handdator

Visa fullständig version : Åsikter om andning?


Aumega3
2011-03-11, 12:12
Andas med näsan, munnen eller båda under fysisk ansträngning?

Tillverkar kroppen NO2 vid andning med näsan?

grondahl
2011-03-11, 12:15
På det stora hela så tror jag att kroppen reglerar det där själv fantastiskt bra (förutom ex buktryck och avslappningsövningar).

HulkH
2011-03-11, 12:22
Det är olika tror jag, vad som funkar bäst är från person till person. Dock så ska man aldrig hålla andan under en längre tid när man tränar.

don ramon
2011-03-11, 12:52
Om du klarar av att andas genom näsan så är du inte tillräckligt fysiskt ansträngd för att behöva andas genom munnen.

Tror säkert det är "bättre" att andas genom näsan pga slemhinnorna, bakterier i luften etc. Men det är något som kroppen talar om för dig automatiskt.

Du kan ju försöka springa intervaller och enbart andas genom näsan. Lycka till.

Liebe
2011-03-11, 13:00
Brukar andas ut när jag "trycker ifrån" så att säga när jag gymmar och andas in på vägen tillbaka. Dock läste jag något om att detta skulle påverka träningen negativt på samma sätt som folk ger ifrån sig ett warcry när de kör stenhårt.

Åsikter om detta?

Arf Pingvin
2011-03-11, 13:12
Brukar andas ut när jag "trycker ifrån" så att säga när jag gymmar och andas in på vägen tillbaka. Dock läste jag något om att detta skulle påverka träningen negativt på samma sätt som folk ger ifrån sig ett warcry när de kör stenhårt.

Åsikter om detta?

I styrketräning så vill du hålla inne luften och ha ett högt buktryck i den tyngsta fasen av lyftet. När du kommit förbi den tunga delen av lyftet kan du andas ut för att förbereda dig för nästa repetition. På en lättare övning kan du andas in "på vägen tillbaka" men på en tung övning så andas man klart först, spänner upp och håller buktrycket redan innan man påbörjar repetitionen.

C.E.J.
2011-03-11, 13:20
Andas med näsan, munnen eller båda under fysisk ansträngning?

Tillverkar kroppen NO2 vid andning med näsan?

Tillverkar kroppen någonsin NO2?

Fredrik_S
2011-03-11, 13:31
I många övningar är det viktigaste att man ser ut att vara avslappnad i ansiktet, det gör man genom att andas genom näsan lugnt och därmed se ut som det man gör är lätt även om det känns tungt. Det är även bra inför beachen att kunna se cool och avslappnad ut fast man spänner hela kroppen.

StampChamp
2011-03-11, 13:34
I många övningar är det viktigaste att man ser ut att vara avslappnad i ansiktet, det gör man genom att andas genom näsan lugnt och därmed se ut som det man gör är lätt även om det känns tungt. Det är även bra inför beachen att kunna se cool och avslappnad ut fast man spänner hela kroppen.

Precis. Tänk sprinter och löpare, där ser man det rätt tydligt. De försöker vara så avslappnad som möjligt men ändå prestera max.. kolla bara in deras ansikten!

Spartansk
2011-03-11, 13:36
Under karateträning ska man andas in genom näsan medan man "tar sats" under en teknik, och andas ut genom munnen när man sparkar/slår/blockerar. Man andas "genom magen", alltså med hjälp av diafragman.

Tanken med detta är att man ska generera mer kraft. Det finns nog ingen vetenskaplig grund för det. Därmed inte sagt att det inte kan stämma.

Det är även bra inför beachen att kunna se cool och avslappnad ut fast man spänner hela kroppen.

För att inte tala om på bodybuildingscenen.

grondahl
2011-03-11, 14:16
Jag tvivlar dock på att de andas enbart via näsan.

Precis. Tänk sprinter och löpare, där ser man det rätt tydligt. De försöker vara så avslappnad som möjligt men ändå prestera max.. kolla bara in deras ansikten!

