handdator

Visa fullständig version : Split Training - All wrong!


Sayonara
2011-03-10, 11:29
http://www.musclemecca.com/showthread.php/184502-Split-Training-All-wrong!


Har inte läst färdigt men jävlar vad intresant läsning, tycker ni ska ta er tid och läsa igenom detta då det värkar som att Helkroppspass är fan så mycket bättre än split :smash:*gah!*

Rikard Jansson
2011-03-10, 11:31
Orkar inte läsa, men testa gärna att köra samma 2timmarspass 7 dagar i veckan.

ispåse
2011-03-10, 11:36
För styrka borde det fungera bra, stora övningar som aktiverar stor del av kroppen. För volymträning tror jag att det är sämre. Jag tror, jag tror, jag tror... :D

rångedala
2011-03-10, 11:41
Är det inte bevisat att köra igenom hela kroppen 2-3 ggr per vecka istället för att splitta den och bara köra igenom en gång ger bättre resultat som nybörjare?

Arf Pingvin
2011-03-10, 12:00
Här är en annan läsvärd artikel: http://www.mensjournal.com/everything-you-know-about-fitness-is-a-lie/print/

RobbanColeman
2011-03-10, 12:03
Har du läst Bröderna Grimm? :D

Sayonara
2011-03-10, 12:07
läs igenom articlen först innan ni börjar gissa er fram till vad som är bäst hit och dit

kalajset
2011-03-10, 12:07
Man kan, (bör), inte ta ut endast en faktor, (helkroppspass), och jämföra med en annan faktor, (splitträning - vilket i detta fallet är ett sanslöst vitt begrepp), och sedan säga att en sak är bättre än en annan. Det beror på så oändligt många faktorer att sådana generaliseringar helt enkelt sällan är lämpliga. Träningsvolym, repetitionsintervall, intensitet, utförande, genetik, kost, träningsvana, mål och syfte med träningen både långsiktigt och kortsiktigt etc etc.

Frågan om "helkroppspass vs splitt" har varit uppe många gånger förut.

rooz
2011-03-10, 12:13
läs igenom articlen först innan ni börjar gissa er fram till vad som är bäst hit och dit
Jaha, så artikeln är den ultimata sanningen?

Skönt, kan vi alla bli grofva:D

Arf Pingvin
2011-03-10, 12:33
Man kan, (bör), inte ta ut endast en faktor, (helkroppspass), och jämföra med en annan faktor, (splitträning - vilket i detta fallet är ett sanslöst vitt begrepp), och sedan säga att en sak är bättre än en annan. Det beror på så oändligt många faktorer att sådana generaliseringar helt enkelt sällan är lämpliga. Träningsvolym, repetitionsintervall, intensitet, utförande, genetik, kost, träningsvana, mål och syfte med träningen både långsiktigt och kortsiktigt etc etc.

Frågan om "helkroppspass vs splitt" har varit uppe många gånger förut.

Du har fel. Helkroppspass vs splitträning är inte bara en faktor. Det är något som påverkar alla andra faktorer i direkt relation till träningen. Och du glömde en av de tre viktigaste faktorerna i muskelbygge och styrketräning. Intensitet, volym, frekvens.

filmjölk
2011-03-10, 13:03
Det finns tusen andra förespråkare för (närmast sekteristiska) metoder som också dom anser sig ha hittat den heliga Graal för att bygga muskler och styrka. PFT, HIT, Robbancoleman, HST, Nautilusmetoden...etc etc etc. Dessa hävdar också att deras metod är överlägsen, och att andra är fel. Vad skiljer?

Adama
2011-03-10, 13:17
Du har fel. Helkroppspass vs splitträning är inte bara en faktor. Det är något som påverkar alla andra faktorer i direkt relation till träningen. Och du glömde en av de tre viktigaste faktorerna i muskelbygge och styrketräning. Intensitet, volym, frekvens.

Hmm i vad hade han fel? Han påpekade ju precis samma som du påpekade, att det inte är bara en faktor...

Arf Pingvin
2011-03-10, 14:03
Hmm i vad hade han fel? Han påpekade ju precis samma som du påpekade, att det inte är bara en faktor...

