handdator

Visa fullständig version : VLCD - 3500kcal/vecka [Dagbok]


Smartnsexy
2011-03-12, 12:50
Hej allesammans!

Detta blir mitt första inlägg här på Kolozzeum, jag har tidigare bara läst en del på diverse forum. Men nu när jag bestämt mig för en bantningskur så känns det som en dagbok kan boosta mig lite extra igenom denna perioden.

Fakta

Kön: Man
Ålder: 25
Längd: 189 cm
Vikt: 103 kg

Mått:

Mage: 104 cm
Bröst: 105 cm
Vader: 39 cm
Hals: 44 cm
Lår: 61 cm
Höft/buk: 99cm
Överarm/biceps: 33 cm

När jag var yngre så såg jag mig som rätt så vältränad. Jag spelade Fotboll 2 gånger i veckan och tränade BJJ 2 gånger i veckan.
Men för ett par år sedan så hände det lite saker i mitt liv som inte gjorde att jag klarade av att träna och jag förlorade allt hopp, och bara tanken på att bry mig om yttre just då, den fanns helt enkelt inte...

Så nu sitter jag här, 25 kg tyngre än vad jag vägde när jag var tränad och antagligen skulle jag inte klara 50 KG i bänken eller mer än 8 kg bicepscurl längre heller.


Mitt mål

Om jag orkar och om inte kroppen säger ifrån för mycket så tänkte jag försöka hålla kuren i 1 månad.
De första 2 veckorna så kommer jag endast dricka 6 påsar Nutrilett om dagen.

Efter 2 veckor så är tanken att jag ska börja med lite lättare träning, då kommer jag även äta en lättare portion med mat och kolhydrater efter träningen.


Kom gärna men kommentarer, vad ni vill, men snälla inga kommentarer såsom "fan vad dum du är som gör det här"

Jag är medveten om alla nackdelar och biverkningar som detta kan medföra, men jag har bestämt mig och jag vill gå ner i vikt, fort..

Dag 1 (11 Mars)

På morgonen och förmiddagen kändes det relativt bra, jag brukar alltid slarva med frukost så kroppen skrek inte efter näring dom första timmarna.
På kvällen började jag bli ovanligt trött, jag satt i datorstolen och halvsov framför skärmen vid 24 tiden. (Ovanligt för mig som aldrig brukar kunna somna före 3) Sedan hällde jag i mig lite vatten innan jag lade mig och gick till sängs.



Dag 2 (12 Mars)

Jag vaknade runt 09:00 med världens huvudvärk. Uppenbarligen har jag druckit för lite, Bruksanvisningens rekommenderade vätskeintag på 1,5 liter bör fördubblas (:
Nu har jag hällt i mig en liter sedan jag vaknade och det känns faktiskt redan mycket bättre.

Hungern har inte satt igång än, även om jag känner att kroppen inte har någon energi, framförallt så känns det i benen när jag ställer mig upp

Smartnsexy
2011-03-13, 13:24
Dag 3

Igår kväll hade jag förvånansvärt väldigt mycket energi, jag har tidigare ätit lyckopiller som gjort mig väldigt trött och hängig.
Men igår kväll kunde jag helt enkelt inte sitta still, så jag bestämde mig för att gå ut och jogga.

Med ett lågt självförtroende och väldigt låga förväntningar så knyter jag skorna och ger mig ut.
När jag kommer tillbaka och tar upp Iphonen ur min ficka så får jag se mot min förmodan att det gick väldigt bra med tanke på min fysik.

Jag joggade iaf 9km utan stopp med en hastighet på 7minuter per Km.
Direkt när jag kom hem så hällde jag i mig den sista drinken för dagen, tog en dusch och la mig och sov.


Imorse när jag vaknade så kände jag mig helt utmattad, jag orkade knappt resa mig ur sängen, energin var på noll och vaderna värkte.
Huvudvärken är äntligen borta! Men hungern finns kvar till viss mån.




