handdator

Visa fullständig version : Mängd Kalorier/dag


a dato
2011-03-08, 23:50
Hej, Jag är 17 år och gymmat i ungefär ett halvt år. Har läst här på forumet ett tag och tänkte be lite om hjälp :P Idag har jag, för första gången, räknat antalet kalorier och protein jag fått i mig. Jag får detta till:

1273,5 Kalorier
142,5 Protein

Bör tillägas att jag deffar och väger nu 76 kg. (startade min deff i början av året och vägde då 85 kg). Jag har även gymmat ett pass och kört crosstrainer idag, vilket jag fått det till att jag bränt runt 500 kal.*flex*

Det jag undrar är om detta är möjligt? Jag menar, i så fall ligger jag på runt 770 kalorier idag. Jag är oerhört tveksam över detta och ber om hjälp för hur jag istället ska räkna. :confused:

Tack på förhand!

vicarious
2011-03-08, 23:53
Ja du har räknat rätt. Det man kan tänka på är att uträkningarna på såna där maskiner inte alltid stämmer så bra överens med verkligheten. Det kan skilja en del, bara så du är medveten om det.

Ett tips: ät mer om du inte vill tyna bort.

a dato
2011-03-09, 00:14
Tack för snabbt svar!
Ja, jag pendlar mellan alla dessa olika åsikter. vissa säger att man ska helt enkelt ha så lite kalorier som möjligt i sig, medan vissa säger att man mer borde ligga på ca -500 kalorier om dagen

Crocker
2011-03-09, 00:36
Tack för snabbt svar!
Ja, jag pendlar mellan alla dessa olika åsikter. vissa säger att man ska helt enkelt ha så lite kalorier som möjligt i sig, medan vissa säger att man mer borde ligga på ca -500 kalorier om dagen
Det första är felaktigt, du kan dock ha större underskott än 500 kcal. Väger du 76 kg skulle jag säga att 1200 kcal är för lite.

Rusk
2011-03-09, 00:40
Hur lång är du? 1200Kcal är vad min sambo på 1.62 och 55kg äter när hon vill gå ner i vikt.
Själv väger jag 77-78 på 1.80 och äter 1800 på vilodag och 2100 på träningsdag. Då är jag 500 under.

Sheogorath
2011-03-09, 06:53
Det första är felaktigt, du kan dock ha större underskott än 500 kcal. Väger du 76 kg skulle jag säga att 1200 kcal är för lite.

Kan och kan. Frågan är väl hur rädd man är om sin muskelmassa? Med -500 kcal per dag har man bra möjligheter att behålla nära nog all muskelmassa man har, åtminstone om man inte redan är väldigt deffad. Jag skulle säga att allt över -600 är ett risktagande om man inte är tjock. Självklart kommer man bli deffad, se bättre ut osv oavsett underskott på 500 eller 1000, men om man vill optimera sin fett- kontra muskelförlust är ett stort underskott bara korkat.

Mell
2011-03-09, 08:15
...Jag skulle säga att allt över -600 är ett risktagande om man inte är tjock...

Baserar du detta på något pålitligt eller rör det sig om egna erfarenheter/den generella jargongen här? Jag säger inte att du har fel men det känns bara som att alla verkar tro att kring 500 kalori dagligt underskott verkar vara fastställt som optimalt för normalbyggda kroppar utan att egentligen ha någon bra grund för ett sådant påstående. Om man ska gå efter frisättning av 70 kcal per kg fettväv på kroppen så borde väl det underskottet ändå höjas, de som anses normalbyggda har väl ändå mer än 7-8 kg fett på kroppen.

Eddie Vedder
2011-03-09, 08:19
Baserar du detta på något pålitligt eller rör det sig om egna erfarenheter/den generella jargongen här? Jag säger inte att du har fel men det känns bara som att alla verkar tro att kring 500 kalori dagligt underskott verkar vara fastställt som optimalt för normalbyggda kroppar utan att egentligen ha någon bra grund för ett sådant påstående.

Ja han baserar på något pålitligt. :)

a dato
2011-03-09, 10:11
Hur lång är du? 1200Kcal är vad min sambo på 1.62 och 55kg äter när hon vill gå ner i vikt.
Själv väger jag 77-78 på 1.80 och äter 1800 på vilodag och 2100 på träningsdag. Då är jag 500 under.
Jag är 182 cm.
Tack för alla svar. Dock har jag möjligtvis lite andra förutsättningar nu när jag läser alla inlägg. Jag har en del fett jag vill bli av med (alltså inte en "normal" kropp) så det kanske är okej att ligga på ett underskott på över 1200 kal/ dag vissa dagar medan vissa dagar ligger jag på kanske 500?

vicarious
2011-03-09, 10:34
Jag är 182 cm.
Tack för alla svar. Dock har jag möjligtvis lite andra förutsättningar nu när jag läser alla inlägg. Jag har en del fett jag vill bli av med (alltså inte en "normal" kropp) så det kanske är okej att ligga på ett underskott på över 1200 kal/ dag vissa dagar medan vissa dagar ligger jag på kanske 500?

Kan vara smart att ligga på mindre underskott de dagar du tränar t ex.

nocantdo
2011-03-09, 11:04
Ska bli kul att se hur länge din diet på 1200 kcal kommer att fungera låter väldigt lågt för din längd bör bli jävligt tungt för dig speciellt om du vill kunna träna stenhårt också.

Jag väger 64kg 173cm och deffar på 1800 kcal och det är det lägsta jag gått på någonsin känns som att jag knappt äter.

a dato
2011-03-09, 17:06
Ska bli kul att se hur länge din diet på 1200 kcal kommer att fungera låter väldigt lågt för din längd bör bli jävligt tungt för dig speciellt om du vill kunna träna stenhårt också.

Jag väger 64kg 173cm och deffar på 1800 kcal och det är det lägsta jag gått på någonsin känns som att jag knappt äter.

den har ju hållt i 2 månader iaf. Och ja, det är tungt på gymmet, men det ska det va ;) Dock så kan jag ju säga att denna dagen var extremare än mina andra dagar, andra dagar ligger jag ofta på ca 700 kal i underskott, men det är tydligen också för lite då.*gah!*