handdator

Visa fullständig version : elallergi, alla drabbade verkar vara av en viss personlighet.


filmjölk
2011-03-14, 19:04
Jag har funderat lite på det här med elallergi. De få jag känner/känner till som har denna åkomman påminner om varandra väldigt mycket, på så sätt att de har diverse olika psykiska besvär, hypokondri, har "gått in i väggen", hysteriskt/neurotiskt beteende och har väldigt skev syn på kost och hälsa (äter ensidigt, fått för sig att de knappt tål något förutom ett fåtal livsmedel, känsliga mot ljus) och de har en förkärlek för att prata om att de "känner av energier" från allt från levande ting och människor till döda objekt, ett slags magiskt tänkande.

Vad kan detta bero på? Är det en slump att de elallergikerna just jag känner till är sådana, bieffekter av elallergin, eller (som jag lutar åt) elallergi är inget annat än hypokondri?

Vad tror koloexpertisen? I sedvanlig ordning måste jag posta en poll.

Sheogorath
2011-03-14, 19:06
Jag misstror folk i allmänhet och hippies i synnerhet. Jag tror m.a.o. precis som du i den här frågan.

Sheogorath
2011-03-14, 19:25
Den här tråden kanske hade haft bäst potential i ett vegan-forum och inte i ett moderat-näste som Kolo. :(

(jag försöker provocera nu för helvete. kom igen! hugg? någon? NAMN?! EFTERNAMN!!??)

Yes
2011-03-14, 19:26
Jag är allergisk mot elallergiker.

Angel
2011-03-14, 19:26
En kollega till mig är utgivare för Praktiskt Medicin som skrivit lite småroligt ang elallergi. Tydligen är inte elallergiförbundet, eller vad det nu heter, så glada för det. Så varje gång det kommer reklam ang elallergi så brukar ja lägga det på hans tangentbord.

Sheogorath
2011-03-14, 19:28
En kollega till mig är utgivare för Praktiskt Medicin som skrivit lite småroligt ang elallergi. Tydligen är inte elallergiförbundet, eller vad det nu heter, så glada för det. Så varje gång det kommer reklam ang elallergi så brukar ja lägga det på hans tangentbord.

Jag undrar hur de tillverkar sitt medlemsblad. Ritar de med älgbajs på barkbitar eller nått?

Angel
2011-03-14, 19:31
Jag undrar hur de tillverkar sitt medlemsblad. Ritar de med älgbajs på barkbitar eller nått?

Kan man undra, ska spara det åt dig nästa gång de kommer :)

Ett annat roligt minne är när en kollega skulle öppna nån form av abcess eller nått. För de första tålde inte patienten någon bedövning så hon skulle skära utan bedövning. Sen så var personen elallergiker och krävde släkt lampa på undersökningrummet så min kollega fick undersöka med en ficklampa. Tillslut kom hon och frågade om ja kunde hålla ficklampa för hon kunde inte ha den mellan tänderna när hon skärde.

Sheogorath
2011-03-14, 19:33
Kan man undra, ska spara det åt dig nästa gång de kommer :)

Ett annat roligt minne är när en kollega skulle öppna nån form av abcess eller nått. För de första tålde inte patienten någon bedövning så hon skulle skära utan bedövning. Sen så var personen elallergiker och krävde släkt lampa på undersökningrummet så min kollega fick undersöka med en ficklampa. Tillslut kom hon och frågade om ja kunde hålla ficklampa för hon kunde inte ha den mellan tänderna när hon skärde.

:laugh:

PixelMiner
2011-03-14, 19:38
Finns det någon seriös studie som har bevisat att elallergi faktiskt finns? Dvs att personer i dubbelblinda test blivit utsatta för elektriska fält av olika styrkor och så har man mätt deras reaktion på detta.

