handdator

Visa fullständig version : Träning under deff


Zoidy
2011-03-09, 00:02
Nu börjar det dra ihop sig mot min första deff

Jag har några frågor angående hur man bör träna under deffen dock. Vad jag förstått så ska man hålla intensiteten hög samtidigt som man försöker hålla volymen ganska låg? Med risk för att någon skriker optinoja...

1. Vilken rep-range är lämpligast att ligga i?

2. Hur många set per muskelgrupp är lämpligt?

3. Eftersom man ska träna med hög intensitet så undrar jag ungefär hur nära fail man bör ligga? Antar att man bör undvika att gå till fail helt under en deff? Försöka ha 1-2 reps kvar i sig eller vad känns rimligt?

4. Bör man ha en ganska låg mängd övningar under deffen, eller spelar det ingen roll? Hur många är rimligt om det påverkar? Jag menar, spelar det någon roll om man har tre bröstövningar, eller bör man bara köra tung bänk tex?

5. Är volymträning helt värdelöst under en deff? Med tanke på att man ändå inte får nån ökad muskelmassa under den perioden? (Jag har precis avslutat en runda av gamla MM2k v2, och då ska man enligt programmet köra några veckor volym efteråt)

6. Ni som har lyckats bibehålla/öka er styrka under deff, hur har ni tränat?

Zoidy
2011-03-09, 21:15
pump

Nephelite
2011-03-09, 21:17
Ät mindre mat, träna mer cardio, börja köra lättare fler reps och "pump"

där har du ett perfekt recept för att tappa muskler. Träna tungt som fan så fattar kroppen att den verkligen behöver musklerna eller något ditåt, Nej jag har inga veteskapliga belägg att komma med så hoppas någon person med bra referenser kan säga något liknande.

Men det är min övertygelse att det är väldigt dumt att börja pump-träna för att man deffar.

varför skall du ändra på träningen för att du råkar vilja gå ned i fett?

benacii
2011-03-09, 21:17
läs deffguiden och använd sökfunktionen

coolboynesko
2011-03-09, 21:20
1. Vilken rep-range är lämpligast att ligga i?
4-6

2. Hur många set per muskelgrupp är lämpligt?
2-3
3. Eftersom man ska träna med hög intensitet så undrar jag ungefär hur nära fail man bör ligga? Antar att man bör undvika att gå till fail helt under en deff? Försöka ha 1-2 reps kvar i sig eller vad känns rimligt?
Gå till fail imo

4. Bör man ha en ganska låg mängd övningar under deffen, eller spelar det ingen roll? Hur många är rimligt om det påverkar? Jag menar, spelar det någon roll om man har tre bröstövningar, eller bör man bara köra tung bänk tex?
Basövningar

5. Är volymträning helt värdelöst under en deff? Med tanke på att man ändå inte får nån ökad muskelmassa under den perioden? (Jag har precis avslutat en runda av gamla MM2k v2, och då ska man enligt programmet köra några veckor volym efteråt)
Kan inte svara på de här eftersom jag inte har testat!

Zoidy
2011-03-09, 21:29
Ät mindre mat, träna mer cardio, börja köra lättare fler reps och "pump"

där har du ett perfekt recept för att tappa muskler. Träna tungt som fan så fattar kroppen att den verkligen behöver musklerna eller något ditåt, Nej jag har inga veteskapliga belägg att komma med så hoppas någon person med bra referenser kan säga något liknande.

Men det är min övertygelse att det är väldigt dumt att börja pump-träna för att man deffar.

varför skall du ändra på träningen för att du råkar vilja gå ned i fett?

Hade inte tänkt att ändra på träningen helt radikalt. Har bara inte sett några direkta siffror på hur man bör träna under deff, var mest därför jag undrade. Att man ska träna tungt och lite färre set än vanligt har jag sett dock

Borde det inte vara rätt dumt att gå till fail hela tiden när man deffar? Känns så iaf

läs deffguiden och använd sökfunktionen

Har redan läst deffguiden. Som du såg hade jag inga frågor om kost.

Scratch89
2011-03-09, 21:47
Kör som vanligt. Har du fått bra resultat av den träningen du hållit på med, så kommer du inte få dåliga resultat bara för att du äter mindre.

Zoidy
2011-03-09, 21:54
Kör som vanligt. Har du fått bra resultat av den träningen du hållit på med, så kommer du inte få dåliga resultat bara för att du äter mindre.

Hade nog tänkt göra det, fast med något färre set eventuellt, om ingen säger nåt annat :) Men ja, ligga mellan 3-6 reps varje set och strax under fail tycker jag låter bra

StampChamp
2011-03-10, 00:05
Kör som vanligt. Har du fått bra resultat av den träningen du hållit på med, så kommer du inte få dåliga resultat bara för att du äter mindre.

+1, kör på som vanligt. Förstår inte vart allt folk fått det ifrån att man "ska" träna tungt och få reps under deff. Kör så som du har byggt upp din volym och styrka.. man kommer bara tappa volym om man ska lyssna på alla andra och köra lågreps hela tiden.

Jag fortsätter med min periodisering under deff precis som när jag bygger, enda skillnaden är att jag försöker hålla nere passen lite grann.

Spartansk
2011-03-10, 00:24
Kör som vanligt. Har du fått bra resultat av den träningen du hållit på med, så kommer du inte få dåliga resultat bara för att du äter mindre.

+1, kör på som vanligt. Förstår inte vart allt folk fått det ifrån att man "ska" träna tungt och få reps under deff. Kör så som du har byggt upp din volym och styrka.. man kommer bara tappa volym om man ska lyssna på alla andra och köra lågreps hela tiden.

Jag fortsätter med min periodisering under deff precis som när jag bygger, enda skillnaden är att jag försöker hålla nere passen lite grann.

Mitt sunda förnuft (eller bristen på detta) säger mig att kroppen inte kommer återhämta sig lika fort när den får mindre näring. Anser ni att man bör lägga in fler vilodagar under deff (är det rentav det du menar med att "hålla nere passen lite grann", StampChamp?)?

noob76
2011-03-10, 00:39
Spartansk : det får du ju känna efter själv vilket som passar dig, men man kan ju antingen lägga in lite fler vilodagar och/eller köra lite lättare på passen. kanske lite lättare vikter eller inte lika många set.

På något sätt måste man kompromissa med sin träning eftersom man faktiskt ligger på ett kaloriunderskott, de flesta brukar få göra avsteg från det normala på något sätt.
Du lär känna snabbt vart just din kropp sätter gränsen, några dagar på kaloriunderskott brukar räcka för att prestationsnivån skall sjunka lite.

Fredrik_S
2011-03-10, 00:43
Mitt sunda förnuft (eller bristen på detta) säger mig att kroppen inte kommer återhämta sig lika fort när den får mindre näring. Anser ni att man bör lägga in fler vilodagar under deff (är det rentav det du menar med att "hålla nere passen lite grann", StampChamp?)?

Ligger man på gränsen av vad sin återhämtningsförmåga är på vid sin normala träning så ja då får man vila mer. Men det tror jag i princip ingen gör. Vilodagar behövs aldrig under normal kosthållning men kanske finns det ett behov av det vid kraftigt kaloriunderskott, även om jag är tveksam även där...

Zoidy
2011-03-10, 00:52
Det var just det här jag undrade om, kroppen får i sig mindre energi och borde rimligtvis ha en något sämre återhämtningsförmåga under deff. Men det är väl just därför rekommendationen (vad jag sett iaf) är att man håller nere volymen lite grann? Samtidigt som man kör relativt tungt för att stimulera kroppen att behålla muskler

Jag hade inte tänkt att ändra allt för mycket på hur jag tränar mer än eventuellt sänka antalet set och kanske ta bort nån enstaka övning för att sänka volymen

Spartansk
2011-03-10, 00:55
Vilodagar behövs aldrig under normal kosthållning

Det var en intressant synpunkt, eftersom de flesta verkar tycka annorlunda. Även Arnold vilade på söndagarna. :) Dock har jag för mig att jag har läst om tyngdlyftare som tränar i princip 365 dagar om året.

Menar du att man kan träna stenhårt veckan alla dagar, eller bör man införa lättare pass om man slänger ut vilodagarna ur fönstret?

