handdator

Visa fullständig version : Styrketräning å högt hb


bertkarlsson
2011-03-14, 11:01
Tjena, har hållit på med styrketräning i flera år och var för nåra dar sen och mätte hb värdet.. de låg på 188 vilket är högre än normalt...
undrar då om de kan bero på mycket spända traps och spinal erectors??? tänker liksom att en mycket spänd muskel transporterar syre sämre, och högt hb kan bero på syrebrist? finns de något samband där eller???

Pjotor
2011-03-14, 11:41
En del människor har naturligt högt HB och du är antagligen en av dem. Jag förstår inte hur hög grundtonus i utvalda muskler skulle kunna bidra till det höga värdet..

filmjölk
2011-03-14, 11:46
Hade du käkat och druckit dåligt innan provet? Suttit länge i väntrummet? Sånt kan påverka och ge ett falskt högt hb.

Men 188 år såpass högt att det nog inte beror på det. Käkar du mycket blodbildande mat (järnrik) typ leverpastej, jordgubbar, blodpudding? Det höjer ditt hb med.

Ligger du bra i blodtryck samtidigt och inte är alltför gammal är det dock inte något att oroa sig för, det är snarare bra (spec för konditionsidrott - du kanske satsar på fel sport? :D). När du blir äldre (55+ kanske) kommer du ha större risk för blodproppar och sånt, och kan behöva gå och tappa ut lite blod några ggr om året.

Stel i trapezius tror jag inte har någon som helst betydelse.

bertkarlsson
2011-03-14, 12:16
njae käkar vanli husmanskost... fast ja äter en hel del chocklad vilket kanske kan inverka?

filmjölk
2011-03-14, 18:23
njae käkar vanli husmanskost... fast ja äter en hel del chocklad vilket kanske kan inverka?

Choklad skall du undvika av andra orsaker, men att du fått ett högt HB genom att äta choklad låter inte troligt. Med ditt HB tycker jag att du skulle ta och bli blodgivare. Finns många anemiska, njursjuka, cancersjuka etc. som skulle bli skitglada för ditt järnrika blod i sina ådror.

Dessutom återbildar du blodmängden snabbare än andra så inverkan på träningen blir minimal om ens någon. :thumbup: