handdator

Visa fullständig version : Hata Militärpress!


Spooted
2011-03-10, 13:28
Jag har ett problem och det problemet är den jävla militärpressen, hatar den övningen av någon anledning och det har jag alltid gjort.

Nu har jag bestämt mig för att byta övning!

Har någon tips på en annan liknande övning som tränar samma muskelgrupper :P?

Galningen
2011-03-10, 13:28
Olika varianter av axelpress med hantlar.

Mushan
2011-03-10, 13:36
Jag har ett problem och det problemet är den jävla militärpressen, hatar den övningen av någon anledning och det har jag alltid gjort.

Nu har jag bestämt mig för att byta övning!

Har någon tips på en annan liknande övning som tränar samma muskelgrupper :P?

Mådde alltid illa när jag körde den tungt, kommer jag ihåg. :D Nu kör jag axelpress, gillar den skarpt.

ARMSTARK
2011-03-10, 14:05
Jag har ett problem och det problemet är den jävla militärpressen, hatar den övningen av någon anledning och det har jag alltid gjort.

Nu har jag bestämt mig för att byta övning!

Har någon tips på en annan liknande övning som tränar samma muskelgrupper :P?

Kör militärpressen lite lättare och 12-16 reps. Mycket humanare känsla och fin kontakt. Gärna bakom huvudet.

Spooted
2011-03-10, 14:06
Ah tack fan :P ska köra det nästa gång :P Någon speciell teknik på axelpressen att rekommendera ? Ja ofta när jag pressade på militär va jag skit nära att ramla xD

C.E.J.
2011-03-10, 14:26
Press bakom nacken. Hatar också vanlig press (eller ja, hatkärlek), men press bakom är riktigt mysigt. Brukar då hålla ungefär en näve bredare.

nmanradnävna
2011-03-10, 14:30
Press bakom nacken. Hatar också vanlig press (eller ja, hatkärlek), men press bakom är riktigt mysigt. Brukar då hålla ungefär en näve bredare.

Föredrar du stående eller sittande?

Spooted
2011-03-10, 14:37
Militärpressen är på ett av mina scheman tillsammans med tricepspress och vill då kunna göra en övning som är samma muskler som militärpress för att inte ta ut mig på samma muskler två gånger, men när jag tränar ser jag till att inte köra militärpress och tricepspress nära varandra. Men det spelar ingen vidare roll om det är sittande eller stånde men om stående är för likt militär så antar jag sittande xD

C.E.J.
2011-03-10, 15:11
Föredrar du stående eller sittande?

Stående, helt klart. Sitter så mycket hemma ändå :)

nmanradnävna
2011-03-10, 16:28
Stående, helt klart. Sitter så mycket hemma ändå :)

Hehe, bra poäng :)

TheGhr
2011-03-10, 17:12
Kör den sittandes i smithen, det är bekvämt och stabilt!

Spooted
2011-03-10, 17:17
Får inte riktigt upp en bild hur jag ska göra :P?

spange
2011-03-10, 17:22
hur kan man hata denna gudaövning?:D
jag har under perioder kört sittande hantelpress istället för militärpress, och kör fortfarande mkt sittande hantelpressar, främst efter militärpressen.

Exdiaq
2011-03-10, 17:24
Press bakom nacken. Hatar också vanlig press (eller ja, hatkärlek), men press bakom är riktigt mysigt. Brukar då hålla ungefär en näve bredare.

Kan inte press bakom nackan vara skadligt eller är jag helt ute och cyklar på en trehjuling för tillfället?

kettlebellGuden
2011-03-10, 17:45
En 48kg kettlebell i vänster, en i höger. Stå och pressa.

TheGhr
2011-03-10, 17:45
Kör den sittandes i smithen, det är bekvämt och stabilt!

Om du syftar på mitt inlägg så sätter jag mig bara på en uppfälld bänk under stången där och pumpar. Känns som allra bäst när jag sitter med ansiktet bara centimetrar bakom stången, armbågar fram.

NewGripper
2011-03-10, 17:50
hur kan man hata denna gudaövning?:D
jag har under perioder kört sittande hantelpress istället för militärpress, och kör fortfarande mkt sittande hantelpressar, främst efter militärpressen.

10+
tung stående press med stång är bättre än samlag.. :hbang:

Nykropp
2011-03-10, 17:59
10+
tung stående press med stång är bättre än samlag.. :hbang:

Du måste ha ett uselt sexliv.

