handdator

Visa fullständig version : Polisvåld?


Pudzianovski
2011-03-14, 20:02
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article8707857.ab

Brutalt, helt ok eller för mesigt?

Crocker
2011-03-14, 20:02
Något brutalt, men OK ändå.
Eller nej det är väl snäppet över vad som är OK.

Jockefoten
2011-03-14, 20:08
Det är ett brott att ballar av stål fortfarande visas.

shadowfire
2011-03-14, 20:10
det är ett brott att ballar av stål fortfarande visas.

+1.

SiSenior
2011-03-14, 20:11
""skådespelaren" blev så chockad att hon ställde in resten av dagens spelningar" :laugh:

Yes
2011-03-14, 20:13
Mesigt att inte dra pistolen och skjuta ett par varningsskott.

mattilainen
2011-03-14, 20:15
visst var det löjligt av poliserna. Speciellt om de nu trådde det var en sjuk person som det faktiskt såg ut att vara. Hur fan kan man med att putta på en då? Förstår inte. Nackskott!

eternallord
2011-03-14, 20:15
Om man klär ut sig i sjukhuskläder och psykar folk genom att gå mot dem, hostandes i deras ansikte, trots utdelade varningar får man nog skylla sig själv. Situationen är ganska orelaterad till att det är poliser.

maximuscle
2011-03-14, 20:16
visst var det löjligt av poliserna. Speciellt om de nu trådde det var en sjuk person som det faktiskt såg ut att vara. Hur fan kan man med att putta på en då? Förstår inte. Nackskott!

+1*slap*

Crocker
2011-03-14, 20:16
Om man klär ut sig i sjukhuskläder och psykar folk genom att gå mot dem, hostandes i deras ansikte, trots utdelade varningar får man nog skylla sig själv. Situationen är ganska orelaterad till att det är poliser.
Och poliserna visste innan att de var skådespelare då eller?

MkII
2011-03-14, 20:17
Om man klär ut sig i sjukhuskläder och psykar folk genom att gå mot dem, hostandes i deras ansikte, trots utdelade varningar får man nog skylla sig själv. Situationen är ganska orelaterad till att det är poliser.


Ja, fatta hur en koloit hade reagerat med opti-nojan som härjar, hon ska vara jävligt glad att det var en polis som tog sakerna i sina händer först!

eternallord
2011-03-14, 20:19
Och poliserna visste innan att de var skådespelare då eller?

nej, det är ju det som är poängen, man vet ju inte vad man har att göra med

Crocker
2011-03-14, 20:20
nej, det är ju det som är poängen, man vet ju inte vad man har att göra med
Om du hade sett en sjuk människa gå runt och hosta skulle du knuffa de som tjänsteman?
(Jag utgår från att hon såg allmänt sjuk ut.)

qwerty1
2011-03-14, 20:22
Och därför puttar de till henne? Poliser ska ALDRIG använda sig av våld om det inte behövs. Det såg absolut inte ut som det behövdes där.

Jorgen
2011-03-14, 20:22
Han knuffar till henne lite och hon snubblar på droppställningen.

OMG vilket övervåld. *whatever*

ante
2011-03-14, 20:25
om man klär ut sig i sjukhuskläder och psykar folk genom att gå mot dem, hostandes i deras ansikte, trots utdelade varningar får man nog skylla sig själv. Situationen är ganska orelaterad till att det är poliser.

+1

eternallord
2011-03-14, 20:26
Om du hade sett en sjuk människa gå runt och hosta skulle du knuffa de som tjänsteman?
(Jag utgår från att hon såg allmänt sjuk ut.)

Om en person i sjukhuskläder går fram och hostar mig i ansiktet, varpå jag bestämt ber honom/henne att lägga av men personen fortsätter ser jag absolut inga konstigheter i att skapa distans med en knuff. Polisen i klippet överdriver helt klart, han går dessutom själv framåt inför knuffen. Jag menar mest att om ens yrke är att jävlas med folk i syfte med att göra humorprogram av deras reaktion får man räkna med att det kan gå åt helvete ibland. Uppenbarligen fattar hon/dom själva att det var puckat iom att ingen anmälan gjorts.

L Johnsson
2011-03-14, 20:26
Han knuffar till henne lite och hon snubblar på droppställningen.

OMG vilket övervåld. *whatever*

Ja faktiskt. Övervåld är när man använder mer våld än situationen krävs. I den situationen kan man omöjligen rättfärdiga våld över huvudtaget men trots det använde polisen våld. Därför blir det övervåld.

Larsson85
2011-03-14, 20:28
Man är inte mer än människa fast man är polis, klart man blir förbannad. De såg antagligen henne gå runt och hosta väldigt uppenbart på en massa andra personer innan. Även om man är sjuk så får man inte bete sig som en idiot.

hejhopp79
2011-03-14, 20:29
Idiotpoliser. Mindervärdeskomplex möter sociopater hela bunten.

Vem fan puttar på någon som kan vara sjuk sådär.

shadowfire
2011-03-14, 20:29
Att hosta någon provokativt i ansiktet har inget med sjukdom att göra, åtminstone ingen fysisk åkomma.

eternallord
2011-03-14, 20:29
Man är inte mer än människa fast man är polis, klart man blir förbannad. De såg antagligen henne gå runt och hosta väldigt uppenbart på en massa andra personer innan. Även om man är sjuk så får man inte bete sig som en idiot.

