handdator

Visa fullständig version : Bästa övningarna för vader?


b1gdude
2011-03-14, 20:02
Tja, vilka övningar tycker ni är bäst för vader?

Jag kör en övning där jag kör sittande vadpress fast i smithmaskin - tycker den tar bra på vader och får grym pump efter varje set, fler som kör den?

Scratch89
2011-03-14, 20:04
Stående vadpress om du vill träna hela vadmuskeln och inte bara soleus.

kettlebellGuden
2011-03-14, 20:06
Barfota-sprintande i uppförsbacke är helt toppen.

SiSenior
2011-03-14, 20:06
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11722

Oljeblixten
2011-03-14, 20:08
Nu blev jag besviken.. trodde det var Darth som skulle träna.... En 20 KG hantel i varje hand och knalla uppför trappor ^^

b1gdude
2011-03-14, 20:10
Stående vadpress om du vill träna hela vadmuskeln och inte bara soleus.

Jag har kört stående vadpress i smith men tycker inte den tar lika bra som sittande vadpress gör, gör jag något fel? Kan det vara bra att köra både stående+sittande i smith?

solari
2011-03-14, 20:41
Angående sittande vadpress:
http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/

Krogbyggaren
2011-03-14, 20:44
Angående sittande vadpress 2: Mina vader växer på bra av det, många kommer nog hålla med mig.

von huff
2011-03-14, 20:46
strypträning eller promenera på tårna

AronP
2011-03-14, 20:53
Jag har inte bra vader men det som iaf aktiverat mina vader ngt är strypträning och stående vadpress.

RobbanColeman
2011-03-14, 20:54
Sittande vader är solklart det bästa anser jag. Jag kör den mest och fick jag bara välja en så är det den jag skulle använda.

benacii
2011-03-14, 20:56
Sittande vader är solklart det bästa anser jag. Jag kör den mest och fick jag bara välja en så är det den jag skulle använda.

nu minns jag inte vart jag läste det här. tror det var här på kolo, där någon sa att sittande vadpress inte aktiverar vaderna lika bra då knäna var böjda och "störde/satt i vägen" och inte aktiverade den större muskeln i vaden..?

RobbanColeman
2011-03-14, 20:58
nu minns jag inte vart jag läste det här. tror det var här på kolo, där någon sa att sittande vadpress inte aktiverar vaderna lika bra då knäna var böjda och "störde/satt i vägen" och inte aktiverade den större muskeln i vaden..?

Det tar där man spänner och skickar in blodet. ;)

Sen bygger du musklerna hemma...

mattilainen
2011-03-14, 20:59
Sittande vader är solklart det bästa anser jag. Jag kör den mest och fick jag bara välja en så är det den jag skulle använda.

Dålig övning för att träna vaderna. Kolla på träningslära och sök på dåliga övningar på gymmet.

OT
Jag tycker stående vadpress fått mina vader att växa enormt.

RobbanColeman
2011-03-14, 21:02
Dålig övning för att träna vaderna. Kolla på träningslära och sök på dåliga övningar på gymmet.

OT
Jag tycker stående vadpress fått mina vader att växa enormt.

Jag vet hur man bygger vader. Jag håller inte med alls.

Mvh

Sheogorath
2011-03-14, 21:05
Dålig övning för att träna vaderna. Kolla på träningslära och sök på dåliga övningar på gymmet.

OT
Jag tycker stående vadpress fått mina vader att växa enormt.

Nog för att Träningslära är en bra sida men det är inte konsensus det som står där. Det är OK att tycka annorlunda och det går väl att argumentera för.

eJohansson
2011-03-14, 21:43
De bästa övningarna för att bygga vader är enligt mig:
Stående vadpress: Min favorit. Lätt att få kontakt så det verkligen bränner i vaderna.
Sittande vadpress: Även denna är bra. Tycker den är perfekt efter att man kört lite cardio.
Löpning i uppförsbacke/trappor: Skoj att köra på sommaren. Om man är ute och promenerar passar det bra att stanna vid någon backe och köra några rundor upp och ner. Tycker man att det är alldeles för lätt så fixa någon vikt att hålla i.

Pansartax
2011-03-14, 22:25
Bara jag som brukar få lite småont i ryggen/axlarna av stående vadpress på 150 kg + ?

DaMan
2011-03-14, 22:26
Ingen regel passar ju in på alla människor när de gäller träning, så svarar man bäst på sittade så kör på de!
Själv tycker jag mina vader svarar bäst på stående vadpress med rest-pause upplägg, får grymt bra tryck.

solari
2011-03-14, 22:38
Nog för att Träningslära är en bra sida men det är inte konsensus det som står där. Det är OK att tycka annorlunda och det går väl att argumentera för.

Givetvis, men skillnaden är att på den sidan lämnar de en förklaring till varför de skriver/tycker som de gör. Inte som här: "jag vet hur man bygger vader. Jag håller inte med alls". Helt utan någon förklaring till varför man har den åsikten.


Saxat från Träningsläras artikel:
Varför är det en onödig övning?