2 lurar
2011-03-11, 14:23
I många övningar är det viktigaste att man ser ut att vara avslappnad i ansiktet, det gör man genom att andas genom näsan lugnt och därmed se ut som det man gör är lätt även om det känns tungt.
Intressant. Varför?

Starlight
2011-03-11, 14:35
Andas med näsan, munnen eller båda under fysisk ansträngning?

Tillverkar kroppen NO2 vid andning med näsan?

Tillverkar kroppen någonsin NO2?

Haha, hoppas jag verkligen inte. Då hade vi antagligen inte mått så bra då gasen kvävedioxid, NO2 är dödlig vid höga halter.

Antar att det är koldioxid, CO2 som ts menar, och ja, den bildas alltid vid andning, oavsett om man andas med munnen eller näsan.

Aumega3
2011-03-11, 14:39
Om du klarar av att andas genom näsan så är du inte tillräckligt fysiskt ansträngd för att behöva andas genom munnen.

Tror säkert det är "bättre" att andas genom näsan pga slemhinnorna, bakterier i luften etc. Men det är något som kroppen talar om för dig automatiskt.

Du kan ju försöka springa intervaller och enbart andas genom näsan. Lycka till.

Jag testade detta och jag medger att det kändes som att jag skulle behöva öppna munnen för att syresätta men min pulsklocka registrerade ingen större skillnad från när jag andades med munnen (förra söndagens pass).

Har du för vana att intervallträna så testa detta och skapa dig en egen åsikt..!


Det är ingen som vet mer ingående angående kroppens NO2 produktion (om den existerar dvs?)

Aumega3
2011-03-11, 14:40
Haha, hoppas jag verkligen inte. Då hade vi antagligen inte mått så bra då gasen kvävedioxid, NO2 är dödlig vid höga halter.

Antar att det är koldioxid, CO2 som ts menar, och ja, den bildas alltid vid andning, oavsett om man andas med munnen eller näsan.

Är inte CO2 dödlig vid för höga doser även?

Starlight
2011-03-11, 14:43
Är inte CO2 dödlig vid för höga doser även?

Det är snarare avsaknaden av syre vid stora doser CO2 som är dödligt/farligt. I små mängder skadar NO2 dina lungor/hals vid inandning, och vid större doser kan det vara dödligt.

Aumega3
2011-03-11, 14:52
Det är snarare avsaknaden av syre vid stora doser CO2 som är dödligt/farligt. I små mängder skadar NO2 dina lungor/hals vid inandning, och vid större doser kan det vara dödligt.

Om jag ska vara uppriktig så är min källa till att kroppen skulle tillverka No2 högst tveksam men jag är ändå villig att ge det en chans.

Om kroppen producerar No2 på egen hand som följd av en andningsteknik så skulle antagligen inte No2 substansen finnas i luftvägarna. Kroppen kanske har ett bra skydd för No2 där det förekommer? Tänker mig lite i likhet med att kroppen kan skydda sig mot det sura miljön i magen även om större delen av vår kropp inte hade klarat av den. :)

Starlight
2011-03-11, 15:20
Om jag ska vara uppriktig så är min källa till att kroppen skulle tillverka No2 högst tveksam men jag är ändå villig att ge det en chans.

Om kroppen producerar No2 på egen hand som följd av en andningsteknik så skulle antagligen inte No2 substansen finnas i luftvägarna. Kroppen kanske har ett bra skydd för No2 där det förekommer? Tänker mig lite i likhet med att kroppen kan skydda sig mot det sura miljön i magen även om större delen av vår kropp inte hade klarat av den. :)

Intressant teori :) Tror dock inte det är tillräcklig hög temperatur i kroppen bara. För att kväve och syre ska reagera, och nitrösa gaser (tex NO2) kan bildas måste det vara varmt, som i en förbränningsmotor typ.

Aumega3
2011-03-11, 16:04
Intressant teori :) Tror dock inte det är tillräcklig hög temperatur i kroppen bara. För att kväve och syre ska reagera, och nitrösa gaser (tex NO2) kan bildas måste det vara varmt, som i en förbränningsmotor typ.

