handdator

Visa fullständig version : Hur deffar ni under sjukdom?


spoty
2011-03-11, 19:57
Tjena.

Jämt när jag är sjuk brukar jag oftast reducera mängden protein och maten overall, detta pga. att jag inte har motivationen. Jag brukar dock alltid tänka på att proteinintaget kanske är mer viktigt under sjukdom i samband med deff eftersom man inte styrketränar något och muskelförlusten är större.

Hur gör ni? Äter ni mer, dvs. ligger på kaloriöverskott eller kör som vanligt?

Är det mycket viktigare att ligga på kaloriöverskott när man är sjuk?

Spridis
2011-03-11, 19:59
Äter gott, nyttigt, mycket och blir frisk.

StraightEdge
2011-03-11, 20:32
Äter princip allt möjligt som på en ätardag. Kroppen behöver ordentligt med energi när du är sjuk för att bli kvitt viruset. Då ska du inte hålla på och snåla med kcal.

kettlebellGuden
2011-03-11, 20:43
Gräddtårta brukar jag köra på. Gott och lätt att trycka i sig.

Crocker
2011-03-11, 20:51
Kör som vanligt. Är ändå aldrig sjuk längre än 1 dag sista 3 åren kanske.

young_george
2011-03-11, 20:53
Äter princip allt möjligt som på en ätardag. Kroppen behöver ordentligt med energi när du är sjuk för att bli kvitt viruset. Då ska du inte hålla på och snåla med kcal.

Vad har du för belägg för det? Att överäta när man är orörlig och sjuk är nog det sämsta man kan göra.

Cerberus
2011-03-11, 21:05
äter på kcalbalans eller strax över. Minirefeeds(överäter kolhydrat+protein med totalt fett under 50g)

9109
2011-03-11, 21:11
Har precis genomlidit en "smärre sjukdom" och kan inte riktigt förstå hur man ens kan lyckas äta såpass att man ligger på Kcal balans eller ännumer, överskott.

Hungern brukar ju lixom inte riktigt... infinna sig? när man ligger hemma och är sjuk

kettlebellGuden
2011-03-11, 21:19
Har precis genomlidit en "smärre sjukdom" och kan inte riktigt förstå hur man ens kan lyckas äta såpass att man ligger på Kcal balans eller ännumer, överskott.

Hungern brukar ju lixom inte riktigt... infinna sig? när man ligger hemma och är sjuk

Intressant. För mig är det helt tvärtom. När febern kryper på så krävs det stekta ägg, pommes frites, och gräddtårta.

StraightEdge
2011-03-11, 21:28
Vad har du för belägg för det? Att överäta när man är orörlig och sjuk är nog det sämsta man kan göra.

Att ligga på kcalbalans eller strax över i 2-3 dagar gör knappt någon skillnad överhuvudtaget (om man ens har aptiten för det) så jag tycker att du överdriver. Sen är det väl rätt logiskt både sjukdom och kcalunderskott sliter på kroppen speciellt i en kombination med varandra.

vicarious
2011-03-11, 22:33
Det beror på hur länge man är sjuk. Är det endast ett par dagar så kan man nog underäta som vanligt under en deff. Blir man dålig en längre tid, när vi börjar prata veckor, så bör man nog försöka komma upp i kaloribalans. Desto längre man är sjuk, desto längre blir man borta från träningen.. underätning utan möjlighet till styrketräning = en del av viktnedgången kommer oundvikligen bestå av muskler.

Cerberus
2011-03-11, 22:37
om mitt minne fungerade nu...attans. Iaf, jag har alltid undrat varför aptiten går ned vid rejäl sjukdom? Måste ju va nåt fördelaktigt som händer i kroppen rent kortsiktiigt.

christofer79
2011-03-11, 23:32
Tjena.

Jämt när jag är sjuk brukar jag oftast reducera mängden protein och maten overall, detta pga. att jag inte har motivationen. Jag brukar dock alltid tänka på att proteinintaget kanske är mer viktigt under sjukdom i samband med deff eftersom man inte styrketränar något och muskelförlusten är större.

Hur gör ni? Äter ni mer, dvs. ligger på kaloriöverskott eller kör som vanligt?

Är det mycket viktigare att ligga på kaloriöverskott när man är sjuk?

Det bästa är ju det bästa som finns när man har feber för varje grad över 37grader höjs basalmetabolismen med 13%. Så varför sänka feber när man har en bra förbränning :-)
Sen vid en temp på 38,5- gör att viruset inte kan föröka sig genom transkription. Så varför sänka tempen??? Visst hjärnan mår inte bra av för höga temperaturer men då snackar vi 39,5-.

