handdator

Visa fullständig version : Behöver svar på frågor (Kunniga kolla hit)


Xambitz
2011-03-11, 00:40
Hej jag är en kille 197cm lång 75kg och 15 år.


Jag styrketränar på gym 4 gånger i veckan. Jag äter oftast bra.

Sattsar stenhårt.

Jag har precis köpt proteintillskott i form av vassleprotein (Whey 80)

Vad säger ni om det?

Räcker det med att bara ta efter träning eller är det för lite?

Jag har kört såhär i 1månad:

Måndag: Biceps, Bröst, Mage

Tisdag: Axlar, triceps, rygg

Onsdag: Vila

Torsdag: Biceps, Bröst, Mage

Fredag: Vila

Lördag: Axlar, triceps, rygg, Mage

Söndag: Vila

Och så vidare...


Hur tycker du detta ser ut? får musklerna tillräckligt med vila?

Vad händer om jag får i mig för mycket protein?

Kommer Whey 80 att hjälpa?

Mitt mål är att få en snyggare kropp till sommaren men kommer såklart fortsätta!

Tacksam för alla svar! :)

Paperweight
2011-03-11, 00:45
Jag tycker att benen får lite väl mycket vila faktiskt.

HulkH
2011-03-11, 00:55
Skulle rekommendera ett nybörarprogram.

Crocker
2011-03-11, 00:58
Längsta 96/95:an jag träffat. Coolt.

Nej, det blir svårt att få i sig för mycket protein med vanlig hemmamat.
Vill du inte träna ben, varför?
Går träningen bra/dåligt just nu?
Vad är "äter oftast bra?"
Hur många reps?
Hur många set?
Vilka övningar?
Vad äter du en vanlig träningsdag?
Vad äter du en vanlig vilodag?

Xambitz
2011-03-11, 00:59
Jag tycker att benen får lite väl mycket vila faktiskt.
Har sånna dåliga knän -.-



Skulle rekommendera ett nybörarprogram.

Och hur ser ett sånt ut ?
Vad är det för fel på det jag har nu ? :)

Xambitz
2011-03-11, 01:14
Längsta 96/95:an jag träffat. Coolt.

Nej, det blir svårt att få i sig för mycket protein med vanlig hemmamat.
Vill du inte träna ben, varför?
Går träningen bra/dåligt just nu?
Vad är "äter oftast bra?"
Hur många reps?
Hur många set?
Vilka övningar?
Vad äter du en vanlig träningsdag?
Vad äter du en vanlig vilodag?

Dåliga knän...
Känns riktigt bra när jag tränar :)
8-12 reps och olika sets beroende på vilken övning.

Övningar:
skivstångscurl
Pushdowns
axelpress
hantellyft åt sidan
Hantelbänkpress
Bänkpress
Upprätt rodd
Latsdrag
Crunches

Äter mycket potatis/pasta oftast till kött,kyckling dricker mycket mjölk till. Äter många mackor till frukost och kvällsmat lite frukt till mellanmål rätt lika på en vilodag och en träningsdag alltså..

krappen
2011-03-11, 01:28
Byt ut frukten och/eller mackorna mot kesella eller ta lite mer pålägg på mackorna i form av ägg eller något annat proteinrikt köttpålägg, ta lite mer fågel/fisk/kossa och ett extra glas mjölk till middag.

JohPz
2011-03-11, 03:01
Som sagt skaffa ett bra färdigkomponerat schema. Googla Starting Strength te.x. eller z_bumbis nybörjarprogram här på forumet.
Om du vill hålla fast vid ditt eget iaf tycker jag att du ska träna lika mycket rygg som du tränar bröst/axlar. Nu verkar ryggen ha låg prio. Träna axlar/triceps dagen efter bröst är kanske inte optimalt i återhämtningssyfte heller.

Whey-80 är inget magiskt. Du kan likagärna få det proteinet från kött eller annat proteinrik föda. Men det är ju såklart billigt, smidigt och lätt att ta efter träning så absolut inge fel med det. Dessutom skrev du inget om hur mycket du äter så om du äter bra kan vi inte veta. Många skriver att de "äter som en häst" när de är nya men i själva verket äter de som en fågel. Hoppas du inte är en av dem. Lära sig äta är minst lika viktigt som att träna hårt tycker jag, särskilt om man är lång och smal och måste få i sig än mer.

Nykropp
2011-03-11, 07:37
Dåliga knän som i sönderslitna knän, eller bara otränade?
Jag hade extremt svaga knän och ofta ont i dom när jag började träna. Idag har jag ingen värk eller problem med dom alls.

Så har du ingen allvarligt förslitning eller annan åkomma, sätt igång och träna benen.

Fredron
2011-03-11, 08:03
197 cm och 15 år då är det inte så konstigt om man har lite växtvärk här och där.

Nykropp
2011-03-11, 08:07
Det skall gudarna veta. Själv 2 meter och hade ett helvete när jag var tonåring. Men frågan är om det är växtvärk eller annan skada. Eftersom ts är 15 så känns väl förslutning i knäna lite tidigt.

