handdator

Visa fullständig version : Jag är patetisk. Jag har ätit som en gris idag. Vad händer nu???


Mauriice
2011-03-13, 18:44
Låt mig bara säga att jag har följt ett mycket strikt kostupplägg där jag under två månader har tryckt i mig 200 gram protein fördelat över ca 2500 Kcal. Min deff går mycket bra, jag ser stora förbättringar i spegeln. Jag har skött mig (värt att nämna att jag förra veckan tryckte i mig en pizza med räkor, skinka och nötkött, men jag var myyycket aktiv den dagen).

Nu till saken: jag sitter på McDonald's just nu, syndarnas näste. Har precis tryckt i mig två Big Tasty och en Chicken Gourmet. Under dagen har jag käkat fyra äpplen, sex croissanter, 200 gram kakor, en muffin... Allt detta uppgår till ca 5200 Kcal, dvs 2000 Kcal give or take över mitt Kcalbehov.

Vad tror ni kommer att hända nu? Kommer jag att se förändringar i spegeln imorgon bitti? Det är inte så att jag har dåligt samvete, för det är verkligen inte ofta jag går utanför min kost-ram.

Alla svar är av intresse!

/Maurice

RassK
2011-03-13, 18:47
Du kommer ha ett jävla bra tryck!

Galningen
2011-03-13, 18:47
Ingen skillnad som är värd att oroa sig över. Så länge som det inte blir en vana gör en dags slarvande då och då inget som helst.

Prankie
2011-03-13, 18:49
Du fyller dina glykogendepåer, kommer antagligen går upp ett par kilo vätska också. Angående hur du kommer ser ut kan jag inte vara hundra, men jag skulle gissa på slätare pga mängden salt du har fått i dig idag.

Nykropp
2011-03-13, 19:18
Inget som inte försvinner efter några dagars vanlig deff igen skulle jag tro. :)

Mauriice
2011-03-13, 19:57
Det låter ju onekligen positivt. Som sagt, jag sköter mig oerhört bra alla andra dagar. Men jag vettefan vad som flög i mig idag. Jag käkade EN croissant, sen kunde jag fan inte få nog. Nu sitter jag här, och känner mig fet. Inte för att jag har ätit mycket, utan för att jag skulle kunna äta tre Big Tastys till! Jävla vilken aptit man har!

Längtar till bulken hahaha!

Spridis
2011-03-13, 19:58
Du var hungrig!

Mauriice
2011-03-13, 20:00
Du var hungrig!


Hahahaha!

Ganymedes
2011-03-13, 20:04
Inget att nojja över, så där gör jag 2-3 gånger i månaden. Fast inte McDonald's då, eftersom det är rubbish. Du blir inte fet över en natt på en grisdag, enda konsekvensen är att deffen kanske tar några dagar till. Värt it, anser jag.

Mack10
2011-03-13, 20:04
råkade utför samma sak idag!
har legat på underskott o inprincip inga sötsaker på 3 veckor, idag har ja smält i mig nästan 500 g choklad o känner mig fet som fan...:p

Galningen
2011-03-13, 20:05
Det låter ju onekligen positivt. Som sagt, jag sköter mig oerhört bra alla andra dagar. Men jag vettefan vad som flög i mig idag. Jag käkade EN croissant, sen kunde jag fan inte få nog. Nu sitter jag här, och känner mig fet. Inte för att jag har ätit mycket, utan för att jag skulle kunna äta tre Big Tastys till! Jävla vilken aptit man har!

Längtar till bulken hahaha!

Känner igen mig så otroligt mycket här. Tar verkligen emot att inte käka tills man verkligen inte kan äta mer och sen lite till. Bara att bita ihop och se fram emot den dagen då man än en gång får äta som folk igen *drool*

Eddie Vedder
2011-03-13, 20:14
Du är inte patetisk, det där händer många så skäms inte. Men det kan vara värt att se över om ditt energiunderskott eventuellt är för stort och/eller om kosten kanske är bristande på ett eller annat sätt.