Om vi håller oss till vad som menas i artikeln med splitträning så kan man säga att, jo, det är sämre. Mycket av artikeln handlar om det fördelaktiga med att ha med tunga basövningar i passen. Något vi lärde oss här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161269

RobbanColeman
2011-03-10, 14:30
Det där tänket fastnade jag själv i, därav mina dåliga resultat sett till hur länge jag hållit på. Tur att jag släppte det. Nu kommer jag nog kunna tävla i bodybuilding utan AAS trots allt...

kalajset
2011-03-10, 14:32
Du har fel. Helkroppspass vs splitträning är inte bara en faktor. Det är något som påverkar alla andra faktorer i direkt relation till träningen. Och du glömde en av de tre viktigaste faktorerna i muskelbygge och styrketräning. Intensitet, volym, frekvens.

Förstår inte heller vad det direkt felaktiga var. För att göra det hela övertydligt:

Man kan inte utifrån artikeln dra den allmängiltliga slutsatsen att helkroppspass per definition är s as bättre splittad träning. (Vilket t ex trådens rubrik lätt kan få en att tro).

Om vi håller oss till vad som menas i artikeln med splitträning så kan man säga att, jo, det är sämre. Mycket av artikeln handlar om det fördelaktiga med att ha med tunga basövningar i passen. Något vi lärde oss här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161269

Jag har endast skummat igenom artikeln och tycker egentligen den är rätt bra. Invänder inte mot något särskilt i den av det jag sett överhuvudtaget och säger inte att den har fel i sak. Problemet uppstår när allting övertolkas in i absurdum, och slutsatser som att "Split Training - All wrong!" dras. Helt enkelt eftersom detta om något är felaktigt.

Det finns tusen andra förespråkare för (närmast sekteristiska) metoder som också dom anser sig ha hittat den heliga Graal för att bygga muskler och styrka. PFT, HIT, Robbancoleman, HST, Nautilusmetoden...etc etc etc. Dessa hävdar också att deras metod är överlägsen, och att andra är fel. Vad skiljer?

I klarspråk: Precis. Är man genuint intresserad av träning kommer man så småningom läsa både en och två artiklar, foruminlägg, och troligen även böcker om träning och allt därikring. Ganska snabbt inser nog de flesta att det finns för och nackdelar med allt. Är man sugen på det kan man ju försöka hitta de röda trådarna som oftast finns i de flesta, framgångsrika upplägg, ta med sig dessa och sedan skapa något eget. Eller så kör man på något beprövat. Eller så kör man helt enkelt precis som man själv vill, och struntar helt i all kvasivetenskap bakom. Det har av någon anledning funkat "rätt" bra för många det också genom åren. :)

Arf Pingvin
2011-03-10, 14:50
I klarspråk: Precis. Är man genuint intresserad av träning kommer man så småningom läsa både en och två artiklar, foruminlägg, och troligen även böcker om träning och allt därikring. Ganska snabbt inser nog de flesta att det finns för och nackdelar med allt. Är man sugen på det kan man ju försöka hitta de röda trådarna som oftast finns i de flesta, framgångsrika upplägg, ta med sig dessa och sedan skapa något eget. Eller så kör man på något beprövat. Eller så kör man helt enkelt precis som man själv vill, och struntar helt i all kvasivetenskap bakom. Det har av någon anledning funkat "rätt" bra för många det också genom åren. :)

Det är egentligen det artikeln handlar om. Muskelblaskorna säljer in "framgångsrika upplägg" hela tiden med dopade proffs. Träning som inte funkar så bra för gemene man. Det ser jag varje vecka på atletklubben. Skittrevliga killar som kommer in och kör till fail, forced reps, sen lite negativa på det. De försöker förklara för en nybörjare att byggarträning är annat än styrketräning. Lönniga. Klena. Små. Eftersom de är trevliga säger jag inte det åt dem direkt utan låter dem hållas. Men det här är internet. Man kan säga att nåt är skräp när det är det. Splitträning - helt fel.

Basövningar å andra sidan. Beprövat.

z_bumbi
2011-03-10, 15:16
När blev det ett motsatsförhållande mellan att splita och köra basövningar?

hurril
2011-03-10, 15:18
Det är egentligen det artikeln handlar om. Muskelblaskorna säljer in "framgångsrika upplägg" hela tiden med dopade proffs. Träning som inte funkar så bra för gemene man. Det ser jag varje vecka på atletklubben. Skittrevliga killar som kommer in och kör till fail, forced reps, sen lite negativa på det. De försöker förklara för en nybörjare att byggarträning är annat än styrketräning. Lönniga. Klena. Små. Eftersom de är trevliga säger jag inte det åt dem direkt utan låter dem hållas. Men det här är internet. Man kan säga att nåt är skräp när det är det. Splitträning - helt fel.

