handdator

Visa fullständig version : Hur räknar man ut hur mycket kcal/dag man behöver?


Xzion
2011-03-10, 00:00
As the topic states;
Hur räknar man ut hur mycket kcal/dag man behöver? Jag kan inte ens definiera vad jag "behöver". Min gisning är vad jag ANSER att jag behöver. men det är ju oftast inte rätt.

Samt, hur räknar man ut hur mycket underskott man behöver av just detta för att uppnå en viss vikt, efter en viss tid?

Låt säga.
Att någon som väger 80 kg vill gå ner till 75 kg på 4 månader, vilket underskott skulle krävas då, per dag i kcal?

Fredrik_S
2011-03-10, 00:33
Helt omöjligt att göra. Man kan försöka men det blir extremt ungefärliga siffror hur man än gör.

En viktminskning från 80 kg till 75 går att göra på två dagar, det går även att gå upp lika mycket på två dagar. Vilket även gör vägning av kroppen till en usel måttstock.

Lösningen för en person på 80 kg som anser sig ha frö mycket fett på kroppen är inte vägningar och mätningar utan en allmän ändring av beteendet som ledde till den ansedda övervikten. För att skaffa sig en kropp man är nöjd med...

skumpah
2011-03-10, 10:02
som fredrik säger men jag utgår från harris benedict formlen och sedan kollar jag vågen och speglen ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Harris-Benedict_equation

Apos78
2011-03-10, 10:26
Helt omöjligt att göra. Man kan försöka men det blir extremt ungefärliga siffror hur man än gör.

Det blir en uppskattning ja, men inte är det extremt ungefärliga siffror.

En viktminskning från 80 kg till 75 går att göra på två dagar, det går även att gå upp lika mycket på två dagar. Vilket även gör vägning av kroppen till en usel måttstock.

Sett till två dagar är det en usel måttstock, inte sett till fyra månader. På längre tidsintervall är vikten den bästa måttstocken för gemene man när det kommer till att följa och utvärdera en viktuppgång/nedgång för att därefter kunna göra ev förändringar i intag.


Lösningen för en person på 80 kg som anser sig ha frö mycket fett på kroppen är inte vägningar och mätningar utan en allmän ändring av beteendet som ledde till den ansedda övervikten. För att skaffa sig en kropp man är nöjd med...

Håller med, men nu var frågan hur man uppskattar sitt energibehov.

Harris&Benedict i all ära men då det som sagt handlar om uppskattningar så kan man lika gärna göra det så enkelt som möjligt. Räkna på 30 kcal/kg kroppsvikt och justera sedan utefter vad vågen visar.

Ex. 30 kcal x 90 kg = 2700 kcal/dygn.

Enkelt och inte alltför missvisande. Att trolla bort sig i siffror och ekvationer är helt onödigt för allmänt bruk. Se istället till att få ordning på saker som rutiner och planering runt maten.

Eddie Vedder
2011-03-10, 11:43
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Xzion
2011-03-11, 09:49
Tack allihopa :)