L Johnsson
2011-03-13, 20:17
Sånt händer. Ta inte för hårt på det, inte kommer du bli fet på en dag. Gör det bara inte till en vana som tidigare nämndes av någon:thumbup:.
Lycka till med din fortsatta diet:)

Morrris
2011-03-13, 20:20
Ät mer. Unna dig mer.

Med måtta.

Tolkia
2011-03-13, 20:50
Tre saker: Du har ett för stort energiunderskott (d.v.s. du blir för hungrig), kosten är ev. för dåligt sammansatt (För lite fett? För lite bukfylla, d.v.s. grönsaker och annat man måste tugga?), du förbjuder dig för mycket (bra sätt att skapa cravings).

hejhopp79
2011-03-13, 20:52
Optinoja gone wild.

Tänk 80/20-regeln om du nojar så mycket för enstaka överätningstillfällen.

Dessutom kan det till och med vara gynnsamt att medvetet överäta kraftigt då och då när du deffar.

Folk som deffar och ibland smäller i sig 10 000 kcal på ett tillfälle går inte upp ett kg fettvikt. En del blir till värme, sen beror det på insulinkänslighet osv.

olander08
2011-03-13, 21:24
Optinoja gone wild.

Tänk 80/20-regeln om du nojar så mycket för enstaka överätningstillfällen.

Dessutom kan det till och med vara gynnsamt att medvetet överäta kraftigt då och då när du deffar.

Folk som deffar och ibland smäller i sig 10 000 kcal på ett tillfälle går inte upp ett kg fettvikt. En del blir till värme, sen beror det på insulinkänslighet osv.

80/20 regeln?

Shark
2011-03-13, 23:44
Jag käkade ett halv kilo godis i helgen.. Kunde inte sluta äta. Väldigt smart att man köper 500g lösgodis när man deffar *rolleyes*

StraightEdge
2011-03-14, 00:22
Försök att räkna kalorier över en längre period än 24 timmar.

Säg att du åt såhär

Dag 1 2000kcal Dag 2 2200kcal Dag 3 1800kcal Dag 4 2000kcal Dag 5 5000kcal

Då blir ditt genomsnittliga intag 2600kcal över en fem dagars period. Detta var bara ett litet exempel på hur det egentligen kan vara då kroppen inte bara känner av 24 timmars perioder.

Pretorian
2011-03-14, 07:43
Jag känner igen mig. Startade en liknande tråd efter förra helgen, där jag hade vräkt i mig godis efter att ha kört en strikt och kontrollerad diet under många veckor.

Kan även nämna att familjen bakade kanelbullar i söndags...

vicarious
2011-03-14, 09:36
Man kan äta skräp även när man deffar. Bara att justera dagens övriga intag därefter. Skaffa en buffert och unna dig sen något. Blir svårt att vräka i sig saker utan att kalorierna skenar iväg men förra veckan åt jag t ex en stor fet semla men hamnade ändå på energiunderskott, utan att proteinintaget blev det minsta lidande.

DGARD
2011-03-14, 10:30
Jag bakade en morotskaka häromdagen vilket var ett big misstake. God så in i h-vete och jag käkade nog typ 70% själv. Nu är den som tur slut.

Rusk
2011-03-14, 11:45
Var likadan förra deffen (min första). Idag har jag som tur en mer avslappnad inställning och ser inget fel i att unna sig då och då, du lever som sagt bara 1 gång.
Fortsätter du som du gör nu så kommer optinojjan att göra mer ont än gott och du kommer i längden att tröttna, Det gjorde iaf jag.
Och nej, det kommer inte att bli någon skillnad i spegeln, det som kommer hända är att du förmodligen kommer prestera bättre på nästa pass.

Pretorian
2011-03-14, 12:07
Vilka värmande kommentarer. Nu blir jag nästan sugen på att äta en semla... och en morotskaka.

Joe Hardgainer
2011-03-14, 12:28
80/20 regeln?


