handdator

Visa fullständig version : Få bostad i Göteborg?


Solros
2011-03-14, 15:19
Ska flytta ner till Göteborg, men vill inte köpa lägenhet direkt, utan kanske hyra i ett par månader innan.

Någon som har erfarenhet av betalsidor som hyralya.se och bostaddirekt.se?
Är det värt att betala för att försöka hitta ett andrahandskontrakt, eller är det bara boplats.nu som gäller i Götet?

hahavaffan
2011-03-14, 15:49
Är också intresserad av precis samma sak.


Jag o tjejen har satt upp oss på Boplats, och det kommer ju förslag på lägenheter nån gång i veckan, men det är alltid runt 2-3 tusen anmälningar. Så man kan ju fråga sig hur stor chansen att man får kontraktet är... jag vet inte alls hur gallringen går till, för det är inte poängbaserat som det t.ex. är här i Halmstad, där 1 dag i kö ger 1 poäng.

Scratch89
2011-03-14, 15:53
Majoriteten av de där flera tusen ansökningarna är arbetslösa ungdomar eller invandrare som vill ha egen lägenhet. Eftersom det är hyresvärdarna och bostadsbolagen som väljer ut lämpliga kandidater ligger ni bra till om ni har ett bra jobb med fast inkomst.

Nils.R
2011-03-14, 16:05
Fixa en billig 2:a i kortedala till mig så kan ni få min 3:a :D

Granatgiraffen
2011-03-14, 17:16
Om ni jobbar och har en bra inkomst så skulle jag rekommendera att ringa runt till hyresvärdar och höra efter istället för att sätta er i någon lam kö.

mikaelj
2011-03-14, 17:17
Hyresvärdarna hänvisar numera enbart till BoPlats.

Granatgiraffen
2011-03-14, 17:20
Hyresvärdarna hänvisar numera enbart till BoPlats.

Nej.

mikaelj
2011-03-14, 17:20
Nej.

När bytte de åsikt?

Granatgiraffen
2011-03-14, 17:22
När bytte de åsikt?

Vet inte? Har ingen direkt koll. Men jag vet att det fungerar att fixa lägenhet genom att vara driftig.

mikaelj
2011-03-14, 17:31
Vet inte? Har ingen direkt koll. Men jag vet att det fungerar att fixa lägenhet genom att vara driftig.

Jag ringde runt / brevade 35 hyresvärder. De som svarade hänvisade till BoPlats. Det var något år sedan. Nu har det blivit än mer så att BoPlats används.

Naturligtvis kan man ringa runt. Men man skall nog inte ha för höga förhoppningar om att det skall ge resultat.

Solros
2011-03-14, 17:31
Jo, fast hög inkomst och svensk, så där ligger man väl bra till iallafall!

Någon kanske vet snittpris/kvadrat för en 1-2a kring Linné förresten?

Granatgiraffen
2011-03-14, 17:41
Jag ringde runt / brevade 35 hyresvärder. De som svarade hänvisade till BoPlats. Det var något år sedan. Nu har det blivit än mer så att BoPlats används.

Naturligtvis kan man ringa runt. Men man skall nog inte ha för höga förhoppningar om att det skall ge resultat.

Vet 2 personer i min bekantskapskrets som har fixat lägenhet på detta sätt det senaste året. Kanske bara var flax förstås. Vi kan ju komma överens om att det inte är lätt att fixa bostad i alla fall.

xodd
2011-03-14, 17:43
Jo, fast hög inkomst och svensk, så där ligger man väl bra till iallafall!

Någon kanske vet snittpris/kvadrat för en 1-2a kring Linné förresten?

Kring Linné kan du nog faktiskt glömma direkt om du vill ha en lägenhet inom närmsta 5 åren. Det som gäller är längre ut ifrån centrum. Länsmansgården, möjligtvis Backa, alternativt söder ut till Mölndal/krokslätt/bifrost.

xodd
2011-03-14, 18:06
Jo, fast hög inkomst och svensk, så där ligger man väl bra till iallafall!

Någon kanske vet snittpris/kvadrat för en 1-2a kring Linné förresten?

Kom nu på att du kanske menade för bostadsrätter? Skulle tippa på att du får ge 2-2,5miljoner för en 2a eller 3a på cirka 70kvm.

Angel
2011-03-14, 18:20
När bytte de åsikt?

Jag fick lägenhet hos den första hyresvärden ja kontaktade privat. Det var för 1,5år sedan ca.

hahavaffan
2011-03-14, 18:21
Jag fick lägenhet hos den första hyresvärden ja kontaktade privat. Det var för 1,5år sedan ca.I vilket område?

Angel
2011-03-14, 18:21
Boplats har ja aldrig fått ett erbjudande på trots att ja står reggad med fast tjänst och 350k + i årslön :( Singel 27årig tjej kanske inte är något man vill ha.

Angel
2011-03-14, 18:23
I vilket område?

Kvillebäcken.

Ligger 6min från brunnsparken med vagnen. Dock åt fel håll (Hisingen). Och ja, folk blir mördare här. Dock hoppas ja de blir bättre iom de skall bygga en helt ny stadsdel här http://kvillebacken.se/

Solros
2011-03-14, 18:28
Vad tror ni om de där betaltjänsterna då? När man som jag, letar främst efter andra-hands lägenheter?

