handdator

Visa fullständig version : Vänster Axel Spökar


CoKEmaN
2011-03-14, 08:49
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 181cm/81kg

Smärtbeskrivning:
Vänster axel, känns som om det är medeldjupt, inte i deltoideus, men strax innanför.
Känner ingen smärta alls var jag än trycker på axeln, det är rörelser som gör ont, i neutralt läge med armarna avslappnade känner jag ingen smärta alls.
Smärtan smög sig på mig, tränade på lördagen utan problem alls, söndag hade jag en molande smärta när jag rörde mig, idag är det värre.
Jag skulle klassa smärtan som väldigt skarp när det väl gör ont.
Har inte hunnit träna nån gång efter smärtan kom, så vet inte om det känns bättre eller sämre efter träning.

Då det gör mest ont är när jag ska sträcka mig framåt och ta någonting. Smärtan är lika stor oberoende på om jag böjer i armbågsleden eller inte, så länge överarmen rör sig framåt. När jag lyft armen tillräckligt högt så försvinner smärtan, gränsen går ungefär parallellt med golvet om jag står upp. Om jag lyfter armen med hjälp av andra armen så gör det inte ont alls, det är alltså bara belastning som smärtar.
Att sträcka armen åt sidan är inga problem alls, då kan jag lyfta den hur högt som helst utan att känna smärta, bakåt samma sak, inte hur högt som helst obv, men så högt som jag kan i vanliga fall.
Jag upplevde smärtan värre när jag låg i sängen än nu, men vet inte om det beror på att jag var "ouppvärmd" efter nattens sömn.. Lägger jag mig igen och provar samma rörelser tycker jag att det är lite värre än när jag står, men väldigt marginellt.

Jag tränar styrkelyft (på motionsnivå), böj/bänk/mark, men då jag haft lite ont i ryggen så har det blivit mycket mer bänkpress nu senaste månaden och speciellt senaste veckan. På passet i lördags la jag dessutom till plankan med extra vikt på ryggen. Medan jag kör den övningen brukar jag känna att det tar på axlarna, att man blir trött, men aldrig fått ont av den tidigare.
Bänkpressen har jag ökat i, så det har ju blivit tyngre belastning.

Just nu behandlar jag med orudis gel och smörjer med det 3 gånger per dag, äter full dos panodil forte (4g/dag), än så länge har det ingen effekt.

Jag ska uppsöka sjukgymnast inom ett par dagar om det inte ordnar sig, ska snacka med chefen på jobbet idag om jag kan få gå till företagsvårdens sjukgymnast, lär inte vara några problem.

Tidigare sjukdomar och besvär: Knäproblem sen jag var 16, ryggproblem sen september/oktober 2010, men känns bra nu.

Har ni några rekommendationer? Jag själv tror det beror på de tunga bänkpressarna och eventuellt på att jag körde plankan.. Hursomhelst blir det vila nu!

Om ni undrar annat så är det bara o fråga!

CoKEmaN
2011-03-15, 12:54
Nu har jag ingen smärta alls ... Märkligt. Men jag ska iaf träna rotatorcuffarna lite bättre nu.