C.E.J.
2011-03-14, 19:38
Nej, det är inte bara folk i din omgivning. Det har noterats av forskare och det har skrivits böcker om det. Undertecknad har tvingats skriva uppsats om skiten.

filmjölk
2011-03-14, 19:40
Kan man undra, ska spara det åt dig nästa gång de kommer :)

Ett annat roligt minne är när en kollega skulle öppna nån form av abcess eller nått. För de första tålde inte patienten någon bedövning så hon skulle skära utan bedövning. Sen så var personen elallergiker och krävde släkt lampa på undersökningrummet så min kollega fick undersöka med en ficklampa. Tillslut kom hon och frågade om ja kunde hålla ficklampa för hon kunde inte ha den mellan tänderna när hon skärde.

haha att ni tillåter att patienten spårar ur sådär? Det kan ju bli totalkaos med neurotiker om man inte pekar med hela handen och bromsar när de sätter igång med sina ritualer och tvång. Ni får anställa en barsk mentalskötare som kan vara med och styra upp när ni har den patientgruppen.

Angel
2011-03-14, 19:40
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=200

Här är texten iallfall som de ej gillar.

filmjölk
2011-03-14, 19:43
Nej, det är inte bara folk i din omgivning. Det har noterats av forskare och det har skrivits böcker om det. Undertecknad har tvingats skriva uppsats om skiten.

Fan vad nice! Har du kvar uppsatsen? Skulle gärna läsa den. (Nej jag behöver den INTE till ett skolarbete, utan av privat intresse)


Tusen tack för länken Angel.

elBjurro
2011-03-14, 20:00
Folk som hävdar att de har el-allergi tror även på spöken och spåkärringar.

Baan
2011-03-14, 20:01
Jag tycker att det är dålig stil att ni driver med en sjukdom som jag lider av.

Sheogorath
2011-03-14, 20:04
Jag tycker att det är dålig stil att ni driver med en sjukdom som jag lider av.

Och jag tycker att det är riktigt dåligt att du likställer religiös tillhörighet med sjukdom på det där sättet. *grr*

sunkan
2011-03-14, 20:15
Jag tycker att det är dålig stil att ni driver med en sjukdom som jag lider av.

not sure if serious-bilden någon?

vicarious
2011-03-14, 20:26
Jag har lite svårt att tro på folk som säger att de är el-allergiker. Det känns lite hitte-på. Precis som jag har svårt att tro på folk som säger att dom är allergiska mot ditt och datt och kan skriva en hel lång lista med saker som dom "inte tål."

Fast å andra sidan, varför skulle man "hitta på" en sån sak? Varför skulle man låtsas om sånt? Nog finns det mindre besvärliga sätt att få uppmärksamhet eller medkänsla, eller vad det nu är man är ute efter.

Baan
2011-03-14, 20:27
Och jag tycker att det är riktigt dåligt att du likställer religiös tillhörighet med sjukdom på det där sättet. *grr*

Den är erkänd av minst 13 instanser! Det vet du.

not sure if serious-bilden någon?

Joooooooooooooooooooooo

tjabon
2011-03-14, 20:47
Jag misstror folk i allmänhet och hippies i synnerhet. Jag tror m.a.o. precis som du i den här frågan.

Exakt.

Många av dessa individer "står i direktkontakt med den kosmiska energin"....

hejhopp79
2011-03-14, 21:24
Jag har funderat lite på det här med elallergi. De få jag känner/känner till som har denna åkomman påminner om varandra väldigt mycket, på så sätt att de har diverse olika psykiska besvär, hypokondri, har "gått in i väggen", hysteriskt/neurotiskt beteende och har väldigt skev syn på kost och hälsa (äter ensidigt, fått för sig att de knappt tål något förutom ett fåtal livsmedel, känsliga mot ljus) och de har en förkärlek för att prata om att de "känner av energier" från allt från levande ting och människor till döda objekt, ett slags magiskt tänkande.

