handdator

Visa fullständig version : Är detta normalt?


tobbe12
2011-03-13, 09:58
Förra söndagen vägde jag 109.3 , idag vägde jag in på 107.7, jag har höjt mitt kaloriintag till 2300 kalorier per dag, har styrketränat typ varje dag(tungt) 1.2-1.5 h per pass, samt en powerwalk på 60 minuter(hastighet 6).

för övrigt vägde jag 119 kg från startvikt och är 172 cm lång 24 år, har stillasittande jobb.

låter detta normalt ? (till förhållande hur jag äter tränar)

Morrris
2011-03-13, 10:20
Ja.

tobbe12
2011-03-13, 10:29
Ja.

jag har alltså gått ner 1.6 kg(på 1 v), jag vill gå ner cirka 500-800 g i veckan, ska jag höja till 2500?

Spridis
2011-03-13, 11:09
Testa att väga dej varje dag på samma tid och ta ett medeltal på vikten en gång per vecka. Vikten kan kasta väldigt mycket från dag till dag. Väger du dej när du har stor vätskesamling ena dagen och är "torr" den andra dagen så kan vikten kasta väldigt mycket. Ett medeltal ger ett ljämnare resultat som ger en bättre fingervisning om vart vikten är på väg! Det som är intressant vid viktnedgång är vart viktkurvan lutar inte dagsvikten.
Viktminskning är ett långtidsprojekt, detta gör man inte över en natt. Ligg kvar på ditt intag över några fler veckor och se vart medelviktkurvan börjar peka. En vecka är alldeles för lite att basera sitt kaloriintag på!

Gunfire
2011-03-13, 15:16
Ja, har en kompis på jobbet som väger ungefär lika mycket som dig, o lika lång, han ligger på cirka 3300 kalorier per dag och går ner halv kg per vecka, ungefär samma som dig, stillasittande jobb, men men alla är inte likadana, testa lägg dig på 2500. =) så ser du vart vikten drar

Gunfire
2011-03-13, 15:45
Testa att väga dej varje dag på samma tid och ta ett medeltal på vikten en gång per vecka. Vikten kan kasta väldigt mycket från dag till dag. Väger du dej när du har stor vätskesamling ena dagen och är "torr" den andra dagen så kan vikten kasta väldigt mycket. Ett medeltal ger ett ljämnare resultat som ger en bättre fingervisning om vart vikten är på väg! Det som är intressant vid viktnedgång är vart viktkurvan lutar inte dagsvikten.
Viktminskning är ett långtidsprojekt, detta gör man inte över en natt. Ligg kvar på ditt intag över några fler veckor och se vart medelviktkurvan börjar peka. En vecka är alldeles för lite att basera sitt kaloriintag på!

Han har ju inte dietat i bara en vecka? startvikten var ju 119 kg.

tobbe12
2011-03-14, 06:53
Tack

men vad tycker ni andra då? är 2500 bra upplägg? jag tycker det låter som lite, ja menar kan 200 kcal göra så stor skillnad per dag?

944RS
2011-03-14, 07:53
Tack

men vad tycker ni andra då? är 2500 bra upplägg? jag tycker det låter som lite, ja menar kan 200 kcal göra så stor skillnad per dag?

Du får räkna med att felmarginalen i alla beräkningar är mer än de där 200kcal.

Låt det ta tid och försök att inte göra stora förändringar i kost och träning när det inte har hänt något stort problem med dieten.

Om du plötsligt blir sjuk, dålig, väldigt svag och liknande då kanske det är dax att tänka igenom sitt upplägg.

Fredrik_S
2011-03-14, 08:56
Tack

men vad tycker ni andra då? är 2500 bra upplägg? jag tycker det låter som lite, ja menar kan 200 kcal göra så stor skillnad per dag?

Läste du inläggen som förklara att det kan skilja flera kilo på våga bara pga vätskeballansen från dag till dag.
Du kan inte använda vågen som ett exakt mått för hur mycket fett du förlorar. Det ger en översiktsbild under en lång mätperiod, men enstaka siffror kan vara konstiga åt olika håll och inget man får lägga någon vikt vid, då blir man bara förvirrad....

2000-2500 kcal är nog ett bra intag för dig om du vill tappa vikt i en lagom takt.

tobbe12
2011-03-14, 10:11
Ja det gjorde jag, men ja lägger mig på 2500, så om ja går ner 1 kg på söndag igen, är det acceptabelt?

tobbe12
2011-03-14, 10:12
Ja det gjorde jag, men ja lägger mig på 2500, så om ja går ner 1 kg på söndag igen, är det acceptabelt?

edit, ja vill alltså gå ner i bra takt , max 1 kg i veckan, tills ja börjar bli hårdare då vill ja ligga på max 500 g i veckan.

Fredrik_S
2011-03-14, 13:28
Ja det gjorde jag, men ja lägger mig på 2500, så om ja går ner 1 kg på söndag igen, är det acceptabelt?

uppenbarligen förstog du dom inte iså fall.
Jag säger att det kan variera 2-3 kg bara i vätskeballans om inte mer från vägning till vägning...
Vilket alltså innebär att om du råkar vara torr förra söndagen och "blöt" denna söndag kan du gått upp 2-3 kg i "vikt" trots att du gått ner i fettmängd på kroppen...
Det går inte att göra nått åt genom att kissa först eller liknande, det är alltså vätska och liknande som finns i muskler hud tarmar osv i hela kroppen

dupper
2011-03-14, 13:31
uppenbarligen förstog du dom inte iså fall.
Jag säger att det kan variera 2-3 kg bara i vätskeballans om inte mer från vägning till vägning...
Vilket alltså innebär att om du råkar vara torr förra söndagen och "blöt" denna söndag kan du gått upp 2-3 kg i "vikt" trots att du gått ner i fettmängd på kroppen...
Det går inte att göra nått åt genom att kissa först eller liknande, det är alltså vätska och liknande som finns i muskler hud tarmar osv i hela kroppen

+1.

Om du märker att du fortf tappar 1.6kg per vecka i ett par veckor, då kan du tänka på det. Men tar mig själv som exempel, jag hoppade ner 2-3kg direkt vid dietstart, och sen gick det trögare. Samma kcal-intag hela vägen, men det är mycket annat än fettvikt som man har på sig.

tobbe12
2011-03-20, 09:58
Hej nu är det så att ja höjde intaget till 2500 o vikten stog still idag, eller 200 gram hade ja gått ner, ska ja gå tillbaka till 2300? tänkte lägga till lite cardio o göra det nu på morgonen.

jo ja vet att ja skulle ligga kvar på 2300... =/

ska nog börja räkna medelvikt också. snälla help:$

Gunfire
2011-03-20, 12:47
Inget att få panik över :) bättre med 200 g än 1.6 =)

Hade jag varit du så hade ja gått tillbaka till 2300, (eftersom jag hatar cardio) kanske hade lagt till 20-30 min efter träningen för att slippa ner dra ner på maten allt för mkt. det bästa är att lägga all form av kondition långt ifrån styrketräningen, om tiden räcker till. räkna även som tidigare sa "medel vikt"

om du inte vill sänka dina kalorier och fortsätta på 2500, så får du öka din energiförbrukning.

edit: men tkr du att 200 g i veckan är en bra viktnedgång så ska du självklart fortsätta på det