NilsN
2011-03-12, 00:00
Det bästa är ju det bästa som finns när man har feber för varje grad över 37grader höjs basalmetabolismen med 13%. Så varför sänka feber när man har en bra förbränning :-)
Sen vid en temp på 38,5- gör att viruset inte kan föröka sig genom transkription. Så varför sänka tempen??? Visst hjärnan mår inte bra av för höga temperaturer men då snackar vi 39,5-.

wööö! aldrig mer ta alvedon eller dylik febernedsättande tablett!

Inge Enveten
2011-03-14, 18:27
Vore trevligt om någon mer ville fylla på.

Har läst en hel del andra trådar, vissa rekommenderar att hoppa på kaloribalans för påskynda läkning, andra säger att man kan fortsätta deffa. Finns det något som gäller definitivt? Och om inte, finns det något som torde gälla? Och om inte ens det, hur gör ni, och varför?

Forqie
2011-03-14, 23:04
Vore trevligt om någon mer ville fylla på.

Har läst en hel del andra trådar, vissa rekommenderar att hoppa på kaloribalans för påskynda läkning, andra säger att man kan fortsätta deffa. Finns det något som gäller definitivt? Och om inte, finns det något som torde gälla? Och om inte ens det, hur gör ni, och varför?

Det känns som om det bör bero på situationen. T.ex ifall man har influensa som varar i två veckor med typ 39-40graders feber tror jag att man bör äta det mesta man kan, aptiten lär inte vara så jävla hög i vilket fall ändå.

Men ifall man är typ sjuk 2 dagar tror jag det är lugnt att deffa på.

Kortvariga med höga temperaturer/sjukdomar tror jag också man bör äta normalt/lite mer på eftersom det känns som om kroppen inte lägger så mycket fokus på muskelreperation ifall det finns allvarligare saker som händer.

Detta är dock helt ogrundade hypoteser

eiri
2011-03-14, 23:33
lägger mig minst på balans

Pretorian
2011-03-15, 07:41
Just nu är jag lite seg, hängig och illamående. Jag äter som vanligt (min vanliga deff med mycket protein) men försöker få i mig extra vätska.

Fjällbrynt
2011-05-01, 12:40
Jag anser iallafall att man bör ge kroppen mer energi att arbeta med, känns som om bantningskuren får komma i andra hand.

dennipavlovic
2011-05-01, 13:51
Äter princip allt möjligt som på en ätardag. Kroppen behöver ordentligt med energi när du är sjuk för att bli kvitt viruset. Då ska du inte hålla på och snåla med kcal.

exakt !!!! kroppen behöver energi vid sjukdom, bara käka allting :)

Sushipinne
2011-05-01, 15:41
Kör som vanligt. Är ändå aldrig sjuk längre än 1 dag sista 3 åren kanske.

Hur håller du dig frisk?! :o

Crocker
2011-05-01, 19:38
Hur håller du dig frisk?! :o
Jag är en spartansk gud. Nej, men jag vet inte? Har dock varit förkyld vissa perioder nu på sista tiden. (Lätt förkyld.)

dennipavlovic
2011-05-01, 21:23
är cirka 2300 kalorier mycket på en fuskardag???? har blivit 5 piggelin o runt 6-7 biffar för mycket !!!!!! help!!!! kg 77 kg, längd 169 ålder 18..

snabbt svar tack ?!

kwame
2011-05-01, 22:20
Beror väl på hur mycket du rört på dig? Jag är 185, 80kg och pga min livsstil ska jag få i mig hela 3500 kcal på en normal dag. Dock siktar jag på 3000 kcal.

Ja du är mycket kortare än mig, och kanske inte rört på dig spec. mkt idag. Ja, då är 2300 kcal kanske för mycket, men knappast farligt.

dennipavlovic
2011-05-01, 22:59
Beror väl på hur mycket du rört på dig? Jag är 185, 80kg och pga min livsstil ska jag få i mig hela 3500 kcal på en normal dag. Dock siktar jag på 3000 kcal.

Ja du är mycket kortare än mig, och kanske inte rört på dig spec. mkt idag. Ja, då är 2300 kcal kanske för mycket, men knappast farligt.

Brukar ligga på 1500.. träningsdagar också men då förbränner jag också cirka 800 kalorier under passet

vicarious
2011-05-02, 06:59
Brukar ligga på 1500.. träningsdagar också men då förbränner jag också cirka 800 kalorier under passet

Vad kör du för pass?

dennipavlovic
2011-05-02, 10:21
Vad kör du för pass?

ex: pass 1. bröst 3 övningar, axlar 3 övning o triceps 3 övningar... tar cirka 1-1.5 h, efter det blir det step i 30-45 minuter (cardio lågintensivt) .. vadådå