Vad kan detta bero på? Är det en slump att de elallergikerna just jag känner till är sådana, bieffekter av elallergin, eller (som jag lutar åt) elallergi är inget annat än hypokondri?

Vad tror koloexpertisen? I sedvanlig ordning måste jag posta en poll.

Håller fullständigt med.

Det är framförallt ett sätt att somatisera psykiska symptom, t ex friflytande existensiell ångest som är svår att sätta fingret på.

hejhopp79
2011-03-14, 21:25
Jag är allergisk mot elallergiker.

Fascinerande.

Hur yttrar sig dina symptom? Ser du energier i levande och döda ting? Kan du hantera ett slagträ?

Eddie Vedder
2011-03-14, 21:28
Fast å andra sidan, varför skulle man "hitta på" en sån sak? Varför skulle man låtsas om sånt? Nog finns det mindre besvärliga sätt att få uppmärksamhet eller medkänsla, eller vad det nu är man är ute efter.

Jag tror ingen hittar på. Precis som man inte hittar på att homeopatiska behandlingar hjälpt en att bli frisk eller att man byggt grymt mycket bättre volym när man gått från whey80 till whey100. Intalar man sig och tror starkt nog på det så gör man. Jag tvivlar inte en sekund på att "elallergiker" faktiskt får panik och mår skit när de vet att de utsätts för el, så stark är tankens kraft. Det är ju i kontrollerade former, där de saknar vetskap om elektricitetens närvaro/icke-närvaro, som det är intressant att se om effekten blir den samma. Vilket det inte blir. :)

Yes
2011-03-14, 21:31
Fascinerande.

Hur yttrar sig dina symptom? Ser du energier i levande och döda ting? Kan du hantera ett slagträ?
Först börjar näsan rinna av den omisskännliga lukten av hampa, svett och tallbarr. Kommer personen för nära kan den dåliga hygienen orsaka utslag och klåda.

nínían
2011-03-14, 22:15
De personer filmjölk beskriver kunde likväl vara de två enda elallergiker jag träffat. Den korta pratstund jag hade med dem övertygade mig om att de är ärketypen för klagoandar. Deras yttre talar för extremt ohälsosam livsstil, och som personer verkar de lite konstiga och väldigt ensamma. Men de har ju trots allt varandra... två kollegor med exakt samma personlighet och åkomma.

Elallergin utvecklades i vuxen ålder efter att ha arbetat i många år med en stor kraftfull generator på andra sidan kontorsväggen.

Huvudvärk, trötthet, ansiktsutslag och ibland håravfall är de främsta åkommorna de beskrivit. De måste även sitta i någon sorts specialanpassat rum.

Brickhead
2011-03-14, 22:19
Tror jag har sett en brittisk dokumentär om någon som levde brevid ett stort elkraft i många år och blev alallergisk, kunde inte ens bo nära elektricitet och tålde bara en liten mängd. Men har bara ett svagt minne av det, kanske drömt det t.o.m haha.

Nitrometan
2011-03-14, 22:24
Folk som hävdar att de har el-allergi tror även på spöken och spåkärringar.
Jag tror på håkärringar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5k%C3%A4ring

Håkäring (Somniosus microcephalus), även stavat håkärring samt kallad ishaj eller grönlandshaj (på engelska Greenland Shark), är näst brugden den största av Nordens hajar.

Kwon
2011-03-14, 22:25
Folk som hävdar att de har el-allergi tror även på spöken och spåkärringar.

Varför skulle de inte tro på det när de finns runt omkring oss?

Vi har en spökande el-allergisk spåkärring här i grannbyn...

Hon tillhörde den spanska släkten El Allergos

eternallord
2011-03-14, 22:28
"Med elöverkänslighet (även elallergi eller elkänslighet) avses en upplevd extra känslighet för elektromagnetiska fält i nivåer som för människor inte är märkbara.[1] Symtomen innefattar sömnstörningar, huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud samt hjärtklappning.[1][2] Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning.[3] Elöverkänsliga patienter som i dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget,[4] vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt[4][5]."

