handdator

Visa fullständig version : Dålig Hållning !


Nitro123
2011-03-10, 11:12
Hejsan alla Kolozzeumare !

Jag är 21 år gammal och har tränat ett bra tag nu och börjar se goda resultat !

Dock så börjar jag inse mer och mer att min hållning inte är den bästa, axlarna hänger väldigt mycket framåt så att säga.

Har ni ev några tips på övningar etc som kan hjälpa mig med detta problem ?

MVH / Nitro

Nykropp
2011-03-10, 12:01
Hur tränar du då?
Kör du bara bänkpress. ;)

Nitro123
2011-03-10, 12:49
Nej jag kör hela kroppen lika mycket!

Kör för tillfället ett 5-1-5 split schema som går till ungefär såhär:
Armar
Ben / Mage
Bröst
Rygg
Axlar / Mage

Skiftar vikter och utföring regelbundet.

Mushan
2011-03-10, 13:01
Finns massvis trådar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162360

Nitro123
2011-03-10, 15:09
Saken är den att har tränat länge nu och svanken och det partiet är i bra form men det är just axlarna ( tror det är gamnacke som ni kallar det :) .

Finns det någon enbar exorsice för just nacken så att dem öppnar upp sig så att säga ?

prOtotype
2011-03-10, 15:21
Gamnacke får du träna bort genom att vänja dig att ha den rätt. Ställ dig rakt där du kan se en spegel. Tänk att du har en tråd som sitter fast uppe på bakre delen av huvudet (typ där folk får sin första bit flint) som drar rakt uppåt. Tryck in hakan så långt du kan och släpp efter lite så du hamnar närmare en normal position. Gamnacke är när du trycker fram huvudet framför överkroppen istället för att ha det rakt ovanför. Om det problem du har är framåtdragna axlar så kann du göra wallslides osv. Det finns en hel artikelserie på www.traningslara.se som jag verkligen rekommenderar.

Om din gamnacke kommer från datorsittande (som min gjorde) så finns det nog en god chans att du är stel i underkroppen också, och det kommer även påverka hållningen. Om du tror att jag har rätt så är det även värt att stretcha höftböjare + baksida lår

TurningTorso
2011-03-10, 19:06
Gamnacke och axlarna framåt är två olika saker. Orsaken kan ju vara lite olika saker oxå. Kan du beskriva lite närmare eller i bästa fall ta ett kort?

kettlebellGuden
2011-03-10, 19:14
Träna musklerna som drar ihopa skulderbladen på baksidan. Tänk på att ha dem tillbakadragna i dagliga livet.

TurningTorso
2011-03-10, 21:23
Tony Gentilcore och Jimmy Smith har skrivit en artikel på t-nation som heter (De)-Constructing Computer Guy. Den är läsvärd och har många svar.

nian
2011-03-10, 23:42
Som redan sagts. Träna musklerna i ryggen som drar ihop skulderbladen. Kanske lägga till eller byta ut någon övning utöver de du redan kör om du inte träffar de musklerna just nu.

Glöm inte stretcha Pectoralis Minor efter dina bröstpass heller (gör iaf stor skillnad för min hållning), väldigt lätt att man bara stretchar stora bröstmuskeln.
Om du inte stretchar alls så är ju det en bra början också :D.