Zoidy
2011-03-10, 00:59
Det var en intressant synpunkt, eftersom de flesta verkar tycka annorlunda. Även Arnold vilade på söndagarna. :) Dock har jag för mig att jag har läst om tyngdlyftare som tränar i princip 365 dagar om året.

Menar du att man kan träna stenhårt veckan alla dagar, eller bör man införa lättare pass om man slänger ut vilodagarna ur fönstret?

Tyngdlyftarna på Average Broz böjer ju 14 ggr/veckan (två ggr/dag) så jodå, det går. Sen om det är opti eller ens bra hör till en annan tråd. Kan tillägga att Fredrik_S tränar med ganska lätta vikter för att klara att köra så ofta, om jag inte missminner mig :)

Fredrik_S
2011-03-10, 09:23
Det var en intressant synpunkt, eftersom de flesta verkar tycka annorlunda. Även Arnold vilade på söndagarna. :) Dock har jag för mig att jag har läst om tyngdlyftare som tränar i princip 365 dagar om året.

Menar du att man kan träna stenhårt veckan alla dagar, eller bör man införa lättare pass om man slänger ut vilodagarna ur fönstret?

Stenhårt och stenhårt. Man kan som sagt säkerligen köra 15 tunga benböj varje dag, men inte 100 tunga.
Man kan träna tunga magövningar i 10 minuter varje dag men kanske inte 60 minuter.
Man kan köra 10-15 belastade chins och dips varje dag men inte 60 tunga negativa mega dropset...
Man kan springa simma hyfsat högt tempo varje dag men kanske intervallträna superhårt i 4 timmar varje dag.

Ristretto
2011-03-10, 09:31
Klart man kan. Frågan är hur smart och effektivt det är...

Fredrik_S
2011-03-10, 10:30
Klart man kan. Frågan är hur smart och effektivt det är...

Frågan tycker jag är hur roligt och effektivt är det att vila mycket.

En annan bra fråga är "hur lugnt måste man träna för att få möjligheten att kunna träna många timmar varje dag"

RobbanColeman
2011-03-10, 10:35
Frågan tycker jag är hur roligt och effektivt är det att vila mycket.

En annan bra fråga är "hur lugnt måste man träna för att få möjligheten att kunna träna många timmar varje dag"

Japp!

Det är underligt men t om här verkar det som dem flesta inte tycker om att träna...

Fort ska det gå, inte ofta osv

kavelman
2011-03-10, 23:10
Hur tycker ni att ett upplägg på att köra ett schema där man varvar två dagar gymträning med en dag cardio (typ intervallträning) hela tiden och när man verkligen känner sig sliten slänger in en vilodag?

StampChamp
2011-03-11, 00:01
Mitt sunda förnuft (eller bristen på detta) säger mig att kroppen inte kommer återhämta sig lika fort när den får mindre näring. Anser ni att man bör lägga in fler vilodagar under deff (är det rentav det du menar med att "hålla nere passen lite grann", StampChamp?)?

Nej jag kör på som vanligt, 4-1-4, tränar 4 dagar vilar 1 dag, tränar 4 osv.. det har fungerat under bulken så varför ska det inte fungera under deffen? Jag har behållit mest volym och styrka när jag tränat som vanligt.

Nej jag menar att jag i stället försöker hålla passen på 1h max, när jag ligger på kaloribalans eller lite över så kör jag 1,5-2h.

Danne2k
2011-03-11, 00:44
Ät mindre mat, träna mer cardio, börja köra lättare fler reps och "pump"

där har du ett perfekt recept för att tappa muskler. Träna tungt som fan så fattar kroppen att den verkligen behöver musklerna eller något ditåt, Nej jag har inga veteskapliga belägg att komma med så hoppas någon person med bra referenser kan säga något liknande.

Men det är min övertygelse att det är väldigt dumt att börja pump-träna för att man deffar.

varför skall du ändra på träningen för att du råkar vilja gå ned i fett?

Vem har sagt något om att köra pumpträning på deff?
Klart som fan man ska träna tungt.

läs deffguiden och använd sökfunktionen

Var inte dryg, deffguiden säger bara att man ska träna tung styrketräning och inget mer specifikt, och några kostfrågor hade han som sagt inte.

