du borde inte tävla i den viktklassen. Även om du skulle hitta på alla möjliga tokerier för att komma ner såpass i vikt såpass fort, kommer du må kasst och det kommer förmodligen gå kasst i tävlingen med. Det är en sak om du skulle väga 123kg och behöva tappa 4kg på 20 dagar för att passa i en viktklass, men att tappa 4kg för någon som redan väger så lite som ynkliga 67 och är tjej låter inte så bra.

Det kan mycket väl vara fel att tävla i den lägre viktklassen i det här fallet, fast vikterna du använder är underdrivna eller överdrivna beroende på hur man ser det. Om man väger 123kg så räcker det ju att gå och skita för att tappa 4kg. :D

Sportaren
2011-03-16, 14:57
Jag mår inte dåligt jag har inte slutat äta. Jag har bara avstått från alla kolhydrater och socker. Jag mår bra och klarar av att träna fast jag går ner i vikt.

Jag har 16 timmar på mig efter invägningen att återhämta mig innan tävlingen börjar. Eller kanske mer än 16timmar, eftersom tävlingen börjar kl 9:00 men jag kanske tävlar kl 16:00 eller senare beroende på hur många som kommer.

Deceiver85
2011-03-16, 15:13
En ganska bra artikel om viktmanipulation inför tävling:

Bulk-Cut-Bloat - The basic science of weight-manipulation and powerlifting/ (http://articles.elitefts.com/articles/nutrition/bulk-cut-bloat-the-basic-science-of-weight-manipulation-and-powerlifting/)

Cutting Weight

Cutting for a meet is all about temporary dehydration—a lifter sheds as much water as needed to make weight, then rehydrates as much as possible to restore nutrients and regain leverage. Even when fasting for a cut, the primary mechanism of weight loss is dehydration; fat stores will certainly be burned for energy during a fast, though the result won’t be much more than a pound or so in even the heaviest of lifters—the real weight loss comes from dehydration and lack of food mass in the gut.

The ground rules for cutting and rehydrating are simple: continued athletic performance begins to noticeably suffer when 2% of water volume is lost, and more serious effects begin when around 5% of water volume is lost. The intermittent nature of powerlifting makes this figure not entirely applicable, though it’s still very likely that if you achieve a water volume loss greater than 5%, you’re at much higher risk for becoming an uncoordinated or even cramped-up mess during the middle of your cut. This is because dehydration not only strips your cells of the water they need to live, but it also limits the electrolytes and other chemicals your nerves use to transmit signals.

Meets with same-day weigh-ins require prepping the body and cutting weight over the course of several days. The weight must be lost in a manner that doesn’t weaken the system, so the best tactic is a gradual diet that causes water loss and puts the lifter in a position to be as recovered as possible when the meet starts. A general approach would be to begin restricting or eliminating carbohydrates and then salt from the diet several days before the meet starts, and then restrict water. This initiates a “water flush” that anyone who’s ever dieted is familiar with, and can often shed multiple pounds on its own. Salt and carbohydrates are both hydrophilic, which means they attract water; when you have hydrophilic compounds either floating freely or stored in the body, they’re always bonded to water. Get rid of the compounds, and the extra water goes with them. Lifters also try to “trick” their body into thinking it’s holding too much fluid by drinking large amounts of water during the earliest days of the cut. Brian Schwab has a great walkthrough on his method here: http://articles.elitefts.com/articles/powerlifting-articles/4-day-guide-how-to-cut-for-a-short-weigh-in/

If more weight needs to be lost even after the lifter is down to eating scraps of steak, the last day before the meet can become a fast, or you can use a mild diuretic (caffeine tablets are the easiest to get, while dandelion root is a popular herbal) if your federation allows it. Stronger prescription diuretics aren’t advisable—they’ve been implicated in death and illness among multiple athletes. Laxatives aren’t recommended because combining loose stools and the internal abdominal pressure created by a heavy squat might lead to some unwanted explosive results.

When weigh-ins are scheduled well before the meet, you can pressure your body into losing more weight than through just diet. First, there are some things that are too risky to ever advise, and again I’m going to note prescription diuretics: even the potassium sparing versions can shut you down, perhaps permanently. For similar reasons, exercise-induced sweating isn’t advisable, as combining exercise and a bodysuit made out of trashbags is a recipe for fatal hyperthermia through elevated internal body temperature; the activity also taps energy and neurotransmitter stores that should be spared until competition.

