handdator

Visa fullständig version : Snabbnudlar (en portion) - 93,5 kcal?!


Explode
2011-03-08, 23:57
Trodde alltid att nudlar innehöll en jädra massa kalorier, men sen så läste
jag baksidan av Eldorados snabbnudlar med smak av kyckling.

100 g = 110 kcal
Protein 4g
Kolhydrat 18g
Fett 3g

En påse innehåller 85g vilket motsvarar 93,5kcal - Är detta möjligt?!

Man blir ju rätt mätt på de! *popcorn*:hbang:

http://img571.imageshack.us/img571/7072/nudlar.jpg

Prankie
2011-03-09, 00:33
Det är helt fel, de måste menat efter nudlar har varit kokt med 3dl vatten.
Annars är nudlar friterad och innehåller en hel del fett. En påse 85grams nudlar ligger närmare 400kcal.

EDIT: Det står näringsvärde per 100g nudelsoppa.

Mokai
2011-03-09, 02:30
Kan man stämma dem för felaktik info? ;)

Gunfire
2011-03-09, 07:59
Kan man stämma dem för felaktik info? ;)


Ännu en anledning till att inte köpa eldorados märken, hellre betala någon krona mer, och få kvalite. :furious:

Mojito
2011-03-09, 09:27
Kolla in Shirataki nudlar. 5 kcal/100 g. Ska tydligen smaka som vanliga nudlar.

14K
2011-03-09, 09:32
Kolla in Shirataki nudlar. 5 kcal/100 g. Ska tydligen smaka som vanliga nudlar.

Har ätit dessa när jag bodde i Japan... Smakar absolut inget. Man måste verkligen "pimpa" till de med massa smaker för du ens ska kunna äta de. Sen smakar de regnvatten... typ.

Kravmaga
2011-03-09, 09:40
Har ätit dessa när jag bodde i Japan... Smakar absolut inget. Man måste verkligen "pimpa" till de med massa smaker för du ens ska kunna äta de. Sen smakar de regnvatten... typ.

Jag tycker dom funkar bra efter lite kryddning. Dock bör dom skiljas från Konnyaku-nudlar som ibland säljs under samma namn (typ mirakelnudlar), dessa är sjukt slemmiga och inte vidare goda.

14K
2011-03-09, 09:47
Jag tycker dom funkar bra efter lite kryddning. Dock bör dom skiljas från Konnyaku-nudlar som ibland säljs under samma namn (typ mirakelnudlar), dessa är sjukt slemmiga och inte vidare goda.

Där är typ 95% vatten, så kryddor är ett måste ja :naughty:

Welli
2011-03-09, 13:38
Ännu en anledning till att inte köpa eldorados märken, hellre betala någon krona mer, och få kvalite. :furious:

Varför stämma för felaktig info när den förmodligen är korrekt? Det står ju som sagt näringsvärde för NUDELSOPPA, den borde ju logiskt sett innehålla en del vatten med vilket drar ner energiinnehållet. :furious:

Annine
2011-03-09, 13:43
Testat mirakelnudlar (http://fitnessguru.se/shop/mirakelnudlar)?

Explode
2011-03-09, 16:42
Tänkte väl det.. Aldrig mer nudlar! :smash:

Sushipinne
2011-03-09, 17:11
Som du ser, det är ju knappt protein i de, bara kolhydrater typ.. det lagras ju som attans. Så knappt nån bra kost om du tränar osv.

Delerious
2011-03-09, 19:59
Nudlarna jag åt precis innehöll per förpackning. 180kcal , 5g protein, 23g kolhydrater och 8 gram fett.
Tycker nudlar är helt ok , bara vetemjöl och lite olja, och lite salt. Iaf de jag har.

Fint att äta efter träningspasset.

Kravmaga
2011-03-09, 23:09
Testat mirakelnudlar (http://fitnessguru.se/shop/mirakelnudlar)?

Just det märket (förpackning på bilden) är inte speciellt goda.

Såg nu att jag fick det om bakfoten i mitt föregående inlägg, konnyaku = gott, shirataki = slemmigt.

Dessa är schyssta:
http://www.asianfoodgrocer.com/blog/shirataki%20noodles%203.jpg

Berkiisz
2013-04-21, 18:39
Vänta vänta , så det är därför jag inte har lyckas droppa vikt ... hur mycket kalorier innehåller det per påse då ? när man har kokat med vatten?

Ronn
2013-04-21, 18:42
Runt 400kcal för en påse får du räkna med, fortfarande helt ok mättar rätt bra för den mängden, lägg till lite frysta grönsaker så har du en trevlig måltid.

Rabiat
2013-04-21, 18:56
Vänta vänta , så det är därför jag inte har lyckas droppa vikt ... hur mycket kalorier innehåller det per påse då ? när man har kokat med vatten?

Typ 400kcal för ett paket vanliga Ramen sunknudlar.

Sheogorath
2013-04-21, 19:10
Som du ser, det är ju knappt protein i de, bara kolhydrater typ.. det lagras ju som attans. Så knappt nån bra kost om du tränar osv.

Dumheter.

Berkiisz
2013-04-21, 19:16
Hahahahah fan då , därför vågen visade för mycket , käkade 4-5 st eldorado snabbnudlar om dagen , trodde det var 95 kcal per påse ...