Okej, nu känns det som att jag har lite mer kött på benen. Du lägger fram väldigt övertygande argument och jag känner mig nöjd med svaret, tack :D

Fredrik_S
2011-03-11, 19:12
Intressant. Varför?

För att annars syns det i ansiktet att det är tungt. Jag tycker det ser fånigt ut när man skrynklar ihophela ansiktet och se ut som man håller på dör.

NiklasAlm
2011-03-11, 21:47
Är inte CO2 dödlig vid för höga doser även?

Tror du tänker på CO (kolmonoxid).

Taget från wikipedia:

Kolmonoxidförgiftning innebär förgiftning av gasen kolmonoxid, CO. Hemoglobin har betydligt högre affinitet för kolmonoxid än syre (ca 200 ggr) vilket gör att inhalerande av högre doser kolmonoxid leder till hypoxi inre kvävning då syret konkurreras ut.
Risk för kolmonoxidförgiftning föreligger bl a vid förbränning av kolväten i slutna utrymmen, vilket är något som ibland används som självmordsmetod.

EeJay
2011-03-12, 12:15
Det är snarare avsaknaden av syre vid stora doser CO2 som är dödligt/farligt. I små mängder skadar NO2 dina lungor/hals vid inandning, och vid större doser kan det vara dödligt.

För att vara petig så är det faktiskt mängden CO2 som orsakar cirkulationsnekros ;)

Annat "fun fact" är att om vi håller andan tills vi "känner oss tvugna" att andas så är det faktiskt receptorer i kroppen som reagerar på för höga CO2-värden i blodet, inte för lågt O.

Forqie
2011-03-12, 12:32
Intressant. Varför?

they see him trollin

2 lurar
2011-03-16, 17:31
För att annars syns det i ansiktet att det är tungt. Jag tycker det ser fånigt ut när man skrynklar ihophela ansiktet och se ut som man håller på dör.

they see him trollin
Haha :smash:

wcanka
2012-08-05, 11:15
Läste i denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630373
där står det att musklerna kan jobba optimalt när luftvägarna är stängda, dvs hålla andan tills man pressat upp vikten.

Hur pass bra stämmer detta? :)

tjing
2012-08-05, 17:55
Läste i denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630373
där står det att musklerna kan jobba optimalt när luftvägarna är stängda, dvs hålla andan tills man pressat upp vikten.

Hur pass bra stämmer detta? :)

Rent spontant kör jag nog så själv och pressar ut luften i toppläget. I alla fall med tunga vikter.

Upplever det som klart lättare än att andas under hela lyftet.

mikaelj
2012-08-05, 17:57
Läste i denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630373
där står det att musklerna kan jobba optimalt när luftvägarna är stängda, dvs hålla andan tills man pressat upp vikten.

Hur pass bra stämmer detta? :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185074

Alfers
2012-08-05, 18:31
Läste i denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630373
där står det att musklerna kan jobba optimalt när luftvägarna är stängda, dvs hålla andan tills man pressat upp vikten.

Hur pass bra stämmer detta? :)

går en reklam på discovery sc där dom nämner att en del 100meters sprinters håller andan hela loppet.

simper02
2012-08-05, 19:33
att tänka på hur man andas är att fokusera på fel sak, att fokusera på fel sak är oftast dåligt
andning ska ske naturligt

tjing
2012-08-06, 10:29
att tänka på hur man andas är att fokusera på fel sak, att fokusera på fel sak är oftast dåligt
andning ska ske naturligt

Jupp.

mikaelj
2012-08-06, 11:01
att tänka på hur man andas är att fokusera på fel sak, att fokusera på fel sak är oftast dåligt
andning ska ske naturligt

Det är inte naturligt för många att utföra valsavaandning.

Aping
2012-08-06, 11:48
NO och andning genom näsan. (http://www.yoga.se/Artiklar/Alla-nummer-av-Bindu/Bindu-11/Andas-genom-naesan!)