Det är kosthållningen du håller 80% av tiden som främst styr dina resultat. Inte dom där enstaka tillfällena du äter lite extra av något annat:)

Pretorian
2011-03-14, 13:45
Den där 80/20-regeln ska jag ta till mig. Jag känner alltid att det blir lite för mycket godis och sånt under helgen men på måndagen, efter veckans första pass, är jag mer fit än någonsin.

rbs
2011-03-14, 14:20
Det är kosthållningen du håller 80% av tiden som främst styr dina resultat. Inte dom där enstaka tillfällena du äter lite extra av något annat:)

Så om man ligger på -500kcal 5av7 dagar (ca 80%) = -2500kcal,
och sedan hamnar på +1300 2av7 dagar (ca 20%) = +2600kcal...

Är det fortfarande 80% av tiden som styr resultaten? Känns som det kommer bli +-0

Neronin
2011-03-14, 15:46
Vilken bra tråd!

Har efter 40 dagars deffande haft många funderingar över hur strikt folk i allmänhet deffar och hur mycket man unnar sig.

Tack för lite klarhet :thumbup:

vicarious
2011-03-14, 16:25
Så om man ligger på -500kcal 5av7 dagar (ca 80%) = -2500kcal,
och sedan hamnar på +1300 2av7 dagar (ca 20%) = +2600kcal...

Är det fortfarande 80% av tiden som styr resultaten? Känns som det kommer bli +-0

Men snälla.. du kan ju inte ta det som någon absolut sanning och tro att du kan fuska 20% av tiden och ändå få samma resultat.

Fredron
2011-03-14, 18:59
Jag vet inte riktigt vad för 80/20 regel ni pratar om.
Men vanligtvis när man pratar om 80/20 regeln så menar man att 80% av det som sker är resultatet av 20% av det man gör.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

hejhopp79
2011-03-14, 19:47
Det är kosthållningen du håller 80% av tiden som främst styr dina resultat. Inte dom där enstaka tillfällena du äter lite extra av något annat:)

Just precis. Lite perspektiv får man ju ha på tillvaron

hejhopp79
2011-03-14, 19:51
Vilken bra tråd!

Har efter 40 dagars deffande haft många funderingar över hur strikt folk i allmänhet deffar och hur mycket man unnar sig.

Tack för lite klarhet :thumbup:

Själv satsar jag huvudsakligen på carb refeeds i samband med träning på vardagar; d v s stärkelse efter träning och ligga så lågt som möjligt i fett.

Helger blir ibland dricka och ofta en pizza dagen efter. Ska man äta en stor flottig måltid och är orolig för hur maten ska tas upp i kroppen, ner och gör 3x20 armhävningar och knäböj med kroppsbelastning. Vips kommer din insulinkänslighet bli bättre och du kan äta med bättre samvete.

clappen
2011-03-14, 21:28
Själv satsar jag huvudsakligen på carb refeeds i samband med träning på vardagar; d v s stärkelse efter träning och ligga så lågt som möjligt i fett.

Helger blir ibland dricka och ofta en pizza dagen efter. Ska man äta en stor flottig måltid och är orolig för hur maten ska tas upp i kroppen, ner och gör 3x20 armhävningar och knäböj med kroppsbelastning. Vips kommer din insulinkänslighet bli bättre och du kan äta med bättre samvete.

Spelar väl egentligen ingen roll, för energin försvinner ingenstans, istället avtar din fettförbränning i kroppen ju?

hejhopp79
2011-03-14, 21:41
Vad spelar ingen roll?

rbs
2011-03-14, 21:59
Men snälla.. du kan ju inte ta det som någon absolut sanning och tro att du kan fuska 20% av tiden och ändå få samma resultat.


Då är alltså regeln helt förkastlig. Tack som förtydligar

clappen
2011-03-14, 22:23
Vad spelar ingen roll?

Om överätningen består av fett eller kolhydrater, båda delarna gör ju att du kommer gå upp i vikt, förutom att kolhydrater kan lagras in som glykogen. Du blir ju mer eller mindre lika fet av 1000kcal fett överskott som 1000kcal kolhdyrater

Zydeco
2011-03-14, 22:44
Tänkte skapa en egen tråd men det här passar rätt bra in här
http://www.spring.org.uk/2011/03/the-what-the-hell-effect.php

Studie i just det där klassiska "Äh, jag är över, jag kan lika gärna äta på nu" effekten. Jag gillar slutsatserna iaf. De du ätit över idag är i ett längre perspektiv ingenting.

