handdator

Visa fullständig version : Mjölk


MrJonas
2011-03-10, 21:11
Vad tycker ni om mjölk? Ska man dricka mycket, är det bra efter träning osv?
En nära bekand som tränar CrossFit säger att man ska undvika mjölk, den enda mjölken man ska få i sig kommer från matlagning. Tycker ni detta stämmer?

young_george
2011-03-10, 21:17
Det innehåller allt som behövs för att bygga muskler och återhämta sig från träning, sedan får var och en avgöra om man tycker det är gott eller inte. Det finns inget livsmedel som inte går att ersätta med ett annat.

limenka
2011-03-10, 21:19
Vad är det för skillnad mellan mjölk ur packet och tillagad? Hur tillagar man mjölk?

Eddie Vedder
2011-03-10, 21:22
Vad är det för skillnad mellan mjölk ur packet och tillagad? Hur tillagar man mjölk?

Han menar som ingrediens i mat. Alltså att den enda mjölken som är värd att konsumera är den som ingår i ett recept. Men det är ju bara ett påhitt.

Mjölk efter träning är välstuderat som effektivt.

Mauriice
2011-03-10, 21:24
Jag ÄLSKAR mjölk. När det gäller bulk så är det lätt att hälla i sig 3-5 liter om dagen för mig. Tänk på allt nyttigt du får i dig. Blanda det med ditt proteinpulver, ta en halv liter varje gång. Vips så försvinner lätt 1,5 Liter.

En liter = 35 gram protein
Fyra liter = 140 gram protein

I rest my case!

Dotpec
2011-03-10, 21:55
Jag ÄLSKAR mjölk. När det gäller bulk så är det lätt att hälla i sig 3-5 liter om dagen för mig. Tänk på allt nyttigt du får i dig. Blanda det med ditt proteinpulver, ta en halv liter varje gång. Vips så försvinner lätt 1,5 Liter.

En liter = 35 gram protein
Fyra liter = 140 gram protein

I rest my case!

5 liter om dagen är alltså 35 liter i veckan. Go kundvagn du lär ha när du handlar.. Många blickar?

Beef Porky
2011-03-10, 22:01
Nej, jag tycker inte att det stämmer, om man nu möjligtvis inte är laktosintolerant.

Det är gott och är en utmärkt källa till kalcium och D-vitamin samt protein av högsta kvalité. Jag tycker också att det mättar ganska bra.

Mauriice
2011-03-10, 22:02
5 liter om dagen är alltså 35 liter i veckan. Go kundvagn du lär ha när du handlar.. Många blickar?

Been there done that. När jag bodde i Genève handlade jag 36 liter åt gången! Men vafan, det är värt det, jag är helt beroende av mjölk under bulk.

Kassörskorna kollade alltid lite surt på mina varor, men vem bryr sig!

dupper
2011-03-11, 00:48
5 liter om dagen är alltså 35 liter i veckan. Go kundvagn du lär ha när du handlar.. Många blickar?

Det är oerhört viktigt att lasta sin kundvagn med endast normala saker, i normala mängder. Man vill ju inte sticka ut, gud förbjude.

centrina
2011-03-25, 15:57
Jag kan tänka mig att din vän som kör CF även äter enligt Zone. Då kan mjölk ställa till det lite i dieten. Enligt Zone delar man in proteiner, kolhydrater och fett i block. Sedan får man äta ett visst antal block ur varje grupp. Mjölk hör då till de kombinerade livsmedlen som drar block från både protein och carbs. Väljer man då att dricka mjölk måste man minska på det man äter. Jag kan tänka mig att det är därför han/hon inte rekommenderar mjölk... Eller så är det nått annat!

kettlebellGuden
2011-03-25, 16:10
Är du inte allergisk så drink up. Bra näringsvärdigt, och jäkligt gott.

:edit:

Har din vän gett dig någon trovärdig förklaring till varfrö man inte ska dricka mjölk, och varför det skulle vara ok i matlagning?

För mig är det vanliga argumentet "milk is for babies" rent trams. Religiösa
skäl och allergi låter helt ok dock.