Sökfunktionen är bra men jag har också sökt på deffscheman utan att hitta speciellt vettiga trådar.


4. Bör man ha en ganska låg mängd övningar under deffen, eller spelar det ingen roll? Hur många är rimligt om det påverkar? Jag menar, spelar det någon roll om man har tre bröstövningar, eller bör man bara köra tung bänk tex?
Basövningar!

Det är klart att man ska köra basövningar, men frågan var inte vad för sorts övningar man ska/bör köra utan hur många. Bänkpress, militärpress, dips, hantelpress, lutande bänk är alla basövningar men knappast att man skulle ha med alla dom på ett bröstpass under diet (om man nu inte kör 1 set på varje).


Jag tycker personligen 2-3 bröstövningar och 2-3 set på varje. Du kan kika in i min journal och se hur jag gör, har precis börjat deffa och kör en 3-split.

RobbanColeman
2011-03-11, 07:50
Frågan är vad som är tungt? Vad är pumpträning? Jag undrar varför man ska ändra träningen när man deffar?

Jag hör ofta argument som att man tränar tyngre och behåller musklerna, dvs dem hajar att dem behövs. Något man glömmer här som är det absolut viktigaste angående muskelmassa, är att progressionen och intensiteten som är viktig är den som gäller hela passet, inte en enskild övning.

Drar man ner på reps och övningar så gör muskeln mindre arbete totalt sett.

Min benspark igår 30x30, 40x30, 50x30, 70x30, 100x40, det blir några kg. Tänk om jag skulle gjort 5x5 på 150kg ist som ett exempel. Räkna på det...

mikaelj
2011-03-11, 09:12
Frågan är vad som är tungt? Vad är pumpträning? Jag undrar varför man ska ändra träningen när man deffar?

Jag hör ofta argument som att man tränar tyngre och behåller musklerna, dvs dem hajar att dem behövs. Något man glömmer här som är det absolut viktigaste angående muskelmassa, är att progressionen och intensiteten som är viktig är den som gäller hela passet, inte en enskild övning.

Drar man ner på reps och övningar så gör muskeln mindre arbete totalt sett.

Min benspark igår 30x30, 40x30, 50x30, 70x30, 100x40, det blir några kg. Tänk om jag skulle gjort 5x5 på 150kg ist som ett exempel. Räkna på det...

Du menar helt utan värmningsset? ;-)
Jag har faktiskt räknat på din liknelse för högrep kontra högset: kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4871344&postcount=2694

Men, vem säger att 5x5 är opti för isolationsövningar?

RobbanColeman
2011-03-11, 09:22
Du menar helt utan värmningsset? ;-)
Jag har faktiskt räknat på din liknelse för högrep kontra högset: kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4871344&postcount=2694

Men, vem säger att 5x5 är opti för isolationsövningar?

Japp, inga uppv.set därför jag skrev 150kg och inte 170kg eller liknande.
Jag kallar iof mina bensparkar för värmningsset, lite tryck till böjen. :D


Man får dra vilka slutsatser man vill av mitt påstående, resultaten får väl tala, jag menar bara att anledningen till att ta bort övningar/köra "tungt" då man deffar inte är så solklar som vissa menar.

mikaelj
2011-03-11, 10:08
Japp, inga uppv.set därför jag skrev 150kg och inte 170kg eller liknande.

Vem hoppar direkt på ett sånt tungt arbetsset utan att värma upp? Det är som att någon med ett 1RM på 200 i böj skulle börja lira treor på 170 utan uppvärmning.

Man får dra vilka slutsatser man vill av mitt påstående, resultaten får väl tala, jag menar bara att anledningen till att ta bort övningar/köra "tungt" då man deffar inte är så solklar som vissa menar.

Jag tänker mig att återhämtningen är sämre under energibalans, varför man måste anpassa sin träning efter det. Vad exakt den anpassningen är varierar, men för många är det troligtvis att utföra färre arbetsset och/eller reps.

Återigen beroende på hur din nuvarande träning ser ut.

