handdator

Visa fullständig version : Hur klarar man av deff?


hidden
2011-03-13, 22:42
Känner att jag behöver skriva av mig lite mitt under min deprimerade stund av dagen!

Hur klarar man av en deff egentligen? Jag vet hur man gör, men jag klarar inte av det. Ända sen jag varit 14 år (är snart 18) har jag försökt gå ner i vikt fram och tillbaka, men det slutar _ALLTID_ upp med att jag frossar i 2 veckor sen så påbörjar jag en viktnedgång igen för att jag känner mig äcklig.

Har till och med startat journal här på kolozzeum (och trådar...) för att försöka motivera mig, två gånger har det slutat i total flopp. Som nämnt innan har jag försökt bli av med vikt i ungefär 4 år, så jag har fått en del kunskaper inom hur man går ner i vikt, alltså själva utförandet (filtrerat ut diverse myter med hjälp av kolo:)). Men det går bara inte, jag ger alltid upp. Engång lyckades jag gå ner 10kg, men orkade inte hålla det och gick upp allt på några veckor. Under den här perioden kände jag mig glad för att det gick neråt, men blev trött på att vara hungrig så jag valde att äta mer... vilket ledde till mer sug efter mat.

Jag ska på en resa till Japan om nästan exakt 87 dagar. Jag vill gå ner så mycket som möjligt på den här tiden eftersom jag kommer ha t-shirt på mig hela resan. Har indikationer på manboobs och kläder ser ut som hyddor på mig.
Stats:
175cm
något över 90kg
Kille
Gymtid - ca 14 månader, inte lyckats få så mycket massa som jag kunnat på den här tiden just för att jag dietat fram och tillbaka.
Marklyft - 165kgx1
Bänkpress - 90kgx1
Knäböj - gissar på 125-130kgx1

Som ni märker är jag inte ute efter en långsam viktnedgång, jag ser hela tiden andra som lyckas gå ner relativt snabbt. Jag själv lyckades gå ner ca 10kg som nämnt innan på ganska kort tid. Så grundfrågan i den här långa texten är:
Hur klarar man av en effektiv deff? Eftersom jag just nu inte har några pengar (allt går till resan) så har jag heller inte råd med protein-tillskott tyvärr.

Jag tror att mitt problem är att jag är van vid att äta mycket. 2500 kcal om dagen för mig är rena rama svält (vet att det beror på vad man äter, men jag äter tills jag känner mig äcklig...), men jag förstår att jag inte kan gå på 5000kcal per dag utan att se fet ut... Vad har ni för metoder för att ta bort en dålig vana?

Sportfiskaren
2011-03-13, 22:53
Du måste ändra på din livsstil om du vill lyckas. Eliminera dina negativa vanor som jag gissar är att äta mycket onyttigheter och dricka sockervatten. Väg det ena mot det andra och bestäm dig för vad som är viktigast, sedan sätter du upp delmål och belönar dig när du nått dem, kanske med en ätardag?

Vem vet, efter ett tag så kanske du trivs så pass att du inte känner behov av några ätardagar. :)

14K
2011-03-13, 22:56
Ha ett mål o massa disciplin. Mål har du redan, gäller o ändra livstil så som Sportfiskaren sa. Du har alla verktyg på detta forum. Resten är upp till dig.

Dreas
2011-03-13, 23:13
Delmål, disciplin, föra journal på Internet hjälpte mig mycket. Ha någon typ av standardisering rörande kosten, alltså ett eller flera mål som du intar dagligen eller mer frekvent som du kan bygga kosten runt.

Vissa gillar att räkna kcal, jag gör det. Andra gillar att kolla spegeln.

14K
2011-03-13, 23:15
Delmål, disciplin, föra journal på Internet hjälpte mig mycket. Ha någon typ av standardisering rörande kosten, alltså ett eller flera mål som du intar dagligen eller mer frekvent som du kan bygga kosten runt.

Vissa gillar att räkna kcal, jag gör det. Andra gillar att kolla spegeln.

Även bilder och mått, varje vecka... det gör jag och många andra.

RassK
2011-03-13, 23:31
Planering.

StraightEdge
2011-03-13, 23:35
Vissa människor behöver mer stöd än andra. Vissa har inte tillräckligt med självdisciplin och det absolut inget fel med det för vi är alla olika. Därför det finns olika coachar och Personlig Tränare kanske något du borde pröva?

OneManArmy
2011-03-14, 06:42
Planera maten och ligg inte på för stort underskott.

Pretorian
2011-03-14, 07:38
Som ni märker är jag inte ute efter en långsam viktnedgång, jag ser hela tiden andra som lyckas gå ner relativt snabbt.

Jag tycker du ska försöka låta det ta tid och strunta i andra. Alla har olika förutsättningar.

944RS
2011-03-14, 07:49
Diciplin är självklart en viktig sak men det är oxå där många misslyckas. Med nya vanor och en förändrad livsstil så behövs det inte sådan diciplin längre.

Om man planerar sin kost och motion ordentligt så behövs inga proteintillskott och risken att man äter något "dåligt" minskar rejält.

Bara för att man äter kcalsnålt behöver inte det betyda lite och tråkig mat utan försök hitta sånt som du gillar och har råd med. En diet som känns tråkig och dyr blir det svårt att motivera sig inför.