Most agree that the safest method for losing large amounts of water is environmentally induced sweating done in conjunction with the dietary methods noted earlier. It’s not necessarily safe, but it’s far better than other methods. The technique is simply to lock yourself in a hot sauna or heated pool of water and sweat yourself dry; the external temperature elevates perspiration (which occurs even when the body is completely submerged in water), though the body doesn’t create any additional internal heat or stress through physical activity. Frequent breaks are taken to prevent overheating. Matt Kroczaleski has elevated the process to an art, and his write-up is highly recommended: http://www.elitefts.com/documents/cut_max_weight_for_comp.htm.

It’s important to know the warning signs of a cut that’s gone too far. Dizziness, nausea, headaches, and tingling are early indicators of trouble. Confusion, lack of coordination, racing heart and respiration, and high body temperature without the presence of sweat can be more serious signs. Be aware of these symptoms in yourself and with other lifters.

Linjedomarn
2011-03-16, 16:28
Jag antar att 5,4kg för tjejer är ganska för mycket tjejer eftersom att tjejerna jag åker och tävlar med klagar på 2-3 och du är lite sent ute men det går. men jag brukar undvika kolhydrater dom här dagarna innan tävlingen och sen på invägningsdagen äter jag ingenting och bastar innan invägningen (Ni borde ha den möjligheten) lycka till:)

cero
2011-03-16, 16:53
Mitt tips: gör inget dumt och struna hellre i tävlingen än att göra något utan att din tränare vet om det. Vet inte särskilt mycket om att gå ned i vikt inför tävling, men jag vet att konditionen kan åka ut ur fönstret om man inte gör det ordentligt. Händer inom MMA lite då och då.

TurningTorso
2011-03-16, 17:11
Vad gäller svettningen vid träning eller bastu så brukar man ju sluta att svettas när det är dags att ta det lite lugnt.

TKDman
2011-03-16, 17:27
Är det nybörjare eller avancerad du ska gå i?
Om det är nybörjare du ska gå i skulle jag tagit -67. Eftersom du inte riskerar några sparkar i huvudet är det bara att hålla sig nära. Visst har längre ofta en fördel i tkd men man ser ändå korta personer som vinner i de högre viktklasserna. Om du däremot ska köra i avancerad så skulle jag skitit i det nu, tränat som fan och satsat på lomma cup eller svenskacupen/sm istället.

entropy
2011-03-16, 18:08
Jag är verkligen ingen expert på det här, så detta är mina egna funderingar och bör inte ses som råd.
När du hade 5,4 kg att gå ner, hade du då börjat skippa kolhydraterna? Annars borde tömningen av glykogen+bunden vätska kunna bidra med en hel del. För min begränsade kunskap tycks minst 3 kg som en rimlig mängd. Utöver denna vikt borde det inte orsaka några hälsoproblem att förlora lite drygt 1,5 kg fettvikt.
I teorin återstår då 0,9 kg, vilket utan risk för hälsan borde gå att förlora i vätska, eller?

scrappy84
2011-03-16, 18:17
Jag är verkligen ingen expert på det här, så detta är mina egna funderingar och bör inte ses som råd.
När du hade 5,4 kg att gå ner, hade du då börjat skippa kolhydraterna? Annars borde tömningen av glykogen+bunden vätska kunna bidra med en hel del. För min begränsade kunskap tycks minst 3 kg som en rimlig mängd. Utöver denna vikt borde det inte orsaka några hälsoproblem att förlora lite drygt 1,5 kg fettvikt.
I teorin återstår då 0,9 kg, vilket utan risk för hälsan borde gå att förlora i vätska, eller?

5,4 kg på såpass lång tid som 20 dagar ÄR ingen fara. Det är tufft... men fortfarande ingen fara. Jag räknade ungefär 2kg i fett. 1,5kg muskelglukogen och mag/tarminnehåll. Sen 2 kg vätska sista 24h. No magic.

Sportaren
2011-03-17, 22:29
Jag ska tävla som avancerad. Idag vägde jag 64,8 på morgonen så jag har bara 2,8kg kvar att gå ner på 15dagar. Jag kommer klara det :) .. Tack så mycket för alla som har tagit sig tiden att skriva ner alla tips; uppskattar verkligen det!! :)

Pungis
2011-03-17, 22:44
5,5 kilo försvinner av ett lavemang, och ett par dagar med minimalt föda/vätskeintag. Inga problem..
Men sätt igång en deff, det är vettigare att vara rippad, än uttorkad. Även om tävlingen är dagen efter invägning så märks det REJÄLT om du är uttorkad.