RobbanColeman
2011-03-11, 10:34
Vem hoppar direkt på ett sånt tungt arbetsset utan att värma upp? Det är som att någon med ett 1RM på 200 i böj skulle börja lira treor på 170 utan uppvärmning.



Jag tänker mig att återhämtningen är sämre under energibalans, varför man måste anpassa sin träning efter det. Vad exakt den anpassningen är varierar, men för många är det troligtvis att utföra färre arbetsset och/eller reps.

Återigen beroende på hur din nuvarande träning ser ut.

Nu är det vanligtvis så att jag får höra att jag inte är stark så jag går kanske lite vilse pga det. Jag tycker inte 150kg är så farligt tungt.

Återhämtningen är bra under en deff. Man är kanske t om ännu noggrannare med allt än under offseason. I bästa fall kan man ju lägga på sig muskler medan man hårdnar till. Jag lägger nog i en högre växel snarare nu då jag ev ska tävla än tvärtom.

mikaelj
2011-03-11, 10:36
Nu är det vanligtvis så att jag får höra att jag inte är stark så jag går kanske lite vilse pga det. Jag tycker inte 150kg är så farligt tungt.

Inte om man tar 450, nej. Du får naturligtvis ställa det i relation till ditt max. I allmänhet behöver folk stegra upp till vikten, även om du inte behöver det.

Återhämtningen är bra under en deff. Man är kanske t om ännu noggrannare med allt än under offseason.

Återhämtningen kan vara allt från värdelös till bra. Det beror helt och hållet på hur stort underskottet är, träningsvolym, träningsvana, stressnivå samt individuella förutsättningar.

Scratch89
2011-03-11, 10:38
Återhämtningen kan vara allt från värdelös till bra. Det beror helt och hållet på hur stort underskottet är, träningsvolym, träningsvana, stressnivå samt individuella förutsättningar.

Sysslar man med styrketräning endast är det nog inga problem med återhämtningen. Det är när man börjar slänga in konditionsträning som man får börja se över träningen i helhet.

myrhus
2011-03-11, 10:40
Som säkert många innan nog redan sagt... Tror det räcker med vanlig hård träning och bättre koll på maten så löser det sig. kanske slänga in lite extra träning någonstanns om du ändå får för dig att äta en muffins

Proxy
2011-03-11, 10:44
Varför skulle man vilja ändra på sin träning under deff, när det är den träningen man har byggt så mycket muskler med?
Träna likadant och fortsätt öka (fast det går nog långsammare). Det enda jag ändrar är att jag ser till att jag håller en kost som ger mig ett bra tryck i musklerna, och ser till att jag håller det trycket under träning. Robban förstår vad jag menar antar jag.

Fredrik_S
2011-03-11, 11:28
Vem hoppar direkt på ett sånt tungt arbetsset utan att värma upp? Det är som att någon med ett 1RM på 200 i böj skulle börja lira treor på 170 utan uppvärmning.



Jag tänker mig att återhämtningen är sämre under energibalans, varför man måste anpassa sin träning efter det. Vad exakt den anpassningen är varierar, men för många är det troligtvis att utföra färre arbetsset och/eller reps.

Återigen beroende på hur din nuvarande träning ser ut.

Grejen är nog den att 99% av alla som frågar om dom ska minska/ändra sin träning under en deff är personer som inte ligger i närheten av en maximal nivå av kroppens förmåga under sin normala träning.

Även om övertränigssymptom skulle uppkomma under deffen tror jag bästa botemedlet är några dagar kaloribalans och inte en permanent minskad träningsdos för hela deffen..

stridis
2011-03-11, 11:35
Alltså konditionsträning är najs för att hålla formen och jättebra för hälsan, men vid en välplanerad deff så är väl det bästa att lägga allt krut på styrketräningen och låta kosten sköta resten?

Pumpträning låter också jävligt konstigt i mina öron. Tungt men lite mer vila mellan seten, möjligtvis mindre volym på grund av det, det är mina åsikter.

RobbanColeman
2011-03-11, 12:03
Inte om man tar 450, nej. Du får naturligtvis ställa det i relation till ditt max. I allmänhet behöver folk stegra upp till vikten, även om du inte behöver det.



