handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningen


Abood
2011-03-11, 00:09
Hej!

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag väger 80kg och är 170cm lång. jag behöver lite råd om vad jag ska göra. Ska jag gå ner till 70kg och sedan börja styrketräna eller om jag kan styrka träna medans jag går ner i vikt.. :confused::confused::confused::confused::confused:

Pjotor
2011-03-11, 14:42
Styrketräna i åtminstone ett par månader utan att bry dig om vikten. Det är svårt nog för träningsvana personer att bli starkare och gå ner i vikt samtidigt.

Om du är rädd om utseendet ska du inte gå så mycket efter vikten, utan efter måtten på din kropp. Muskler väger mer än fett, och du kan öka i vikt och ändå se smalare ut.

Börja med att träna 2-3 pass i veckan enligt det första schemat "Endagsträning" här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454. Börja med lätta vikter. Det är viktigare att du verkligen tränar regelbundet 2-3 gånger i veckan än att du kör slut på dig.

Abood
2011-03-12, 00:16
Jag tränat varje dag efter jobbet och tränar alla dagar och har inte tagit paus sen jag började och de va för en månad sen. jag vet inte om jag gör de rätt eller inte men jag har gått ner 5 kg nu.

mn8eii
2011-03-12, 01:42
Tränar du hårt, äter ordentligt och vilar tillräckligt så kommer du att lägga på dig en del muskelmassa och bli starkare samtidigt som du minskar i fettmassa över en längre tidsperiod. Det ena behöver inte utesluta det andra.

bug
2011-03-12, 01:45
Tränar du hårt, äter ordentligt och vilar tillräckligt så kommer du att lägga på dig en del muskelmassa och bli starkare samtidigt som du minskar i fettmassa över en längre tidsperiod. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Eller?

mn8eii
2011-03-12, 01:54
Eller?
Vadå?

mn8eii
2011-03-12, 02:14
Eller för att förtydliga: Ja det är möjligt att gå tappa fettmassa och samtidigt öka sin muskelmassa under en viss tidsperiod. Tror du mig inte kan du enkelt göra några sökningar och läsa på om näringstiming, är en aningen sent för mig så du får göra arbetet själv om det är brådskande.

Kan rent anekdotiskt dock berätta att jag själv lyckats gå ned 1 kg fettmassa och samtidigt lagt på mig 2 kg muskelmassa över en tidsperiod på 8 veckor.

Pjotor
2011-03-13, 10:00
Eller för att förtydliga: Ja det är möjligt att gå tappa fettmassa och samtidigt öka sin muskelmassa under en viss tidsperiod. Tror du mig inte kan du enkelt göra några sökningar och läsa på om näringstiming, är en aningen sent för mig så du får göra arbetet själv om det är brådskande.

Kan rent anekdotiskt dock berätta att jag själv lyckats gå ned 1 kg fettmassa och samtidigt lagt på mig 2 kg muskelmassa över en tidsperiod på 8 veckor.

Hur mätte du då?

mn8eii
2011-03-13, 13:10
Hur mätte du då?

För- och eftertesterna bestod av en DEXA-mätning. Visserligen så finns det även där en viss felmarginal men mätningar gjordes på ett tjugotal individer som tränat efter ett standardiserat program där i princip samtliga fick liknande värden.