handdator

Visa fullständig version : Lämplig vilopuls mellan styrketräningsövningar?


jlanden@hotmail.com
2011-03-12, 09:59
Hej!

Jag vill försöka effektivisera mina pass och tänker att pulsen borde styra vilolängden mellan övningarna. Jag har klart högre puls efter ett set marklyft jämfört med t ex ett set dips och gissar då att jag bör ha längre vila vid marklyft jämfört med dips. Nu är då frågan vilken procent av maxpuls man bör komma ner till innan man kör nästa set. Har någon kunskap om detta?

Tack på förhand!

Jonas

Eddie Vedder
2011-03-12, 10:04
Att pulsen är en markör för att muskeln återhämtat sig adekvat känns ologiskt. Och för vem, för den som kör rest-pauseträning eller SL?

ViktorLarsson
2011-03-12, 19:18
Min puls är åt helvete hög oavsett om jag vilar 5 minuter mellan seten eller 1 minut. Ville bara säga det. Trevlig lördag. :D

/Peace.

hejhopp79
2011-03-12, 19:35
Vill du snabbare komma ner i långsammare puls är ju bättre kondition ett givet kort.

andnel
2011-03-12, 19:50
Om du nu är mån om att effektivisera din träning så koncentrera dig på kunskap om din sömn och mat istället för puls. Den är ju ändå ganska oväsentlig i det stora hela (i varje fall inom styrketräning) eftersom den inte är en styrande faktor på samma sätt.

Johan93
2011-03-12, 22:50
Gå ner till runt 120 i puls brukar man väl köra på intervaller? Gym går ju inte riktigt jämföra i just den aspekten men testa dig fram vad som är bäst för dig är ett tips :)

Eddie Vedder
2011-03-12, 22:52
Vill du snabbare komma ner i långsammare puls är ju bättre kondition ett givet kort.

Precis, och om då pulsen ändras är det ju ett odugligt mått för muskelvilan mellan seten. Knappast som att biceps återhämtar sig snabbare mellan curlseten för att man stärkt sin hjärt- lungkapacitet.

Poxeman
2011-03-12, 23:11
Gå ner till runt 120 i puls brukar man väl köra på intervaller? Gym går ju inte riktigt jämföra i just den aspekten men testa dig fram vad som är bäst för dig är ett tips :)

Va? Var har du fått den siffran från?

Vid konditionsträning så är vilopulsen avhängigt en mängd faktorer och olika mellan alla pass och i princip alla utövare.

Lindrian
2011-03-13, 00:12
Jag går efter känsla. Brukar försöka hålla mig inom 30-120sec dock. Kör jag ett set (inget super/drop/burn-set) så brukar jag sikta på 30-60s. Kör jag däremot något superset (eller liknande) så vilar jag allt från 60-120s, kanske mer. Beror helt på hur trött jag känner mig i muskeln vilket är det som slutligen styr hur länge jag vilar. Viktigt att komma ihåg är att mindre vila inte är bättre. Muskeln behöver lite andrum. Likväl är för mycket vila inte heller optimalt, man vill inte att muskeln ska "kallna" eller hur man nu ska beskriva det. Jag har gett några riktnummer som jag löst följer, förhoppningsvis hjälper de dig på traven.

kettlebellGuden
2011-03-13, 10:23
MC har ett bloginlägg (http://www.begin2dig.com/2010/01/possible-role-for-heart-rate-monitors.html) från bara häromdagen som berör användet av HR som biofeedback för, bland annat, styrketräning.

Hon har inte någon slutsats på om det är något att ha eller inte, dock.

Lite beroende på vilken sort styrka du är ute efter så verkar det fullt rimligt att det är väldigt bra sak att hålla koll på.

Spridis
2011-03-13, 10:58
Har inte återbildningen av ATP stor inverkan på prestationen i detta fall?

jlanden@hotmail.com
2011-03-14, 10:07
Tack för många bra inlägg!

Dock verkar det som att det inte finns något entydigt svar. Pulsen verkar ju hur som helst vara en dålig indikation på lagom återhämtning. Som någon skrev går jag också mest på känn och försöker "känna" mig något återhämtad innan jag kör nästa set. Tycker att det borde finnas ett utrymme för lite efterforskning här. Instinktivt tycker jag att vilan borde vara lika relevant som antal repetitioner.

Jonas

Lars Brinkhoff
2011-03-14, 10:39
Va? Var har du fått den siffran från?

Förmodligen från 1930-talet. Typiskt Gerschler.