handdator

Visa fullständig version : Stämmer detta påstående?


Loka
2011-03-10, 22:28
I en diskussion på ett klätterforum som rör strechning och vighet säger en kille följande:

"Stretching is good for any sport, it will increase muscle power by 20% and also minimize the risk of injury.
and with stretching the muscle gets longer, and this will reduce the pump factor.

you'll be able to climb more efficiently, with more power and thus will gain endurance."

Självklart så är vighet och stor rörlighet viktigt i klättring för att kunna göra vissa flytt på klippa men att det ökar muskelstyrka???

Sheogorath
2011-03-10, 22:31
En muskel som är sjukligt förkortad kommer ha nedsatt förmåga att utveckla maximal kraft, men ingen muskel med normal stelhetsgrad kommer bli starkare av stretching. Tvärt om, om något.

kettlebellGuden
2011-03-10, 22:40
Det där forumet behöver en god dos av "källa på det?"

Stretching är ofta bra, men inte hälften så magiskt som killen påstår.

Loka
2011-03-11, 00:04
Denna nedanstående del är något som jag funderar mest på om det stämmer.

"stretching the muscle gets longer, and this will reduce the pump factor"

I repklättring hindras man mest av att man får "pump" underarmsmuskeln får för mycket mjölksyra eftersom den är spänd och kan inte transportera bort syran.

Kommer det hjälpa att stretcha underarmarna för att lättare undvika pump?

kettlebellGuden
2011-03-11, 00:09
Denna nedanstående del är något som jag funderar mest på om det stämmer.

"stretching the muscle gets longer, and this will reduce the pump factor"

I repklättring hindras man mest av att man får "pump" underarmsmuskeln får för mycket mjölksyra eftersom den är spänd och kan inte transportera bort syran.

Kommer det hjälpa att stretcha underarmarna för att lättare undvika pump?

Nej.

Det som kan hjälpa för vissa är om du stretchar medans du har mjölksyran just för att bli av med den. Knappast helt lämpligt när du klättrar. Bättre alternativ är att skaka ut det. Skaka armen som en galning. och ha den avslappnad medans du skakar den. Repeat med andra. Klättra vidare.

Samma teknik är grejt när man ska göra många många strikta chins. När mjölksyran kommer som faen så släpper man taget med ena armen (hänger kvar i andra så klart) och skakar ut alla muskler man bara kan (lats etc), sen repeat med andra armen.

krappen
2011-03-11, 01:35
Denna nedanstående del är något som jag funderar mest på om det stämmer.

"stretching the muscle gets longer, and this will reduce the pump factor"

I repklättring hindras man mest av att man får "pump" underarmsmuskeln får för mycket mjölksyra eftersom den är spänd och kan inte transportera bort syran.

Kommer det hjälpa att stretcha underarmarna för att lättare undvika pump?

Snackade med z_bumbi om detta i en annan tråd om jag inte minns fel, fick svaret att pumpen i sig inte är något negativt, det är mjölksyran som är boven och att låta blod genomströmma muskeln motverkar mjölksyran.

Jag har sett en del i klätterhallen noja över det här med pumpen och blodet som fyller upp underarmarna och de har därför höjt armarna ovanför huvudet för att låta blodet rinna ur underarmarna, istället för att låta armarna hänga och skaka ut blodet och få cirkulation.

Loka
2011-03-11, 19:20
Snackade med z_bumbi om detta i en annan tråd om jag inte minns fel, fick svaret att pumpen i sig inte är något negativt, det är mjölksyran som är boven och att låta blod genomströmma muskeln motverkar mjölksyran.

Jag har sett en del i klätterhallen noja över det här med pumpen och blodet som fyller upp underarmarna och de har därför höjt armarna ovanför huvudet för att låta blodet rinna ur underarmarna, istället för att låta armarna hänga och skaka ut blodet och få cirkulation.

Så att skaka ur armarna ovanför huvudet är dumt? Så gör ju typ alla. =)

Gabriel Forslund
2011-03-11, 21:59
Så att skaka ur armarna ovanför huvudet är dumt? Så gör ju typ alla. =)

Själv har jag aldrig sett det:confused:

Crocker
2011-03-11, 22:04
Själv har jag aldrig sett det:confused:
Inte?
Prova när du springer, funkar galant.

jokem
2011-03-11, 22:19
Stämmer nog inte med 20% påståendet skulle jag tro. Aldrig hört nåt liknande

emi23j
2011-03-11, 22:47
Inte?
Prova när du springer, funkar galant.

Det är därifrån denna kommer va? *gah!* Ett snabbt "gah" så är syran borta!

EeJay
2011-03-12, 10:36
Det där forumet behöver en god dos av "källa på det?"

Stretching är ofta bra, men inte hälften så magiskt som killen påstår.

Källa på det? ;)

Skulle nog säga att stretching sällan är bra. I ett rehabiliterande syfte är stretching bra, sällan i prestationsutvecklande syfte. Stretching för att förbättra en bristande rörlighet är bra, men aktiv rörlighetsträning är bättre. Så stretching blir "slaget" där också.

