handdator

Visa fullständig version : Mat med dextros?


Basics
2011-03-09, 18:50
Hej, jag funderar över bästa sättet för att gå upp i vikt. Jag hörde att det bästa näringsämnet efter protein är kolhydrater. Då tänkte jag på dextros, om jag inte har fel lagras väl glukosen i muskelcellerna, och blir då mindre fett än om jag skulle använt fruktos? En annan sak jag tänkte på är att jag gör ju detta i syfte att bygga muskler, borde det inte egentligen vara bättre att hamna på överskott med fett, för att öka insulinkänsligheten, som förstörs när man äter mycket kolhydrater?

Till huvudfrågan, i vilken mat hittar man dextros, jag har googlat men jag hittar inget. Tack på förhand.

Sheogorath
2011-03-09, 18:55
Hej, jag funderar över bästa sättet för att gå upp i vikt. Jag hörde att det bästa näringsämnet efter protein är kolhydrater. Då tänkte jag på dextros, om jag inte har fel lagras väl glukosen i muskelcellerna, och blir då mindre fett än om jag skulle använt fruktos? En annan sak jag tänkte på är att jag gör ju detta i syfte att bygga muskler, borde det inte egentligen vara bättre att hamna på överskott med fett, för att öka insulinkänsligheten, som förstörs när man äter mycket kolhydrater?

Till huvudfrågan, i vilken mat hittar man dextros, jag har googlat men jag hittar inget. Tack på förhand.

Att smaksätta mat med dextros är inte särskilt ekonomiskt och inget effektivt sätt att få upp energiinnehållet. Blir ju dessutom sött. Däremot om det står "socker" eller "sirap" i receptet kan man ju pröva att byta ut det mot dextros och hoppas att det inte påverkar smaken alltför mycket. Dextros kan köpas som "Dextropur" i 400 g-förpackningar i nästan alla mataffärer. Tänk på att dextros bara är två glukos-molekyler som sitter ihop. Inget magiskt med det. Spaghetti är t.ex. baserat på stärkelse som är en förbaskad massa glukos-molekyler i följd, maltodextrin som är poppis här på Kolo (tror jag definieras som) fem glukos-molekyler i följd. Alla bryts ner till enskilda glukosmolekyler i mag-tarm-kanalen och hanteras på samma sätt av kroppen. Om man vill få i sig glukos för att gå upp i vikt är det MYCKET effektivare att äta osötat bröd och pasta än att tvinga i sig sliskig druvsockerlösning.

SiSenior
2011-03-09, 18:55
Vadå "bästa näringsämnet"? Ska man se till vad vi behöver och inte behöver ,går fett före kolhydrater, det är en sak som är säker.

Vid ett kaloriöverskott kan det vara en fördel att hålla fettintaget lågt och istället inta större mängd kolhydrater.

martinmartin
2011-03-09, 19:09
Att smaksätta mat med dextros är inte särskilt ekonomiskt och inget effektivt sätt att få upp energiinnehållet. Blir ju dessutom sött. Däremot om det står "socker" eller "sirap" i receptet kan man ju pröva att byta ut det mot dextros och hoppas att det inte påverkar smaken alltför mycket. Dextros kan köpas som "Dextropur" i 400 g-förpackningar i nästan alla mataffärer. Tänk på att dextros bara är två glukos-molekyler som sitter ihop. Inget magiskt med det. Spaghetti är t.ex. baserat på stärkelse som är en förbaskad massa glukos-molekyler i följd, maltodextrin som är poppis här på Kolo (tror jag definieras som) fem glukos-molekyler i följd. Alla bryts ner till enskilda glukosmolekyler i mag-tarm-kanalen och hanteras på samma sätt av kroppen. Om man vill få i sig glukos för att gå upp i vikt är det MYCKET effektivare att äta osötat bröd och pasta än att tvinga i sig sliskig druvsockerlösning.

Är inte dextros endast ett annat namn för glukos, dvs en glukosmolekyl, medan två glukosmolekyler är maltos?

Sheogorath
2011-03-09, 19:14
Är inte dextros endast ett annat namn för glukos, dvs en glukosmolekyl, medan två glukosmolekyler är maltos?

Wikipedia säger att du har rätt. Jag står rättad. :thumbup:

Resonemanget kvarstår oförändrat. Osötatbröd och pasta > dextros när det kommer till viktuppgång (och egentligen deff också).

Edit: jag tar 2 msk Dextropur innan mina innan-frukost-styrkepass på helgen. Övriga tidpunkter finner jag att stärkelse i matform gör jobbet bättre och hälsosammare.

Basics
2011-03-09, 19:30
Saken är att jag behöver ett sätt som gör det lätt att få i sig mycket energi. Pasta är väl inte särskilt energitätt?

SiSenior
2011-03-09, 19:33
Nej men det finns andra goda saker som är.

Sheogorath
2011-03-09, 19:33
Saken är att jag behöver ett sätt som gör det lätt att få i sig mycket energi. Pasta är väl inte särskilt energitätt?

Det är FRUKTANSVÄRT energitätt i förhållande till mättnadsgraden skulle jag säga. En inte alltför stor portion är drygt 130 g torrvikt. Där har du ~470 kcal. Strö lite riven cheddar över ~80 kcal. Ketchup på det 30-50 kcal. Normalportion lätt 600 kcal. Inte svårt att dra i dig mer genom att öka på pastan, ha lite olja eller smör i kokvattnet etc.

Edit: bröd är ännu lättare. Du kan hitta färdigskivat bröd där skivorna ligger strax under 100 kcal. Som är mjukt, fluffigt och utan tillsatt socker. Hur svårt är det att äta sex sådana skivor utan pålägg?

Eddie Vedder
2011-03-09, 20:16
Finns mycket mat med dextros, hel- och halvfabrikat har det ofta tillsatt. Typ påläggsskinka från Euroshopper. :)

Sheo: Du tänker på maltos.

Sheogorath
2011-03-09, 20:28
Finns mycket mat med dextros, hel- och halvfabrikat har det ofta tillsatt. Typ påläggsskinka från Euroshopper. :)

Sheo: Du tänker på maltos.

Vi har konstaterat det, ja. :D

Eddie Vedder
2011-03-09, 21:30
Vi har konstaterat det, ja. :D

Var då?

Sheogorath
2011-03-09, 21:33
Var då?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4914109&postcount=5

Tolkia
2011-03-09, 21:36
Var då?
Det är underförstått i inläggen 4 och 5.

TS: Det är ingen bra idé att selektivt jaga socker. Bättre ur alla synvinklar att du sprider dina gracer över alla näringsämnen. Det är dessutom mycket godare i längden, vilket gör det lättare att fortsätta äta så mycket som du vill/behöver, om nu problemet är att få i sig tillräckligt.

Innan du börjar äta konstiga saker för att öka energiintaget vill jag också fråga HUR ÄTER DU NU? Bara för att säkerställa att du inte just nu typ lever på kycklingfilé, tonfisk, broccoli och proteinpulver (inte helt ovanligt bland folk som tycker sig ha svårt att gå upp i vikt).

Edit: Yea, pucktvåa.

Eddie Vedder
2011-03-09, 21:41
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4914109&postcount=5

Stod om bröd där. Jag pratar om dextros som tillsatt i hel- och halvfabrikat, typ korv och skinka. :) Jag trodde inte du menade det.

Basics
2011-03-09, 22:21
Jag bor hemma, så jag äter den mat jag får, inte jättemycket grönsaker, ligger väl på ca 2g protein per kgkv.