handdator

Visa fullständig version : Betala in vinstskatt - bostadsrätt


Johan O
2011-03-14, 10:01
Sålde min lägenhet i slutet av 2010 och gjorde en vinst som ju ska skattas för.
Min mäklare har hjälpt mig "deklarera" och gett mig ett kontonummer som jag antar är skatteverkets, samt hur mycket jag ska betala in.
Men vad ska man skriva för meddelande på inbetalningen jag gör? Mitt personnummer? Eller nått annat?

Är det försent att betala in nu? eller ska jag vänta tills deklarationen kommer? Om jag väntar, kommer vinstskatten då vara kvittad mot pengar jag skulle fått tillbaka isåfall?

O_Wao
2011-03-14, 10:18
Ring skatteverket och fråga, det tror jag är allra enklast. Men rimligtvis så borde det räcka med personnummer.

myggan
2011-03-14, 11:11
Jag skrev personnummer. Tyckte hela grejen verkade oseriös och det var svårt att få information om det också. Fick ringa en vän som jobbar på skatteverket för att få tag i ett kontonummer. Sen satte jag in en ungefärlig summa och jag fick aldrig någon bekräftelse på att dom hade mottagit mina pengar eller att jag hade gjort rätt.

Men om jag minns rätt så behöver du väl inte sätta in pengar innan du deklarerat vinsten. Att man sätter in pengar gör man väl för att slippa betala ränta på skulden och den börjar väl inte ticka innan vinsten är deklarerad?

14K
2011-03-14, 11:20
Sålde min lägenhet i slutet av 2010 och gjorde en vinst som ju ska skattas för.
Min mäklare har hjälpt mig "deklarera" och gett mig ett kontonummer som jag antar är skatteverkets, samt hur mycket jag ska betala in.
Men vad ska man skriva för meddelande på inbetalningen jag gör? Mitt personnummer? Eller nått annat?

Är det försent att betala in nu? eller ska jag vänta tills deklarationen kommer? Om jag väntar, kommer vinstskatten då vara kvittad mot pengar jag skulle fått tillbaka isåfall?

Vår mäklare fixade vår skattedeklaration på vår villa när vi sålde, han gjorde nån sjuk tabbe, vet ej hur men året därpå va vi tvugna betala yttligare 120 000 kr. Dubbekolla ALLT annars åker du på en chock nästa år.

Johan O
2011-03-14, 11:32
Ok, ja det är en jävla djungel. Skickade mail till skatteverket, får se vad dom svarar. Känns lite läskigt att bara betala in massa pengar till ett konto jag fick på en handskriven lapp från mäklaren...:)

14K
2011-03-14, 11:38
Ok, ja det är en jävla djungel. Skickade mail till skatteverket, får se vad dom svarar. Känns lite läskigt att bara betala in massa pengar till ett konto jag fick på en handskriven lapp från mäklaren...:)

Verifiera kontot innan du skickar iväg nåt.

davve
2011-03-14, 11:40
Det är inte för sent att betala in nu, fördelen med att betala in beloppet nu är precis som myggan skrev att ränta på ev. skatteskulder börjar löpa fr.o.m. mitten av februari(beroende på hur stora belopp det gäller. Pengarna kommer sedan ligga på ditt skattekonto och sedan justeras mot ev. överskott av andra inkomster.

Johan O
2011-03-14, 11:50
Det är inte för sent att betala in nu, fördelen med att betala in beloppet nu är precis som myggan skrev att ränta på ev. skatteskulder börjar löpa fr.o.m. mitten av februari(beroende på hur stora belopp det gäller. Pengarna kommer sedan ligga på ditt skattekonto och sedan justeras mot ev. överskott av andra inkomster.

Ok, tack för svaret! Då ska jag betala in det så fort jag kan (och dubbelkolla kontonummret!);)