NewGripper
2011-03-10, 18:01
Nejfan, din mor tillfredställer mig väl!

Grotesk
2011-03-10, 18:02
Kör militärpressen lite lättare och 12-16 reps. Mycket humanare känsla och fin kontakt. Gärna bakom huvudet.

Press bakom nacken. Hatar också vanlig press (eller ja, hatkärlek), men press bakom är riktigt mysigt. Brukar då hålla ungefär en näve bredare.

Hur kommer det sig att det är just bakom nacken som gäller enligt er? Lite nyfiken.

NewGripper
2011-03-10, 18:03
Hur kommer det sig att det är just bakom nacken som gäller enligt er? Lite nyfiken.

Jag kör inte bakom nacken, varken latsdrag eller pressar..
En kiropraktor sade till mig att kotorna och axlarna kan ta svår skada av det.
Dessutom får JAG iaf ont av dessa två om jag kör bakom nacken.. :banned

C.E.J.
2011-03-10, 18:08
Hur kommer det sig att det är just bakom nacken som gäller enligt er? Lite nyfiken.

För att det är en pressövning... eller vad menar du?

kettlebellGuden
2011-03-10, 18:12
Jag kör inte bakom nacken, varken latsdrag eller pressar..
En kiropraktor sade till mig att kotorna och axlarna kan ta svår skada av det.
Dessutom får JAG iaf ont av dessa två om jag kör bakom nacken.. :banned

Beror lite på om man har rörligheten för att göra det eller inte. T-spine mobility är inte något de flesta är så heta på. Axelrörlighet brukar saknas med. Oh boy.

NewGripper
2011-03-10, 18:14
Men inte finns det några jätte-fördelar med att dra bakom kontra frampå?
Kanske i latsen då man kontraherar skuldrorna lite mer?

Nykropp
2011-03-10, 18:32
Nejfan, din mor tillfredställer mig väl!

*ragadish* :D

NewGripper
2011-03-10, 18:36
*ragadish* :D

Haha va :D?

Spartansk
2011-03-10, 18:40
Har du testat att köra med hälarna isär?

Orsaken till det här dryga inlägget är att jag tillhör skolan som anser att militärpress är en stående press, framför axlarna, med hälarna ihop. Det som oftast kallas "militärpress" föredrar jag att benämna "press".

kettlebellGuden
2011-03-10, 19:02
Men inte finns det några jätte-fördelar med att dra bakom kontra frampå?
Kanske i latsen då man kontraherar skuldrorna lite mer?

Nej.

Niveus
2011-03-10, 19:04
http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss
Tycker att Mark Rippetoe är värd att lyssna till när det kommer det tekniska utförandet i övningen.

BonkyBo
2011-03-10, 20:44
Haha va :D?

*Drumroll*

Du vet ...? Nej?

*Swooosh*

Spooted
2011-03-10, 22:02
http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss
Tycker att Mark Rippetoe är värd att lyssna till när det kommer det tekniska utförandet i övningen.

Efter att jag set videon så märker jag att jag kört lite annorlunda :P inte mycket men lite, får pröva att göra på det sättet och kolla om det går bättre. Den största anledning till att jag inte vill fortsätta med militärpress är att jag inte höjt mig i den på länge men gör det i alla andra övningar :(

kettlebellGuden
2011-03-10, 22:49
Efter att jag set videon så märker jag att jag kört lite annorlunda :P inte mycket men lite, får pröva att göra på det sättet och kolla om det går bättre. Den största anledning till att jag inte vill fortsätta med militärpress är att jag inte höjt mig i den på länge men gör det i alla andra övningar :(

Ja träna på sina svagheter är ju bara dumt. ;)

ceejay
2011-03-10, 22:51
pushpress

Spooted
2011-03-10, 22:55
Ja exakt :P men så att om det fortfarande inte går bra på militärpress blir det nog hantel press :P! ÄR förresten en kille på mitt gym som alltid pressar kettlebells en riktig pressare ^^

bearwolf
2011-03-11, 00:33
militär och push press har för mig blivit mycket bättre sen jag bytte till falskt grepp och inte låser tummen runt stången. När jag fastnar i militärpressen kör jag push press ett tag tills jag ökar där, då är man så kaxig på mycket högre vikter att det bara flyger upp i militärpressen :D