handdator

Visa fullständig version : lchf och styrketräning!


bonk
2011-03-13, 09:05
Hej!

Jag är en nybörjare när det gäller lchf men tänkte göra ett försök till våren här. Mitt mål med det är att bara må bättre och ev höja resultaten gällande konditonen. Jag vill vara allrond tränad så mina veckor ser ut så här.

2 pass gym
3-4 pass kondition

Mina funderingar/frågor är:

Ni som kör på lchf hur tycker ni det funkar med styrketräningen och hur länge har ni kört på det ?

Kan man äta hur mkt fett som helst(enl lchf) utan att få problem ?

mikaelj
2011-03-13, 09:17
Hej!

Jag är en nybörjare när det gäller lchf men tänkte göra ett försök till våren här. Mitt mål med det är att bara må bättre och ev höja resultaten gällande konditonen. Jag vill vara allrond tränad så mina veckor ser ut så här.

2 pass gym
3-4 pass kondition

Mina funderingar/frågor är:

Ni som kör på lchf hur tycker ni det funkar med styrketräningen och hur länge har ni kört på det ?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135951

(bra, 2½ år)

Kan man äta hur mkt fett som helst(enl lchf) utan att få problem ?

Vad är "problem"?

Eddie Vedder
2011-03-13, 09:29
Kan man äta hur mkt fett som helst(enl lchf) utan att få problem ?

Nej naturligtvis inte, till slut blir du ju fetare. Dessutom finns det ju en gräns för hur stor andel som kan utgöras av fett, inom ett kaloriutrymme, före dess att proteinmängden blir för låg.

kettlebellGuden
2011-03-13, 10:49
Nej naturligtvis inte, till slut blir du ju fetare. Dessutom finns det ju en gräns för hur stor andel som kan utgöras av fett, inom ett kaloriutrymme, före dess att proteinmängden blir för låg.

Var går den gränsen? Jag hörde aldrig något om det här under mina LCHF-dagar. :O

Eddie Vedder
2011-03-13, 11:04
Var går den gränsen? Jag hörde aldrig något om det här under mina LCHF-dagar. :O

Den går där du anser att ditt proteinintag är för lågt.

kettlebellGuden
2011-03-13, 11:13
Den går där du anser att ditt proteinintag är för lågt.

Jaha. Jag fick intrycket att det var någon sorts magisk ratio som man inte fick överskrida.

Eddie Vedder
2011-03-13, 11:16
Jaha. Jag fick intrycket att det var någon sorts magisk ratio som man inte fick överskrida.

Om man absolut vill köra LCHF finns ju dessutom en gräns för när proteinintaget kan bli så högt att det inte ens är high fat längre. ;) Och det är ju inte ovanligt numera att alla kallar sin lågkolhydratdiet för LCHF bara för att namnet är inne men i själva verket är det en vanlig högproteindiet med lågt kolhydratintag.

bonk
2011-03-13, 11:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135951

(bra, 2½ år)



Vad är "problem"?

Jag skulle spec mig mer. Ökat kolesterol, hjärt kärl sjukdommar mm. Eller har man gjort några studier enligt lchf som håller sig inom marginalerna? nån som vet ?

mikaelj
2011-03-13, 11:31
Jag skulle spec mig mer. Ökat kolesterol, hjärt kärl sjukdommar mm. Eller har man gjort några studier enligt lchf som håller sig inom marginalerna? nån som vet ?

Det finns ingen ökad risk för det, nej. Kolla studierna på http://kostdoktorn.se/vetenskap

Inte för att n=1 säger så mycket, men mitt egna kolesterolvärde är i toppklass.

bonk
2011-03-13, 12:48
mikaelj: var inne och lästa lite om mättat o fleromättat, verkar vara så att man själv får välja vad man ska tro på.

Har du några tips på hur man kan börja annars ? Äter idag så naturligt fett som möjligt. röd mjölk,riktig grädde,bregott osv. Är det bara i stora drag att skippa pastan,ris,bröd mm och öka fettintaget och proteinintaget?

14K
2011-03-13, 13:07
mikaelj: var inne och lästa lite om mättat o fleromättat, verkar vara så att man själv får välja vad man ska tro på.


Har du några tips på hur man kan börja annars ? Äter idag så naturligt fett som möjligt. röd mjölk,riktig grädde,bregott osv. Är det bara i stora drag att skippa pastan,ris,bröd mm och öka fettintaget och proteinintaget?


Ät gärna:
Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.


Undvik helst:
Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis

Taget från kostdoktorn hemsida, där kan du läsa rätt mycket info.

Bozar
2011-03-13, 15:14
Anser man kan äta lite stärkelse i samband med träning men annars minimerar jag det.

mikaelj
2011-03-13, 17:05
mikaelj: var inne och lästa lite om mättat o fleromättat, verkar vara så att man själv får välja vad man ska tro på.

Nä. Det finns hårda fakta. Fleromättat skall du absolut inte äta för mycket av. Valet är huruvida du skall välja enkelomättat eller mättat. I praktiken behöver du inte göra de valet då fett i djur är hälften/hälften mättat/enkelomättat.

Har du några tips på hur man kan börja annars ? Äter idag så naturligt fett som möjligt. röd mjölk,riktig grädde,bregott osv. Är det bara i stora drag att skippa pastan,ris,bröd mm och öka fettintaget och proteinintaget?

http://paleonu.com/get-started

bonk
2011-03-13, 19:36
Tackar så mkt för alla tips och idéer. Ska kolla vidare på det här.


Nä. Det finns hårda fakta. Fleromättat skall du absolut inte äta för mycket av. Valet är huruvida du skall välja enkelomättat eller mättat. I praktiken behöver du inte göra de valet då fett i djur är hälften/hälften mättat/enkelomättat.

http://paleonu.com/get-started

Jag har ju inte alls gjort så mkt efterforskning kring detta, men har läst på andra forum och det verka stämma det du säger. Då är de ju skrämmande att slv har det här på sin hemsida???

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Mattat-fett/

mikaelj
2011-03-13, 20:04
Angående fleromättat säger inte SLV (vilket är WHO, eftersom alla kostråd jorden över är likadana vad gäller makronutrienter) heller att det är bra att äta för mycket. Fleromättat = lättoxiderat = lättrostat = ställer till problem i din kropp.

Angånde mättat fett har det kommit nya studier som inte har tagits med i kostråden än.