handdator

Visa fullständig version : Spänstträning


kalutti
2011-03-12, 23:56
Hej jag undrar om ni har lite råd när det gäller spänstträning, i synnerlig het enfotshopp :)

Tack på förhand ;)

ceejay
2011-03-12, 23:58
1 försök att hoppa så högt du kan på ett ben, med fart
2 repeat

don ramon
2011-03-13, 00:19
Googla Stefan Holm.

Supermicke
2011-03-13, 00:22
http://www.higher-faster-sports.com/unilateraljump.html

finns mer bra artiklar på samma sida om att hoppa högt/spänst

av det jag läst runt så är följande saker bra

att stretcha höftböjare = djupa bulgarisk split squat

träna max styrka = knäböj

träna reaktiv, explosiv, ballistisk styrka, det som kallas plyometrisk träning

sen för 1bens hopp är det väl en del teknik

är väl mest i teorin jag säger det där eftersom jag inte kan hoppa så högt själv ännu. Men det är vad jag läst folk har sagt iallafall. Att hoppa högt skall tydligen vara ett bra mått på spänst :)

kalutti
2011-03-13, 00:38
Okej tack för hjälpen! :)

Hur stor del av spänsten tror ni ligger i vaderna respektive låren?

Supermicke
2011-03-13, 00:45
om roeven har jag iaf hört 30% :P Vaderna mindre viktiga

emi23j
2011-03-13, 09:59
Kalutti. vad ska du ha spänsten till? vilken sport utövar du?

NSCA har riktigt bra artiklar om plyometrisk träning och rekommenderar helt klart att du läser detta.

Det viktigaste när det kommer till program upplägg skulle jag säga är:
1. Landning
2. Progression (enkla övningar till svåra)
3. Sport specifikt
4. Få maximala repetitioner.
5. Rörlighetsträning

Om det är maximal hopp höjd man är ute efter.

Bluesparv
2011-03-13, 10:36
Styrkevändningar har jag hört ska göra mycket gott för spänsten, kan dock inte stödja påståendet.

Starboard
2011-03-13, 12:17
Hej, när jag spelade basket så tränade vi spänst på två sätt (iofs. liknande varandra).

1) Ställ en stol bredvid en mjuk matta, ställ dig på stolen och hoppa ner på mattan och "studsa" upp så högt du kan.

2) Ta en bänk eller en plint c:a 30-40 cm hög och hoppa jämnfota upp, hoppa ner, hoppa upp...

Arf Pingvin
2011-03-13, 12:24
Okej tack för hjälpen! :)

Hur stor del av spänsten tror ni ligger i vaderna respektive låren?

Den mest explosiva rörelsen är höftsträckningen du gör. Det är där den mesta kraften kan skapas. Det är alltså ett samspel med knä och höftsträckare, kroppens största muskler. Vaden kan inte skapa i närheten samma kraft.

kalutti
2011-03-13, 12:48
Det jag vill öka min spänst till är basket, jag vill kunna dunka på de korgar vi spelar på och jag behöver inte mycket till för att lyckas. Jag kommer att träna detta på gym och vad tror ni om ett kort simpelt pass ett par gånger i veckan med knäböj+vadövning?

Tack för hjälpen! :)

mikeni
2011-03-13, 14:24
Här finns det ett gäng nyttiga artiklar:
http://riggberger.dinstudio.se/

emi23j
2011-03-13, 14:33
Det jag vill öka min spänst till är basket, jag vill kunna dunka på de korgar vi spelar på och jag behöver inte mycket till för att lyckas. Jag kommer att träna detta på gym och vad tror ni om ett kort simpelt pass ett par gånger i veckan med knäböj+vadövning?

Tack för hjälpen! :)


Okej. Intressant. Hur gammal är du?
Jag är själv basketspelare och intressant att det finns fler av oss på kolo.

Mina egna erfarenheter är att knäböj fungerar bra till en början. Det gav mig ca 10 cm extra upphopp den/de första månad/erna. Efter detta så stagnerade i alla fall jag vad gäller hopphöjd med hjälp av knäböj, har dock kontinuerligt blivit starkare vilket givetvis lägger en bra grund för hopphöjd men när man stagnerar så bör man lägga in plyometrisk träning.

Något som har fungerat lysande för mig är komplex-styrketräning.

Mitt tips till dig är, om du även samtidigt vill bli bättre på basket, att ansluta dig till någon friidrottsklubb.