Men en liten fråga till er med kunskap, är det farligt att ta en löprunda utan att få i sig några mer kolhydrater eller vettig kost efter träning?
Självklart förlorar jag muskelmassa och muskler, men det är något jag är fullt beredd på

Mvh
C

Nykropp
2011-03-13, 13:36
Måste fråga. Varför går du ut så stenhårt? Som du säger så kommer du förlora rätt mycket muskler på så stort underskott. Plus att det blir rätt tufft att fungera i vardagen.

Risken är rätt stor att du går in i väggen om du tränar så hårt på underskottet du kör skulle jag tro.

Smartnsexy
2011-03-13, 13:42
Måste fråga. Varför går du ut så stenhårt? Som du säger så kommer du förlora rätt mycket muskler på så stort underskott. Plus att det blir rätt tufft att fungera i vardagen.

Risken är rätt stor att du går in i väggen om du tränar så hårt på underskottet du kör skulle jag tro.

Jag önskar jag hade ett vettigt svar på den frågan, jag har helt enkelt bara nått ett mål i livet där jag inte står ut med min kropp längre.
Jag blir äcklad av att se mig själv i spegeln och jag vill göra något drastiskt fort.

Eftersom att jag väger närmare 100 Kg och vill ner till 80kg innan nästa vinter, så kände jag att detta behövdes.

Mitt arbete kräver ytterst liten fysisk aktivitet och ingen större koncentration, så att sålänge det funkar så fortsätter jag.
Men självklart, om kroppen säger emot för mycket så får jag börja med en måltid om dagen (Antagligen efter träning)

Kycklingbröstfilé, Nötfärs med lite lök, eller något annat bara för att hålla kroppen på en relativt stadig nivå.

Nykropp
2011-03-13, 13:53
20kg till nästa vinter är inga problem utan att svälta dig till orkeslöshet. Om vi säger att du har 7 månader på dig så är det knappa 3kg i månaden du skall ner. Långt ifrån en omöjlighet på en bra kost som låter dig behålla musklerna på vägen med träning.

För risken (säger inte att det blir så) är att du tröttnar och ger upp med det underskottet du har nu när orken tar slut. Om du ser lite längre och låter det ta tid så vet jag att du kommer få en mer kvalitativ viktnedgång. Dessutom skulle jag gissa att dom första 10kg går på nolltid när du lägger om kosten. Det är dom sista som blir sega. :)

Men vilken väg du än väljer så önskar jag dig lycka till!

Smartnsexy
2011-03-13, 14:11
20kg till nästa vinter är inga problem utan att svälta dig till orkeslöshet. Om vi säger att du har 7 månader på dig så är det knappa 3kg i månaden du skall ner. Långt ifrån en omöjlighet på en bra kost som låter dig behålla musklerna på vägen med träning.

För risken (säger inte att det blir så) är att du tröttnar och ger upp med det underskottet du har nu när orken tar slut. Om du ser lite längre och låter det ta tid så vet jag att du kommer få en mer kvalitativ viktnedgång. Dessutom skulle jag gissa att dom första 10kg går på nolltid när du lägger om kosten. Det är dom sista som blir sega. :)

Men vilken väg du än väljer så önskar jag dig lycka till!

Tack för stödet! Och det är bara uppskattat med kommentarer och åsikter :)
Jag var dock lite sarkastisk med nästa vinter, jag menade tvärtom, jag vill gå ner åtminstone 5 Kg innan Maj.

Viljan finns där, det vet jag. Tidigare när jag tävlade i MMA så körde jag en monsterdeff på ett par veckor för att klara invägningen på -76kg

Jag vet verkligen inte vad jag ska förvänta mig av VLCD, jag känner ingen som helst Acetonsmak i munnen, även om det smakar som jag ätit avföring.
Utöver dom 2 kilona jag förlorar i vätska dom första dagarna, hur mycket kan jag räkna med att gå ner i veckan med ett kaloriintag på 600kcal med daglig promenad / joggning?