Bra poäng, vi ser bara några sekunder av vad som säkerligen varit en relativt lång inspelningsprocess.

8x8
2011-03-14, 20:30
Att freda sig själv när någon närgånget hostat en i ansiktet trots att man redan bett personen sluta faller inom ramen för nödvärn och lindrigare våld än en knuff för att få undan personen finns väl knappt. Hade reagerat precis likadant själv. Hon ska vara glad att det var en polis och inte en knarkare med kniv.

proteinsynthesis
2011-03-14, 20:32
Han knuffar till henne lite och hon snubblar på droppställningen.

OMG vilket övervåld. *whatever*

+1

Ja, Aftonlögnen tar till varje tillfälle att skapa lite rubriker ... Förbaskad jäkla PK förtryckar tidning.
Fast vad ska man förvänta sig av en vänstervriden blaska?

L Johnsson
2011-03-14, 20:32
Att freda sig själv när någon närgånget hostat en i ansiktet trots att man redan bett personen sluta faller inom ramen för nödvärn och lindrigare våld än en knuff för att få undan personen finns väl knappt. Hade reagerat precis likadant själv. Hon ska vara glad att det var en polis och inte en knarkare med kniv.

din människosyn är skrämmande och grotesk. jag hoppas verkligen inte att det är många i detta landet som är så cynisk.

8x8
2011-03-14, 20:35
Utveckla gärna.

shadowfire
2011-03-14, 20:35
din människosyn är skrämmande och grotesk. jag hoppas verkligen inte att det är många i detta landet som är så cynisk.

hoppas verkligen inte fler i detta landet dömer andras "människosyn" efter ett koloinlägg.

L Johnsson
2011-03-14, 20:37
hoppas verkligen inte fler i detta landet dömer andras "människosyn" efter ett koloinlägg.
oj vad djup man är idag. det var en idiotisk kommentar det hoppas jag att även du håller med om. annars är du lika skrämmande som kärnkraftskatastrofen i japan just nu.

Pudzianovski
2011-03-14, 20:37
Jag tycker nog polisen överdriver lite. Det mest troliga om jag hade varit i polisernas situation är att personen är psykiskt sjuk. Då är väl inte det bästa att agera på det sättet polisen gjorde. Då frågar man väl först varför hon går omkring där och erbjuder sin hjälp till henne? Man säger väl inte att hon ska ge fan i att hosta och knuffar omkull henne därefter. Utifrån vad jag ser och hör är det vad jag tycker iaf tror jag!

qwerty1
2011-03-14, 20:42
Man är inte mer än människa fast man är polis, klart man blir förbannad. De såg antagligen henne gå runt och hosta väldigt uppenbart på en massa andra personer innan. Även om man är sjuk så får man inte bete sig som en idiot.

Du har rätt, man är inte mer människa fast man är polis. Fast väljer man ett yrke som polis så ska man väl ändå klara en situation som denna utan att ens lägga handen på personen i fråga? Jag hoppas personen får en varning. Pajas.

Meck
2011-03-14, 20:43
Helt rätt gjort, produktionen måste ju nästan tagit med i sina beräkningar att sånt här kan hända, vill minnas att den där killen som gjorde "en jobbig djävul" fick sig ett par kängor lite då och då.

Går man runt och provocerar på detta visset så är det rätt åt dom, +1 på poliserna.

shadowfire
2011-03-14, 21:01
Hon med de skådespelartalangerna skulle passa utmärkt i att coacha italienska landslaget i fotboll. Den s.k. knuffen verkar ju ta på utsidan av deltroids eller om det är armen och flygturen hade fått vilken domare som helst att blåsa straff direkt. Polismannen drar ju upp henne omedelbart, så betvivlar att det i huvudtaget var menat att knuffa omkull henne, snarare få bort en äcklig hosta i ansiktet. Ett utmärkt sätt att sprida bakterier och annat skit.

ceejay
2011-03-14, 21:03
hahaha komiskt! BRUTALT KNUFFAD! POLISER TILL ATTACK!

nötterna som skriver kommentarerna på sidan är ju inte bättre lol

Exdiaq
2011-03-14, 21:16
hahaha komiskt! BRUTALT KNUFFAD! POLISER TILL ATTACK!

nötterna som skriver kommentarerna på sidan är ju inte bättre lol

Undrar också om jag kollade rätt klipp eller ej.

Hon hostar honom rakt i ansiktet, får en varning men gör samma sak igen. Civilaren puttar då undan henne för att gissningsvis undvika att det inträffar igen, hon är ostadig på fötterna och åker i backen. Civilaren hjälper henne upp direkt då det förmodligen inte var meningen att putta omkull henne.

Hon han då inte fått någon kram och "naaw, hur mår du?" av mig om hon gjort så. Klart som fan folk blir förbannade om hon äcklar sig så.

Larsson85
2011-03-14, 21:16
Du har rätt, man är inte mer människa fast man är polis. Fast väljer man ett yrke som polis så ska man väl ändå klara en situation som denna utan att ens lägga handen på personen i fråga? Jag hoppas personen får en varning. Pajas.