Mauriice
2011-03-20, 12:15
Jag är hemma i Sverige över helgen, och det har blivit lite mycket av det goda minst sagt. Kanelgifflar varje dag, choklad, vitt bröd, ostfralla...Listan är lång och patetisk.

Detta har lärt mig att jag behöver disciplin när det kommer till deff. Jag såg den här helgen som ett experiment. Hur mycket kan jag äta under en helg tills det börjar synas?

När jag åker hem imorgon ska jag köra stenhårt igen, för jag har tydligen inte råd med några som helst utsvävningar, det märks för tydligt i spegeln helt enkelt.

Det är fan inte värt det.

mysassygirl
2011-04-02, 15:07
"Det du överätit idag är i ett längre perspektiv, ingenting."

Igår kväll o idag på e.m. har jag trillat dig. Lång tids rent ätande. Lågt kaloriintag. Igår 150gr choklad godis från 7-11. Idag en och en halv croissant m sylt, 1 stor bit ost o olivsurdegsbröd m vitlöksphiladelphia.....Ångest.

MVH Sassy

Tolkia
2011-04-02, 15:32
"Det du överätit idag är i ett längre perspektiv, ingenting."

Igår kväll o idag på e.m. har jag trillat dig. Lång tids rent ätande. Lågt kaloriintag. Igår 150gr choklad godis från 7-11. Idag en och en halv croissant m sylt, 1 stor bit ost o olivsurdegsbröd m vitlöksphiladelphia.....Ångest.

MVH Sassy
Det här kommer att låta hårt, men det är nog ingen som är förvånad. Som jag skrev i en annan, liknande tråd nyligen - "man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man, eller så äter man." Jag är tveksam till beteckningen "rent" för ditt extremt restriktiga ätande, och jag tycker att du skulle ta dig en allvarlig funderare kring vad du gör med kroppen och vad du får ut av att göra det.

Eddie Vedder
2011-04-02, 15:38
"Det du överätit idag är i ett längre perspektiv, ingenting."

Igår kväll o idag på e.m. har jag trillat dig. Lång tids rent ätande. Lågt kaloriintag. Igår 150gr choklad godis från 7-11. Idag en och en halv croissant m sylt, 1 stor bit ost o olivsurdegsbröd m vitlöksphiladelphia.....Ångest.

MVH Sassy

Det här kommer att låta hårt, men det är nog ingen som är förvånad. Som jag skrev i en annan, liknande tråd nyligen - "man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man, eller så äter man." Jag är tveksam till beteckningen "rent" för ditt extremt restriktiga ätande, och jag tycker att du skulle ta dig en allvarlig funderare kring vad du gör med kroppen och vad du får ut av att göra det.

+1 på Tolkia

Kollar man din statistik för alla de trådar du skapat så är det här en väntad konsekvens. Inget konstigt alls. Det val du nu står inför är att du 1) antingen vågar äta mer och inte lika "rent" så att du jobbar preventivt för att inte det här ska upprepas eller 2) fortsätter på samma vis, kanske till och med kompenserar närmaste dagarna, och snart sitter där med en ny hetsätning som följd.

mysassygirl
2011-04-02, 16:42
Ja, ni har ju helt rätt. Så är det.

Ngt jag noterat här är att så fort det handlar om en tjej så börjar termer som "hetsätning", "kompensation" etc komma upp. Det är många här och i gymmen som har ett minst sagt unikt förhållningssätt till mat oavsett om man har snopp eller snippa. Dessutom var det ngn klok som tidigare ifrågasatte om sådana kommentarer verkligen emanerar ur välmening eller behov av att mästra.

Jag antar att det finns flera som tar sig rätt att ställa diagnoser. Inte ok i min bok, oavsett vem det kommer från.

MVH Sassy

Ristretto
2011-04-02, 16:55
Ja, ni har ju helt rätt. Så är det.

Ngt jag noterat här är att så fort det handlar om en tjej så börjar termer som "hetsätning", "kompensation" etc komma upp.

