handdator

Visa fullständig version : Behöver all näring men vill förbränna


Pprop
2011-03-11, 18:31
Jag är rätt smal men har inte speciellt bra kondition. Jag är intresserad av att få bättre kondition bara för skojjs skull, som en utmaning.
Jag har nyligen fyllt 15.

Nu är detta problemet:

Jag behöver all näring jag kan få då jag håller på och växa och behöver all näring jag kan få i mig för att växa så mycket som möjligt.

Så jag är rädd att om jag förbränner för mycket genom att springa att jag växer mindre på längden då.

Skolsköterskan sade att jag borde käka cirka 1900 kcal en dag utan träning. Mycket av maten ska vara proteiner, och så ska jag såklart få i mig tillräckligt C-vitamin och sådant.

Så jag undrar: Hur ska jag äta för att kunna motionerna och få näring till kroppen på samma gång så att jag växer men ändå får bättre kondition och förbränner sista fidd bitarna.

Apos78
2011-03-11, 18:45
Att längden påverkas är ingen större fara. Eller ingen fara alls, om det inte föreligger ex någon hormonell störning. Det enda du behöver tänka på är att hålla koll så att inte vikten rasar, äta varierat och inte fundera så mycket på detaljer.

Beelz
2011-03-11, 18:59
Instämmer, du har ju kommit in i guldåldern för att bygga också om du nu vill det*flex* bara ät mat så du blir stor och stark eller snabb :thumbup:

Pprop
2011-03-11, 20:00
Okej ajja vill bara springa för att springa liksom är inte precis intresserad av att bygga

King Grub
2011-03-11, 20:04
Det är inga problem att springa som 15-åring. Tränar du mer, förbrukar du mer energi, så om du ökar din aktivitetsmängd med löpning, får du också äta mer mat.

Eddie Vedder
2011-03-11, 20:06
Du är inte den enda idrottande 15-åringen. Men ät därefter och se till så att du inte tappar vikt. :)