RobbanColeman
2011-03-14, 08:10
Som ni märker är jag inte ute efter en långsam viktnedgång, jag ser hela tiden andra som lyckas gå ner relativt snabbt.

Jag tycker du ska försöka låta det ta tid och strunta i andra. Alla har olika förutsättningar.

Går det fort nedåt på vågen gör man FEL! Det är ingen deff, då bantar man...

Nykropp
2011-03-14, 08:18
Hur man lyckas? En massa jävlar anamma och spott i näven!

Skit i snabb viktnedgång och satsa långsiktigt. Du kommer ändå gå ner snabbt i början.

Fredrik_S
2011-03-14, 08:21
Du frågar helt fel fråga. Du frågar hur du ska klara av din deff. Du har ju redan klarat av att deffa flera gånger. Det du inte klarar av är vad som händer efter deffen.
Det är det som är din fråga, och du borde skapa en ny tråd då alla i den här tråden mestadels kommer läsa ditt första inlägg...

Förövrigt skulle jag säga att snabba viktnedgångar generellt är recept på snabba viktuppgångar efter(även om det inte alltid måste vara så), pga att man inte hinner lära sig acceptera en permanent ändrad livsstil. Utan det blir ett jävlar annama i några veckor/månad följt av en helvetes satan vad jag är hungrig och sugen, nu skiter jag i det här, i någon vecka eller två och vips är man tillbaka där man började... Det är den permanenta förändringen som ger långvarigt resultat.

Fredrik_S
2011-03-14, 08:23
Går det fort nedåt på vågen gör man FEL! Det är ingen deff, då bantar man...

Vart borta så länge robban? Deff och Banta är synonymer på detta forum, tro mig du kommer tröttna på att anmärka på skillnaden.

Onigiri
2011-03-14, 08:31
Jag tror att du behöver planera det hela bättre och äta mat som du tycker om (behöver inte nödvändigtvis bestå av 99% protein bara för att halva kolo äter så och att det är opti) och kanske komplettera varje mål med vassle, eaa, kanske kasein-pudding/fluff för att fylla upp magen mer. Det är ju mättnaden som egentligen avgör precis hela dieten, är man inte nöjd kommer fusket förr eller senare på ett eller annat sätt.

Även köra perioder och inte sikta in dig på att "nu ska jag ner 15 kilo på ett halvår! den här gången ska jag klara det!" utan snarare kanske 10 veckors dieter, sedan hoppa av ett tag tills glöden återvänt för ytterligare 10 veckor osv.

Använd spegeln, endast vågen någon gång ibland för att kolla av om nu målet bara är att gå ner i vikt. Ingen är väl egentligen intresserad av om du väger 91,27 eller 82,52 - spegelbilden är det intressanta!

Träningen bör ske i den mån du klarar och mår bäst av, 3 pass tungt i veckan, 6 pass lätt, högreps/lågreps, cardio/promenader/inget utav det, eller annat - det är helt upp till dig, det ena är inte mirakulöst magiskt bättre än det andra, huvudsaken är att man tränar regelbundet.

Problemet med att du inte blir mätt kanske beror på att du dricker mycket av din mat? Tänker på mjölk, yogurt osv. Det är så otroligt lätt att dricka upp tusentals med kalorier och bara känna kort mättnad...

Alternativt kan mikaelj övertala dig att åka med lchf-tåget, det har faktiskt hjälpt många på traven när det känns kört (inkl mig, faktiskt)

Pretorian
2011-03-14, 08:34
Går det fort nedåt på vågen gör man FEL! Det är ingen deff, då bantar man...

Vad hade det med mitt inlägg att göra? Jag säger bara att han inte ska stressa igenom deffen för att han vill att det ska gå fort. Jag tror det är bättre att låta det ta tid.

hidden
2011-03-14, 17:40
Går det fort nedåt på vågen gör man FEL! Det är ingen deff, då bantar man...

Det jag definierar som deff är att man går ner 0,5-1kg i veckan, och då ska det helst vara fett. Medan bantning är att man konditionstränar 7 dagar i veckan och äter endast kanin mat.

Sen till Fredrik S:
Jag tror jag menar hur man klarar en deff, det kan hända att jag startar en "deff" och ger upp bara veckan efter. Det jag vill lära mig att göra är att kunna deffa och hålla vikten, vilket du bra påpekade.


Tackar för de tips jag fått. Men sen finns andra problem, som att jag inte kan kontrollera vad jag får för mat ibland heller, till exempel i skolan. Det är 50% bra mat 50% dålig. Ibland får man oändligt med kycklingklubbor och ibland får man potatisbullar med endast 2 smala baconstrips till. Tror detta förstör min motivation med eftersom jag gärna vill ha kontroll över saker. Hur skulle ni göra? Det blir riktigt problematiskt att fylla upp proteinbehovet ibland då jag inte har råd med tillskott och maten där hemma kan vara lika dåligt eller bra som i skolan.

Har just nu planer på att helt enkelt försöka gå ner i vikt tills resan, dvs att deffa i ca 86 dagar. Planen är att förlora mellan 6-12kg under denna period, men vet i helvete inte hur det ska gå...