MVH Sassy

Det där stämmer inte. Jag har förmodligen läst om fler fall som gäller män där dessa ord används på forumet (dock inte så konstigt med tanke på fördelningen mellan män och kvinnor här). Testa kolla runt lite!:)

Eddie Vedder
2011-04-02, 16:59
Ngt jag noterat här är att så fort det handlar om en tjej så börjar termer som "hetsätning", "kompensation" etc komma upp.

Då har du noterat helt fel. För den diskussionen kommer upp oavsett kön när det är tydligt att det handlar om just hetsätning.

Själv är jag kille och kan erkänna att det hände mig ofta förr. Många väljer dock att själva gömma det bakom det mer accepterade ordet "ätardag" men det kan enkelt genomskådas som just hetsätning i många fall.

Har du ens sökt och gjort lite "forumresearch" på såna diskussioner?

Apjavel
2011-04-02, 17:01
Jag deffar och liggar på ca -500kcal och har plats med både glass och choklad i min kost. Testa att inte vara så restriktiva så kanske det går bättre?

mysassygirl
2011-04-02, 17:09
+1 på Tolkia

Kollar man din statistik för alla de trådar du skapat så är det här en väntad konsekvens. Inget konstigt alls. Det val du nu står inför är att du 1) antingen vågar äta mer och inte lika "rent" så att du jobbar preventivt för att inte det här ska upprepas eller 2) fortsätter på samma vis, kanske till och med kompenserar närmaste dagarna, och snart sitter där med en ny hetsätning som följd.

Då har du noterat helt fel. För den diskussionen kommer upp oavsett kön när det är tydligt att det handlar om just hetsätning.

Själv är jag kille och kan erkänna att det hände mig ofta förr. Många väljer dock att själva gömma det bakom det mer accepterade ordet "ätardag" men det kan enkelt genomskådas som just hetsätning i många fall.

Har du ens sökt och gjort lite "forumresearch" på såna diskussioner?

Nä, det har jag inte och kommer förmodligen inte att göra det heller. Det jag beskriver är det intryck jag har och vi kan ju ha delade uppfattningar, sånt händer.

MVH Sassy

Springer
2011-04-02, 18:29
"Vad händer nu?" Enkelt, spring ett långpass på 2,5 timmar imorgon. Då var det inte hetsätning, utan bara nödvändig kolhydratladdning. ;)

(It's my story and I'll stick to it!)

Cardio FTW!

Tolkia
2011-04-02, 18:33
Ja, ni har ju helt rätt. Så är det.

Ngt jag noterat här är att så fort det handlar om en tjej så börjar termer som "hetsätning", "kompensation" etc komma upp. Det är många här och i gymmen som har ett minst sagt unikt förhållningssätt till mat oavsett om man har snopp eller snippa. Dessutom var det ngn klok som tidigare ifrågasatte om sådana kommentarer verkligen emanerar ur välmening eller behov av att mästra.

Jag antar att det finns flera som tar sig rätt att ställa diagnoser. Inte ok i min bok, oavsett vem det kommer från.

MVH Sassy
Att kalla något en hetsätning är inte att ställa en diagnos. Att hetsäta en gång eller två, eller tio eller hundra är för den delen inte fult, kriminellt eller äckligt, så man behöver inte gå i taket över att någon påpekar att man gjort det.

Jag vet inte riktigt vad du hade velat ha för svar på ditt första inlägg. Jag vet inte heller varför du skulle få någon annan sorts svar än vad andra får, som skriver den typ av inlägg du gör. Jag har stor förståelse för att man inte fixar att hålla sig till sina föresatser, vare sig det är att hålla en extremt restriktiv diet eller att bryta med ett destruktivt förhållande till maten och kroppen, för både sakerna är jävligt svårt. Vad jag däremot har dåligt tålamod med är när folk koketterar med sin restriktivitet ena dagen (jag refererar till "vad har du ätit idag"-tråden), för att sedan nästa dag gråta ut över att det inte funkar och bli kränkta över att någon påpekar just att det inte verkar funka. Det finns forum där det är standard, men ännu så länge är det här inte ett sådant. (Jag skall bespara oss alla en rekapitulation av alla bantning gone bad-inlägg som skrivits på detta forum, liksom jag skall bespara oss en rekapitulation av din egen posthistorik.)