Sundqvist
2011-03-25, 16:14
mjölk är lite, dricker minimun ~2 liter per dag! :)

man brukar ha päron som klagar på att man super, men inte i detta hushåll, då klagar dom på att jag dricker mjölk! =D

DerClown
2011-03-25, 16:15
Överkonsumption av mjölk ökar risken av prostata cancer?
1-2 liter är ännu OK men att gå över detta börjar bli överstora mängder.
Har inga källor att slänga på men någon kan kanske hänga på?

edit:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17704029
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16492906
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17278090
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10189041
http://cebp.aacrjournals.org/content/12/7/597.abstract

där va de nu då.

stevebc
2011-03-25, 16:34
Varför ska man dricka mer än 2 liter mjölk? Vi bor liksom inte i DDR. Vi har andra varor i livsmedelbutikerna också.

DerClown
2011-03-25, 16:38
Varför ska man dricka mer än 2 liter mjölk? Vi bor liksom inte i DDR. Vi har andra varor i livsmedelbutikerna också.

för det är GOTT och bra och billigt. :)

kettlebellGuden
2011-03-25, 17:18
Överkonsumption av mjölk ökar risken av prostata cancer?


Och att använda den i matlagning gör skillnad hur?

bombenx
2011-03-25, 19:43
för det är GOTT och bra och billigt. :)

Kan inte göra annat än att hålla med. Mjölk är Livet!!

hejhopp79
2011-03-25, 20:45
Jag äter inga mjölkprodukter men drar 1-2 vassledrinkar om dagen (med laktasenzym).

Min hud blir kass av det.

Mauriice
2011-03-26, 00:50
Ett lite annorlunda men hett tips är att dra med en två-liters till gymmet...Mjölk släcker törsten så jäkla bra, grymt underskattat!

Själv tar jag alltid med en liter till boxningen, då försvinner den direkt kan jag säga, för jag blir svettig minst sagt!

ceejay
2011-03-26, 00:51
dricker 1,5-3 liter mjölk om dagen. fett nice. 1 liter efter träning tillsammans med gainerpulver.


Dock blir hyn som vissa säger lite sämre :(

Mauriice
2011-03-26, 00:56
dricker 1,5-3 liter mjölk om dagen. fett nice. 1 liter efter träning tillsammans med gainerpulver.


Dock blir hyn som vissa säger lite sämre :(

Det där är ju väldigt individuellt. Själv har jag väldigt lätt att få finnar, men när det gäller mitt obscena förhållande till mjölk påverkar det inte alls... Väldigt skönt, eftersom jag älskar mjölk och hatar finnar, det hade blivit ett tufft beslut att sluta med mjölk pga det!

Men det är definitivt en "myt" om man säger så, när det gäller finnar...Själv säger jag bara; testa och se!

hejhopp79
2011-03-26, 00:57
Handlar inte om finnar för min del utan att huden tappar sin lyster och blir "blaskig".

Lillleif
2011-03-26, 01:39
Jag inleder alltid dagen med 4-5dl mjölk numera.

internethjälten
2011-03-26, 02:24
hur snabbt är laktos jämfört med socker (socker från sockerbetor)?

stevebc
2011-03-26, 11:47
Långsammare.

BengtBurk
2011-03-26, 15:55
Och att använda den i matlagning gör skillnad hur?

Vad lagar du för mat där mjölk skulle bli en överkonsumtion?

kettlebellGuden
2011-03-26, 16:11
Vad lagar du för mat där mjölk skulle bli en överkonsumtion?

Jag personligen använder varken mjölk till att dricka eller till matlagning. Kan inte förstå varför t.ex. 4 liter mjölk i matlagning skulle vara ok men inte 4 liter att dricka rent till frukost.

JiZZiE
2011-03-26, 16:14
Ett lite annorlunda men hett tips är att dra med en två-liters till gymmet...Mjölk släcker törsten så jäkla bra, grymt underskattat!

Själv tar jag alltid med en liter till boxningen, då försvinner den direkt kan jag säga, för jag blir svettig minst sagt!


Blir inte mjölken lite sur om man har den i rumstemperatur i några timmar?

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:14
Jag personligen använder varken mjölk till att dricka eller till matlagning. Kan inte förstå varför t.ex. 4 liter mjölk i matlagning skulle vara ok men inte 4 liter att dricka rent till frukost.

Poängen är inte att det ska vara litervis i ena eller andra utan att "bara i matlagning" handlar om att det bara blir små mängder i form av den mjölk som är matingrediens.

kettlebellGuden
2011-03-26, 16:23
Poängen är inte att det ska vara litervis i ena eller andra utan att "bara i matlagning" handlar om att det bara blir små mängder i form av den mjölk som är matingrediens.