Detta hör till vanlig uppfostran. Ska man tillåta folk att gå runt och spotta på folk också, eller var drar vi gränsen? Beter man sig som en idiot så förtjänar man en lavett.

Exdiaq
2011-03-14, 21:20
Folk som gnäller på det här är sådana som har förutfattade meningar om att poliser är as allihopa och försöker hitta minsta lilla "fel" för att motivera detta.

davve
2011-03-14, 21:24
Poetisk rättvisa. ;)

hidden
2011-03-14, 21:30
Det var mycket roligare när hon blev nerputtad än själva programmet. De borde visa mer sånt istället, skrattade irl.

Zwitterion
2011-03-14, 21:31
Hade det här varit Ryssland så hade kärringa blivit rejält tilltuffsad, med tanke på att det finns resistent TBC där och så.

kaer
2011-03-14, 21:37
Är väl lite onödigt av poliserna, men om man med flit provocerar personer ska man fan inte ta till lipen när någon blir provocerad.
Dessutom förtjänar alla i hela produtionen av 'ballar av stål' gängstryk.

Degpekka
2011-03-14, 21:55
Allstå man blir gripen om man spottar på en polis, men när man hostar en polisman i ansiktet är det inte ens okej att skapa avstånd med en knuff?

Buckethead
2011-03-14, 22:10
Folk som gnäller på det här är sådana som har förutfattade meningar om att poliser är as allihopa och försöker hitta minsta lilla "fel" för att motivera detta.
Ja, hur resonerar egentligen folk som drar alla över en kam?

Själv förväntar jag mig lite mer av en yrkesgrupp som ska vara utbildad i konflikthantering. Visst att det finns rötägg i alla yrken. Men det är lite mer skrämmande med en polis som beter sig som ett praktarsle och har alla möjligheter att göra livet, eller i alla fall dom närmaste timmarna, riktigt jävliga för en än t.ex. ett butiksbiträde som vägrar ta tillbaka den trasiga varan som dom nyss sålt till dig.

Viktor_Balck
2011-03-14, 22:13
Jag reagerade mest på polisens röst, den lät jävligt konstig.

8x8
2011-03-14, 22:18
Ja, hur resonerar egentligen folk som drar alla över en kam?

Själv förväntar jag mig lite mer av en yrkesgrupp som ska vara utbildad i konflikthantering. Visst att det finns rötägg i alla yrken. Men det är lite mer skrämmande med en polis som beter sig som ett praktarsle och har alla möjligheter att göra livet, eller i alla fall dom närmaste timmarna, riktigt jävliga för en än t.ex. ett butiksbiträde som vägrar ta tillbaka den trasiga varan som dom nyss sålt till dig.

Utbildad i konflikthantering? Jo, det är väl en sak men dom är väl knappast utbildade på att bli hostade rätt i ansiktet?

Beebop
2011-03-14, 22:19
Jag reagerade mest på polisens röst, den lät jävligt konstig.

:laugh: tack för veckans skämt jag behövde det :D

McLR
2011-03-14, 22:19
Idiotpoliser. Mindervärdeskomplex möter sociopater hela bunten.

Vem fan puttar på någon som kan vara sjuk sådär.

Vem fan går runt och hostar folk i ansiktet?

Spiffy
2011-03-14, 22:24
Tycker det ser ut som en lavett i ansiktet och inte en putt vilket såklart räknas som övervåld av polisen enligt mig.
Dock tigger hon ju om det. Otroligt larvigt att komma och gnälla i efterhand när man går runt och provocerar sådär. Tycker många av de där typerna i de programmen kommer väldigt lindrigt undan.

Exdiaq
2011-03-14, 22:28
Ja, hur resonerar egentligen folk som drar alla över en kam?

Själv förväntar jag mig lite mer av en yrkesgrupp som ska vara utbildad i konflikthantering. Visst att det finns rötägg i alla yrken. Men det är lite mer skrämmande med en polis som beter sig som ett praktarsle och har alla möjligheter att göra livet, eller i alla fall dom närmaste timmarna, riktigt jävliga för en än t.ex. ett butiksbiträde som vägrar ta tillbaka den trasiga varan som dom nyss sålt till dig.

Konflikthantering innebär inte att acceptera vad som helst och krypa iväg med svansen mellan benen. Det var en enkel knuff som hon inte kunde hantera, följt av att hjälpa henne upp och förklara läget. Fanns inget som helst fel med det agerandet.

Anledningen till att jag blir förbannad är att folk är så otroligt bortskämda med en poliskår som i 9 999 fall av 10 000 sköter sig prickfritt om man själv inte gjort något fel och är sansad. Folk begriper inte hur pass mycket värre det är i många andra länder där du antingen hade fått dig en rejäl omgång eller åkt i finkan för mindre. Det är respektlöst, bortskämt, dagisfasoner och väldigt omoget. Det jag tror många har problem med är lyda enkla och logiska anvisningar från en auktoritär person eftersom det funnits utrymme att gnälla och sätta sig upp mot andra sorters auktoriteter tidigare i livet.

limenka
2011-03-14, 22:32
Bra att poliserna visar vem som bestämmer.