Apjaevels påpekande några inlägg upp är EXTREMT relevant. Man måste inte äta "rent" för att banta, och om man får cravings är det ofta ett rätt säkert tecken på att ens "rena" diet är mer restriktiv än vad ens kropp och själ klarar av. Det kanske inte är vad man önskar, men det är fakta man får anpassa sig till. 99,99% av mänskligheten kommer längre genom att vara snälla mot kroppen än genom att våldföra sig på den. Och att vara snäll mot kroppen betyder inte att man äter allt man ser tills man rullar fram, om det nu var någon som trodde att jag menade det.

xplojt
2011-04-02, 18:54
Komisk tråd, blivit till en bikt tråd nästan :)
Jag har deffat i snart 40 dagar och har faktiskt inte råkat ut får något riktigt "plattfall" än, dock har det hänt att jag har tagit nån tugga av ett vitt bröd och då känt mig väldigt dum. Dock, om jag hade svullat med pizza, bakelser osv en dag, så hade jag nog mest bara tänkt att jag är svag rent psykiskt, och inte på vikten, för allt detta är ju endå psykiskt, hur länge man orkar hålla ut, hur mkt man kan stå emot osv.. Det skulle vara min största frustration vid en svullodag.

ThisIsTheOne
2011-04-02, 19:18
Den senaste tiden har jag låtit pommes frites, Felix från frysdisken, utgöra kolhydrater i flera av mina deffmåltider. Det går förträffligt och varför skulle det inte? Många hade antagligen tjänat mycket på att äta lite mer avslappnat, så länge kalorierna blir minus totalt sett och proteinet är högt nog.

Eddie Vedder
2011-04-02, 19:37
Nä, det har jag inte och kommer förmodligen inte att göra det heller. Det jag beskriver är det intryck jag har och vi kan ju ha delade uppfattningar, sånt händer.

MVH Sassy

Ett ganska bra exempel är ju den här tråden. Här har det varit tal om hetsätning hela tiden och trådskaparen är så vitt jag vet kille.

Ta inte illa upp, det är ingen "diagnos". Man har inte en sjukdom för att saker och ting inträffar akut. Särskilt inte i dit fall där det som sagt är en fullt naturlig konsekvens. Sjukdomen BES, hetsätningssyndrom, har specifika kriterier och där inträffar hetsätningsepisoderna inte på grund av alldeles för hård bantning.

14K
2011-04-02, 19:43
Nä, det har jag inte och kommer förmodligen inte att göra det heller. Det jag beskriver är det intryck jag har och vi kan ju ha delade uppfattningar, sånt händer.

MVH Sassy

Vet inte varför hur vad men kollade igenom några trådar du skapat och hittade nåt från 2006.

Alltså, varje månad samma sak. Lika förvånad blir jag. Ställer samma fråga: Hur kunde jag bli så här fet? Vad har hänt. Släpar mig trött till gymmet, kör en mil på löpbandet men är trött, trött trött. Sover 12h+ varje natt. Formligen häller i mig, fett och socker för att sen banna mig själv. Valkarna väller över jeansen och jag vill bara gråta. Jag som var så smal! Sen tittar jag i kalendern och förstår, dags igen. Mensen, förbannade mens. Just nu är jag svullen som en spärrballong och äter kakor i olika form och storlek. Vågar inte ens närma mig vågen längre.

Tydligen är det något som pågått längre tid. Inget av det folket har skrivit till dig har varit personlig påhopp, och att du är tjej spelar ännu mindre roll. Jag önskar dig lycka till.

mysassygirl
2011-04-02, 20:39
Vet inte varför hur vad men kollade igenom några trådar du skapat och hittade nåt från 2006.



Tydligen är det något som pågått längre tid. Inget av det folket har skrivit till dig har varit personlig påhopp, och att du är tjej spelar ännu mindre roll. Jag önskar dig lycka till.