Det här förstår jag inte. TS menade på att i matlagning var mjölk ok, men inte annars. Sen påstod någon att utanför matlagning fanns det en gräns på 2 liter.

Jag är mycket nyfiken för vad som magiskt händer med mjölken så fort man matlagar med den som gör den så mycket bättre, och varför den här gränsen tydligen då försvinner.

Att du sen kanske använder mindre när du matlagar än när du inte matlagar förstår jag inte vad det har med saken att göra?

Tänk en normal mannagrynsfrukost t.ex. Där är ju 6-7 dl mjölk redan där.

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:27
Sen påstod någon att utanför matlagning fanns det en gräns på 2 liter.

Nej Sundqvist skrev att han/hon dricker två liter och DerClown svarade på det. Och du tolkade det svaret som ett svar på det här med måltidsdryck/matlagning. Två olika diskussioner alltså.

kettlebellGuden
2011-03-26, 16:32
Nej Sundqvist skrev att han/hon dricker två liter och DerClown svarade på det. Och du tolkade det svaret som ett svar på det här med måltidsdryck/matlagning. Två olika diskussioner alltså.

Aha. My bad.


Då återstår frågan om varför TSs buddybuddy anser att mjölk är no-no utanför matlagning.


När vi ändå är på mjölk.. sån här råmjölk.. var hittar man det? Gärna i Malmö. Ännu gärnare vid Möllan.

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:36
Då återstår frågan om varför TSs buddybuddy anser att mjölk är no-no utanför matlagning.

MEN! :D

Det handlar ju inte om att det blir en magiskt annan produkt. Det handlar om att vederbörande tycker att mjölk är onödigt att dricka men att det finns maträtter där det gör sig bra som ingrediens.

En del människor lagar mat med andra syften är näringsvärde. Jag tycker socker är skräp men jag gillar det som ingrediens i olika sillinlägningar till exempel. Det betyder inte att sockret är mindre skit i min skärgårdssill.

kettlebellGuden
2011-03-26, 16:41
MEN! :D

Det handlar ju inte om att det blir en magiskt annan produkt. Det handlar om att vederbörande tycker att mjölk är onödigt att dricka men att det finns maträtter där det gör sig bra som ingrediens.

En del människor lagar mat med andra syften är näringsvärde. Jag tycker socker är skräp men jag gillar det som ingrediens i olika sillinlägningar till exempel. Det betyder inte att sockret är mindre skit i min skärgårdssill.

Right. Jag förstår bara inte logiken. Varför skulle det vara ok i matlagande men inte okej för drickande.

Exempelvis: drick en dl mjölk == inte ok. Matlaga med det == ok. Det är intrycket jag fick av TS iaf. Alltså att det plötsligt inte var skit bara för det var matlagning. Därför frågade jag tidigare om vad TSs homey hade för bra resonemang runt det hela.

Jag äter inte socker för det smakar för jäkligt. Salt detsamma. Dock oturligt när man har en sambo som vill salta pastavatten och köttbitar å allt. *spy*

:edit: jag tycker alltså varken att socker (strösocker dvs) eller salt är skräp.

Eddie Vedder
2011-03-26, 16:45
Right. Jag förstår bara inte logiken. Varför skulle det vara ok i matlagande men inte okej för drickande.

Du fick ju svar. Maten blir mindre god utan ingrediensen i fråga.

Alla människor tänker inte att "den här skvätten mjölk som jag nu ska ha i min sås skulle jag ju lika gärna kunna dricka eftersom den i såsen kommer ge mig samma näring" utan vissa tänker att "den här skvätten mjölk gör min sås godare så därför har jag i den".

kettlebellGuden
2011-03-26, 17:30
Du fick ju svar. Maten blir mindre god utan ingrediensen i fråga.

Alla människor tänker inte att "den här skvätten mjölk som jag nu ska ha i min sås skulle jag ju lika gärna kunna dricka eftersom den i såsen kommer ge mig samma näring" utan vissa tänker att "den här skvätten mjölk gör min sås godare så därför har jag i den".

Jag får inte alls intrycket av att TSs compadre pratar om att det skulle röra sig om smak. Men om du är crossfit:aren så får jag väl tro dig att det var så det var menat. Annars väntar jag gladeligen på besked från TS.

