handdator

Visa fullständig version : Protein vs Kolhydrater, insulinfrisättning


Basics
2011-03-14, 19:49
Vilket av dessa näringsämnen frigör mest insulin?

Eddie Vedder
2011-03-14, 19:52
Vilken typ av kolhydrat och vilken typ av protein?

kettlebellGuden
2011-03-14, 20:26
Enkla svaret: Kolhydrater.

Riktiga svaret: Se Eddies kommande respons.

JacobHeitmann
2011-03-14, 20:31
Enkla svaret: Kolhydrater.

Riktiga svaret: Se Eddies kommande respons.

Kolhydrater, korrekt. Men det är inte det som grundorsaken till det.

kettlebellGuden
2011-03-14, 20:32
Kolhydrater, korrekt. Men det är inte det som grundorsaken till det.

Jag är mycket nyfiken på vad du pratar om. För en gångs skull inte för att sätta dit dig.

mikaelj
2011-03-14, 20:58
Jag är mycket nyfiken på vad du pratar om. För en gångs skull inte för att sätta dit dig.

Fettet, naturligtvis? Det måste det ju vara eftersom han undviker fett.

Jag säger glukos och vassle!

hejhopp79
2011-03-14, 21:05
Öh är det något med insulin och bryta ned kolhydrater till glukos?

Basics
2011-03-14, 21:30
Jag hade inte tänkt så långt att jag funderade på olika sorters protein och kolhydrater, något som verkar självklart nu. Jag antar att det snabbaste ger störst insulinsvar? Glukos är väl det ämne som lagras i muskelcellerna, borde det inte vara optimalt att få de flesta kolhydrater att bli muskelglykogen, och i så fall vilken sockerart bör man använda? ( jag använder för tillfället dextros innan och under träning tillsammans med vassleprotein )

hejhopp79
2011-03-14, 21:36
Framförallt vill du ha bra insulinkänslighet och tajma intaget av kolhydraterna om du vill att det ska lagras som muskelglykogen.

Apos78
2011-03-15, 09:01
Inlagring av glykogen, både i muskel och lever, sker oavsett vilken kolhydrattyp du väljer. Så länge det inte handlar om flera träningspass dagligen så blir det viktigare med mängd kolhydrat och denna är inga problem att komma upp i med tanke på att du hinner äta många gånger mellan passen.

Kolhydraterna kommer att ge större insulinfrisättning då du sannolikt äter mer kolhydrat än protein. Per gram kan det skiljs sig.