handdator

Visa fullständig version : Teknikkritik Marklyft v.2


9109
2011-03-13, 22:50
Tänkte att eftersom jag ändå filmat när jag körde marklyft, och enbart lärt mig själv så vore det ju matnyttigt med tips från "coachen" så att säga. Därför jag postar ett klipp på när jag kör Marklyft 130x5 alltså sista arbetssetet.

http://www.youtube.com/watch?v=BylbjbC0yx4

Vet inte hurvida jag lyckades få in klippet direkt på sidan, annars hoppas ni kan klicka vidare och kolla på klippet och kritisera ändå :) tack på förhand!

edit. ignorera friskis musiken, finns absolut ingenting att vara stolt över under ett gympass

hurril
2011-03-13, 22:53
Faktiskt riktigt bra för att vara grön. Höften sticker lite tidigt på första reppet men så följer stången med bra i några rep i mitten där. Men du ser ut att veta ungefär hur du ska bete dig så öva mer på precis det du redan gör så kommer det att bli bra.

9109
2011-03-13, 23:09
Faktiskt riktigt bra för att vara grön. Höften sticker lite tidigt på första reppet men så följer stången med bra i några rep i mitten där. Men du ser ut att veta ungefär hur du ska bete dig så öva mer på precis det du redan gör så kommer det att bli bra.

Tack *cupid* Hade inte kört marklyft på säkert någon månad eller två, vet inte riktigt hur det kommer sig, nåväl. Träningsvärken jag drabbades av sedan, även i samband med en magsjuka har gjort att jag lidit något fruktansvärt, började tro att jag pajat något ordentligt i ryggen men allt känns bra nu så hoppas/tror det berodde på magsjukan :smash:

Nykropp
2011-03-13, 23:13
BylbjbC0yx4

Vassego, ser ju bra ut. :)

9109
2011-03-13, 23:16
Taack nykropp, nu ser alla mina raek-vader direkt inne på tråden, alla tiders!

Nykropp
2011-03-13, 23:22
Taack nykropp, nu ser alla mina raek-vader direkt inne på tråden, alla tiders!

:kickass:

mn8eii
2011-03-13, 23:22
Precis som hurril säger, du släpper iväg höften lite tidigt första repetitionen men annars så ser det väldigt bra ut och i min mening behöver du inte korrigera någonting. Finns såklart alltid detaljer att förbättra ur ett SL-perspektiv men det är bara att gnugga på, bra jobbat!

En liten sak du kan tänka på är att inte skjuta fram knäna för tidigt på nedvägen. Jag har sett mycket värre och är egentligen ganska marginellt i ditt utförande, men vad det gör är att det tvingar stången ut från kroppen när du helst av allt vill låta den skrapa smalbenen.

Danne2k
2011-03-13, 23:45
Stabil rygg måste jag säga, snyggt!

9109
2011-03-13, 23:55
Precis som hurril säger, du släpper iväg höften lite tidigt första repetitionen men annars så ser det väldigt bra ut och i min mening behöver du inte korrigera någonting. Finns såklart alltid detaljer att förbättra ur ett SL-perspektiv men det är bara att gnugga på, bra jobbat!

En liten sak du kan tänka på är att inte skjuta fram knäna för tidigt på nedvägen. Jag har sett mycket värre och är egentligen ganska marginellt i ditt utförande, men vad det gör är att det tvingar stången ut från kroppen när du helst av allt vill låta den skrapa smalbenen.

Tack så mycket, förstår precis vad du menar med över knäna på tillbakavägen, ser ut som jag kör över ett fartgupp eller någonting, vet inte hurvida det påverkar min prestation men ska kolla lite på det! *flex*

Som påpekat med höften så är det alltid svårt första reppen att veta hur mycket man faktiskt måste ta i *rolleyes* Ska försöka ha lite bättre tröck i bålen och stadga upp allting lite så jag inte fäller överkroppen för mycket. (Om jag inte förstått er helt fel?) :)