MrJonas
2011-03-26, 18:33
Det här förstår jag inte. TS menade på att i matlagning var mjölk ok, men inte annars.

Det menade jag faktiskt inte alls. Utan jag menar att min kompis sa att den mjölken man behöver får man ifrån maten man äter. Alltså han tycker inte man ska dricka mer än det. Mjölk som mjölk liksom.

kettlebellGuden
2011-03-27, 10:46
Det menade jag faktiskt inte alls. Utan jag menar att min kompis sa att den mjölken man behöver får man ifrån maten man äter. Alltså han tycker inte man ska dricka mer än det. Mjölk som mjölk liksom.

Ja, my bad. Jag menade att din polare menade så. Hade gärna velat veta hur han resonerade.

MrJonas
2011-03-27, 12:23
Ja, my bad. Jag menade att din polare menade så. Hade gärna velat veta hur han resonerade.

Jo, jag med. Liksom därför jag startade tråden :S

kettlebellGuden
2011-03-27, 14:06
Jo, jag med. Liksom därför jag startade tråden :S

Tanken är att du ska fråga honom och berätta för tråden hur han tänker.

MrJonas
2011-03-27, 16:48
Får göra det nästa gång vi ses. Har minne av att han sa att "personlig erfarenhet" har gett han det resonemanget.

Långsmal
2011-03-27, 17:19
Älskar mjölk och fick jag inte Acne av det skulle jag nog dricka litervis/dag. Hade varit perfekt på min bulk. Nu blir det inte mer än en halvliter pga att jag tar medicin mot acnen som förlorar effekt om man dricker mjölk ;/

Funderar dock på att skita i Acnen snart och börja häva mjölk igen, det är ju så jäääkla gött

lachwa
2011-03-28, 14:04
Mjölk verkar öka talgproduktionen och har man problem med acne kanske man ska vara försiktig. Jag är ganska säker på att det händer med mig så jag dricker inte mer mjölk än jag behöver.

Hatwalker
2011-03-28, 14:35
Är det nån större skillnad på "nyttigheter" i vanlig och laktosfri mjölk?

Eddie Vedder
2011-03-28, 15:37
Är det nån större skillnad på "nyttigheter" i vanlig och laktosfri mjölk?

Ja om man är känslig för laktos är den ena nyttigare, gissa vilken. :D I övrigt brukar ju pastöriseringsrade vara högre och det tar ju död på lite mer vitaminer och mineraler.

MeekGeek
2011-03-28, 16:29
Ja om man är känslig för laktos är den ena nyttigare, gissa vilken. :D I övrigt brukar ju pastöriseringsrade vara högre och det tar ju död på lite mer vitaminer och mineraler.

Hur tar upphettning kål på mineraler? Minskar dess biotillgänglighet genom att meka sönder något de är kopplade till..?

Eddie Vedder
2011-03-28, 16:37
Hur tar upphettning kål på mineraler? Minskar dess biotillgänglighet genom att meka sönder något de är kopplade till..?

Vad som sker kemiskt vet jag inte. Men vissa mineraler är väl värmekänsliga?

MeekGeek
2011-03-28, 16:41
Vad som sker kemiskt vet jag inte. Men vissa mineraler är väl värmekänsliga?

Mineraler är ju grundämnen, och så länge du inte hettar upp dem såpass det blir termonukleära reaktioner, händer det ju inget med dem som sådana. :) Däremot hakar man ju ofta på dem på proteiner och liknande för att göra dem mer lättupptagliga, och de kan ju onekligen skadas vid lägre temperaturer - därav min gissning. Men vet, nej det gör jag inte, därav min fråga.

Sverker
2011-03-28, 17:06
Kalcium finns, enkelt förklarat, i två former i mjölken. Den ena är bunden till kaseinproteinet och det påverkas inte av pastörisering.
Den andra formen är mer eller mindre fritt simmande i vasslen. Vid upphettning kommer en viss del att bindas till fosfat istället för till klorid, citrat eller laktat och förlora därmed sin löslighet...ungefär. Vi kan inte ta upp kalciumet som sitter bundet i dessa kristaller.

Spelar egentligen ingen roll eftersom mjölk innehåller massor av kalcium och ca hälften är bundet till proteinet.