Agnostiker
2011-03-14, 00:25
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Ean
2011-03-14, 00:58
Med tankte på muskelförlust vid så stort underskott kan du nog vara hyfsad lugn för som jag förstått så är du rätt fet nu? Ju mer fett man har ju mer underskott kan du ligga på. Om du nu kommer till en punkt så du gått runt hungrig flera timmar och tänker lika skarpt som en grottmänniska så gör det ingenting att ta en "off-dag".

Du kommer säker gå ner många kilon i början, hoppas det ger en motivationsboost och hoppas du håller motivationen uppe hela vägen!

Hennish
2011-03-14, 11:44
Jag har också kört VLCD-kur för två år sen.
Vägde väl då kanske 108 kilo på 185 centimeter. Det gick faktiskt bra, men jag tränade ingen kondition, och det tror jag det du ska undvika också eftersom du får i dig så pass lite. Sen när kuren var över efter typ 4 veckor eller nåt sånt så trappade jag upp och började styrketräna och äta mindre än vad jag gjort tidigare osv. Det funkade helt okej, men sen flyttade jag och började plugga och där sket det sig...

Så det jag helt enkelt vill säga är att jag tror det kan vara bra att köra VLCD ett tag om du känner för det, men enbart för att agera katalysator till en mer planerad viktnedgång efteråt.

Smartnsexy
2011-03-14, 12:57
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Matte har aldrig varit min starka sida =)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Med tankte på muskelförlust vid så stort underskott kan du nog vara hyfsad lugn för som jag förstått så är du rätt fet nu? Ju mer fett man har ju mer underskott kan du ligga på. Om du nu kommer till en punkt så du gått runt hungrig flera timmar och tänker lika skarpt som en grottmänniska så gör det ingenting att ta en "off-dag".

Du kommer säker gå ner många kilon i början, hoppas det ger en motivationsboost och hoppas du håller motivationen uppe hela vägen!

Energin har börjat bli bättre och bättre, jag har knappt några hungerkänslor trots att jag inte slarvar med mina 6 påsar.
Tyvärr sinar min energi mer och mer innan läggdags men det löser jag med tidig sömn :)

En liten fråga dock, egentligen ska man ju inte äta på kvällen, men med 600kcal per dag så går det ju inte sluta äta efter 18:00 när jag somnar i snitt vid 23:00?
Jag har också kört VLCD-kur för två år sen.
Vägde väl då kanske 108 kilo på 185 centimeter. Det gick faktiskt bra, men jag tränade ingen kondition, och det tror jag det du ska undvika också eftersom du får i dig så pass lite. Sen när kuren var över efter typ 4 veckor eller nåt sånt så trappade jag upp och började styrketräna och äta mindre än vad jag gjort tidigare osv. Det funkade helt okej, men sen flyttade jag och började plugga och där sket det sig...

Så det jag helt enkelt vill säga är att jag tror det kan vara bra att köra VLCD ett tag om du känner för det, men enbart för att agera katalysator till en mer planerad viktnedgång efteråt.

Precis så jag tänkt, tanken är att jag ska börja motionera och styrketräna regelbundet. Men jag vill ha en bas att gå på.
Det finns en anledning till varför jag springer sent på kvällarna och inte går på gymmet nu, trivs inte med min kropp och det känns som folk har fördomar om oss överviktiga på gymmet.

Nykropp
2011-03-14, 13:27
Finns inget som säger att du inte får äta på kvällen. Det är en myt att du blir fet efter 18.00. Det är det totala kaloriintaget per dag som räknas.

Nykropp
2011-03-14, 13:28
Precis så jag tänkt, tanken är att jag ska börja motionera och styrketräna regelbundet. Men jag vill ha en bas att gå på.
Det finns en anledning till varför jag springer sent på kvällarna och inte går på gymmet nu, trivs inte med min kropp och det känns som folk har fördomar om oss överviktiga på gymmet.

Det där är ENDAST i ditt egna huvud. JAg började träna som ett fetto för 7 månade sedan och har länge tänkt samma sak, allt kom på skam när jag väl började träna.