Alltså inte NO2 :-)

I praktiken så föreslår jag att inte välja om du ska andas in genom näsa eller mun utan att andas genom näsa och sen öppna munnen och dra in extra luft när det blir för tungt att ta in luften genom näsan enbart.

(Fattar inte att jag sitter och skriver det här, btw. *rolleyes* :) )

simper02
2012-08-06, 15:53
Det är inte naturligt för många att utföra valsavaandning.

nej men då får man träna på det tills det sker naturligt.....

apfel
2012-08-06, 16:16
nej men då får man träna på det tills det sker naturligt.....
..och då måste man kanske tänka på det?
korrekt andning är det ytterst få människor idag som ens känner till.

simper02
2012-08-06, 16:28
..och då måste man kanske tänka på det?
korrekt andning är det ytterst få människor idag som ens känner till.

??

apfel
2012-08-06, 18:06
??

bukandning är det jag pratar om. människor idag andas ytligt och ofullständigt.
EDIT: läs denna artikel så förstår du kanske varför bukandning är överlägsen: http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/balmuskler/diafragma/diafragma.htm

Tricklew
2012-08-06, 18:56
bukandning är det jag pratar om. människor idag andas ytligt och ofullständigt.
EDIT: läs denna artikel så förstår du kanske varför bukandning är överlägsen: http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/balmuskler/diafragma/diafragma.htm

Låter som myt blandat med pseudovetenskap, men jag ska vara mer öppen än så, någon som har en bra länk där jag kan läsa mer om detta? Av någon anledning är jag skeptisk till en sida som inriktar sig på träning med balansboll.

simper02
2012-08-06, 20:35
bukandning är det jag pratar om. människor idag andas ytligt och ofullständigt.
EDIT: läs denna artikel så förstår du kanske varför bukandning är överlägsen: http://www.balansboll.nu/fakta/balstabilitet/balmuskler/diafragma/diafragma.htm

det där vet jag, jag undrade mest vad du menade med "..och då måste man kanske tänka på det?" förstår jag det rätt så pratar du om självklara saker som att man måste observera felet för att kunna göra något åt det? ja? men det jag syftade på är att fokus inte ska ligga på andningen när man tex lyfter, springer då har man fel fokus. kroppen anpassar oftast andningen själv efter situationen. men självklart om kroppen inte automatiskt skulle skapa buktryck bör man träna in det så det sker naturligt och hålla fokus på annat som är viktigare.

apfel
2012-08-06, 23:16
Låter som myt blandat med pseudovetenskap, men jag ska vara mer öppen än så, någon som har en bra länk där jag kan läsa mer om detta? Av någon anledning är jag skeptisk till en sida som inriktar sig på träning med balansboll.
det finns en anledning till varför sångare, za-zen munkar, tyngdlyftare mm använder sig av bukandning.
om du vill läsa mer sök på bukandning, valsalva-manöver/andning eller läs boken som jag nyss läst ut.. "mer människa av Hans hof." den handlar om za-sen meditation och förklarar en hel del om de positiva egenskaperna som bukandning har.

det där vet jag, jag undrade mest vad du menade med "..och då måste man kanske tänka på det?" förstår jag det rätt så pratar du om självklara saker som att man måste observera felet för att kunna göra något åt det? ja? men det jag syftade på är att fokus inte ska ligga på andningen när man tex lyfter, springer då har man fel fokus. kroppen anpassar oftast andningen själv efter situationen. men självklart om kroppen inte automatiskt skulle skapa buktryck bör man träna in det så det sker naturligt och hålla fokus på annat som är viktigare.
Jag skulle vilja påstå att ganska många inte vet hur dem ska göra med andningen under tunga lyft. om alla hade vetat det hade väl inte en tråd som denna kommit till? sen så finns det dem som har svårt att använda diafragman på rätt sätt vid andning. detta kan bland annat bero på spänningar i magens muskulatur.
så jag skulle vilja påstå att det inte skadar för vissa att tänka på buktryck och bukandning före, under och efter tunga lyft.