handdator

Visa fullständig version : Bevisbördan: Transfett och stekning.


emi23j
2011-03-11, 15:00
Då var det de här med bevisbördan.

Jag hävdar att transfett inte kan bildas vid stekning utan att det bildas i kons mage eller industriellt via partiell "hydrogernation" där väteatomer adderas.

Personen som hävdar att jag har fel säger att transfetter bildas transfett kan bildas i stekpannan och att den kemiska reaktionen sker med syre och att värme är katalyst. eller som han skriver "the chemnical reaction with the fat is happening with the oxygen, and the catalyst is the temperature!!! "

Visserligen så delar jag väl också uppfattningen av temperaturen eftersom den vad jag befarar måste vara väldigt hög. Mycket högre än vad man uppnår vi vanlig stekning.

Så. kan någon hjälpa mig med detta? eller om jag har fel ge mig tillförlitliga källor?

zeusden1
2011-03-11, 15:53
Transfettsyror bildas vid industriell härdning av fetter och oljor men det bildas även naturligt transfett i små mängder i våmmen hos idisslare och förekommer därför även bland fettsyrorna i mejeriprodukter.

Härdat fett är fett vars sammansättning av fettsyror förändrats genom fetthärdning, hydrogenering.

Wikipedia är inte särskilt säkert, men bekräftar mina tidigare ytterst ytliga kunskaper inom ämnet. Du har alltså rätt.

emi23j
2011-03-11, 18:08
jo. hade som varit kul med lite säkrare källor. får hoppas grub ser detta!

Eddie Vedder
2011-03-11, 20:09
Vad stod det på Livsmedelsverkets hemsida?

emi23j
2011-03-12, 09:58
Livsmedelsverket förklarade väl något liknande. Men hade behövt en källa på svenska eftersom han som påstår de andra sakerna är tysk. Fast kanske i ofs skulle be honom kolla på tysklands motsvarighet. EU boorde kanske också ha en sådan här sida...

Sverker
2011-03-12, 19:11
Det är helt olika reaktioner.
Vid hydrering får vi en tillfällig addition av väten över dubbelbindningen vilket tillfälligtvis tillåter fettsyran att vrida sig ur cisformen. Nu står fettsyran inför två vägskäl. Antingen tillåta vätena reagera med kolet och bilda en mättat bindning alternativt vrida sig till den stabilare transformen och eliminera vätena. Det är bara till att öppna vilken bok som helst om grundläggande organkemi.

Vid oxidation får vi ett angrepp på kolen i dubbelbindningen av syrgas. Kolen som håller dubbelbindningen är aningen possitivt laddade eftersom de har svårt att hålla pi-elektronerna som sitter i dubbelbindningen. Syrgasen gör ett angrepp och binder irreversibelt till kolet och bildar en peroxid. Denna reaktion är inte reversibel utan dubbelbindningen spräcks och vi får en perioxid. Peroxiden faller spontant sönder i fria radikaler och sedan är radikalreaktionen i full gång.
Även detta går det att läsa om i vilken grunläggande organkemibok som helst.

emi23j
2011-03-13, 09:55
Det är helt olika reaktioner.
Vid hydrering får vi en tillfällig addition av väten över dubbelbindningen vilket tillfälligtvis tillåter fettsyran att vrida sig ur cisformen. Nu står fettsyran inför två vägskäl. Antingen tillåta vätena reagera med kolet och bilda en mättat bindning alternativt vrida sig till den stabilare transformen och eliminera vätena. Det är bara till att öppna vilken bok som helst om grundläggande organkemi.

Vid oxidation får vi ett angrepp på kolen i dubbelbindningen av syrgas. Kolen som håller dubbelbindningen är aningen possitivt laddade eftersom de har svårt att hålla pi-elektronerna som sitter i dubbelbindningen. Syrgasen gör ett angrepp och binder irreversibelt till kolet och bildar en peroxid. Denna reaktion är inte reversibel utan dubbelbindningen spräcks och vi får en perioxid. Peroxiden faller spontant sönder i fria radikaler och sedan är radikalreaktionen i full gång.
Även detta går det att läsa om i vilken grunläggande organkemibok som helst.


Tackar!

och summan av de hela är alltså att transfett inte kan bildas vid vanlig stekning!

Eddie Vedder
2011-03-13, 09:58
Tackar!

och summan av de hela är alltså att transfett inte kan bildas vid vanlig stekning!

Ja, tänk på hydrogenering (hydrogen = väte) och oxidation (oxygen = syre) så förstår man att det är två olika saker.

MEN, oxiderat fett får ju också konsekvensen att fettet blir mindre hälsosamt. Så även om oxidationen inte ger just transfettsyror så försämras den ju.

Insulinus
2011-03-13, 10:51
Ja, tänk på hydrogenering (hydrogen = kväve) och oxidation (oxygen = syre) så förstår man att det är två olika saker.

MEN, oxiderat fett får ju också konsekvensen att fettet blir mindre hälsosamt. Så även om oxidationen inte ger just transfettsyror så försämras den ju.

VÄTE


Vill ju inte att det ska bli fel ;)

Eddie Vedder
2011-03-13, 11:03
VÄTE


Vill ju inte att det ska bli fel ;)

Ah, bra observation där. Ändrade inlägget men jag har kvar orginalmissen i ditt citat för att visa att jag är människa även jag. :D