Den huvudsakliga muskulaturen på baksidan av vaden heter på latinTriceps surae och består av tre muskelbukar som har olika ursprung men samma fäste. Man delar in triceps surae i Gastrocnemicus och Soleus.
Gastrocnemicus urspringer från basen av femur (lårbenet) precis ovanför knäet, Soleus urspringer från övre bakre delen av tibia (vadbenet). Då gastrocnemicus fäster ovanför knäleden kommer muskeln även verka över knäleden. I en sittande vadpress har man ”kopplat” ur Gastrocnemicus då man förkortat muskeln genom att böja knäleden och därmed försämrat kraft-längdförhållandet för muskeln. Därmed kommer man endast träna Soleus i en sittande vadpress. Soleus sitter djupt, har liten tvärsnittsarea och består dessutom av väldigt mycket långsamma muskelfibrer som generellt svarar dåligt på styrketräning.



Kan någon komma med motargument?

mattilainen
2011-03-14, 22:42
Jag vet hur man bygger vader. Jag håller inte med alls.

Mvh
Bra för dig!

Nog för att Träningslära är en bra sida men det är inte konsensus det som står där. Det är OK att tycka annorlunda och det går väl att argumentera för.

Som sagt, jag sa att det var en dålig övning, alltså var det vad jag tyckte och sedan länkade jag till sidan som tar upp Varför det är en dålig övning. Det är helt ok att tycka annorlunda och att jag tycker annorlunda är också helt ok.


OT again
Sedan kan jag ge ett till tips som jag kör ganska rejält nu.

Först kör jag stående vadpress och kör kanske 6 set med 10 - 15 reps där jag direkt efter varje set supersettar med 20 strikta stående vadpressar med min egen kroppsvikt bara. Detta bränner rejält och tycker mig få en bra utveckling tack vare detta :)

Sheogorath
2011-03-14, 22:51
Givetvis, men skillnaden är att på den sidan lämnar de en förklaring till varför de skriver/tycker som de gör. Inte som här: "jag vet hur man bygger vader. Jag håller inte med alls". Helt utan någon förklaring till varför man har den åsikten.


Saxat från Träningsläras artikel:
Varför är det en onödig övning?

Den huvudsakliga muskulaturen på baksidan av vaden heter på latinTriceps surae och består av tre muskelbukar som har olika ursprung men samma fäste. Man delar in triceps surae i Gastrocnemicus och Soleus.
Gastrocnemicus urspringer från basen av femur (lårbenet) precis ovanför knäet, Soleus urspringer från övre bakre delen av tibia (vadbenet). Då gastrocnemicus fäster ovanför knäleden kommer muskeln även verka över knäleden. I en sittande vadpress har man ”kopplat” ur Gastrocnemicus då man förkortat muskeln genom att böja knäleden och därmed försämrat kraft-längdförhållandet för muskeln. Därmed kommer man endast träna Soleus i en sittande vadpress. Soleus sitter djupt, har liten tvärsnittsarea och består dessutom av väldigt mycket långsamma muskelfibrer som generellt svarar dåligt på styrketräning.



Kan någon komma med motargument?

Sittande vadpress är ett någorlunda vettigt sätt att töja ut inte bara hälsenan utan också att mobilisera fotleden i dorsalflexion. Detta är användbart i knäböj där rörelsen utmanas när knäleden är böjd. Det är också i bottenläget (av exempelvis böj, benpress och mark) som man har nytta av bra styrka i vaden och i dessa lägen är knäet också böjt. Det är inte givet att styrkeöverföringen från stående vadpress till knäböj är lika bra som från sittande vadpress till knäböj med tanke på hur biomekaniskt olika övningarna är. Belastningen på ryggen blir också lägre i sittande vilket kan vara vettigt vid en del ryggåkommor (kotkompression mm).

Jag säger inte att detta gör att sittande vadpress är bättre (det tycker jag inte: jag kör endast med rakt knä för tillfället), utan jag säger bara att det går att argumentera för att det inte är en dålig övning.

Sarwien
2011-03-14, 22:52
Sittande och stående vadpress. Älskar sittande vadpress, mycket underskattad (massa tjat om att den suger osv) övning imo.

Varierar mellan snorstrikt och långsamt på lite lättare vikt och ibland mycket tungt, men snabbare och inte lika djupa reps.

Brukar även få fet pump ibland när jag går till skolan med mycket packning, lol.

solari
2011-03-14, 22:53
Sittande vadpress är ett någorlunda vettigt sätt att töja ut inte bara hälsenan utan också att mobilisera fotleden i dorsalflexion. Detta är användbart i knäböj där rörelsen utmanas när knäleden är böjd. Det är också i bottenläget (av exempelvis böj, benpress och mark) som man har nytta av bra styrka i vaden och i dessa lägen är knäet också böjt. Det är inte givet att styrkeöverföringen från stående vadpress till knäböj är lika bra som från sittande vadpress till knäböj med tanke på hur biomekaniskt olika övningarna är. Belastningen på ryggen blir också lägre vilket kan vara vettigt vid en del ryggåkommor (kotkompression mm).

Jag säger inte att detta gör att sittande vadpress är bättre (det tycker jag inte: jag kör endast med rakt knä för tillfället), utan jag säger bara att det går att argumentera för att det inte är en dålig övning.

Tack för ett väldigt bra svar, får mig att återuppta övningen.