Basövningar å andra sidan. Beprövat.

+1

Det behöver ske hela tiden tycker jag. För många sprider lögnen om det förträffliga i att köra 5-split trots att de i nästa andetag kan säga: Amen du vet, jag har dåliga gener - annars hade jag gjort framsteg även efter det första 3-5 åren.

Arf Pingvin
2011-03-10, 15:38
När blev det ett motsatsförhållande mellan att splita och köra basövningar?

Nu håller vi oss till generaliseringar här och artikeln i fråga. Den hemska split vi behandlar här delar upp kroppen i enskilda muskelgrupper och använder sig av isoleringsövningar. Artikeln tar även upp en split som funkar: över/underkropp med basövningar(såhär tränar jag). Vi kan ju givetvis kalla vårt program för en split och köra olympisk press en dag och ryck/stöt den andra...

Leifallan
2011-03-10, 16:00
En mycket bra artikel!

King Grub
2011-03-10, 16:03
Hur många bra byggare (bra rena eller bra dopade) tränar helkropp?

z_bumbi
2011-03-10, 16:13
Nu håller vi oss till generaliseringar här och artikeln i fråga. Den hemska split vi behandlar här delar upp kroppen i enskilda muskelgrupper och använder sig av isoleringsövningar. Artikeln tar även upp en split som funkar: över/underkropp med basövningar(såhär tränar jag). Vi kan ju givetvis kalla vårt program för en split och köra olympisk press en dag och ryck/stöt den andra...

Ja artikeln tar upp flera olika typer av sätt att dela upp kroppen och det är därför förhoppningsvis uppenbart att en uppdelning på intet sätt utgör en motsats till att köra basövningar.

Arf Pingvin
2011-03-10, 16:16
Killen som är built och killen som går i bearmode tränar inte en split.

http://baraspot.co.cc/chan/talk/src/129852910298.jpg

von huff
2011-03-10, 16:22
Hur många bra byggare (bra rena eller bra dopade) tränar helkropp?

+1.

Jag fattar inte det där med att "jag är ren, kan inte träna högvolym 4-split osv".Klart att man kan träna 4-split och med högvolym bara man tränar smart.Varför tränar så få byggare helkropp då om det är bättre än split?

Arf Pingvin
2011-03-10, 16:27
Haka inte upp er på helkropp. Det behöver inte vara helkropp bara man kommer bort från isoleringstänket.

z_bumbi
2011-03-10, 16:29
Haka inte upp er på helkropp. Det behöver inte vara helkropp bara man kommer bort från isoleringstänket.

Det är väl snarare du som har hakat upp dig på att split är dåligt?

von huff
2011-03-10, 16:29
Haka inte upp er på helkropp. Det behöver inte vara helkropp bara man kommer bort från isoleringstänket.

Tänker du nu på isoleringsövningar eller isoleringen av muskler på träningspass?

Arf Pingvin
2011-03-10, 16:39
Det är väl snarare du som har hakat upp dig på att split är dåligt?

Den typ av split artikeln handlar om. Kan du säga att den typen av split är en bra generell rekommendation? Är du beredd att uppdatera programförslagen med en 5-split bestående av isoleringsövningar?

Tänker du nu på isoleringsövningar eller isoleringen av muskler på träningspass?

De går hand i hand.

von huff
2011-03-10, 16:42
Jag fattar vad du menar, men så gör ju i princip alla byggare?Det finns ju ingen övning som endast tar på en muskel men beroende på utförande kan man själv välja hur mycket man låter olika muskler jobba under en övning

RobbanColeman
2011-03-10, 17:03
Mycket svammel här tycker jag. Klart man ska splitta om man ska bli bodybuilder. Klart man ska träffa avsedd muskel, isolera, om man ska bli bodybuilder. Klart man ska köra basövningar om man ska bli bodybuilder. Klart man ska träna som en bodybuilder om man vill bli bodybuilder.

Var ligger problemet om inte i att vissa inte tror man kan bli bodybuilder utan AAS, och därför ska nöja sig med att lyfta lite vikter ist. Tro det eller ej proffsen i Body mm kan bygga muskler, var så säker.

Ge er ngn gång, bodybuilding är en egen sport.

Felet är viktfixering och machoattityd angående fail, blod, svett och tårar. Det är där det spricker. Träna smart, inte hårt och dumt!

