handdator

Visa fullständig version : Maximal fettinlagring


Crocker
2011-03-12, 20:54
1. Hur mycket fett kan man maximalt lagra per dag?

2. Finns det siffror på vilket kcal-överskott det börjar inträffa?
MVH

Apos78
2011-03-12, 21:44
Ett kcalöverskott, oavsett storlek, kommer att ge ökad fettinlagring. Om jag förstår din fråga rätt. Jag antar att vad som begränsar är hur mycket mat man lyckas få i sig. Tror det är svårt att äta så pass mycket att man går över något tröskelvärde för just fettinlagringen, om det inte föreligger något problem med tarmar eller ev medicinering.

stridis
2011-03-12, 21:48
Undrar hur mycket man skulle klara av att pressa in via dropp, (bara fettdelen då)?

mikaelj
2011-03-12, 21:52
Man kan öva upp sin tolerans för fett. Det beror på hur många måltider du äter per dag också. För mig finns det i praktiken en gräns som gör det svårt att få i mig mer utan att må illa eller bli dålig i magen så att det ändå inte tas upp.

Eddie Vedder
2011-03-12, 22:11
1. Hur mycket fett kan man maximalt lagra per dag?

2. Finns det siffror på vilket kcal-överskott det börjar inträffa?
MVH

Det kanske finns teoretiska siffror om maximal mängd mat som tarmen hinner ta upp. Och likaså maximala nivåer av möjlighet för adipocyters inlagring under en 24-timmarsperiod.

Men mer än teoretiskt kan det ju naturligtvis aldrig bli. Om det nu inte sker något radikalt med forskningsetik.

Apos78
2011-03-12, 22:28
Undrar hur mycket man skulle klara av att pressa in via dropp, (bara fettdelen då)?

Inte så vansinnigt mycket. Att få näring intravenöst är en känslig infart. Det är inte som att öppna kranarna och låta det rinna. Gissar att du fixar mer genom att äta.

Sverker
2011-03-13, 07:59
Marknaden domineras av Intralipid eller snarlika produkter. Ger ca 1200 kcal / dygn. Kopplar man in glukos/salt i andra armen får man ytterligare 300 - 400 kcal/dygn.

Gurkyngel
2011-03-13, 11:23
Undrar hur mycket man skulle klara av att pressa in via dropp, (bara fettdelen då)?

Inom sjukvårdssvängen finns TPN (total parenteral nutrition). Alltså all näring du behöver intravenöst. Även om det används i livsuppehållande syfte borde vem som helst klara sig på det. Problemet är att det måste ges relativt långsamt när näringsämnena har annan osmolalitet än kroppens egna vätskor. Man måste i princip vara "uppkopplad" dygnet runt.
Fullt möjligt men inget kul alternativ till mat :P

Crocker
2011-04-01, 21:43
Undrar på ett sidospår av annan tråd, hur mycket kan kroppen ta upp i kalorier?

Eddie Vedder
2011-04-01, 21:47
Undrar på ett sidospår av annan tråd, hur mycket kan kroppen ta upp i kalorier?

Man känner inte till någon sån gräns. Jag gissar att man spyr upp en massa innan dess att man uppnått den (eventuella) gränsen.

Sedan finns det ju teoretiska tidsintervall för gram näringsämne/timme så inom 24 timmar kanske man kan se en gräns men det innebär ju inte att det fortsätter att tas upp.

King Grub
2011-04-01, 21:48
Mycket. Beror på källa. Bara socker över 40000 kcal.

The absorptive capacity of the human intestine has been estimated to amount to about 5400g/day for glucose and 4800g/day for fructose - a capability that would never be reached in a normal diet.

Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

Crocker
2011-04-01, 21:49
Man känner inte till någon sån gräns. Jag gissar att man spyr upp en massa innan dess att man uppnått den gränsen.
Tänker väl mer på simmaren vad han nu hette, som åt 12 Mcal varje dag en relativt lång tidsperiod. Fast det kanske är för små mängder? Undrar hur kroppen mår vid ett sådant intag bl.a av nyfikenhet och att jag ibland 4-5 gånger i månaden är där uppe.

Grub tack för svar, som vanligt perfa!
Du har ingen koll på simmaren jag beskrev? Har för mig det var du som berättade det här på kollo.

jasonmago
2011-04-01, 23:44
Tänker väl mer på simmaren vad han nu hette, som åt 12 Mcal varje dag en relativt lång tidsperiod. Fast det kanske är för små mängder? Undrar hur kroppen mår vid ett sådant intag bl.a av nyfikenhet och att jag ibland 4-5 gånger i månaden är där uppe.

Grub tack för svar, som vanligt perfa!
Du har ingen koll på simmaren jag beskrev? Har för mig det var du som berättade det här på kollo.

Simmaren heter Michael Phelps :) Och ja han åt ca 10 000kcal per dag enligt han själv men han tränade också upp emot 5-6 timmar per dag.. Vissa som tränar kampsport brukar kunna slänga i sig liknande mängder mat när de verkligen ligger i, längdskidåkare också skulle jag kunna tänka mig.

Eddie Vedder
2011-04-02, 09:37
Du har ingen koll på simmaren jag beskrev? Har för mig det var du som berättade det här på kollo.

Finns mycket skrivet om Phelps, sök på namnet. Hur mycket som är överdrifter låter jag vara osagt.