Buckethead
2011-03-14, 23:05
Konflikthantering innebär inte att acceptera vad som helst och krypa iväg med svansen mellan benen. Det var en enkel knuff som hon inte kunde hantera, följt av att hjälpa henne upp och förklara läget. Fanns inget som helst fel med det agerandet.
Ingen som påstod det heller, konflikthantering handlar mycket om att inte eskalera situationen. Finns många bättre lösningar på en hostande skådis/sjukling än vad den polisen demonstrerade. H*n demonstrerade enbart en extrem omogenhet i den situationen.

Anledningen till att jag blir förbannad är att folk är så otroligt bortskämda med en poliskår som i 9 999 fall av 10 000 sköter sig prickfritt om man själv inte gjort något fel och är sansad. Folk begriper inte hur pass mycket värre det är i många andra länder där du antingen hade fått dig en rejäl omgång eller åkt i finkan för mindre. Det är respektlöst, bortskämt, dagisfasoner och väldigt omoget. Det jag tror många har problem med är lyda enkla och logiska anvisningar från en auktoritär person eftersom det funnits utrymme att gnälla och sätta sig upp mot andra sorters auktoriteter tidigare i livet.
Att det är värre i andra länder är ju ingen ursäkt för att bete sig illa även här? Jag har även släktingar och vänner som jobbar inom polisen så mig behöver du inte övertyga om att majoriteten är kompetenta. Även om jag inte är överens med dina höga siffror.

ha:cl
2011-03-14, 23:13
Han knuffar till henne lite och hon snubblar på droppställningen.

OMG vilket övervåld. *whatever*

Alla blir "kränkta" i de kränktas land.

ceejay
2011-03-14, 23:14
I USA hade hon fått polisgrepp och en anmälan om ofredande emot sig som hon senare förlorat.

KaptenKnäsvag
2011-03-14, 23:18
Det ser helt klart ut som om hon ramlar. Nu är det ju polisens fel att hon ramlade, men det var troligen inte hans avsikt - utifrån vad jag kan bedöma från klippet. Jag anser dock att det är övervåld i den mening att våld inte hade tillfört någonting till den här situationen, han borde uttryckt sitt ämbete och vad han misstänkte för brott.

Det är ett brott att ballar av stål fortfarande visas.

Du har just uttryckt den renaste sanningen någonsin. Voltaire, Churchill & co kan slänga sig i väggen, finns ett ett citat som borde föras vidare till tusen generationer så är det detta. Den avsky jag hyser för detta fruktansvärda program är skriande. Hela kanal5 kan gärna läggas ned. Egentligen borde alla kanaler förutom SVT och Discovery läggas ned i min mening...

eternallord
2011-03-14, 23:20
Egentligen borde alla kanaler förutom SVT och Discovery läggas ned i min mening...

kommunist!

jaaaaag
2011-03-14, 23:24
Har för mig att de provocerar ganska vikt i "Ballar av stål"? De som är med som skådespelare i det programmet borde vara ganska förberedda på att något kan gå väldigt snett då de agerar mitt ute bland allmänheten.

Efter att polismannen sagt "hostar du på mig en gång till...!" så hostar skådespelerskan på honom igen. Tycker inte att knuffen ser så hård ut, tycker att det ser ut som att polismannen puttar till skådespelerskan i bröstet, hon blir rädd och snubblar över droppet. Men jag lyckades bara se videon en gång (laggar av någon anledning) så kan ha fel.

Handlar inte om övervåld för fem öre tycker jag, vad som jag dock tycker är konstigt är att de inte försöker prata med den "sjuka" kvinnan först. Det ser ju inte precis normalt ut med en kvinna som går omkring med dropp mitt i Stockholm och hostar. Hade det varit på riktigt så hade väl en sjuss till närmsta psykakut/sjukhus varit på sin plats, inte att avvisa kvinnan ifrån platsen. Hade hon dessutom sjukhuskläder (?) på sig under inspelningen så tycker jag att det är ännu mer konstigt att de ej för bort henne ifrån platsen och får henne till sjukhus.

Kan ju ha hänt någonting innan själva inspelningen som man inte får se i klippet dessutom som några redan har nämnt här.

noob76
2011-03-14, 23:28
Haha "hon har valt att INTE polisanmäla" , hehe alla vet ju vad som händer OM hon polisanmäler. Det tar 1-2 timmar innan det finns motanmälningar + extra anmälningar om våld mot tjänsteman.

Ser ut lite som samma poliser som hotade den där bloggaren som filmade med sin Iphone3 i tunnelbanan?

http://www.expressen.se/nyheter/1.2184981/poliser-atalade-for-overgrepp-pa-bloggare

ha:cl
2011-03-14, 23:38
Han är dessutom snabb med att hjälpa damen i fråga upp, varför det hela känns som ett misstag.

Kom igen nu Sverige.

Andreas Guiance
2011-03-14, 23:47
Jag tycker nog polisen överdriver lite. Det mest troliga om jag hade varit i polisernas situation är att personen är psykiskt sjuk. Då är väl inte det bästa att agera på det sättet polisen gjorde. Då frågar man väl först varför hon går omkring där och erbjuder sin hjälp till henne? Man säger väl inte att hon ska ge fan i att hosta och knuffar omkull henne därefter. Utifrån vad jag ser och hör är det vad jag tycker iaf tror jag!

