handdator

Visa fullständig version : Frysa in mat inför veckor.


Gunfire
2011-03-10, 07:47
Funkar det att göra matlådor sen frysa in dom,. för att värma kommande veckan/veckorna? typ ris med kött osv, så man slipper stå och laga käk kl 23 på kvällen varje dag :smash:

Kryss
2011-03-10, 08:57
Ja, har du aldrig fryst ner en portion lagad mat förut? Sen upplever jag iof att konsistensen påverkas negativt.

Lillleif
2011-03-10, 09:03
Jag frös in i stort sett allt förut. Dock gillar jag inte konsistensen på ris, pasta och klyftpotatis när man tinar det så nuförtiden fryser jag t.ex. bara in köttfärssåsen och ställer mig och kokar pastan till även om det tar lite längre tid.

Dala
2011-03-10, 09:17
Det bör inte vara några problem att frysa in mat i ett par veckor. Blir säkert sämre näringsvärde med tiden dock...
Visst konsitensen blir kanske inte opti, men vafan, i me skiten i mixern å drick, så går det snabbt oxå :)

Akerhage
2011-03-10, 09:33
Jag brukade köpa 8kg köttfärs och göra köttfärssås inåt helvete...fryste in färdiga portioner med ris och pasta till, så var det bara att plocka fram varje dag till jobbet. Sjukt billigt, sjukt enformigt, sjuk tidsvinning. =)

Spridis
2011-03-10, 09:36
Så länge du inte fryser in upptinad mat ännu en gång. Bakterierisk!
Infrysning av mat (http://www.dolceta.eu/sverige/Mod8/spip.php?rubrique37)
Hållbarhet (http://www.konsumentforeningenstockholm.se/upload/SIM_slim_ver2.pdf)

LoveMachine
2011-03-10, 09:37
Jag är väl lite extrem men jag brukar laga en rejäl laddning mat som får stå i kylen så äter jag tills allt är slut. Mitt personlig rekord är sju dagar och tio portioner pastasallad. Jag blev rätt less men det var inget fel på maten sista dagen. Men jag har även frusit in då det blivit lite väl många portioner. Frys inte in potatis, pasta ris eller liknande, det är rätt meningslöst och sällan gott. Det går snabbt att koka nytt när du skall äta och kräver inget större jobb. Eller koka för några dagar/måltider framåt och spara i kylen istället.

1684_
2011-03-10, 09:44
eh ja?
Du kan frysa in de mesta, tll å med kålpudding, lasagne, blodpudding. sen blir ju konsistensen lite annorlunda vid upptining.
Bästa e väl ändå å frysa typ, köttfärssås chili corn carne, röror på köttfärs. Pannbiffar å sån te ju bra med! Pannkakor blir dock lite annorlunda vid tinig, men skit bra om man vill spara :DJa allt går!

Reaper123
2011-03-10, 10:16
Exakt så har jag gjort i snart ett halvårs tid, mest pga att jag inte har tid att laga mat på kvällarna då jag istället är på gymmet! Så ja.. det funkar! ;)

"Jag äter inte denna mat för att den är god, utan för att bli snygg!" för att citera en nitisk deffare! :hbang:

Eddie Vedder
2011-03-10, 11:28
Ja, har du aldrig fryst ner en portion lagad mat förut?

Min reaktion var densamma. :D Men ja det funkar och så har ju folk gjort enda sedan frysen blev något i ägo för gemene man i Sverige.

Nelli
2011-03-10, 12:02
hehe kokta ägg blir inte bra när man fryser dem :)

1684_
2011-03-10, 12:08
okej, jag kanske överdrev liiite. Keso e ingen höjdare (har testat, hade flera kilo hemma) men iaf, nästan allt :)

Nelli
2011-03-10, 12:11
okej, jag kanske överdrev liiite. Keso e ingen höjdare (har testat, hade flera kilo hemma) men iaf, nästan allt :)

+1 på den, men funkar som nödlösning :)

1684_
2011-03-10, 12:20
+1 på den, men funkar som nödlösning :)

Absolut :) Man får inte va för kräsen när de kniper sig. Hade så jäkla mycket, visste inte vad jag skulle göra å bäst före datumet närmade sig med storm steg. Konsistensen blev otroligt grynig iaf.

z_bumbi
2011-03-10, 13:11
Jag brukade köpa 8kg köttfärs och göra köttfärssås inåt helvete...fryste in färdiga portioner med ris och pasta till, så var det bara att plocka fram varje dag till jobbet. Sjukt billigt, sjukt enformigt, sjuk tidsvinning. =)

Där har jag en lösning.
Krydda hela grytan med en mild variant av kryddning
Ös av hälften
Krydda mer
Ös av hälften
Häll i vita bönor i tomatsås, burkbönor och/eller egenkokta bönor och krydda starkt.

När allt svalnat så häller du sen ner frysta grönsaker av minst tre olika sorter varierat i burkarna.
Massor av olika smaker för ungefär samma arbetsinsats.

Lyxvarianten är att fylla på med kyckling, andra färsrätter, helt kött, fisk etc enligt samma princip (man måste iofs inte göra 8 kg av varje...).

Akerhage
2011-03-10, 13:16
Där har jag en lösning.
Krydda hela grytan med en mild variant av kryddning
Ös av hälften
Krydda mer
Ös av hälften
Häll i vita bönor i tomatsås, burkbönor och/eller egenkokta bönor och krydda starkt.

När allt svalnat så häller du sen ner frysta grönsaker av minst tre olika sorter varierat i burkarna.
Massor av olika smaker för ungefär samma arbetsinsats.

Lyxvarianten är att fylla på med kyckling, andra färsrätter, helt kött, fisk etc enligt samma princip (man måste iofs inte göra 8 kg av varje...).

Tack för tipset! Helt klart en bra lösning! Gör ibland lite justeringar jag med och varierar. Dock är jag allergisk mot kyckling *snyft*

JimmyFlessa
2011-03-10, 15:52
Det mesta går väl egentligen att frysa och det är ju samtidigt väldigt smidigt att till exempel göra en redigt stor sats med Lasagne eller liknande och sedan portionera upp i bitar, slå in i folie och sedan bara ta ut ur frysen och tina när man ska äta. Ett ganska befogat tips är dock att låta det kylskåps eller rumstemperaturtina innan du slänger in det i micro/ugn för uppvärmning igen.