Beckett, J. R., Schneiker, K. T., Wallman, K. E., Dawson, B. T., & Guelfi K. J. (2009). Effects of static stretching on repeated sprint and change of direction performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, 41(2), 444-450.

Chaouachi, A., Castagna, C., Chtara, M., Brughelli, M., Turki, O., Galy, O., Chamari, K., & Behm, D. G. (2009). Effect of warm-ups involving static or dynamic stretching on agility, sprinting, and jumping performance in trained individuals. Journal of Strength & Conditioning Research, 2009 Oct 22. [Epub ahead of print]

Fradkin, A. J., Zazryn, T. R., & Smoliga, J. M. (2010). Effects of warming-up on physical performance: A systematic review with meta-analysis. Journal of Strength & Conditioning Research, 24(1), 140-148.

Fredberg, U., Bolvig, L., & Andersen, N. T. (2008). Prophylactic training in asymptomatic soccer players with ultrasonographic abnormalities in achilles and patellar tendons: The danish super league study. American Journal of Sports Medicine, 36(3), 451-460.

Herbert, R. D., & de Noronha, M. (2007). Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2007 Issue 4.

McHugh, M. P., & Cosgrave, C. H. (2009). To stretch or not to stretch: The role of stretching in injury prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2009 Dec 18. [Epub ahead of print]

Medin, J., & Alexanderson, K. (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande – en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur.

Pope, R. P., Herbert, R. D., Kirwan, J. D., & Graham, B. J. (1998). A randomized trial of preexercise stretching for prevention of lower-limb Injury. Medicine & Science in Sports & Exercise, 32(2), 271-277.

Robey, E., Dawson, B., Goodman, C., & Beilby, J. (2009). Effect of postexercise recovery procedures following strenuous stair-climb running. Research in Sports Medicine, 17(4), 245 — 259.

Shehab, R., Mirabelli, M., Gorenflo, D., & Fetters, M. (2006). Pre-exercise stretching and sports related injuries: Knowledge, attitudes and practices. Clinical Journal of Sport Medicine, 16(3), 228-231.

Small, K., Naughton, L., & Matthews, M. (2008). A systematic review into efficacy of static stretching as part of a warm-up for the prevention of exercise-related injury. Research in Sports Medicine, 16, 213-231.

Weldon, S. M., & Hill, R. H. (2003). The efficacy of stretching for prevention of exercise-related injury: A systematic review of the literature. Manual Therapy, 8(3), 141-150.

Wilson, J. M., Hornbuckle, L. M., Kim, J. S., Ugrinowitch, C., Lee, S. R., Zoundos, M. C., Sommer, B., & Panton, L. B. (2009). Effects of static stretching on energy cost and running endurance performance. Journal of Strength & Conditioning Research, 2009 Nov 13. [Epub ahead of print]

Woods, K., Bishop, P., & Jones, E. (2007). Warm-up and stretching in the prevention of muscular injury. Sports Medicine, 37 (12), 1089-1099.

tntballe
2011-03-12, 10:51
Källa på det? ;)

Skulle nog säga att stretching sällan är bra. I ett rehabiliterande syfte är stretching bra, sällan i prestationsutvecklande syfte. Stretching för att förbättra en bristande rörlighet är bra, men aktiv rörlighetsträning är bättre. Så stretching blir "slaget" där också.



Aktiv rörlighetsträning är väl en del av stretchvarianterna?
Och så skulle jag vilja säga att för dom allra flesta så hör prestationshöjande och skadeförebyggande ihop med förbättrad rörlighet.

EeJay
2011-03-12, 12:08
Aktiv rörlighetsträning är väl en del av stretchvarianterna?
Och så skulle jag vilja säga att för dom allra flesta så hör prestationshöjande och skadeförebyggande ihop med förbättrad rörlighet.

Ja helt klart. Aktiv rörlighetsträning är en form av dynamisk stretching, tyngdpunkten ligger ofta dock inte på det själva tänjandet utan med att öva korrekta rörelsemönster för att undvika kompensationer som bidrar till belastningsskador och bristande rörelseomfång.

Aktiv rörlighetsträning är också en "separat" aktivitet och inte någonting du gör innan eller efter ett utövande (gym, löpning, fotboll, hockey).

Prestationshöjande och skadeförebyggande rörlighet uppnår du inte genom att stretcha innan eller efter ett utövande. Stretchar du innan ett utövande så minskar du däremot prestationsförmågan både i explosivitet och uthållighet. Stretchar du efter så har det ingen vesäntlig effekt på varken återhämtning eller träningsvärk. Däremot kan det vara skönt att stretcha och surra skit med lagkamraterna, eller dylikt.

kettlebellGuden
2011-03-12, 15:02
Skulle nog säga att stretching sällan är bra. I ett rehabiliterande syfte är stretching bra, sällan i prestationsutvecklande syfte. Stretching för att förbättra en bristande rörlighet är bra, men aktiv rörlighetsträning är bättre.

Jag håller med fullt ut.

Klart det finns tillfällen när stretch är bra dock. Höftböjare behöver många stretcha, likaså behöver en hel del stretcha t.ex. lats för att ens kunna få upp armarna ordentligt över huvudet.