Jag måste hålla med här. Med facit i hand är det ju lätt att tycka att hon är förtjänt av behandlingen, men i det där läget hade åtminstone jag antagit just att personen led av en psykisk sjukdom och snarare skapat distans genom att gå undan – inte genom att putta/slå ner tjejen.

kaffekopp
2011-03-15, 00:26
vilka sjukdomar gör att man hostar en annan männsika i ansiktet? skulle sånnt beteende verkligen kunna länkas med schizofreni eller psykopati etc? tycker det låter som en skum manifestation..skulle det vara någon version av tourettes eller nån tics? låter långsökt

nyfiken

Andreas Guiance
2011-03-15, 00:31
vilka sjukdomar gör att man hostar en annan männsika i ansiktet? skulle sånnt beteende verkligen kunna länkas med schizofreni eller psykopati etc? tycker det låter som en skum manifestation..skulle det vara någon version av tourettes eller nån tics? låter långsökt

nyfiken

Jag hade nog tagit det faktum att hon gled runt med en droppställning som ett tecken på att hon inte var fullt frisk – hosta eller inte:)

ceejay
2011-03-15, 00:34
Jag skulle undrat hur fan hon fick med sig en droppställning och sjukhuskläder in på stationen andreas. :)

kaffekopp
2011-03-15, 00:44
Jag hade nog tagit det faktum att hon gled runt med en droppställning som ett tecken på att hon inte var fullt frisk – hosta eller inte:)

jo men det jag menar är att kan man inte skylla beteendet på en sjukdom så beror det ju enbart på att personen är ett svin ? skulle ju lika gärna vara någon idiot som försökte smitta andra, och det skulle väl kunna vara likvärdigt med en misshandel beroende på sjukdommen.

var det inte nån på 90 talet som sprang runt och gav folk HIV?

Andreas Guiance
2011-03-15, 01:03
Jag skulle undrat hur fan hon fick med sig en droppställning och sjukhuskläder in på stationen andreas. :)

Ja men jag är inte känd för att vara snabbtänkt, så jag hade nog inte reflekterat över det:D

jo men det jag menar är att kan man inte skylla beteendet på en sjukdom så beror det ju enbart på att personen är ett svin ? skulle ju lika gärna vara någon idiot som försökte smitta andra, och det skulle väl kunna vara likvärdigt med en misshandel beroende på sjukdommen.

var det inte nån på 90 talet som sprang runt och gav folk HIV?

Min tanke i det här fallet är väl mest att jag personligen inte hade kutat runt i den outfiten om jag hade haft för avsikt att smitta folk – man sticker ut lite för mycket;)

Men självklart är det långt ifrån säkert att min slutsats hade varit rätt:)

stevebc
2011-03-15, 01:09
Hur kan hon bli chockad över att bli nedknuffad efter att medvetet ha hostat någon i ansiktet? Vad förväntar hon sig?

Jag säger inte att polisen i det här fallet gjorde rätt, jag har ingen åsikt här, men hur fan kan hon bli överraskad av reaktionen? Tror hon att folk ska gå runt och "ta" att bli hostade i ansiktet? Det är väl just det Ballar Av Stål handlar om, man behöver ballar av stål för att våga göra det de gör med tanke på riskerna att folk lackar ur på dem. Som i den här situationen. Börjar hon böla efter det här har hon uppenbarligen valt fel program att medverka i.

Själv gillar jag programmet, och jag tycker det är extra roligt när de åker dit. Som den där killen som försökte springa ifrån taxichaufförer förra veckan. När han blev mulad i snön av chauffören + en civil bystander skrattade jag högt och länge.

Andreas Guiance
2011-03-15, 01:17
Hur kan hon bli chockad över att bli nedknuffad efter att medvetet ha hostat någon i ansiktet? Vad förväntar hon sig?

Jag säger inte att polisen i det här fallet gjorde rätt, jag har ingen åsikt här, men hur fan kan hon bli överraskad av reaktionen? Tror hon att folk ska gå runt och "ta" att bli hostade i ansiktet? Det är väl just det Ballar Av Stål handlar om, man behöver ballar av stål för att våga göra det de gör med tanke på riskerna att folk lackar ur på dem. Som i den här situationen. Börjar hon böla efter det här har hon uppenbarligen valt fel program att medverka i.

Själv gillar jag programmet, och jag tycker det är extra roligt när de åker dit. Som den där killen som försökte springa ifrån taxichaufförer förra veckan. När han blev mulad i snön av chauffören + en civil bystander skrattade jag högt och länge.

Det kan jag däremot också hålla med om;) Det finns ju en klar risk med att hosta folk i ansiktet, och det borde hon fattat. Därmed inte sagt att jag försvarar poliserna som sagt.

Angående programmet är jag tyvärr inte lika imponerad som du. Just det faktum att så mycket är fake gör mig skeptisk till hela grejen. Exempelvis:

fmJQ8S9sWVA

stevebc
2011-03-15, 01:19
Angående programmet är jag tyvärr inte lika imponerad som du. Just det faktum att så mycket är fake gör mig skeptisk till hela grejen. Exempelvis:

fmJQ8S9sWVADet är sämre än Remi Gaillard och Trigger Happy TV, men jag gillar humorformen. Har bara sett spridda klipp av programmet hittils. Synd med fejk, då det förstör hela grejen.