Sheogorath
2013-04-21, 19:29
:laugh:

(:thumbup:)

dentar
2013-04-21, 22:29
jag fall dit för detta för nåt år sen, blev 3 paket per dag å räknade kalorier men fattade fan inte varför jag gick upp i vikt..

Måsse
2013-04-21, 23:14
Hahahahah fan då , därför vågen visade för mycket , käkade 4-5 st eldorado snabbnudlar om dagen , trodde det var 95 kcal per påse ...

åh herre jösses :laugh:

hur länge pågick detta??

healthytinyme
2013-10-25, 16:29
Jag blev jätteförvirrad av detta men jag lagade mina nudlar, utan att veta om jag skulle äta dem, vägde dem innan kokning ( ca 90 gram) å vägde efter kokning (utan vatten i skålen, enbart nudlarna) och då blev de 212 gram som blev 233 kalorier. Svårare än så är det väl ändå inte? Skaffa matvåg, det gör allting mycket enklare. På paketet har dom uppskattat hur myckrt nudlarna väger okokt uppenbarligen, men har aldrig tänkt på detta förens nu.

moodi
2013-10-26, 01:01
Jag blev jätteförvirrad av detta men jag lagade mina nudlar, utan att veta om jag skulle äta dem, vägde dem innan kokning ( ca 90 gram) å vägde efter kokning (utan vatten i skålen, enbart nudlarna) och då blev de 212 gram som blev 233 kalorier. Svårare än så är det väl ändå inte? Skaffa matvåg, det gör allting mycket enklare. På paketet har dom uppskattat hur myckrt nudlarna väger okokt uppenbarligen, men har aldrig tänkt på detta förens nu.

Varför väga den tillagade matens vikt när du redan vägt den okokt? :)

cero
2013-10-26, 01:16
Som du ser, det är ju knappt protein i de, bara kolhydrater typ.. det lagras ju som attans. Så knappt nån bra kost om du tränar osv.

Hahahahah fan då , därför vågen visade för mycket , käkade 4-5 st eldorado snabbnudlar om dagen , trodde det var 95 kcal per påse ...

Hahahaha detta forum levererar alltid.

Lepras
2015-01-14, 01:04
Jag blev jätteförvirrad av detta men jag lagade mina nudlar, utan att veta om jag skulle äta dem, vägde dem innan kokning ( ca 90 gram) å vägde efter kokning (utan vatten i skålen, enbart nudlarna) och då blev de 212 gram som blev 233 kalorier. Svårare än så är det väl ändå inte? Skaffa matvåg, det gör allting mycket enklare. På paketet har dom uppskattat hur myckrt nudlarna väger okokt uppenbarligen, men har aldrig tänkt på detta förens nu.

såååå fail :smash::laugh:

Toni Radanov
2015-01-14, 03:19
Trodde alltid att nudlar innehöll en jädra massa kalorier, men sen så läste
jag baksidan av Eldorados snabbnudlar med smak av kyckling.

100 g = 110 kcal
Protein 4g
Kolhydrat 18g
Fett 3g

En påse innehåller 85g vilket motsvarar 93,5kcal - Är detta möjligt?!

Man blir ju rätt mätt på de! *popcorn*:hbang:

http://img571.imageshack.us/img571/7072/nudlar.jpg


Har ju tjuvläst nudelpaketen som skriver mer än vissa tillverkare och detta är vad som framkommit so far:

Ett nudelpaket är typ 85g? kcal / 100g = massor. 430+ Dvs har ett paket typ 370 kokt eller okokt. Don't matter none.

MEN, en portion ör ett HALVT nudelpaket enligt "de vanliga" (icke-billig-fiffel-ickemärkta-tillverkarna) och därmed är 1 paket = 2 portioner = ca 185kcal / portion.

Å vem fan delar ett paket nudlar med någon? Är ju aplite mat :D Vilken form av pasta/ris/riktiga nudlar som helst är bättre än snabbnudlar då de är för-fuckade i palmolja och har därmed ca 15% fett = högre kcalhalt än vanliga kolhydratskällor.

Snabbmakaroner är lika snabblagade och "bättre". (Alla kolhydratskällor är billigare / kg än snabbnudlar dessutom.) Så de är varken mest snabblagade eller billigast eller ens nyttiga... why do we do it? Gott eller nåt'. cofffee

Beemel
2015-01-14, 07:46
Okokta nudlar som jag grovkrossar med händerna (innan påsen öppnas) och därefter äter direkt ur påsen med den medföljande kryddmixen hälld över är ett av mina favoritsnacks. Växte upp med ett gäng thailändare som alltid gjorde så. Dock funkar det bara med vissa nudelsorter då de har olika konsistens som okokta. Vissa märken är stenhårda och oätbara i okokt form medan andra är riktigt goda, särskilt Eldorados och en sort som heter/kallas Mama (har endast hittat den senare i specialbutiker för östasiatisk mat)

Shiratakinudlar är grymma. Brukar under viktminskning slänga i ett par hundra gram sådanna i woken gör att få mer volym at äta. Smakar inte ett skit i sig själva, men suger upp kryddorna från resten mycket bra.