handdator

Visa fullständig version : Sova efter frukost? ^^


StarkaUlf
2011-03-10, 12:01
Just nu så får jag ~5 timmars sömn (pga jobb) innan klockan är 7-halv 8 och jag stiger upp för att äta frukost. Så eftersom jag inte fått nog med sömn så går jag sedan och lägger mig ~2 timmar efter jag ätit frukosten för att få nog med sömn (7-8 timmar)

Men blir effekten då som sumobrottarnas? :D
Dom går ju och lägger sig efter middag så att kroppen inte ska förbränna lika mycket av allt dom proppat i sig då. Alltså att mer fett osv lagras.

MilkmaN
2011-03-10, 12:15
Varför sover du bara inte i 7-8 timmar och äter frukost lite senare?

young_george
2011-03-10, 12:33
Men blir effekten då som sumobrottarnas? :D
Dom går ju och lägger sig efter middag så att kroppen inte ska förbränna lika mycket av allt dom proppat i sig då. Alltså att mer fett osv lagras.

Sumobrottare sover inte efter middagen för att bli feta, dom vilar för att återhämta sig. Det var inte särskilt många år sedan dom bästa sumobrottarna "bara" vägde 120kg.

SiSenior
2011-03-10, 12:34
Men blir effekten då som sumobrottarnas? :D
Dom går ju och lägger sig efter middag så att kroppen inte ska förbränna lika mycket av allt dom proppat i sig då. Alltså att mer fett osv lagras.

Hade den mänskliga kroppen fungerat på sådant vis, hade jag varit fet nu för tiden.
Postat via en mobil enhet

StarkaUlf
2011-03-10, 12:45
Varför sover du bara inte i 7-8 timmar och äter frukost lite senare?

för att jag vill äta frukost/lunch/middag normala tider ;>

Sumobrottare sover inte efter middagen för att bli feta, dom vilar för att återhämta sig. Det var inte särskilt många år sedan dom bästa sumobrottarna "bara" vägde 120kg.

Okej, läste det bara på någon hemsida så :) någon svensk sumobrottar-sida :P

Hade den mänskliga kroppen fungerat på sådant vis, hade jag varit fet nu för tiden.
Postat via en mobil enhet

Alright, bra att höra :)

Topic kan stängas

Akerhage
2011-03-10, 13:09
Konstig motivering att du vill äta frukost "normala tider" Vad är normal tid för frukost?
Hade jag varit du hade jag hellre sovit 7-8 timmar, käkat frulle vid 9 istället för 7.

ispåse
2011-03-10, 13:16
Du går upp mitt i sömnen för att vara normal vad gäller frukost, ja det låter ju faktiskt riktigt vettigt tycker jag, sov vidare sedan bara.

jone1987
2011-03-10, 13:57
jag tycker också att det är vettigt argument. ¨
Är det inte så att man ska försöka ha sina mattider likt för att kroppen ska lära sig ta upp och lagra allt på bäst sätt?

dom dagar jag nu inte måste gå på jobb osv kl 08:00 så går jag upp endå äter frukost, sover sedan tills man ska upp =)

Crocker
2011-03-10, 14:12
jag tycker också att det är vettigt argument. ¨
Är det inte så att man ska försöka ha sina mattider likt för att kroppen ska lära sig ta upp och lagra allt på bäst sätt?
Nej. Men man blir hungrig på tider man äter. Ett vettigt argument håller jag verkligen,verkligen inte med om. Fattar inte varför man inte kan äta när man vaknar.

Eddie Vedder
2011-03-10, 14:24
Det enda vettiga är att du fortsätter sova. Jag trodde först att det handlade om att du vaknar hungrig, äter, och sedan somnar om. Men att medvetet avbryta sömnen på grund av att du tror att frukosten måste ätas en viss tid låter bara onödigt.

JimmyFlessa
2011-03-10, 15:46
Det enda vettiga är att du fortsätter sova. Jag trodde först att det handlade om att du vaknar hungrig, äter, och sedan somnar om. Men att medvetet avbryta sömnen på grund av att du tror att frukosten måste ätas en viss tid låter bara onödigt.

Indeed. Jag hade sovit tills kroppen tycker att den är utvilad och sedan gått upp och ätit. Såvida du inte går på någonslags superstrikt diet eller liknande där du räknar kalorier in i minsta plutte detalj så är det ju inte annat än onödigt.

Ät när du vaknar/blir hungrig and it´s a win.

Kryss
2011-03-10, 15:57
Instämmer med Eddie, och hade jag gjort som du hade jag blivit helt knäckt.

Kan du inte bara sova normalt och äta en mindre frukost när du väl vaknar, eller helt enkelt vänta med att äta till lunch?

Spridis
2011-03-10, 18:28
Hunger är en vanesak. Är kroppen van att äta en viss tid så blir man hungrig just vid denna tid. Flytta mat tiden och efter några dagar är man omprogrammerad att bli hungrig vid den nya tiden istället!
Som tidigare nämnts, beakfast = bryt fastan. Detta har inget med tidpunkt att göra.

benacii
2011-03-10, 18:33
+1 på eddie

Apjavel
2011-03-10, 18:42
Indeed. Jag hade sovit tills kroppen tycker att den är utvilad och sedan gått upp och ätit. Såvida du inte går på någonslags superstrikt diet eller liknande där du räknar kalorier in i minsta plutte detalj så är det ju inte annat än onödigt.

Ät när du vaknar/blir hungrig and it´s a win.

Det spelar väll ingen roll vilken tid på dygnet man väger sin mat och räknar sina kalorier?

JimmyFlessa
2011-03-10, 19:10
Det spelar väll ingen roll vilken tid på dygnet man väger sin mat och räknar sina kalorier?

Jag tänkte mest på om du är någon superinbiten BB som går på diet och ska äta exakta mängder av ett visst livsmedel en viss tid på dagen etc. Men det spelar absolut ingen roll vilken tid på dygnet som du säger.

ispåse
2011-03-10, 19:27
Nej klart han ska sova, gå upp och äta och sedan sova vidare i 2 timmar, nog det dummaste jag någonsin hört.