Andreas Guiance
2011-03-15, 01:21
Det är sämre än Remi Gaillard och Trigger Happy TV, men jag gillar humorformen. Har bara sett spridda klipp av programmet hittils. Synd med fejk, då det förstör hela grejen.

Remi är ju pure genius:D

stevebc
2011-03-15, 01:22
Trigger Happy TV med. Jag undrar vem som var först med snigeln på vägen, var det inte Dom Joly?

aH53ofk5ESk

TommyBoy
2011-03-15, 07:05
Polisen rörde henne knappt efter vad man kan se. Att hon drattar på ändan verkar förvåna honom och därför hjälper han henne upp med en gång.

Sen att folk som går o provocerar ska ha stryk är ju en annan sak...

olwe
2011-03-15, 09:14
Det värsta i mina ögon är att de omedelbart faller tillbaka på hot om frihetsberövelser. "Ska du med till stationen/fyllecellen!?!" är ju något av ett standardsvar när någon säger emot polisen.

Att man puttar ner någon som dyker up och hostar en i ansiktet är väll mänskligt, men efter den ursprungliga responsen så tycker jag man ska kunna ställa högre krav på polismän än att de ska bli defensiva och hota de personer som kanske blivit felade från första början.

Någon som vet hur man screenar aspirerande poliskadetter psykologiskt? Jag antar att det är något/några typyskt utförande-tester och/eller intervju med psykolog men det skulle vara lite intressant om någon har erfarenheter eller liknande.

Grotesk
2011-03-15, 09:17
Fy fan vilken brutal attack. Jag är förvånad att hon inte dog på fläcken.

High1ander
2011-03-15, 09:33
Jag tycker det hela bara är sorligt, ballar av stål är sämst. Polisen verkar vara ute efter verbalt tjafs, de frågar inte hur hon mår osv.

Men, tycker ändå polisen gör rätt, de ber henne sluta hosta folk i ansiktet, vilket är något man kan helt rimligt få begära från folk, och det är extra viktigt om det finns risk för att sprida sjukdomar. T.ex. det var en snubbe som spotta en kille i ansiktet, eftersom det fanns risk att snubben hade olika former av hepatit så fick man testa honom först för att sen avgöra om spottandet skulle räknas som någon form av "misshandel". Jag tycker självklart att en sjukdom som kan spridas genom hosta eller saliv och ska kunna straffas med misshandel. Så för min del handlar det om att skydda sig från en eventuell misshandel. Sen är det också tydligt enligt mig att knuffen inte var för att få ner tjejen på marken.

ha:cl
2011-03-15, 10:51
Polisen rörde henne knappt efter vad man kan se. Att hon drattar på ändan verkar förvåna honom och därför hjälper han henne upp med en gång.

Sen att folk som går o provocerar ska ha stryk är ju en annan sak...


Ja, en fjantig sak då eller?

Leifallan
2011-03-15, 11:06
Vad fan har dom väntat sig när dom spelar in liknande saker. Det är ju ett ofredande som polisen fredar sig ifrån. Detta är saker man får räkna med om man ska vara så provocerande.

hugok
2011-03-15, 12:40
Hela grejen är ju att polisen först försöker lösa det genom en tillsägelse. EFTER det vidtas andra åtgärder. Om någon fortsätter beté sej illa efter tillsägelse är det ju bara onödig provokation.

qwerty1
2011-03-15, 13:39
Hela grejen är ju att polisen först försöker lösa det genom en tillsägelse. EFTER det vidtas andra åtgärder. Om någon fortsätter beté sej illa efter tillsägelse är det ju bara onödig provokation.

Det ger väl inte polisen rätt till att göra så som dem gjorde?
Polisen skulle tillkallat ambulans om det nu handlade om en förvirrad patient. Absolut inte lägga händerna på henne så som de gjorde.

kaffekopp
2011-03-15, 13:43
Ja men jag är inte känd för att vara snabbtänkt, så jag hade nog inte reflekterat över det:D



Min tanke i det här fallet är väl mest att jag personligen inte hade kutat runt i den outfiten om jag hade haft för avsikt att smitta folk – man sticker ut lite för mycket;)

Men självklart är det långt ifrån säkert att min slutsats hade varit rätt:)

haha sa sannt sa, outfiten kanske inte hade vart det mest logiska valet av kladsel :)

man borde skaffa nagot i stil med detta:
http://www.nextnature.net/wp-content/uploads/2007/10/urban_camouflage_supermarket.jpg

Andreas Guiance
2011-03-15, 13:44
man borde skaffa nagot i stil med detta:
http://www.nextnature.net/wp-content/uploads/2007/10/urban_camouflage_supermarket.jpg

Exakt:D

nim
2011-03-15, 13:47
Det ger väl inte polisen rätt till att göra så som dem gjorde?
Polisen skulle tillkallat ambulans om det nu handlade om en förvirrad patient. Absolut inte lägga händerna på henne så som de gjorde.

Så polisen ska tillkalla hjälp? Är det inte deras uppgift att köra henne till psyket om det handlar om en förrymd patient?

