handdator

Visa fullständig version : För mycket fibrer?


Cevex
2011-03-09, 21:10
Tjena! Det är så att jag verkligen älskar Havregrynsgröt och kan käka rätt bra mycket och det slinker ner hur lätt som helst, tidigare har jag kokat upp cirka 6 dl gröt på kastrull till frukost vissa dagar, och även flera dl mer under dagens gång. Undrar helt enkelt om det är dåligt att överkonsumera mycket fibrer i en måltid? T ex, skulle lätta kunna dra en 10dl havregryn på kastrull blandat med mjölk etc efter träningen någon dag för att det är lätt ätet och billigt, men finns det ngn nackdel som tarmvred, eller sådant om man överkonsumerar fibrer?

SiSenior
2011-03-09, 21:22
Känner du dig inte "uppblåst" eller kanske t o m "svullen" av för mycket fibrer under en och samma dag?

1684_
2011-03-10, 06:18
MÅSTE du ha fiberhavregryn då?

Tacos
2011-03-10, 08:06
6 dl okokta havregryn till frukost? Hur orkar du?

Aumega3
2011-03-10, 08:49
Tjena! Det är så att jag verkligen älskar Havregrynsgröt och kan käka rätt bra mycket och det slinker ner hur lätt som helst, tidigare har jag kokat upp cirka 6 dl gröt på kastrull till frukost vissa dagar, och även flera dl mer under dagens gång. Undrar helt enkelt om det är dåligt att överkonsumera mycket fibrer i en måltid? T ex, skulle lätta kunna dra en 10dl havregryn på kastrull blandat med mjölk etc efter träningen någon dag för att det är lätt ätet och billigt, men finns det ngn nackdel som tarmvred, eller sådant om man överkonsumerar fibrer?

Jag tror att du skulle kunna använda den gröten effektivare om du skulle dela upp den på flera portioner med några timmars mellanrum istället för att äta allt på en gång!

Så kommer ditt fiberproblem inte kännas lika stort heller. :)

Planerar du in att äta 6dl/10dl havregrynsgröt med mjölk eller känner du dig bara sugen på det? *Nyfiken*

Apos78
2011-03-10, 10:27
jag tror att du skulle kunna använda den gröten effektivare om du skulle dela upp den på flera portioner med några timmars mellanrum istället för att äta allt på en gång!

Så kommer ditt fiberproblem inte kännas lika stort heller. :)



+1.