Baan
2011-03-14, 18:37
Det är inte riktigt sant att hög inkomst räcker eller svenskhet. Seriösa aktörer tittar på kötid.

Jag fick min lägenhet när jag hade ungefär 5 års kötid. Vet inte exakt vad den var men där någonstans. Kötiden nollställs på boplats när man tackar ja till en lägenhet.

Ska också säga att jag inte sökte under fem år, utan snarare en 3-4 månader innan jag fick lägenhet. Fick dock inget vettigt i princip förrän den här lägenheten. Det som verkar vara relativt lätt att få som ändå ligger "bra" till är Gårda och Gamlestan.

Officiellt går det inte att ringa till någon men du kan försöka. Möjligt att det går om det inte är särskilt centralt, men där lär det gå även om du går den "riktiga" vägen via boplats och tar något i Hjällbo.

Smartnsexy
2011-03-14, 18:48
2:a handkontrakt är nog inga problem att hitta på diverse annonssidor.
Men ett 1:a handskontrakt i innerstaden (Lorénsberg,Vasa,Vallgraven,Johanneberg)
Är ingenting att hoppas på, grymt långa köer och det finns för mycket sätt runt.

Det vanligaste är skenbyten, du byter ditt nuvarande kontrakt mot ett i Gbg, plus pengar emellan.
Det andra är att du betalar helt enkelt för ett svartkontrakt.

Baan
2011-03-14, 18:51
2:a handkontrakt är nog inga problem att hitta på diverse annonssidor.
Men ett 1:a handskontrakt i innerstaden (Lorénsberg,Vasa,Vallgraven,Johanneberg)
Är ingenting att hoppas på, grymt långa köer och det finns för mycket sätt runt.

Det vanligaste är skenbyten, du byter ditt nuvarande kontrakt mot ett i Gbg, plus pengar emellan.
Det andra är att du betalar helt enkelt för ett svartkontrakt.

Jag tittade en del på andrahand men det var fruktansvärt mycket ocker, kändes ganska ovärt. Men hittar man något fint kan det kanske vara värt.

Går ju att byta kontrakt legalt också, fast inga pengar mellan :) Kanske beror på bolag.

mikaelj
2011-03-14, 20:24
Björns Bytare eller Lägenhetsbyte kan man använda. En lägenhet på Söder ger en lägenhet i Linné/Vasa/Lorensberg/däromkring.

Baan
2011-03-14, 20:26
Björns Bytare eller Lägenhetsbyte kan man använda. En lägenhet på Söder ger en lägenhet i Linné/Vasa/Lorensberg/däromkring.

En lägenhet på söder borde kunna ge vad som helst och ett par linor mellan? ;)

mikaelj
2011-03-14, 20:31
En lägenhet på söder borde kunna ge vad som helst och ett par linor mellan? ;)

Ja, nå't sånt. Halvstor gammal etta mot en hyfsat modern stor trea i Linné är en bra byteskurs.

pbiddy
2011-03-14, 22:02
Ah!
Tanken är att komma ifrån Kortedala för min del, men värt ett försök :)

Nils.R
2011-03-14, 22:02
nu skrev du allt på fel ställe biddy :D

pbiddy
2011-03-14, 22:04
Allt kan inte bli rätt :)

willtjam
2012-03-07, 20:35
Är det fortfarande 100% Boplats som gäller, eller har det kommit något nytt häftigt? Förutom Blocket då.

willtjam
2012-03-08, 19:37
böööööööömp

mikaelj
2012-03-08, 19:38
BoPlats. Köpa.

willtjam
2012-03-08, 19:42
Det sög. Good to know!

maaherra
2012-03-08, 19:47
Jag ringde runt / brevade 35 hyresvärder. De som svarade hänvisade till BoPlats. Det var något år sedan. Nu har det blivit än mer så att BoPlats används.

Naturligtvis kan man ringa runt. Men man skall nog inte ha för höga förhoppningar om att det skall ge resultat.

Jag vet inte hur det är nu men för lite mer än ett år sedan sökte jag en lägenhet via boplats som jag inte fick. Ringde upp hyresvärden direkt istället och fick då kontraktet. Så visst går det.

Melinda
2012-03-08, 20:10
jag fick min lägenhet efter 1,5 veckas sökande. La ut en annons på blocket om att jag sökte boende. Nog mer värt att göra så än gå via bostads sidor

Jens.Andersson
2012-03-08, 20:16
Nog mer värt att göra så än gå via bostads sidor

Absolut. Om man är tjej.

hahavaffan
2012-03-08, 20:34
Ja, nå't sånt. Halvstor gammal etta mot en hyfsat modern stor trea i Linné är en bra byteskurs.Vad innebär söder i Göteborg? Är nyinflyttad Skåning, så easy on the hatin'.

mela
2012-03-08, 20:46
Vad innebär söder i Göteborg? Är nyinflyttad Skåning, så easy on the hatin'.

Det finns väl inget riktigt söder i Göteborg? Det är väl typ Mölndal som blir söder?

jag fick min lägenhet efter 1,5 veckas sökande. La ut en annons på blocket om att jag sökte boende. Nog mer värt att göra så än gå via bostads sidor
Första handskontrakt?