PixelMiner
2011-03-14, 22:36
"Med elöverkänslighet (även elallergi eller elkänslighet) avses en upplevd extra känslighet för elektromagnetiska fält i nivåer som för människor inte är märkbara.[1] Symtomen innefattar sömnstörningar, huvudvärk, allmän trötthet, koncentrationssvårigheter, yrsel, irriterad hud samt hjärtklappning.[1][2] Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning.[3] Elöverkänsliga patienter som i dubbelblinda försök trott sig blivit utsatta för signaler från en mobiltelefon har uppgett sig få kraftig huvudvärk, trots att inget fält har varit påslaget,[4] vilket tyder på att besvären inte orsakas av elektromagnetiska fält, utan har psykologiska orsaker, en så kallad noceboeffekt[4][5]."

Varifrån kommer detta citatet?

eternallord
2011-03-14, 22:37
Varifrån kommer detta citatet?

Ursäktar, wiki var det.

daks
2011-03-14, 23:22
Det är en svår fråga det där. Riktigt svår om man tänker vidare en stund.

Att magnetfält påverkar råder väl ingen större tvekan om. Fåglar sägs navigera efter dem, hajar reagerar på elektriska impulser (om jag inte blandar i hop dem med nån annan fisk). Kroppen styrs av elektriska impulser. Dessutom gör det ont som fan att få ström på sig!

Jag kan inte avfärda det, men samtidigt är det väldigt abstrakt.

Det är väl i och för sig abstrakt för en lekman med en vanlig hundallergi också för den delen. Hundallergin blir värre om man mår dåligt, både fysiskt och psykiskt på samma sätt som folk som inte gillar el upplever det tydligare när de är sjuka eller nere (vad jag erfarit).

Nä, jag kan verkligen inte ta ställning. Det är hurusom svårt att respektera och förstå fullt ut, det vore lättare om de nös och kliade sig i ögonen av el, då var det liksom inte så mycket att snacka om.

Bite
2011-03-15, 08:24
Man kan spendera någon minut på google scholar och upptäcka att det finns ett flertal studier som visar att elektromagnetiska fält påverkar både sömn och kognitiv förmåga. Dock inte nödvändigtvis negativt. Intelligentian här verkar ju dock kunna avfärda att man kan få några som helst fysiska symptom av denna påverkan så det känns ju skönt.

jogustaf
2011-03-15, 09:20
Jag tror ingen hittar på. Precis som man inte hittar på att homeopatiska behandlingar hjälpt en att bli frisk eller att man byggt grymt mycket bättre volym när man gått från whey80 till whey100. Intalar man sig och tror starkt nog på det så gör man. Jag tvivlar inte en sekund på att "elallergiker" faktiskt får panik och mår skit när de vet att de utsätts för el, så stark är tankens kraft. Det är ju i kontrollerade former, där de saknar vetskap om elektricitetens närvaro/icke-närvaro, som det är intressant att se om effekten blir den samma. Vilket det inte blir. :)

Om man tänker att det då är tankens kraft är det ju inte en reell allergi, utan ett psykiskt/psykosomatiskt problem. Dessutom om det bara uppstår när de vet att det finns kraftfält/elkällor i närheten så skulle jag kalla det ännu mer bluff. Vi är väl alltid omgiva av olika former av elektricitet så jag har svårt att tro på elallergi och att det skulle gå att undvika el.

Sheogorath
2011-03-15, 09:36
Om man tänker att det då är tankens kraft är det ju inte en reell allergi, utan ett psykiskt/psykosomatiskt problem. Dessutom om det bara uppstår när de vet att det finns kraftfält/elkällor i närheten så skulle jag kalla det ännu mer bluff. Vi är väl alltid omgiva av olika former av elektricitet så jag har svårt att tro på elallergi och att det skulle gå att undvika el.

