handdator

Visa fullständig version : Dåliga ätardagar, kompensera med gainer?


hantel11
2011-03-13, 19:28
Tjenare,
Får dåliga ätardagar ibland, aptiten är på noll. Kan man kompensera det med 3-4 gainers (450-500 kcal per portion) för att slippa förlora vikt?

Tack!

SiSenior
2011-03-13, 19:31
Bristen av vitaminer, mineraler och essentiella fetter kommer bli ett faktum dessa dagar men ur viktens synvinkel funkar det utmärkt.

hantel11
2011-03-13, 19:33
Bristen av vitaminer, mineraler och essentiella fetter kommer bli ett faktum dessa dagar men ur viktens synvinkel funkar det utmärkt.

Har fått i mig idag:
En skål med kycklingvingar, vet inte hur mycket men 10 st kanske.
En skål med grönsaker, samma där men en liten skål.
2 gainers.

Och innan läggdags:
En gainer till.
200 g pepparbiff
Grönsaker.

Kischen
2011-03-13, 19:35
Har fått i mig idag:
En skål med kycklingvingar, vet inte hur mycket men 10 st kanske.
En skål med grönsaker, samma där men en liten skål.
2 gainers.

Och innan läggdags:
En gainer till.
200 g pepparbiff
Grönsaker.

Ser ju inte strålande ut..

Spartansk
2011-03-13, 19:35
Bristen av vitaminer, mineraler och essentiella fetter kommer bli ett faktum dessa dagar men ur viktens synvinkel funkar det utmärkt.

Det finns gainers som har vitaminer och mineraler tillsatta.

SiSenior
2011-03-13, 19:37
Med den kosthållningen kan jag inte peka på specifika ämnen du kommer få brist av utan bara prata generellt.

Den stora mängden socker du kommer få i dig kan heller inte vara hälsosam sett ur ett långtidsperspektiv.

SiSenior
2011-03-13, 19:39
Det finns gainers som har vitaminer och mineraler tillsatta.

Själv är jag ytterst tveksam till vitaminer och mineraler i alldeles för stor utsträckning i tillskottsform.

Kischen
2011-03-13, 19:42
Med den kosthållningen kan jag inte peka på specifika ämnen du kommer få brist av utan bara prata generellt.

Den stora mängden socker du kommer få i dig kan heller inte vara hälsosam sett ur ett långtidsperspektiv.

Nu är det iofs inte socker utan stärkelse om vi ska vara petiga ;)

hejhopp79
2011-03-13, 19:56
Vill du ha diabetes eller?

Hälla i sig socker känns inte så klockrent.

Fredron
2011-03-13, 19:59
Om du har svårt att äta någon dag så kompensera med att försöka dricka mjölk, gärna röd. Det brukar inte vara något problem att göra även om man inte direkt är sugen på något.

salmiak
2011-03-13, 21:18
Trist att du har så dålig aptit att du inte orkar få i dig kalorier via vanlig mat.

Hade jag varit dig hade jag försökt få bukt med det problemet istället för att börja hinka i sig gainer.
Tillskott är i regel tänkt att vara tillskott utöver den vanliga maten man äter så det kan väl vara en nivå man försöker lägga det på.

Crocker
2011-03-13, 21:52
Varför i hela fridens namn ska man tvinga i sig energi i kosttillskott på ätardagar?

proteinsynthesis
2011-03-13, 22:09
Gör en smoothie av massa frukter och något gott proteinpulver, häll i lite rapsolja. Lite mer näring i det än gainers och godare.

King Grub
2011-03-13, 22:39
Vill du ha diabetes eller?

Hälla i sig socker känns inte så klockrent.

Det finns faktiskt inga belägg för påståenden om en koppling mellan sockerintag och diabetes.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/59111.php

bug
2011-03-13, 22:56
Varför i hela fridens namn ska man tvinga i sig energi i kosttillskott på ätardagar?

Men läs vad han skriver så fattar du *screwy*

Crocker
2011-03-13, 23:36
Men läs vad han skriver så fattar du *screwy*
Ja? Jag tycker fortfarande det är lika dumt att kompensera med rinnande socker.

Eddie Vedder
2011-03-14, 07:01
Ja? Jag tycker fortfarande det är lika dumt att kompensera med rinnande socker.

Malto är inte socker. ;) Men visst är det näringslöst och onödigt. Dock tror jag att du, liksom jag till en början, missuppfattar "ätardag" i det här fallet. Jag tror han snackar om "matdag" överhuvudtaget, en dag då och då som ätandet är svårt.

On topic: Varför du väljer så mycket magert kött och grönsaker kan jag dock inte förstå. Lite smartare val kan du ju göra om aptiten är i botten. "Skål med grönsaker" kan ju enkelt bli "skål med köttbullar" eller något annat gott och kaloririkt. :)

hejhopp79
2011-03-14, 15:42
Grub: Vad orsakar diabetes då?

Udd3n
2011-03-14, 17:44
Grub: Vad orsakar diabetes då?

Övervikt, fetma osv.

Eddie Vedder
2011-03-14, 17:46
Övervikt, fetma osv.

Fetman kanske inte kommer förrän man redan fått diabetes. Det är en lika stor förenkling som att enbart beskylla sockret. Det är en konstant samverkan av flera miljöfaktorer och senare även en ond cirkel av metabola konsekvenser som stärker varandra. Plus en stor portion arv.

Udd3n
2011-03-14, 17:53
Jag skrev heller inte att det var fetman som orsakade det. Men bl.a.
Att "ha det i släkten" ökar ju chanserna vad man har läst.
Men ett friskt och sunt leverne minimerar riskerna väldigt dramatiskt tror jag.