Handcuff
2011-03-15, 13:53
Tror många hade flippat om en person kom och tokhostade en i nyllet. Särskilt en med den outfiten :D

Sen att poliserna på T-centralen verkar jäkligt citroniga...men han petar ju knappt på henne, ändå flyger hon i backen som om hon fått en rak höger av mr Tyson :Virro

AhmedGrisen
2011-03-15, 14:15
Lite konstigt att poliserna ser en person i sjukhuskläder med dropp inne på centralen utan att reagera? tycker det är deras jobb att hjälpa folk om dom ändå är på plats och inte har något annat för sig.

qwerty1
2011-03-15, 14:25
Så polisen ska tillkalla hjälp? Är det inte deras uppgift att köra henne till psyket om det handlar om en förrymd patient?

Absolut kan de göra det om situationen inte kräver något annat. Men jag tycker polisen reagerade HELT FEL i denna situation. Det hade kunnat bli ett helt annat scenario om denna "patient" hade varit mentalt sjuk. Då lovar jag att en knuff(eller vad det nu räknas som) inte hade hjälpt, snarare tvärt om.

AhmedGrisen
2011-03-15, 14:28
ärligt talat vilken normal människa är fysisk mot en person som uppenbarligen är sjuk? fan jag har inga problem med att slå in skallbenet på folk som förtjänar det men att ge sig på någon som inte kan försvara sig är sjukt! men det är väl yrkesskada, snutarna är vana att vara på toppen och sparka neråt

Krogbyggaren
2011-03-15, 14:29
Klart det var OK, Svenska polisen är allt för mesig.

Exdiaq
2011-03-15, 14:29
Absolut kan de göra det om situationen inte kräver något annat. Men jag tycker polisen reagerade HELT FEL i denna situation. Det hade kunnat bli ett helt annat scenario om denna "patient" hade varit mentalt sjuk. Då lovar jag att en knuff(eller vad det nu räknas som) inte hade hjälpt, snarare tvärt om.

Vad skulle han gjort för att undvika att bli hostad i ansiktet ännu en gång då?

qwerty1
2011-03-15, 14:39
Vad skulle han gjort för att undvika att bli hostad i ansiktet ännu en gång då?

Backa ett steg? Bara för man är polis behöver man inte ta ett steg fram.

Deceiver85
2011-03-15, 14:47
Omg the brutality! Svenska folket är bortskämda med världens bästa poliskår, och man gnäller över en knuff. För i helvete, det tillsätts en haverikommission och skrivs skandalrubriker á la "NÄRA DÖDSSKJUTNING" så fort en polis knäpper upp hölstret till tjänstevapnet...

Fordon
2011-03-15, 14:49
Omg the brutality! Svenska folket är bortskämda med världens bästa poliskår, och man gnäller över en knuff. För i helvete, det tillsätts en haverikommission och skrivs skandalrubriker á la "NÄRA DÖDSSKJUTNING" så fort en polis knäpper upp hölstret till tjänstevapnet...

Hur fan tänker du nu?

Om en sjuk jävla patient springer runt med drop och hostar och uppträder förvirrat så ska väl för i helvete inte den svenska poliskåren bete sig såhär?

det hade varit en jäkla skillnad om de visste att det var en frisk person som bara spelade. Men poängen är ju att detta är en sjuk patient som springer runt med drop. Använd huvudet.

jaaaaag
2011-03-15, 15:03
Hela grejen är ju att polisen först försöker lösa det genom en tillsägelse. EFTER det vidtas andra åtgärder. Om någon fortsätter beté sej illa efter tillsägelse är det ju bara onödig provokation.

Poliser bör vara lite mer stadiga när det kommer till provokation än att de blir tokiga när de blir hostade på (iafl om man utgår ifrån situationen i videon), det och äckligare saker ingår i en polis vardag. MEN som jag skrev innan, tycker mer det ser ut som om skådespelerskan ryggar tillbaka och snubblar än att hon blir "brutalt" nedknuffad.

Sen förstår jag inte hur du inte kan tycka att det låter dumt med "polisen försöker lösa det med en tillsägelse"... ffs det är en kvinna med dropp och sjukhuskläder som går runt helt lost mitt i Stockholm, verkar det som en situation som går att lösa genom en tillsägelse?

Deceiver85
2011-03-15, 15:07
Hur fan tänker du nu?

Om en sjuk jävla patient springer runt med drop och hostar och uppträder förvirrat så ska väl för i helvete inte den svenska poliskåren bete sig såhär?

det hade varit en jäkla skillnad om de visste att det var en frisk person som bara spelade. Men poängen är ju att detta är en sjuk patient som springer runt med drop. Använd huvudet.

Hon hade fått en distansskapande knuff av mig med om hon kommit fram och hostat mig i ansiktet, that's for sure. Finns inget som säger att jag, eller poliserna i detta fall, måste utstå detta.

Fordon
2011-03-15, 15:08
Hon hade fått en distansskapande knuff av mig med om hon kommit fram och hostat mig i ansiktet, that's for sure. Finns inget som säger att jag, eller poliserna i detta fall, måste utstå detta.

Som privatperson har jag full förståelse för det, men som POLIS är det en helt annan sak. Där har du ett ännu större ansvar.

