handdator

Visa fullständig version : Hur bra fungerar HIIT?


MunsöHustla
2003-11-24, 18:57
Viktnedgång kräver ju energiunderskott. Det får man om man gör av med mer energi än vad man tar in. Grejen med HIIT vad jag har förstått är att man ska kunna bygga (även om det är en mindre mäng) muskler samtidigt som man håller sig i bra fom hela tiden.

Men säg att man äter så att man vill öka i vikt och kör HIIT samtidigt. HIIT ökar förbränningen av fet vilket måste vara detsamma som kalorier men man ligger ju ändå inte på energiundreskott och borde därför inte förlora något fett?
Eller försvinner det bara "fettkalorier" efter den höjda förbränningen?

King Grub
2003-11-24, 19:04
Ligger du på kaloriöverskott så hjälper ingen konditionsträning i världen: du går upp i vikt i alla fall. Du kan ju springa en halvmara varje dag och ändå bli fetare, bara du ersätter energin du förbrukat och lite till.

Däremot hjälper intensiv cardio till att hålla eventuella kroppsfettsökningar på acceptabel nivå, utan att försämra muskelbyggandet. Dessutom förbättrar du insulinkänsligheten, vilket, förenklat uttryckt och i byggarsammanhang, innebär att en större del av energiöverskottet går till muskelcellerna istället för till fettdepåerna.

MunsöHustla
2003-11-24, 19:21
Originally posted by King Grub

Däremot hjälper intensiv cardio till att hålla eventuella kroppsfettsökningar på acceptabel nivå, utan att försämra muskelbyggandet. Dessutom förbättrar du insulinkänsligheten, vilket, förenklat uttryckt och i byggarsammanhang, innebär att en större del av energiöverskottet går till muskelcellerna istället för till fettdepåerna.

Så det försämrar muskelbyggandet i princip ingenting alltså. Om man skulle jämnföra det med morgonpromenader, vilket är det bästa alternativet till en lägre fettinlagaring vid bulk?

King Grub
2003-11-24, 19:23
Originally posted by MunsöHustla


Så det försämrar muskelbyggandet i princip ingenting alltså. Om man skulle jämnföra det med morgonpromenader, vilket är det bästa alternativet till en lägre fettinlagaring vid bulk?

Det försämrar inte muskelbyggandet - det förbättrar muskelbyggandet! Jag tycker att intensiv intervallträning är 100% totalöverlägset, på alla sätt. Bättre kondition, vilket leder till bättre resultat i gymmet, bättre syresättning av musklerna, bättre insulinkänslighet. Jag anser att intensiv konditionsträning har sin givna plats i alla träningsprogram, oavsett om målet är deff eller bulk. Självklart måste den förbrukade energin ersättas under uppbyggnad.

MunsöHustla
2003-11-24, 19:34
okej då ökar jag från ett 10min pass i veckan på cykeln till tre så får jag se om det känns bra. Tack för svaren Grub! :bow:

z_bumbi
2003-11-24, 20:08
Det finns ju en möjligt negativ aspekt då man får se till att sköta intaget av kolhydrater mer nogrant när man tränar något så intensivt som HIIT tre eller fler gånger per vecka och man samtidigt styrketränar ett antal gånger.

Att öka från ett pass till tre ser jag som ett projekt över en lite längre tid t ex en månad för att undvika problem.

MunsöHustla
2003-11-24, 21:15
Originally posted by z_bumbi
Det finns ju en möjligt negativ aspekt då man får se till att sköta intaget av kolhydrater mer nogrant när man tränar något så intensivt som HIIT tre eller fler gånger per vecka och man samtidigt styrketränar ett antal gånger.

Att öka från ett pass till tre ser jag som ett projekt över en lite längre tid t ex en månad för att undvika problem.

Hur mycket mer kolhydrater kräver HIIT då? Är det inte bara att köra på 3ggr veckan och slänga in 50-60gr druvsocker efter för att se vad som händer?
Tänkte bara köra det på dagarna jag inte styrketränar (3 styrke pass i veckan) eller nåt enstaka pass på träningsdag. Klarar inte av så långa pass än, 10 min brukar räcka för mig sen är jag helt död.

z_bumbi
2003-11-24, 21:59
Jag tror inte ens att du behöver fylla på med snabba kolhydrater efteråt då det är så kort tid, få in en måltid inom en timme så får du fulla förråd i alla fall. Det är klart att om du vill vara säker så funkar det ju med druvsocker.

Men en del som tränar har en tendens att äta lite kolhydrater totalt och på sätt sliter HIIT ganska rejält på glykogenförråden till nästa träningspass, särskilt om man kör 20 minuterspass.