handdator

Visa fullständig version : Salt=onyttigt?


kalutti
2011-03-13, 21:13
Hej, jag har bara en snabb fråga om salt och hur de påverkar kroppen.

Är det bra i rätt mängder eller är det något man bör "hålla sig undan från" (Jag är under deff för tillfället). Jag brukar salta min pasta och ägg och undrar om jag bör sluta med de.

Tack på förhand! :)

svennebanan
2011-03-13, 21:16
Generellt så skall man salta maten så lite som möjligt. Man kommer lätt upp i det kroppen behöver ändå.

salmiak
2011-03-13, 21:28
Det kan vara en bidragande faktor till bl.a "stress" på kärl, något som spelar en central roll i många sjukdomar. Som Svenne säger kommer man ofta upp i de mängder man behöver utan att salta extra.

Om du tycker det är gott så kanske det är något du vill unna dig nu när du deffar och allt, det gör jag. "Trocomare örtsalt" är utmärkt på ägg tycker jag!

kalutti
2011-03-13, 22:55
Okej tack för hjälpen :) Men har det någon negativ effekt när det gäller deffning eller träning?

brauppa
2011-03-13, 23:06
Är inte helt säker, men ha för mig att saltet binder vatten.
Och därför försöker folk som går på diet innan tävling inta så lite salt som möjligt för att inte bli pluffsig/binda vatten.

salmiak
2011-03-13, 23:14
Jag är hyfsat övertygad om att din träning och deff inte kommer att påverkas negativt av eventuell saltning av ägg och pasta.
Negativa effekter, (om du får några), av saltätande kommer troligtvis vara något som kan ses efter många års överätande. Jag blir förvånad om du får i dig för lite salt.

Apos78
2011-03-14, 09:52
Överdriv inte saltandet. Det är det enda du behöver tänka på. Nej, det kommer inte påverka din träning.

Fredrikv
2011-03-14, 11:21
Denna tråd är rätt intressant, speciellt om du ska deffa med salt.

http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110215/7-dagar-till-formen-toppa-dig-som-ett-proffs

Eddie Vedder
2011-03-14, 11:31
Överdriv inte saltandet. Det är det enda du behöver tänka på. Nej, det kommer inte påverka din träning.

+1

Och angående "inte salta extra" tycker jag man ska se upp lite med att nöja sig med det dolda saltet. Jag tycker faktiskt att man bör göra tvärtom, försöka att i den mån man kan undvika så mycket dolt salt som möjligt och låta så mycket som möjligt vara ens eget saltande av jodberikat bordssalt. Kanske mineralsalt till och med.

För svensken får nog i sig mer salt från ost, korv, skinka, andra pålägg, hel- och halvfabrikat samt utemat än från det egna bordssaltet. Och allt salt från storhushåll/industri kan ju vara oberikat.

kalutti
2011-03-16, 00:14
Okej tack för hjälpen, speciellt den där artikeln du länkade. Väldigt intressant, det ska jag absolut prova! :)

Apos78
2011-03-16, 08:12
Okej tack för hjälpen, speciellt den där artikeln du länkade. Väldigt intressant, det ska jag absolut prova! :)

Det där handlar alltså inte om något du gör under en längre deffperiod.