handdator

Visa fullständig version : rotorcuffträning = bättre hålling eller "bara" rehab


Xerxex
2011-03-13, 23:23
Som titeln antyder. Att träna rotorcuffarna påverkar det hållningen ( axlar och liknande dras bakåt) eller är det enbart bra för att undvika skador, dvs rehab eller pro rehab.. ??

kettlebellGuden
2011-03-13, 23:45
rotatorkuffen är inte vad du vill åt för att "dra tillbaka axlarna". För det vill du åt Mm. rhombodeii och M. Trapezius pars transversa.

Rotatorkuffen kan mycket ses som rehab och prehab, ja. Sen att folk tränar den som ett stycke idioter är ju en helt annan saga.

Beelz
2011-03-14, 09:26
Sök på träningslära.se om hållning; där dinns det något som kallas "wall slide" har hjälp mig med axlarna :)


Sent from iPhone

Gasp
2011-03-14, 13:01
Träna rotatorcuffen med måtta precis som stretch med måtta, lagom är alltid bäst. Känner du att någon muskel börjar bli stel, stretcha.

titongo
2011-03-14, 13:13
Kör alltid 3 set inåt och utåtrotation för att värma upp axlarna fast man har sett dom som kör svin tungt 3 reps och de e väl inte att föredra!

Silencer
2011-03-14, 13:15
Kör bara utåtrotation.

Danne2k
2011-03-14, 14:36
Sen att folk tränar den som ett stycke idioter är ju en helt annan saga.

Haha så jävla sant.

Såg en kille förra veckan köra utåtrotationer med fullmag där han i princip använde hela kroppen för att utföra rörelsen bara för att det var så tungt, stackars axlar..

Sheogorath
2011-03-14, 15:08
Kör bara utåtrotation.

Var det där en uppmaning eller en redogörelse? =)

Silencer
2011-03-14, 15:16
Var det där en uppmaning eller en redogörelse? =)

Redogörelse. Men jag har fått lära mig av sjukgymnast att man inte behöver inåtrotation och det stämde på mig iaf.

Sheogorath
2011-03-14, 15:20
Redogörelse. Men jag har fått lära mig av sjukgymnast att man inte behöver inåtrotation och det stämde på mig iaf.

Och jag är sjukgymnast och säger att det var ett korkat uttalande om h*n sa det som något svepande generellt som gäller för gemene man. Jag kan argumentera för att det är precis tvärt om nämligen. Att det stämde för dig var väl just det: det stämde för dig med din problematik.

Silencer
2011-03-14, 15:51
Och jag är sjukgymnast och säger att det var ett korkat uttalande om h*n sa det som något svepande generellt som gäller för gemene man. Jag kan argumentera för att det är precis tvärt om nämligen. Att det stämde för dig var väl just det: det stämde för dig med din problematik.

Jag vet att du är sjukgymnast. :) Den som sa det till mig sa att de flestas axlar roteras inåt av dagliga sysslor och att man därför inte ska träna det. Jag hade ont i axlarna när jag tränade och fick då utåtrotation plus skulderbladsstabilisering i 3 olika riktningar som recept, och det fungerade kanon för mig iaf. :)

Sheogorath
2011-03-14, 15:59
Jag vet att du är sjukgymnast. :) Den som sa det till mig sa att de flestas axlar roteras inåt av dagliga sysslor och att man därför inte ska träna det. Jag hade ont i axlarna när jag tränade och fick då utåtrotation plus skulderbladsstabilisering i 3 olika riktningar som recept, och det fungerade kanon för mig iaf. :)

Fast inåtroterade axlar kommer oftast sekundärt till protraherad skuldra. Det i sin tur beror ofta på svaga och utsträckta skulderadduktorer och strama pectoraler (stillasittande livsstil framför datorn och/eller överdrivet fokus på pressövningar på gymmet). Inte helt ovanligt är en sådan här konfiguration också förenat med ventral instabilitet i axelleden. Detta är för övrigt egentligen den enda "vanliga" instabilitetsproblematik som finns i axelleden. De andra är medfödda eller kommer som ett resultat av svåra trauman. Vad gör man då mot ventral instabilitet? Jo, framförallt inåtrotationsträning i syfte att stärka m. subscapularis i olika vinklar. Genom att ha bra ROM töjer man ju dessutom på de ofta strama inåtrotationerna genom själva övningen. Detta tillsammans med att man stärker upp mm. rhomboideii och m. trapezius samt jobbar aktivt med hållning kan vara nyckeln.

Edit: jag skriver inte det här för att "flejma" din sjukgymnast eller något: bara för att visa att det finns olika sätt att se på saker och ting.

kettlebellGuden
2011-03-14, 16:35
Det är väl då sällan att det är rotatorkuffen som är strulet vid "inåtroterade axlar". Vad är det för kvacksalvare till sjukgymnast?

tumme
2011-03-14, 16:53
Det är väl då sällan att det är rotatorkuffen som är strulet vid "inåtroterade axlar". Vad är det för kvacksalvare till sjukgymnast?

Har du utbildning i frågan? Har du gjort en undersökning av patienten? Har du träffat eller fått en förklaring på varför sjukgymnasten valde att ge dom övningarna h*n gjorde? Vet du någonting över huvud taget?

Min poäng är släng inte runt med ord som kvacksalvare när du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om.

kettlebellGuden
2011-03-14, 17:22
Har du utbildning i frågan? Har du gjort en undersökning av patienten? Har du träffat eller fått en förklaring på varför sjukgymnasten valde att ge dom övningarna h*n gjorde? Vet du någonting över huvud taget?

Min poäng är släng inte runt med ord som kvacksalvare när du uppenbarligen inte har en aning om vad du pratar om.

PatientEN? Jag pratar generellt.

Min poäng är att du inte ska posta på forum när du uppenbarligen inte har en aning om vad du svarar på.

Sjukgymnasten i fråga har ju uttryckligen berättat att ingen behöver någonsin träna inåtrotation. Det är gallimattias.

tumme
2011-03-14, 17:37
Blev lite uppjagad där sorry, trodde silencer hade fått det som ett personligt råd och inte som allmän rekommendation. Du har ju självklart rätt när jag läser om tråden. Men det är ett fenomen jag har stört mig på, att folk tar en personlig rekommendation och gör om den till en generell.

Märkt att det ofta bli fel när jag skriver nått för att jag inte läser allt. Kanske ska börja med det :smash:.

kettlebellGuden
2011-03-14, 17:48
Blev lite uppjagad där sorry, trodde silencer hade fått det som ett personligt råd och inte som allmän rekommendation. Du har ju självklart rätt när jag läser om tråden. Men det är ett fenomen jag har stört mig på, att folk tar en personlig rekommendation och gör om den till en generell.

Märkt att det ofta bli fel när jag skriver nått för att jag inte läser allt. Kanske ska börja med det :smash:.

lol. No worries. Väl hugget. Jag uttalar mig ofta väldigt svepande och out of bounds. Jag är van vid lite mer livad diskussion än den härade som försikommer på Kolo.. samtidigt att folk förstår hur pass mycket allvar jag lägger i saker och ting.

Sjukgymnasten i fråga är säkert hur bra som helst. Kanske allt är ett missförstånd.

Själv har jag ofta inget bra att säga om de här övningarna som normalt preskriberas för rotatorkuff-problem, och rekommenderar hellre helt andra saker. Men det kan ju kvitta lika.