Men hur kan du kalla det "bluff"? "Bluff" tycker jag indikerar någon slags medveten vilseledning. Det tror jag bara är undantagsvis bland dem som hävdar elallergi. Om man är uppriktig i sin villfarelse bluffar man inte. Man har bara fel uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Det är ganska vanligt bland människor. ;)

kaffekopp
2011-03-15, 10:37
hade en vans foralder som var allergisk mot el nar jag var yngre... riktigt knepig.. tror hon tvinga karln att bygga ett hus mitt ute i ingenstans for hon inte klara att bo i stan. Sov i en bur av honsnat osv...

Deceiver85
2011-03-15, 10:46
Klart det är bluff. Det handlar inte om elallergi, det handlar då snarare om personer som inte vill få utsikten från sin eremithydda förstörd av 3G-master...

Alexton
2011-03-15, 11:39
Underbar tråd. När jag var yngre var det en hippie-liknande typ som var elallergiker som bodde nära ett joggingspår i skogen 2km bort från de närmaste husen. Det var endast där personen kunde bo pga alla åkommor som hon hade fått av att arbeta i ett lokalt bibliotek.

När de sedan skulle fixa bredband på orten var det någon tekniker som påpekade att kvinnan bodde 20meter från en kraftledning, men denna hade hon inte märkt av pga trädet som skymde sikten. Helt plötsligt så kom symptomen tillbaka *screwy*

Spartansk
2011-03-15, 12:22
Är det någon som vet om elallergiker är mer känsliga för strömstötar än friska? Man skulle kunna ta kontakt med skarprättare i USA och fråga om de har låtit någon dödsdömd sitta i elektriska stolen, och om denne i så fall dog tidigare än normalt.

Nitrometan
2011-03-15, 12:25
Är det någon som vet om elallergiker är mer känsliga för strömstötar än friska? Man skulle kunna ta kontakt med skarprättare i USA och fråga om de har låtit någon dödsdömd sitta i elektriska stolen, och om denne i så fall dog tidigare än normalt.

Hmmm. Räknas elektriska stolen som "cruel and unusual punishment" om den som avrättas är elallergiker?

Spartansk
2011-03-15, 12:26
Om de verkligen är känsligare mot stötar hoppas jag inte att de i tråden nämnda hippietyperna har yllekoftor på sig. Alla vet ju hur mycket stötar man får när man drar av sig en sådan.

tjabon
2011-03-15, 12:40
Är det någon som vet om elallergiker är mer känsliga för strömstötar än friska? Man skulle kunna ta kontakt med skarprättare i USA och fråga om de har låtit någon dödsdömd sitta i elektriska stolen, och om denne i så fall dog tidigare än normalt.

Tämligen ointressant, eftersom man skickar 2-4 Ampere ström genom kroppen.
Vid 6 Ampere börjar det koka.....:devil:
Oftast så ryker det vid ben-elektroden efter 20-30 sek.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http://www.capitalpunishmentuk.org/chair.html&rurl=translate.google.se&anno=2&usg=ALkJrhiQdVDg3FhyiXO5iZFrSTb00Rou8w

(Fasen, nu längtar jag efter att få grilla i sommar..)

Deceiver85
2011-03-15, 12:57
Underbar tråd. När jag var yngre var det en hippie-liknande typ som var elallergiker som bodde nära ett joggingspår i skogen 2km bort från de närmaste husen. Det var endast där personen kunde bo pga alla åkommor som hon hade fått av att arbeta i ett lokalt bibliotek.

När de sedan skulle fixa bredband på orten var det någon tekniker som påpekade att kvinnan bodde 20meter från en kraftledning, men denna hade hon inte märkt av pga trädet som skymde sikten. Helt plötsligt så kom symptomen tillbaka *screwy*
Haha, elallergi i ett nötskal!