Att jag skrev att jag blev hungrig och åt inför mens indikerar inget annat än det är- ämnesomsättningshöjning inför mensturation.

Det här börjar likna förföljelse att leta upp tidigare inlägg för att hävda att någon har personliga problem, dålig stil. Här borde moderator ha ngt att säga.

MVH Sassy

mysassygirl
2011-04-02, 20:46
Att kalla något en hetsätning är inte att ställa en diagnos. Att hetsäta en gång eller två, eller tio eller hundra är för den delen inte fult, kriminellt eller äckligt, så man behöver inte gå i taket över att någon påpekar att man gjort det.

Jag vet inte riktigt vad du hade velat ha för svar på ditt första inlägg. Jag vet inte heller varför du skulle få någon annan sorts svar än vad andra får, som skriver den typ av inlägg du gör. Jag har stor förståelse för att man inte fixar att hålla sig till sina föresatser, vare sig det är att hålla en extremt restriktiv diet eller att bryta med ett destruktivt förhållande till maten och kroppen, för både sakerna är jävligt svårt. Vad jag däremot har dåligt tålamod med är när folk koketterar med sin restriktivitet ena dagen (jag refererar till "vad har du ätit idag"-tråden), för att sedan nästa dag gråta ut över att det inte funkar och bli kränkta över att någon påpekar just att det inte verkar funka. Det finns forum där det är standard, men ännu så länge är det här inte ett sådant. (Jag skall bespara oss alla en rekapitulation av alla bantning gone bad-inlägg som skrivits på detta forum, liksom jag skall bespara oss en rekapitulation av din egen posthistorik.)

jaevels påpekande några inlägg upp är EXTREMT relevant. Man måste inte äta "rent" för att banta, och om man får cravings är det ofta ett rätt säkert tecken på att ens "rena" diet är mer restriktiv än vad ens kropp och själ klarar av. Det kanske inte är vad man önskar, men det är fakta man får anpassa sig till. 99,99% av mänskligheten kommer längre genom att vara snälla mot kroppen än genom att våldföra sig på den. Och att vara snäll mot kroppen betyder inte att man äter allt man ser tills man rullar fram, om det nu var någon som trodde att jag menade det.

Jo, jag hade väntat mig lite uppmuntran typ, "sånt händer". Lite hyfs och vanligt folkvett. Det är vad jag väntade mig.

Ja, så kan det vara, man kan ha svårt för många saker som människor uttrycker. Jag har hört att när man kritiserar andra så talar man mer om sig själv än om den andre.

Ja, du har rätt Tolkia, det är du och Apjaevel som vet vad en kropp behöver. tt äta rent är inte ett krav för att gå ner i vikt, det tror jag alla vet. Jag väljer att äta rent för jag mår bra av det.

MVH Sassy

mysassygirl
2011-04-02, 21:03
Ett ganska bra exempel är ju den här tråden. Här har det varit tal om hetsätning hela tiden och trådskaparen är så vitt jag vet kille.

Ta inte illa upp, det är ingen "diagnos". Man har inte en sjukdom för att saker och ting inträffar akut. Särskilt inte i dit fall där det som sagt är en fullt naturlig konsekvens. Sjukdomen BES, hetsätningssyndrom, har specifika kriterier och där inträffar hetsätningsepisoderna inte på grund av alldeles för hård bantning.

Det finns nog olika skäl till att man beskriver sin ångest över att man ätit mer än planerat. Och det kan nog vara så att vissa tar illa upp.

Min poäng var det du ringar in här, det krävs legitimerade för att ställa en diagnos. Jag tycker det är vanskligt att ställa diagnoser på ett forum baserat på trådar där man öser ur sig tankar.

MVH Sassy

14K
2011-04-02, 21:05
Att jag skrev att jag blev hungrig och åt inför mens indikerar inget annat än det är- ämnesomsättningshöjning inför mensturation.

Det här börjar likna förföljelse att leta upp tidigare inlägg för att hävda att någon har personliga problem, dålig stil. Här borde moderator ha ngt att säga.

MVH Sassy

Syftar mest på självkontroll, känns bara som mensen är en ursäkt att få vräka i sig?