Sportaren
2011-03-18, 13:51
Deff? :P

Heg
2011-03-19, 21:49
Deff? :P
Eufemism för bantning. :P DEFiniera muskler.

Sportaren
2011-04-01, 10:24
Det är invägning idag! Jag väger 62,1 :) Ska ändå basta en timme för att vara helt säker på att jag klarar det. Fast ska inte ha på mig mkt kläder ska bara ha en handduk.

Tack alla som har kommit med jätte bra tips till min vikt nedgång :-)

Jag skriver hur tävlingen går imorgon kväll^^

Sportaren
2011-04-07, 21:43
Jag vann guld, det var jätte kul!!^^ om 16 dagar ska jag tävla i DM, väger 64,5 nu så har 2,4kg att gå ner men det är inte så mycket :)

ByggarBertil
2011-04-07, 21:53
Grattis ,lycka till i DM :thumbup:

manekin
2011-04-08, 10:15
härligt lycka till!

Supermicke
2011-04-08, 13:51
Bra!! good luck!

Sportaren
2011-04-08, 16:10
Tack!!! :D

emmmai
2011-04-11, 05:45
Här är en taekwondotjej med samma problem. Kan du "sportaren" berätta hur du gjorde för att gå ner i vikt. Jag har nämnligen 2 kg till DM..och här är ju problemet att invägningen är bara några timmar innan tävlingstart.

Fredron
2011-04-11, 09:23
Här är en taekwondotjej med samma problem. Kan du "sportaren" berätta hur du gjorde för att gå ner i vikt. Jag har nämnligen 2 kg till DM..och här är ju problemet att invägningen är bara några timmar innan tävlingstart.

Det finns ju hur många råd som helst här i tråden om att strypa kolhydrater och liknande, läs.

emmmai
2011-04-11, 10:13
Jag har ju såklart läst men det framgår inte riktigt exakt hur hon käkade.

Sportaren
2011-06-27, 15:35
Emmmai jag såg nyss att du hade skrivit :( .. Klara du vikten inför DM? ..

Om du hade gjort så som jag gjorde så hade du inte orkat tävla eftersom du hade inte haft någon energi. .. Jag åt knappt något, och när jag väl åt så var det inte alls mycket. Jag åt bara lite sallad och kött. Två dagar innan tävlingen drack jag bara ett glas vatten. Jag rekommenderar inte att du gör något liknande. .. Jag vägde in en dag innan tävlingen så jag hade tid att återhämta mig därför kunde jag göra så som jag gjorde.

Om du behöver gå ner i vikt till tävlingar i framtiden där du har ca två veckor på dig så är snabbaste sättet att skippa kolhydraterna. Ät helst bara sallad och kött + mycket vatten med lite citron i (det ökar förbränningen).

BoxerKing
2011-06-27, 16:41
Gör som dom på elitnivå, ät inget de sista dagarna, basta som fan och sånt, invägningen är en dag innan va? Sen så efter invägningen äter du som ett djur dricker saltlösningar och sånt. Du kommer väga 5-10kg mer då

hangatyr
2011-06-28, 13:18
har du två kilo kvar och flera timmar mellan invägning och match så kan du sätta dig i bastun för att bli av med det sista. se till att få i dig vätska och mineraler direkt efter invägningen så är det nog inga problem.

hur långa är matcherna och hur många kommer du att gå?

Nitrometan
2011-06-28, 14:07
Här är en taekwondotjej med samma problem. Kan du "sportaren" berätta hur du gjorde för att gå ner i vikt. Jag har nämnligen 2 kg till DM..och här är ju problemet att invägningen är bara några timmar innan tävlingstart.

Gör som dom på elitnivå, ät inget de sista dagarna, basta som fan och sånt, invägningen är en dag innan va? Sen så efter invägningen äter du som ett djur dricker saltlösningar och sånt. Du kommer väga 5-10kg mer då

Först så är invägning och tävling samma dag.

Sen är det dumma råd du kommer med. Jag tror inte att nån gör på det sättet.

Du verkar inte ha provat en bantning/invägning själv.

Det du säger är rent farligt.

Rikard Jansson
2011-06-28, 14:10
är det farligt med mkt salt för att lägga på sig vätska? det torde ju ge ett satana trück?

young_george
2011-06-28, 14:15
är det farligt med mkt salt för att lägga på sig vätska? det torde ju ge ett satana trück?