Återhämtningen kan vara allt från värdelös till bra. Det beror helt och hållet på hur stort underskottet är, träningsvolym, träningsvana, stressnivå samt individuella förutsättningar.

Exemplet med bensparken gällde ju mig personligen och då var det inget konstigt alls tycker jag.

Om det är så som du beskriver angående värdelös osv. då deffar man inte, tro mig.

StampChamp
2011-03-11, 13:19
Sysslar man med styrketräning endast är det nog inga problem med återhämtningen. Det är när man börjar slänga in konditionsträning som man får börja se över träningen i helhet.

Precis. Sluta med det där snacket, det är dom här lågvolym nissarna som predikar att man max kan köra 3 pass i veckan, tungt och få set för att det ska bli en lyckad deff.

Zoidy
2011-03-11, 15:28
Vet inte om alla ni härinne har syftat på mig, men jag hade som sagt inte tänkt ändra på min träning i nån större utsträckning. Jag startade mest tråden för att se om det fanns några riktlinjer man borde följa under sin deff

Men ni som skrivit tycker alltså inte det är några problem med hög volym under deff alls?

Någon härinne som faktiskt har lyckats öka nåt under sin deff? Styrkemässigt menar jag då

RobbanColeman
2011-03-11, 15:31
Vet inte om alla ni härinne har syftat på mig, men jag hade som sagt inte tänkt ändra på min träning i nån större utsträckning. Jag startade mest tråden för att se om det fanns några riktlinjer man borde följa under sin deff

Men ni som skrivit tycker alltså inte det är några problem med hög volym under deff alls?

Någon härinne som faktiskt har lyckats öka nåt under sin deff? Styrkemässigt menar jag då

Det är inga problem att lyfta tyngre vikter under deff. Det svåra är att behålla eller i bästa fall öka muskelmassan.

z_bumbi
2011-03-11, 15:42
Sysslar man med styrketräning endast är det nog inga problem med återhämtningen.

Det är inte så svårt att få problem med återhämtningen på kaloriöverskott och det finns mig veterligen inget som säger att det skulle bli lättare att återhämta sig på underskott.

Zoidy
2011-03-11, 16:13
Det är inga problem att lyfta tyngre vikter under deff. Det svåra är att behålla eller i bästa fall öka muskelmassan.

Nej det vet jag, det verkar ju som att de flesta rekommenderar att man lyfter tyngre så att.
Kan man öka muskelmassan? Vad jag sett här på kolo så ska det vara omöjligt? Det är väl bara styrkan som kan öka?

Eddie Vedder
2011-03-11, 16:17
det finns mig veterligen inte som säger att det skulle bli lättare att återhämta sig på underskott.

Skrev du verkligen rätt nu? Att man inte återhämtar sig lättare på underskott finns det väl ingen som motsäger?

RobbanColeman
2011-03-11, 16:22
Definitionsfråga, hahah, vad en deff är också. Jag anser att det är en deff om man tar bort 5cm midjemått men väger samma. Vad säger ni andra?
Enligt mig är det en klockren deff, att gå ned i vikt för sakens skull det kallar jag för att banta, det är pisslätt, det kan min morsa i sömnen. För att vara lite rolig... (:

z_bumbi
2011-03-11, 16:23
Skrev du verkligen rätt nu? Att man inte återhämtar sig lättare på underskott finns det väl ingen som motsäger?

inte => inget

Eddie Vedder
2011-03-11, 16:24
Definitionsfråga, hahah, vad en deff är också. Jag anser att det är en deff om man tar bort 5cm midjemått men väger samma. Vad säger ni andra?

Har man åstadkommit det genom att aktivt göra något för det så ja. Om det bara sker så nej.

RobbanColeman
2011-03-11, 16:25
Har man åstadkommit det genom att aktivt göra något för det så ja. Om det bara sker så nej.

Det är inget man bara åstadkommer om man inte är total nybörjare.

Tycker alltför många på den här brädan babblar om viktnedgång hit och dit, det är inte det som är deff.

Eddie Vedder
2011-03-11, 16:26
Det är inget man bara åstadkommer om man inte är total nybörjare.

Nej det sa jag inte heller. Bara att OM det blir så är det i mina ögon ingen deff. Precis som att ofrivillig viktnedgång inte är bantning.