Sheogorath
2011-03-11, 08:23
Oavsett om det är "otränade knän" det handlar om eller faktiskt artros är det styrketräning av lårmusklerna som är det som gäller, särskilt hos en så ung person där artrosen knappast kan vara välutvecklad. Vad är det för "dåliga knän" du lider av, trådskaparen?

rooz
2011-03-11, 08:26
Nykropp, det kan väll också bero på din viktnedgång? Att knäna tar mindre stryk när de slipper extra kilon.

Nykropp
2011-03-11, 08:28
Nykropp, det kan väll också bero på din viktnedgång? Att knäna tar mindre stryk när de slipper extra kilon.

Jo å är det säkert också. Men jag är övertygad om att benträningen spelar minst lika stor roll i att stärka upp områdena runt knäna. Men viktminskningen saknar nog inte relevans.

Xambitz
2011-03-11, 11:38
Det skall gudarna veta. Själv 2 meter och hade ett helvete när jag var tonåring. Men frågan är om det är växtvärk eller annan skada. Eftersom ts är 15 så känns väl förslutning i knäna lite tidigt.

Det är inte växtvärk för jag har inte växt en cm på över etthalvår. Jag har alltid haft dåliga knän och inte vågat träna dem.. Vill ju inte skada mig. Min mor har också alltid haft dåliga knän och det är därifrån jag fått det.

Oavsett om det är "otränade knän" det handlar om eller faktiskt artros är det styrketräning av lårmusklerna som är det som gäller, särskilt hos en så ung person där artrosen knappast kan vara välutvecklad. Vad är det för "dåliga knän" du lider av, trådskaparen?

Jag har testat att träna mina ben och det går knappt för jag brukar få väldigt ont. Självklart är dom otränade eftersom jag kan ej träna dem vill inte skada migsjälv. Om jag böjjer knäna hör man väldigt högt hur det knäcker riktigt obehagligt..

Sheogorath
2011-03-11, 11:48
Jag har testat att träna mina ben och det går knappt för jag brukar få väldigt ont. Självklart är dom otränade eftersom jag kan ej träna dem vill inte skada migsjälv. Om jag böjjer knäna hör man väldigt högt hur det knäcker riktigt obehagligt..

Hör av dig till en sjukgymnast så att du kan stärka upp dina knän från grunden. Om du har så här dåliga knän när du är 15 och inte gör något åt det, hur kommer det bli när du är 40 tror du?

Ps. "Knak" säger inte särskilt mycket och är vanlgitvis ingenting att oroa sig för.

Nils.R
2011-03-11, 11:48
Problemet är att om du inte tränar benen alls och dessutom tränar överkroppen så kommer du bara få mer problem med knäna.

Men om du har "riktiga" problem med knäna och inte bara växtvärk så bör du ju gå till en sjukgymnast eller liknande.

Xambitz
2011-03-11, 12:18
Hör av dig till en sjukgymnast så att du kan stärka upp dina knän från grunden. Om du har så här dåliga knän när du är 15 och inte gör något åt det, hur kommer det bli när du är 40 tror du?

Ps. "Knak" säger inte särskilt mycket och är vanlgitvis ingenting att oroa sig för.

Ska kolla med en sjukgymnast :)

don ramon
2011-03-11, 13:04
mammor vet inte alltid bäst.

Xambitz
2011-03-11, 13:37
mammor vet inte alltid bäst.

Har jag sagt det eller ? :D

solari
2011-03-11, 14:03
Min mor har också alltid haft dåliga knän och det är därifrån jag fått det.


Vem har berättat detta för dig?

Om du aldrig tränat benen kan problemen med knäna säkerligen bero på det. Ligamenten får inte tillräcklig hjälp av muskler.

krima
2011-03-11, 14:24
Du behöver ju inte köra tunga knäböj direkt, börja med att köra benpress i maskin och benspark på lätta vikter.

Nykropp
2011-03-11, 14:37
Du behöver ju inte köra tunga knäböj direkt, börja med att köra benpress i maskin och benspark på lätta vikter.

Precis, börja lugnt som fasen. Men gör det! Men gå till läkare så du får utrönt om du har fel på knäna eller om det bara är otränat.

Mammor som säger "Det har du från mig" vill säkert inget illa men ofta skadar sådant mer än det gör nytta tyvärr.

Crocker
2011-03-11, 14:48
Det är inte växtvärk för jag har inte växt en cm på över etthalvår. Jag har alltid haft dåliga knän och inte vågat träna dem.. Vill ju inte skada mig. Min mor har också alltid haft dåliga knän och det är därifrån jag fått det.



Jag har testat att träna mina ben och det går knappt för jag brukar få väldigt ont. Självklart är dom otränade eftersom jag kan ej träna dem vill inte skada migsjälv. Om jag böjjer knäna hör man väldigt högt hur det knäcker riktigt obehagligt..
Du har aldrig funderat på att besöka naprapat/sjukgymnast eller liknande...?