Tolkia
2011-04-02, 21:05
Ad ovan: Men det är ju, fortfarande, ingen som har ställt någon diagnos.

Eddie Vedder
2011-04-02, 21:11
Det finns nog olika skäl till att man beskriver sin ångest över att man ätit mer än planerat. Och det kan nog vara så att vissa tar illa upp.

Min poäng var det du ringar in här, det krävs legitimerade för att ställa en diagnos. Jag tycker det är vanskligt att ställa diagnoser på ett forum baserat på trådar där man öser ur sig tankar.

MVH Sassy

Ingen har ställt diagnos. Och om du tolkar mig som dömande ber jag om ursäkt. Det var inte min mening. Men kan man inte hantera att ens ätande diskuteras kanske man inte ska bumpa upp en tråd som varit död i två veckor bara föra att berätta om det. Det är ju ingen som bett dig om det och om du nu gör det på eget bevåg kommer vi naturligtvis tolka det som att du vill ha åsikter.

mysassygirl
2011-04-02, 21:18
Ingen har ställt diagnos. Och om du tolkar mig som dömande ber jag om ursäkt. Det var inte min mening. Men kan man inte hantera att ens ätande diskuteras kanske man inte ska bumpa upp en tråd som varit död i två veckor bara föra att berätta om det. Det är ju ingen som bett dig om det och om du nu gör det på eget bevåg kommer vi naturligtvis tolka det som att du vill ha åsikter.

Min poäng är att mitt intryck av detta forum är att det ställs olika diagnoser ang. matintag ganska ofta och det kan vara vanskligt.

Det är bra att diskutera hur man äter och vilka olika effekter man får av maten. Jag tycker denna tråd är bra för att alla behöver stöttning i sin deff emellanåt.

Jag har sett flera trådar där vissa inlägg uppfattas som påhopp. Ang. att bumpa trådar så är jag nog inte den enda

MVH Sassy

mysassygirl
2011-04-02, 21:19
Syftar mest på självkontroll, känns bara som mensen är en ursäkt att få vräka i sig?

Ja, just det, så är det en ursäkt, brist på självkontroll.

MVH Sassy

Eddie Vedder
2011-04-02, 21:37
Ang. att bumpa trådar så är jag nog inte den enda

MVH Sassy

Nej det är du inte. Men vad har det med saken? Jag vet inte ens vem du är så jag förstår inte varför du tar det personligt. När en tråd bumpas av en medlem som tar upp en händelse tolkar jag det som att vederbörande vill diskutera. Låter det bättre?

mysassygirl
2011-04-02, 21:41
Nej det är du inte. Men vad har det med saken? Jag vet inte ens vem du är så jag förstår inte varför du tar det personligt. När en tråd bumpas av en medlem som tar upp en händelse tolkar jag det som att vederbörande vill diskutera. Låter det bättre?

Jag ser att du uppfattar det som att jag tar det personligt. Det gör jag inte. Det är klart man ska diskutera!

Jag känner ju inte dig heller men du verkar gullig, vi ses kanske i en annan tråd!

MVH Sassy

Apjavel
2011-04-02, 22:21
Jo, jag hade väntat mig lite uppmuntran typ, "sånt händer". Lite hyfs och vanligt folkvett. Det är vad jag väntade mig.

Ja, så kan det vara, man kan ha svårt för många saker som människor uttrycker. Jag har hört att när man kritiserar andra så talar man mer om sig själv än om den andre.

Ja, du har rätt Tolkia, det är du och Apjaevel som vet vad en kropp behöver. tt äta rent är inte ett krav för att gå ner i vikt, det tror jag alla vet. Jag väljer att äta rent för jag mår bra av det.

MVH Sassy

"Det du överätit idag är i ett längre perspektiv, ingenting."

Igår kväll o idag på e.m. har jag trillat dig. Lång tids rent ätande. Lågt kaloriintag. Igår 150gr choklad godis från 7-11. Idag en och en halv croissant m sylt, 1 stor bit ost o olivsurdegsbröd m vitlöksphiladelphia.....Ångest.

MVH Sassy

Lite motsägelsefullt eller?