RobbanColeman
2011-03-11, 16:27
Nej det sa jag inte heller. Bara att OM det blir så är det i mina ögon ingen deff. Precis som att ofrivillig viktnedgång inte är bantning.

Nej jag vet, ville bara förtydliga för andra, inte för dig. ;)

z_bumbi
2011-03-11, 16:33
Deff är att öka definitionen på musklerna vilket sker genom att minska kroppsfettet, midjemåttet kan man utan problem minska bara genom att äta mindre i någon vecka så det har ingen direkt samband.
Lyckas man däremot med konststycket att väga samma sak före som efter en deff så har man troligen gjort något katastrofalt fel vad gäller träningen tidigare.

Så vad vad är så konstigt att förknippa en deff med en viktnedgång?

Zoidy
2011-03-11, 16:47
Så vad vad är så konstigt att förknippa en deff med en viktnedgång?

Det här undrar jag också. Deffar aldrig Mr. Olympia killarna då eftersom de går ner i vikt? Det var en rätt udda definition på deffa...

RobbanColeman
2011-03-11, 16:53
Det här undrar jag också. Deffar aldrig Mr. Olympia killarna då eftersom de går ner i vikt? Det var en rätt udda definition på deffa...

Varför skulle det ena utesluta det andra, jag ville bara poängtera att deff är även om man inte går ned i vikt.

Deff är att bli hårdare, inte nödvändigtvis rasa i vikt.

Klart man går ned i vikt, man kan ju inte bli 10kg hårdare utan att gå ned i vikt. Jag tror dock många går ned 15kg men är iaf bara 10kg hårdare.

z_bumbi
2011-03-11, 17:02
Klart man går ned i vikt

Så vad pratar du om i övrigt?

RobbanColeman
2011-03-11, 17:10
Så vad pratar du om i övrigt?

Jag har redan sagt allt jag vill, ska väl inte vara så svårt att hänga med i det jag sagt.

Zoidy
2011-03-11, 19:50
Varför skulle det ena utesluta det andra, jag ville bara poängtera att deff är även om man inte går ned i vikt.

Deff är att bli hårdare, inte nödvändigtvis rasa i vikt.

Klart man går ned i vikt, man kan ju inte bli 10kg hårdare utan att gå ned i vikt. Jag tror dock många går ned 15kg men är iaf bara 10kg hårdare.

Hade ju tagit enormt mycket tid att bli hårdare utan att gå ner i vikt dock

Vet inte riktigt vad du snackar om ärligt talat. Har man gått ner 15 kg men bara är "10 kg hårdare" tycker jag mest det låter som en dåligt genomförd deff där man förlorat muskelmassa? Eller eventuellt har ganska mycket vätska i kroppen. Men även om man har genomfört deffen dåligt så är det ju fortfarande en deff? Eller räknas bara bra deffar som en deff? Med din definition blir det snabbt ganska virrigt känns det som

mikaelj
2011-03-11, 21:28
Vari ligger det svåra?

def deff: bli av med fett på kroppen.

Zoidy
2011-03-11, 21:37
Vari ligger det svåra?

def deff: bli av med fett på kroppen.

Det undrar jag också...

RobbanColeman
2011-03-11, 21:38
Vari ligger det svåra?

def deff: bli av med fett på kroppen.

Tar mig som exempel nu(chansar med vikterna). Om jag går ner till 75kg stenhård nu då kallar jag det banta, för då har jag tappat muskler, som fan. Om jag ist går ned till låt säga 83kg stenhård då har jag deffat, trots att jag är lika hård på 75kg som på 83kg skulle jag inte kalla det för deff då.

Denna definition av just deff skulle jag vilja kalla ursprungsbetydelsen.

Deffa är enligt mig att ta fram muskelmassan man har, inte ta bort delar av den. Lyckas man ej med detta är det ingen deff. Jag tycker många pratar om att dem deffar men inte kan det överhuvudtaget.

Vissa kallar det en misslyckad deff men jag tycker det är för snällt uttryckt, som om jag skulle vara en misslyckad tungviktare i byggning då ungefär.