Beef Porky
2011-03-10, 17:40
Jag föredrar själv att träna antingen helkropp eller halvkropp dels därför att jag tycker att det är mycket roligare, och dels därför att jag har gått på snacket om att det inte är optimalt för de som tränar odopade. Jag vill i heller inte bli så stor som de flesta av er vill bli (just nu i alla fall) utan fokuserar mest på att bli starkare.

En anledning till det funkar bättre för många (och är särskilt bra för nybörjare/mindre duktiga tränande) att träna igenom kroppen flera gånger per vecka kanske är att man tränar samma övningar flera gånger med kortare tid mellan passen och därmed blir duktigare på att utföra själva övningen vilket leder till mer vikt/bättre kontakt vilket innebär mer muskler.

s.m.f
2011-03-11, 09:10
För mig personligen är mina 8 första år(92-00) av 5dagars split NÄSTAN bortkastade, jag hade önskat att någon på lak hade sagt något åt mig då. Sen barn, fru, hus och hela konkarongen. Efter återupptagen träning som först föll in i 5dagars split igen i nästan ett år nästan helt utan resultat. Enter kollo, internet, 5x5 etc, DET gav resultat, snabbt, vikt, styrka, volym ökade.

Det närmaste volymträning jag kommit efter det är Doggcrapp, det var lättare vikter, men förbannat tungt, det gav volym, väldigt bra volym under de snart 3 blastperioder jag kört.

Så för mig nu 5x5 och 3x5 perioder för maximal styrka följt av DC perioder.

så var det för mig, nu 33år gammal. Jag kommer aldrig att rekomendera 4 eller 5 split till nybörjare. En som tränat i 4+ år kanske kan få ut mer av träningen, men det vet jag inte, jag är inte sugen på 4 och 5 split igen.

z_bumbi
2011-03-11, 09:30
Den typ av split artikeln handlar om. Kan du säga att den typen av split är en bra generell rekommendation? Är du beredd att uppdatera programförslagen med en 5-split bestående av isoleringsövningar?

Du har tydligen inte läst inledningen av artikeln där det klart och tydligt beskrivs olika varianter av split för om du har gjort det är ditt användande av begreppet split nämligen helt obegripligt.
Om du däremot hade skrivit att en split på många dagar helt baserad på isolationsövningar inte alltid är någon höjdare (även om de kan ha sin plats de också) så skulle det framgått att du faktiskt läst artikeln.
Jag kan alltså mycket väl skriva en 5-split baserat på isolationsövningar om jag tror det är det bästa för den jag skriver programmet för och nej det är inte på något sätt automatiskt det sämsta den personen kan göra då det finns skäl att även köra sådana program.

Så nu kan du antingen fortsätta härja eller inse att du var totalt fel ute i hur du använder begreppet split.

Det går sen självklart inte att jämföra en relativt slumpartat framtagen split fördelat över många dagar utan någon specifik plan för att öka belastningen med ett program som har en plan för att öka i styrka. Jag tror inte att det för det stora flertalet finns någon som helst fördel med att köra 4-5 split men om man inte ökar under lång tid på i stort sätt vilken uppdelnings som helst så gör man något fel. Uteblivna ökningar beror inte bara på vilket split det är eller vilka övningar som väljs utan på långt viktigare faktorer som hur man styr ökningarna.

RobbanColeman
2011-03-11, 09:33
En split kräver mer av utövaren beträffande många tillhörande faktorer. Sköts dessa är en split överlägsen helkroppsprogram i fråga om volym, det är jag beredd att hugga i sten.

Man kan inte säga att helkropp är bättre för man inte har tid, ork, lust osv. Då pratar vi om kompromiss inget annat.

Arf Pingvin
2011-03-11, 09:57
Nu håller vi oss till generaliseringar här och artikeln i fråga. Den hemska split vi behandlar här delar upp kroppen i enskilda muskelgrupper och använder sig av isoleringsövningar. Artikeln tar även upp en split som funkar: över/underkropp med basövningar(såhär tränar jag).

Den typ av split artikeln handlar om. Kan du säga att den typen av split är en bra generell rekommendation? Är du beredd att uppdatera programförslagen med en 5-split bestående av isoleringsövningar?

Om du däremot hade skrivit att en split på många dagar helt baserad på isolationsövningar inte alltid är någon höjdare (även om de kan ha sin plats de också) så skulle det framgått att du faktiskt läst artikeln.

Jag tror att jag gjorde det. Upprepade gånger.