handdator

Visa fullständig version : träna samma muskel grupp två ggr i veckan eller endast en?


lejonkungen
2011-03-10, 21:01
Jag undrar vad ni tror lönar sig bäst av det som rubriken säger. Jag fick lite småpanik när jag läste en studie om att det är så många som tror att det är bra att träna väldigt intensivt fast det egentligen inte är så lönsamt. Jag vet att man ska lära känns sin kropp men jag börjar bli osäker, så vad tror ni är bäst eller bättre?

jag tränar alla muskelgrupper två ggr i veckan och jag märker inte direkt några tecken på överträning, tror jag iaf. Biceps har jag svårare att få träningsvärk i så det tränar jag ganska ofta när jag känner för det.

NiklasAlm
2011-03-10, 21:10
Strunta i om du får träningsvärk eller inte den säger ingenting, jag får nästan aldrig träningsvärk längre.

lejonkungen
2011-03-10, 21:11
Strunta i om du får träningsvärk eller inte den säger ingenting, jag får nästan aldrig träningsvärk längre.

ursäkta, menar utmattning.. träningsvärk får jag bara efter uppehåll vilket är ganska logiskt.

Arf Pingvin
2011-03-10, 21:14
"Frekvens

Med frekvens menas hur ofta man bör träna en muskelgrupp. De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens (5,7,8)."

http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens

lejonkungen
2011-03-10, 21:18
"Frekvens

Med frekvens menas hur ofta man bör träna en muskelgrupp. De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens (5,7,8)."

http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens

okej, så då är alltså lite intensivare träning bra om man tränat lite längre? jag har tränat ett år så det borde väl räcka för att min kropp ska klara av det antar jag :)

benacii
2011-03-10, 21:25
säger jag fel om jag säger att man ska väl alltid sträva efter att köra så intensivt som möjligt? iaf för muskelbyggnad. ej styrka jag menar nu.

Arf Pingvin
2011-03-10, 21:31
säger jag fel om jag säger att man ska väl alltid sträva efter att köra så intensivt som möjligt? iaf för muskelbyggnad. ej styrka jag menar nu.

Det är bra om man kan hålla vilan kort och passen inte blir så långa men samtidigt balansera så att man inte behöver kompromissa med vikterna för mycket.

Enklaste sättet att bli starkare är att bygga större muskler.

lejonkungen
2011-03-10, 21:32
säger jag fel om jag säger att man ska väl alltid sträva efter att köra så intensivt som möjligt? iaf för muskelbyggnad. ej styrka jag menar nu.

jo men för intensivt så att kroppen tar styrk är ju inge roligt!

SiSenior
2011-03-10, 21:42
Personligen tror jag på att träna varje muskelgrupp 3ggr i veckan.

ARMSTARK
2011-03-11, 09:06
Min personliga uppfattning är att om du total-blastar muskeln så du nästan kräks räcker det med att träna den en gång i veckan, men om du tränar mer "normalt" kan två gånger i veckan ge bättre resultat.

Själv tränar jag muskeln så ofta det går, utan att den känns sliten.

Zaqwer
2011-03-11, 10:50
Kroppen skiter i när det är ny vecka, så varför så många envisas med att lägga upp schemat efter veckodagarna har alltid varit ett mysterium för mig. Jag tycker själv det är för lite att träna en muskelgrupp 1 gång i veckan, men 2 gånger i veckan känns för mycket. Jag ligger nånstans där mittemellan.

Arf Pingvin
2011-03-11, 11:13
Kroppen skiter i när det är ny vecka, så varför så många envisas med att lägga upp schemat efter veckodagarna har alltid varit ett mysterium för mig. Jag tycker själv det är för lite att träna en muskelgrupp 1 gång i veckan, men 2 gånger i veckan känns för mycket. Jag ligger nånstans där mittemellan.