Medusa
2011-03-15, 15:10
uppenbarligen inte särskilt många här som har hanterat potentiellt drogpåverkade människor med smittrisk.. en till synes virrig sjuk människa hostar på folk, polisen gjorde helt rätt, kommunicerade tydligt att personen skulle upphöra med detta,, personen verkade inte förstå alls eftersom den hostade igen, alltså ingen respons, personen ser sjuk ut, man kan omöjligt veta i vad och därför är det helt naturligt att knuffa ifrån sig människan som första åtgärd.. det handlar om att skydda sig själv helt enkelt... att sedan reportern snubblar över stället är hennes eget fel..

sedan som någon kanske sagt, men polisen borde, efter att dom fick kännedom om omständigheterna, plockat in henne för ofredande.. man får inte medvetet gå omkring och hosta på folk på allmän plats... BALLAR av stål, fan vad löjligt..

Medusa
2011-03-15, 15:11
Som privatperson har jag full förståelse för det, men som POLIS är det en helt annan sak. Där har du ett ännu större ansvar.

polisen hanterar det rätt, dom kan omöjligt veta varför hon hostar och hon var inte responsiv på tilltal, därför är en fysisk knuff nästa steg istället för att riskera sin egen hälsa..

Mantus
2011-03-15, 15:17
Hur fan tänker du nu?

Om en sjuk jävla patient springer runt med drop och hostar och uppträder förvirrat så ska väl för i helvete inte den svenska poliskåren bete sig såhär?

det hade varit en jäkla skillnad om de visste att det var en frisk person som bara spelade. Men poängen är ju att detta är en sjuk patient som springer runt med drop. Använd huvudet.

Det kan inte vara så som andra föreslaget att polisen sett personen vandra runt ett tag och kanske lagt märke till att det verkar vara en ploj? Jag hade varit hemskt misstänksam mot dylika manifestationer på gator och torg efter att ha läst om olika "installationer" av konstfackstudenter. Jag hade inte i första hand trott att personen var varken allvarligt fysiskt eller psykiskt sjuk utan enbart ute efter att djävlas med folk på gatan. Vem fan tror för övrigt att en person som vandrar omkring med dropp och sjukhuskläder på centralstation är sjuk på riktigt? Det är ju en obefintlig risk för det. Frågor som: Hur kom en så sjuk människa dit (hur kunde hon ens orka ta sig dit)? Varför är hon där? Varför hopstar hon människor i ansiktet? Och inte minst hur kunde hon ta sig så pass långt fån en vårdinrättning utan att någon slagit larm? Genom att ställa alternativen mot varandra vore ju svaret att det är en person som djävlas med folk vara rätt självklar, särskilt om poliserna kunnat granska kroppsspråket och personens allmänna uppsyn en längre stund, det syns rätt tydligt om man är riktigt sjuk.

Min åsikt utifrån det begränsade material som finns är att polisen möjligtvis handlade aningen överilat men att det inte var något våld värt att nämna ö.h.t. vad jag kan se.
Sedan är det min personliga mening att skådespelerskan är en riktig fjolla i ordets egentliga mening.

Deceiver85
2011-03-15, 15:21
Mantus och Medusa summerar väldigt bra läget...

Pirko
2011-03-15, 16:42
Inte läst tråden, men svarar på första inlägget.
Situationen, i mina ögon, ser värre ut pga hon ramlar. Han puttar bort henne, för hon kommer och ofredar honom, hon ramlar. Tycker inte det var överdrivet, hon fick det hon ville kan man säga.

Typiskt aftonhoran att förstora det så jääääävla mycket.
"Brutalt nerknuffad", "Går till attack", osv. Fyfan, blir bra mätt på dom alltså.

hugok
2011-03-15, 17:24
Poliser bör vara lite mer stadiga när det kommer till provokation än att de blir tokiga när de blir hostade på (iafl om man utgår ifrån situationen i videon), det och äckligare saker ingår i en polis vardag. MEN som jag skrev innan, tycker mer det ser ut som om skådespelerskan ryggar tillbaka och snubblar än att hon blir "brutalt" nedknuffad.

Det handlar inte om att polisen inte tål provokation eller att dom tycker att hostandet är äckligt utan att man helt enkelt inte betér sej så vare sej man har med en polis att göra eller ej. Det är precis samma sak som om polisen skulle reagera om vederbörande hostade ner någon annan.

Handcuff
2011-03-15, 19:21
Hade det vart någon annan som petat till henne så hade det ju vart enligt planen. De var ju ute efter att någon skulle lacka ur så att det hade blivit ett bra program.

Men ojoj..var en polis som lackade. Stackars skådisen blev så rädd och chockad att hon var tvungen att ta ledigt resten av dagen! Dessutom övervägde hon att anmäla det *popcorn*

Vad trodde hon skulle hända när hon TBC-hostade folk i nyllet? Att någon skulle bli arg...och då självklart anmäla denne. "Haha du blev visst lite arg där av min slemhosta i plytet! Anmälan = check!

Suck..drama och kvällsblaskan jublar.

Dennis93
2011-03-16, 00:51
Övervåld :laugh:

Hon snubblade ju av en liten knuff... sen att hon ställde in resten av spelningarna är ju ännu mera komiskt. Och att AB blåser upp det till värsta grejjen är väl bara standard.

Och sen att programmet endast går ut på att irritera folk och de håller på som de gör, vafan hade de väntat sig... Hade de satt en kille att göra det hade han nog åkt på en käftsmäll bra fort.