Tycker det är kul att spåna i detta då vi alla använder ordet men kanske inte alls menar samma sak.

My opinion

Anders The Peak
2011-03-11, 21:48
Tar mig som exempel nu(chansar med vikterna). Om jag går ner till 75kg stenhård nu då kallar jag det banta, för då har jag tappat muskler, som fan. Om jag ist går ned till låt säga 83kg stenhård då har jag deffat, trots att jag är lika hård på 75kg som på 83kg skulle jag inte kalla det för deff då.

Denna definition av just deff skulle jag vilja kalla ursprungsbetydelsen.

Deffa är enligt mig att ta fram muskelmassan man har, inte ta bort delar av den. Lyckas man ej med detta är det ingen deff. Jag tycker många pratar om att dem deffar men inte kan det överhuvudtaget.

Vissa kallar det en misslyckad deff men jag tycker det är för snällt uttryckt, som om jag skulle vara en misslyckad tungviktare i byggning då ungefär.

Tycker det är kul att spåna i detta då vi alla använder ordet men kanske inte alls menar samma sak.

My opinion

Du sticker ut :hbang:

Men var skulle du hamna viktmässigt om du skulle deffa till och bli hård. Inte tömd utan bara deffad ?

Zoidy
2011-03-11, 21:52
Deffa är enligt mig att ta fram muskelmassan man har, inte ta bort delar av den. Lyckas man ej med detta är det ingen deff. Jag tycker många pratar om att dem deffar men inte kan det överhuvudtaget.

Vart går gränsen för hur mycket muskelmassa som är ok att tappa då? Hade det vart ok att kalla det för deff om du istället vägde 82.5 kg deffad? Eller är det bara då det är pinsamt uppenbart att du tappat många kg muskler (som om du vägde 8 kg under vad du själv approximerar)? Det blir fortfarande virrigt med den definitionen. Du kan ju omöjligtvis veta om du legat exakt på status quo eller om du förlorat nån liten del

mikaelj
2011-03-11, 21:56
Vart går gränsen för hur mycket muskelmassa som är ok att tappa då? Hade det vart ok att kalla det för deff om du istället vägde 82.5 kg deffad? Eller är det bara då det är pinsamt uppenbart att du tappat många kg muskler (som om du vägde 8 kg under vad du själv approximerar)? Det blir fortfarande virrigt med den definitionen. Du kan ju omöjligtvis veta om du legat exakt på status quo eller om du förlorat nån liten del

Kaliper, DEXA, BodPod.

Zoidy
2011-03-11, 21:59
Kaliper, DEXA, BodPod.

Dvs för att kunna tala om för folk att man deffar så måste man regelbundet mäta sitt kroppsfett så att vikten man går ner korrelerar med fettprocenten hela tiden? Låter extremt krångligt för att få använda ordet deff istället för bantning måste jag säga ;)

Anders The Peak
2011-03-11, 22:06
Oftast övervärderar man sin muskelmassa kraftigt och det visar sig vid eventuell deff. Oftast förlorar man minimalt muskler när man bantar och tränar. De tillfällen man tappar muskelmassa är när man ska i tävlingsform då man har extremt lite fett på kroppen(här tar de flesta preparat till hjälp för att inte tappa för mycket). Men vid normal sommardeff så är det minimalt med muskelmassa man tappar om man nu inte lägger på sig lite muskler pga bättre kosthållning.

RobbanColeman
2011-03-12, 10:02
För debatten... Vad tror ni?

http://magictraining.blog.com/2011/03/12/bild-tagen-2006-08-05/

Anders The Peak
2011-03-12, 10:26
Första bilden 174 cm lång kanske kring 85 kg andra bilden kanske kring 75-79 kg, men kan lika gärna vara 69 kg.
Posen som du gör på bild 2 är en typisk svår bild att värdera.

RobbanColeman
2011-03-12, 13:59
Första bilden 174 cm lång kanske kring 85 kg andra bilden kanske kring 75-79 kg, men kan lika gärna vara 69 kg.
Posen som du gör på bild 2 är en typisk svår bild att värdera.

82kg med träningskläder, laddad med kolisar o fan o hans moster.

75kg med träningskläder, inte laddad...

;)