Att få en skev vatten/salt-balans är dåligt och kan i värsta fall leda till dödsfall. Mer troligt är yrsel och kramper, men oavsett är det inget man bör experimentera allt för mycket med.

Nitrometan
2011-06-28, 14:21
är det farligt med mkt salt för att lägga på sig vätska? det torde ju ge ett satana trück?

Inte om du först skapar en vätskebrist som rubbar saltbalansen i kroppen och sen petar in en oblanserad blandning av salt och vatten.

Då kan du ställa till mer problem än du löser.

Ska du dessutom boxas eller gå andra matcher (flera ronder, flera matcher) så kommer prestationen att bli mycket sämre om du håller på att laborera med salt-/vätskebalansen.

Rikard Jansson
2011-06-28, 14:23
men om man inte har ngn vätskebrist från början? t.ex. om jag skulle ta ett glas vatten, hälla i massa salt (inte massa, men typ två teskedar), svepa tillsammans med typ 2 liter vatten till, vad händer då?

Nitrometan
2011-06-28, 14:46
t.ex. om jag skulle ta ett glas vatten, hälla i massa salt (inte massa, men typ två teskedar), svepa tillsammans med typ 2 liter vatten till, vad händer då?

Ingenting? Varför ska du dricka 2 liter vatten?

Jag citerar Sverker från en tråd i Kostdelen:
Det där var en kraftig förenkling av det komplexa vilket gör antagandet felaktigt.
Det är samma salt som snurrar flera varv genom njurarna. Räkna med 200 liter primärurin per dygn med 0.9 % salt så får vi ungefär 1 kg natrium.

Vi ska istället räkna på hur mycket vätska som krävs för att utsöndra den mängden salt vi äter. Vi kan inte lägga natrium på hög i kroppen utan det som kommer in måste också komma ut.

Har vi vätska i överskott kan blodtrycket över nefronen ( i njurarna ) vara lägre. Lägre blodtryck över de finaste blodkärlen ger mindre skador på sikt osv, osv.

Nu har jag inga siffror i huvudet men någon kan säkert lägga upp hur mycket vatten varje gram koksalt eller natrium kräver för att utsöndras i urinen.


Det enda som händer är att njurarna får jobba. Kroppen strävar efter att hålla en viss balans i kroppen när det gäller natrium/kalium och andra mineraler.

Rikard Jansson
2011-06-28, 14:48
Jag antog att man fick bra tryck då... ^^ Att svepa en liten vatten före träning, då alltså helt utan salt osv, ger ju rätt bra tryck :D

BoxerKing
2011-06-28, 15:03
Först så är invägning och tävling samma dag.

Sen är det dumma råd du kommer med. Jag tror inte att nån gör på det sättet.

Du verkar inte ha provat en bantning/invägning själv.

Det du säger är rent farligt.

min tränare har sagt att tex dom boxarna som boxas i welterweight klassen, manny pacquaio, mosley, mayweatjer, martinez gör så. Och där är invägningen 1 och en halv dag innan.

Nitrometan
2011-06-28, 15:08
Ja, de har 36-48 timmar på sig att återställa balansen i kroppen. Det är en helt annan sak.

Men baserat på hur man bär sig åt för att banta och behålla möjligheten att prestera så tror jag inte att de skippar mat i flera dagar.

Möjligen att de manipulerar med mängder, kolhydrater, vätskedrivande och bastu. Fortfarande inte nyttigt, men snäppet bättre iaf.

kaer
2011-06-28, 16:00
min tränare har sagt att tex dom boxarna som boxas i welterweight klassen, manny pacquaio, mosley, mayweatjer, martinez gör så. Och där är invägningen 1 och en halv dag innan.

Men det är en _HELT_ annan sak hur proffstävlingar går till. Som glad amatör så är det oftast invägning på morgonen och sen tävling på eftermidaggen, ofta ännu tidigare.
Att ta igen 5+kg på den tiden är inte alls rimligt eller bra.
De ggr jag har gått ner i vikt har jag startat i god tid innan och inte behövt droppa massvis av kg 1-2 dagar innan.
Jag tror att man ska akta sig att jämföra sig med heltidstränande proffs när man själv nog är en rätt lång bit därifrån.
Det verkar som det har blivit normen och lite 'coolt' nuförtiden.

Fast det verkar även lite överdramatiserat här i tråden, klart det inte är någon fara att gå ner en viktklass om man i vanliga fall är en sund tränande individ.