Fast det är oftast så att folk följer veckorytmen i sina vanliga liv så att det helt enkelt passar bäst att planera träningen efter veckodagarna. Om man är utvilad efter helgen så passar det att lägga tunga bendagen på måndag. Då är dessutom bänkpressen upptagen ofta. Även om kroppen kanske skulle funka bäst med varannan dag träning så kan man köra lite kompaktare på mån,ons,fre,lördag för man har mer vila på helgen och man kan justera ner volymen lite på passen som ligger direkt efter varandra.

Anders The Peak
2011-03-11, 11:16
Ett träningsprogram ska vara smart upplagt. Om man tränar hårt och har kommit en bit på vägen är det svårt att träna samma muskel fler ggr per vecka med hög intensitet men man kan träna dem indirekt/med rätt upplägg.
Training Split
Day one: Legs (Quads and some hams)
Day two: Chest and some biceps
Day three: Backs and some triceps
Day four: Shoulders and traps
Day five: Hamstrings and deadlifts
Day six: Arms
* Usually trains 13 days in a row on this rotation, then takes one day off before resuming it.

Arf Pingvin
2011-03-11, 11:21
Anders är det det smartaste att träna samma muskelgrupp två dagar i rad? Det där schemat går nästan ut på det som det ser ut. Förutom innan ben och innan armar.

Anders The Peak
2011-03-11, 11:25
Om man är avancerad och satsar på byggning fungerar det bra så länge man håller sig till some biceps/hams/triceps.

hugok
2011-03-11, 12:23
Kroppen skiter i när det är ny vecka, så varför så många envisas med att lägga upp schemat efter veckodagarna har alltid varit ett mysterium för mig. Jag tycker själv det är för lite att träna en muskelgrupp 1 gång i veckan, men 2 gånger i veckan känns för mycket. Jag ligger nånstans där mittemellan.

Måndagar är i regel mer lika varandra än vad en måndag och en tisdag är t ex. Det är bra med rutiner det är ofta som man kan behöva anpassa träningen till andra saker i livet.

Eddie Vedder
2011-03-11, 12:26
Min personliga uppfattning är att om du total-blastar muskeln så du nästan kräks räcker det med att träna den en gång i veckan, men om du tränar mer "normalt" kan två gånger i veckan ge bättre resultat.

Det intressanta är ju dock om den här "total-blasten" en gång i veckan är lika bra som en mindre blast men fler gånger. Alltså kan man inom ett och samma tillfälle ens få ut lika mycket av den muskeln (utan att bara slita ut den) som man kan få genom att träna samma muskler mer frekvent?

ARMSTARK
2011-03-11, 12:35
Det intressanta är ju dock om den här "total-blasten" en gång i veckan är lika bra som en mindre blast men fler gånger. Alltså kan man inom ett och samma tillfälle ens få ut lika mycket av den muskeln (utan att bara slita ut den) som man kan få genom att träna samma muskler mer frekvent?

Så är det nog faktiskt. Dock älskar jag att vara på gymet så jag tränar gärna mer än mindre.

Eddie Vedder
2011-03-11, 16:19
Så är det nog faktiskt. Dock älskar jag att vara på gymet så jag tränar gärna mer än mindre.

Så är vad? :D Det var inget påstående från min sida utan mer en allmän fråga som jag själv inte vet svaret på. :)

sweetkarolina
2011-03-11, 16:26
Det intressanta är ju dock om den här "total-blasten" en gång i veckan är lika bra som en mindre blast men fler gånger. Alltså kan man inom ett och samma tillfälle ens få ut lika mycket av den muskeln (utan att bara slita ut den) som man kan få genom att träna samma muskler mer frekvent?

Precis det som är det intressanta. Mitt tips är att det är bättre att träna fler gånger i veckan men så pass tungt att man klarar av det. Har läst ryska träningsprogram med 11 bänkpass/vecka. Mitt eget ryska program nöjer sig med 3-5 bänkpass/vecka. (Jag tycker om bänkpress)
Och sen givetvis med reservationen att det beror på vad man har för syfte med träningen. Men för egen del, som är att bli starkare i knäböj, bänkpress och marklyft tror jag absolut jag tjänar på att träna just knäböj, bänkpress och marklyft flera gånger i veckan snarare än att träna tyngre och bara orka 1 pass per gren per vecka.