Nu när jag börjar komma ner i vikt så har jag heller inga fördomar mot andra överviktiga som tränar. Dom är fan hjältar som kämpar för att göra situationen bättre.

Smartnsexy
2011-03-14, 14:30
Finns inget som säger att du inte får äta på kvällen. Det är en myt att du blir fet efter 18.00. Det är det totala kaloriintaget per dag som räknas.

Jasså? Man lär sig något nytt varje dag här på Kolo :)

Det där är ENDAST i ditt egna huvud. JAg började träna som ett fetto för 7 månade sedan och har länge tänkt samma sak, allt kom på skam när jag väl började träna.

Nu när jag börjar komma ner i vikt så har jag heller inga fördomar mot andra överviktiga som tränar. Dom är fan hjältar som kämpar för att göra situationen bättre.

Jo det är så jag tänker med, om jag ser någon överviktig person på gymmet så tänker jag oftast inget, om jag tänker något så är det snarare att jag tycker det är bra att dom är på gymmet och försöker istället för hemma i soffan.
Jag har verkligen försökt förtränga känslan men den har inte försvunnit hittills.

På gymmet jag tränar så är det även mycket ungdomsgäng som gymmar ihop, en ligger i bänken och 5 stycken sitter på golvet bredvid och tittar på.
Dom har en stor tendens att sitta och blänga på alla runt om sig istället för att fokusera på sin egen träning, men jag har övervägt att senare gå tillbaka till mitt gamla kampsports gym där man känner de flesta och alla är trevliga :)

Smartnsexy
2011-03-14, 14:43
Dag 4

Dagarna går långsamt, men hungern har avtagit mer och mer.
Den senaste tiden så känner jag inget som helst hunger förens 20 minuter innan måltid och strax innan det är dags att sova.

Vad som gör mig lite fundersam dock är att jag tror fortfarande inte jag kommit in i Ketos, visserligen så har hungern försvunnit, enegin blivit bättre & sömnen har förbättrats. Men jag har inte känt några som helst tecken på Acetonsmak i munnen som folk beskriver.
Visst smakar munnen apa, stackars min flickvän säger jag bara :laugh:
Idag tänkte jag lägga en beställning på Apotekets hemsida på ett paket Ketodiastix (Produkt som visar om du kommit in i Ketos eller ej)

Jag fick sent igår kväll ett PM med en förfrågan om jag inte kunde skriva ut min vikt & mina mått dagligen.
Hade jag vetat så hade jag gladligen skrivit ut det, men jag har bestämt mig för att varken ställa mig på vågen eller plocka fram måttbandet den närmaste veckan åtminstone.
Men så fort jag vet själv så lovar jag att posta allt vid intresse.

Det blev en liten löprunda igår kväll med, visserligen bara 6 km, men det var fuktigt ute och bra med syre i luften så det gick bra ändå.
Det som hindrade mig ifrån att fortsätta var den enorma träningsvärken jag hade i vaderna sedan dagen innan :)

Nu ska jag hälla i mig dagens tredje shake & kolla nätet efter en passande motionscykel till våren 2011!

http://i55.tinypic.com/30axkwo.jpg

Smartnsexy
2011-03-14, 21:37
Då var man hemma igen, det blev ingen löprunda ikväll men en regäl promenad på 1,2 mil.
Jag gick mer eller mindre vilse och det var inte meningen att jag skulle vara ute riktigt så länge hehe.
Riktigt spökligt ute ikväll, lite som i filmen 28 weeks later.. Jag mötte knappt en bil, cykel eller människa på hela sträckan som normalt sett kryllar av trafik och människor hehe.


Normalt sett så hade jag känt sug efter något söt såhär på kvällen, inte bara chips eller godis utan yogurt, flingor med sylt eller vad som helst.
Men dom senast dagarna så har jag känt ett stort sug av mat istället.
Jag skulle kunna offra allt nu för att få lite kyckling känns det som hehe =)
men inget med det! inte fören dieten är över!

http://i53.tinypic.com/kdpllf.jpg

//C