handdator

Visa fullständig version : Starkare men inte större


kalutti
2011-03-13, 12:51
Hej, jag undrar hur jag ska planera min träning för att endast öka i styrka, jag vill inte bli större än jag är. Hur många reps/sets är optimalt för att endast öka i styrka?

Tack på förhand! :)

Sundqvist
2011-03-13, 12:53
du kan ju pröva köra SL 5x5 :)

annars lågreps tyngt :)

SiSenior
2011-03-13, 13:23
du kan ju pröva köra SL 5x5 :)

annars lågreps tyngt :)

Det där kan jag skriva under på.

ChrisDEFC
2011-03-13, 14:30
Massan kommer ofta med styrka. Men träna för styrka utan att äta allt för mycket borde väl va ett vinnande koncept. Mycket tunga lyft där du fokuserar på att träffa rätt i tekniken.

jokem
2011-03-13, 14:33
Borde inte det optimala för detta vara att ligga mellan 1-3 reps så explosivt som möjligt för att få så mycket 2x eller 2a fibrer som möjligt?

ost
2011-03-13, 14:42
Började träna för 3 månader sedan. Har kört efter 5x5 och ökat 25 kg i bänken (mkt teknik iofs) och 11 kg i kroppsvikt. Men ser precis lika tanig ut :D

Målet är volym men 5x5 är roligare än 3x10!

ceejay
2011-03-13, 16:12
Träning för att anpassa cns för maxstyrka borde vara rätt.

1-3 reps i lite fler set än vanligt.

HulkH
2011-03-13, 17:51
som folk skriver lågrep.

Sedan i många övningar, tex bänkpress och knäböj så betyder tekniken mycket.

EeJay
2011-03-13, 18:23
Jag tycker inte att du ska vara rädd för "att bli stor". Styrkan kommer mycket snabbare än volymen (pga flerrekrytering utav nervsynapser osv). Du kommer inte vakna upp en dag och tycka "shit, jag skulle inte kört så hårt på gymmet igår, nu blev jag FÖR STOR"

:)

Hurovida hypertrofi är uppnådd så lämnar jag det därhän. Det finns extremt okonklusiva resultat av det.

Lillgrabben
2011-03-13, 21:24
Hur "stor" / tung du blir är intimt sammanknutet med hur mkt mat du äter. Välj ett mindre energiintag om du vill hålla nere vikten, svårare än så är det inte.

Kravmaga
2011-03-13, 21:44
Jag tycker inte att du ska vara rädd för "att bli stor". Styrkan kommer mycket snabbare än volymen (pga flerrekrytering utav nervsynapser osv). Du kommer inte vakna upp en dag och tycka "shit, jag skulle inte kört så hårt på gymmet igår, nu blev jag FÖR STOR"

:)

Hurovida hypertrofi är uppnådd så lämnar jag det därhän. Det finns extremt okonklusiva resultat av det.

Å andra sidan skriver TS att han inte vill bli större än nu, vilket bör tolkas som att han redan är tillräckligt stor i sina ögon, dvs inte vill bli större. Tro det eller ej men det finns många som inte tycker att 'ju större desto bättre' av olika anledningar (yrke, utseendemässiga preferenser, viktklasser osv).

OnT:
Som redan sagts, träna tungt, försök undvik kaloriöverskott. Dra ner lite på träningen och hålla sig till för styrkan relevanta övningar kan också vara ett alternativ.

RassK
2011-03-13, 22:15
Gå in, gör en singel, gå hem.

RobbanColeman
2011-03-14, 08:13
Intressant den här tråden, här ges samma råd som man generellt ger för volym, snacka om läskigt om man varit här som nybörjare, tur man inte var det, då är jag rädd för att jag än idag inte hade fått de resultaten jag fått.

Brook
2011-03-14, 08:21
Hur "stor" / tung du blir är intimt sammanknutet med hur mkt mat du äter. Välj ett mindre energiintag om du vill hålla nere vikten, svårare än så är det inte.

Detta är visserligen sant, men ta mig som exempel, jag vill gärna bli större t.ex större bröst, maten jag äter fördelas lite orättvist mest till magen och inte så mkt som man kan önska till brösten =)

Så jag tror absolut det måste finnas ett sätt att bygga exempelvis brösten utan att bli "fetare" på magen. och som Topic i denna tråd, även det omvända, bygga styrka men inte volym.

Adama
2011-03-14, 08:26
Intressant den här tråden, här ges samma råd som man generellt ger för volym, snacka om läskigt om man varit här som nybörjare, tur man inte var det, då är jag rädd för att jag än idag inte hade fått de resultaten jag fått.

Kan du inte ge TS råd hur han ska göra för att uppnå sitt mål? Du om någon vet ju.

Guddi
2011-03-14, 13:21
Hur "stor" / tung du blir är intimt sammanknutet med hur mkt mat du äter. Välj ett mindre energiintag om du vill hålla nere vikten, svårare än så är det inte.+1
Det är utan tvekan det enklaste sättet :)

Sen är det ju fokus på lågrepsträning (<3) som gäller men kör man endast det blir man lätt utsliten/övertränad.

Detta är visserligen sant, men ta mig som exempel, jag vill gärna bli större t.ex större bröst, maten jag äter fördelas lite orättvist mest till magen och inte så mkt som man kan önska till brösten =)

Så jag tror absolut det måste finnas ett sätt att bygga exempelvis brösten utan att bli "fetare" på magen. och som Topic i denna tråd, även det omvända, bygga styrka men inte volym.Nu slog du en logisk vurpa. Du lägger fett på magen för att du äter för mycket och om dina bröst inte växer alls under samma tid så tränar du antagligen ganska dåligt med.

Visst finns det sätt att bygga brösten utan att bli nämnvärt fetare på magen. Det som TS frågar efter är dock inte motsatsen till det. Motsatsen till det är ju precis det du verkar göra nu, nämligen att inte bygga bröst utan istället bygga mage.

Det som TS vill uppnå uppnår man lätt om man har koll på kaloriintaget. Visst kan man argumentera för att det är bättre med kortare överskott perioder där man bygger både styrka och volym som sen följs att en underskottperiod där man försöker bibehålla styrkan. Men det är överkurs och frågan är hur mycket effekt det verkligen ger.