handdator

Visa fullständig version : När ska man lägga till vikt, chins dips?


Pintan
2011-03-09, 10:09
Jag gör just nu ca 11 chins och 25 dips (på raken alltså) med en kroppsvikt av 55 kg på 170 cm. Dock gillar jag att träna tungt med ganska få reps, har dessutom lättare att öka mellan 2-8 reps än 10+.

Så vad tror ni, dags att lägga till lite vikt i dessa övningar, iaf dipsen? Har ni några tips på bra, billiga bälten med viktfästen?

Skulle ju kunna klämma fast en hantel mellan benen men tror att 10kg blir för mycket extra så här i början...

Tacksam för all hjälp:)

AlexEr
2011-03-09, 10:11
Släng på vikt föfan ;) bara att prova dig fram på vikterna

Arf Pingvin
2011-03-09, 10:13
Du kan börja försiktigt redan nu om du vill. Det går att knyta mindre viktskivor runt midjan. Eller fästa i kedja. För tunga vikter behöver man nästan ett speciellt bälte men inte på 5-10 kg.

Pintan
2011-03-09, 10:14
Släng på vikt föfan ;) bara att prova dig fram på vikterna

Haha jorå självklart! Men gymmet har hantlar som gör det omöjligt att använda under tio kg.. Så jag får nog ta o köpa ett bälte och kedja..
Tips?:)

Pintan
2011-03-09, 10:18
Du kan börja försiktigt redan nu om du vill. Det går att knyta mindre viktskivor runt midjan. Eller fästa i kedja. För tunga vikter behöver man nästan ett speciellt bälte men inte på 5-10 kg.

Ok så du menar typ ett vanligt bälte som man spänner runt midjan o klämmer fast vikten i? Låter som en bra ide faktiskt!

:)

z_bumbi
2011-03-09, 10:23
Ta ett vanligt rep eller kedja som du fäster runt midjan, om det mot förmodan känns obehagligt så ta på dig en tjockare tröja.

Annars kan du använda ett vanligt träningsbälte där du fäster repet/kedjan i men på lägre vikter brukar det alltså sällan vara nödvändigt.

Pintan
2011-03-09, 10:29
Ta ett vanligt rep eller kedja som du fäster runt midjan, om det mot förmodan känns obehagligt så ta på dig en tjockare tröja.

Annars kan du använda ett vanligt träningsbälte där du fäster repet/kedjan i men på lägre vikter brukar det alltså sällan vara nödvändigt.

Ok så trär man på viktskivorna på repet, alltså repet genom hålet på skivan? Flåt om jag e lite trög idag...:D

HulkH
2011-03-09, 10:29
Beror ju på hur du vill träna.. vill du bli stark så skulle jag säga lågreps... och om du då gör 11 chins... då släng på vikt så du gör cirka 5. :)

Pintan
2011-03-09, 10:34
Beror ju på hur du vill träna.. vill du bli stark så skulle jag säga lågreps... och om du då gör 11 chins... då släng på vikt så du gör cirka 5. :)

Jo det är styrkan jag e ute efter. Men hur mycket vikt ungefär, 5 kg? Ä får ju testa på gymet egentligen, tack för alla svar!:)

s.m.f
2011-03-09, 12:07
Släng på vikt för tusan, är det styrka du är ute efter så ta och nöt med extra vikter.

Är du repsstark så kanske du tappar väldigt många rep med extra vikt, din kroppsvikt är ju dessutom rätt låg så det blir snabbt många procent tyngre.

I chins är jag inte ett dugg repsstark, går från 12 på bw till 8 med 15kg runt midjan tappar kanske bara 1 max två rep till om jag höjjer till 20kg runt midjan.

Med dips är det lite tvärtom, reppar ganska duktigt, 30+ på kroppsvikt och 15-20 med 30kg runt midjan, men sen vid 40kg så tar det tvärstopp på ca 5reps.

Pintan
2011-03-09, 12:27
Släng på vikt för tusan, är det styrka du är ute efter så ta och nöt med extra vikter.

Är du repsstark så kanske du tappar väldigt många rep med extra vikt, din kroppsvikt är ju dessutom rätt låg så det blir snabbt många procent tyngre.

I chins är jag inte ett dugg repsstark, går från 12 på bw till 8 med 15kg runt midjan tappar kanske bara 1 max två rep till om jag höjjer till 20kg runt midjan.

Med dips är det lite tvärtom, reppar ganska duktigt, 30+ på kroppsvikt och 15-20 med 30kg runt midjan, men sen vid 40kg så tar det tvärstopp på ca 5reps.

Ok schysst! Chinsen är ju inte så imponerande, bara 11 reps, däremot tar jag ganska mycket i stångrodd och hantelrodd, visserligen andra övningar men fortfarande samma muskelgrupp..

Ska testa med vikt så fort jag får tag på rep/kedja/bälte.

:)

nmanradnävna
2011-03-09, 13:06
Släng på vikt för tusan, är det styrka du är ute efter så ta och nöt med extra vikter.

Är du repsstark så kanske du tappar väldigt många rep med extra vikt, din kroppsvikt är ju dessutom rätt låg så det blir snabbt många procent tyngre.

I chins är jag inte ett dugg repsstark, går från 12 på bw till 8 med 15kg runt midjan tappar kanske bara 1 max två rep till om jag höjjer till 20kg runt midjan.

Med dips är det lite tvärtom, reppar ganska duktigt, 30+ på kroppsvikt och 15-20 med 30kg runt midjan, men sen vid 40kg så tar det tvärstopp på ca 5reps.

Tränar du både viktade chins och reppar på KV?
Hör ofta att man ska satsa på att reppa i chins för att bli bra på just det och att viktade inte ska ge särskilt mycket men jag menar, det borde ju ge en jävla massa. Om man vill lyfta 100kg så många som möjligt i bänkpress då skulle iaf jag köra tyngre och lyfta mer än 100kg för att kunna reppa så mycket där.

Borde det inte vara precis samma sak med chins?

s.m.f
2011-03-09, 13:20
Tränar du både viktade chins och reppar på KV?
Hör ofta att man ska satsa på att reppa i chins för att bli bra på just det och att viktade inte ska ge särskilt mycket men jag menar, det borde ju ge en jävla massa. Om man vill lyfta 100kg så många som möjligt i bänkpress då skulle iaf jag köra tyngre och lyfta mer än 100kg för att kunna reppa så mycket där.

Borde det inte vara precis samma sak med chins?

Jag reppar väldigt lite på chins och kör i princip bara viktat, med avslutning på kroppsvikt för att klämma ur det sista, men det är också som du skriver, styrka och massa jag vill åt, har inte jobbat för att bli "bra" på chins eller dips.