handdator

Visa fullständig version : Varningslampa i bilen


dream_theater_
2011-03-14, 20:49
Hejsan!

En gul varningslampa för motorn har börjat lysa på instrumentpanelen, som tydligen ska signalera att något är fel. Upptäcker nu i samma veva att nummerplåtsbelysningen bak inte fungerar, och anledningen till detta är att kablarna bränt ihop nå djävulskt.

Kan detta göra så att motorvarningslampan tänder sig?

Jorgen
2011-03-14, 21:03
Tveksamt.

dream_theater_
2011-03-14, 21:14
Inte riktigt det svaret jag önskade, men du har säkert rätt. Jag famlar efter halmstrån här känner jag, och det blir väl till att lämna in skrothögen.

Jorgen
2011-03-14, 21:24
Inte riktigt det svaret jag önskade, men du har säkert rätt. Jag famlar efter halmstrån här känner jag, och det blir väl till att lämna in skrothögen.

Nej, det lär ju aldrig vara bra när den lampan tänds.

dream_theater_
2011-03-14, 21:29
En Ford 06´! Generatorn har klappat ihop redan efter 3k mil, och nu efter 7k mil så lyser lampan om att det är fel i motorn.. Det andas inte kvalité om den här bilen.

Apos78
2011-03-14, 21:43
Har en Ford Focus 04 och där lyser lampan för tillfället. Detta beroende på felreglering i katalysatorn med resultatet skyhöga utsläppsvärden. Så den lampan kan betyda mycket. Det krävs att man kopplar på dator för att veta. Och jag tror inte det beror på din skyltbelysning.

dream_theater_
2011-03-14, 21:45
Nej mekonomen ska trycka in en kabel i den imorn, så att jag får besked..

ryssen
2011-03-14, 23:15
jag gissar att egr ventil eller katten är problemet.medela gärna vad verkstan sa.

dream_theater_
2011-03-15, 21:39
Du gissar att vad är vad?! Jag får nog besked imorgon om vad problemet är.

spoonchest
2011-03-16, 08:46
En orange motorlampa kan ju indikera vad som helst egentligen.

Jag känner igen mig i det där gripandet efter halmstrån. Jag lämnade själv in bilen för ett drivremsbyte, och en framvagnsinställning.
typ 2k plus material.
Nu visar det sig att allt kommer gå på dryga 13k.

ARMSTARK
2011-03-16, 09:07
Står det bara "engine" på lampan eller typ "service engine"? Bara "engine" kan som sagt vara vad som helst medans "service engine" ofta är en intervall som är programmerad i databoxen. Då är det bara att köra på.

Har du tillgång till felsökningsutrustning kan du släcka lampan själv via databoxen. Såna finns att köpa rätt billigt, tror tom Biltema har såna.

manekin
2011-03-16, 09:28
koppla loss batteriet.... så att det nollas..... kommer lampan upp igen efter ett tag, lämna in... kan va nåt temoporärt, och lampan inte nollats om felkod finns registrerat...

dream_theater_
2011-03-17, 21:45
Här har vi facit vilket som. Anledningen till varför motorlampan lös, var för att nån jävla styrenhet blivit knäpp efter att jag tankat etanol. Way to go fuckin ford! Är bilen gjord för etanol då ska den väl för helvete inte få spelet när jag häller det i den.

Sen var det ett problem till, och det var att det försvann kylarvätska. Anledningen var en otät o-ring i värmepaketet.

Anledningen till att regplåtbelysningen var paj, var för att det var fullt med jävla vägsalt innanför lamphelvetena. Så att allt bränt ihop.

Skitbil! Köp inte ford mina vänner, och alla som jag känner..


3,5 k kostade det.

spoonchest
2011-03-18, 21:45
Allt du behövde var ju lite svart eltejp till varningslampan och läckan.

Spridis
2011-03-18, 21:48
42

hahavaffan
2011-03-18, 22:34
Ford gör skitbilar, what's new? :D

Mental
2011-03-18, 22:53
Min bil signalerade motorfel och den kunde spontandö abrupt. Som att vrida av nyckeln, var den på rull så hoppade den ju igång igen som vid rullstart men med ett jävla ryckande. På verkstaden misstänkte man att man skulle behöva byta datorbox, a 20 något lök. Men mekanikern ville utreda lite mera och gungade hela motorblocket varpå bilen tvärdog. Efter att ha strategigungat på lite olika sätt kom han fram till att något var galet i kabelstammen. En stor jävla härva kablar, efter ytterligare felsökning hittade han en avskavd kabel som kortslöt när den kom i kontakt med metall. Så det blev 800kr i felsök och 20kr material (extra dyr eltejp kanske?) så var det löst. Skönt med mekaniker som felsöker ordentligt. Visst problemet hade avhjälpts av ett databoxbyte, men gudars vad dyrt det hade blivit.