handdator

Visa fullständig version : Kosttillskotts effekter på psyket, tips!


Lellan
2011-03-08, 21:05
Jag har väldigt svårt när våren kommer, blir deppig låg och gråtmild fast jag inte vill, när sommaren väl brutit ut brukar det ha lättat. Men förra året tyckte jag mig märka att pwo (Rage) och bcaa (?) gjorde mitt humör än svajigare? Kanske inbillning? Men att det krävdes ett hästpass som gick bra för att det skulle vara till hjälp, drog det ut lite på tiden mellan pwo och passet - el om jag inte riktigt fick till passet så blev det pannkaka?

Eaa brukar jag ta när jag tränar, vet ngn om det har ngn humörpåverkan? (tyckte mig inte märka det, men svårt att säga vad som är vad kanske). Nu tänker jag försöka vara ute så mkt i solen som det går, tar högdoserat d-vitamin och ska försöka röra på mig i den grad det är möjligt, har ni ngt annat tips vid vårdepp så tipsa på! (behöver inte vara kosttillskott, pm går bra också!).

Tack på förhand!

Lillleif
2011-03-08, 21:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159471&highlight=bcaa+depression

hejhopp79
2011-03-08, 21:23
Tråden ovan om BCAA.

Prova att få i dig mer tryptofan, t ex genom cashewnötter, choklad etc. Många upplever att magnesium gör dem lugnare, sannolikt eftersom det minskar utsöndringen av stresshormon som adrenalin. B-vitaminer, som b-complex kan också vara bra. Magnesium + vitamin b6 påminner om ZMA-kombon och har synergistiska effekter, bland annat när kroppen skapar serotonin av tryptofan.

Mer protein i kosten kan göra dig piggare genom högre nivåer av fenylalanin i blodet.

D-vitamin är bra, omega-3. Dra ner på koffein om du dricker mycket kaffe, då kaffe ofta orsakar först en mental boost och sedan en smärre krasch.

Gråtmildhet och en sorgsen känsla hänger ofta ihop med lägre nivåer av serotonin. Eller helt enkelt psykologiska associationer till våren och en kaskad av minnen med allt från gamla kärlekar, skolavslutningar eller vad som helst mer eller mindre undermedvetet.

Kung atlas
2011-03-08, 22:20
ALC + Inositol brukar kunna lätta upp rejält när jag är deppig. Bra kombo som jag brukar köra under hela våren då jag lätt blir bli deppig.

mini
2011-03-08, 22:25
Jag fick jobbiga oroskänslor av Rage. Använder nu ingen PWO, bara koffein före träning.

Kischen
2011-03-08, 22:37
Jag fick jobbiga oroskänslor av Rage. Använder nu ingen PWO, bara koffein före träning.

minisar kanske ska ha minidoser ;)

mini
2011-03-08, 22:44
minisar kanske ska ha minidoser ;)

Troligen doserade jag knasigt, men det var inte värt det. Jag hittade inget läge mellan Ingen effekt och För mycket. Koffeintabletter är lättare att dosera. Dessutom slipper jag att det kliar i brallorna när jag tränar.

Kischen
2011-03-08, 22:53
Troligen doserade jag knasigt, men det var inte värt det. Jag hittade inget läge mellan Ingen effekt och För mycket. Koffeintabletter är lättare att dosera. Dessutom slipper jag att det kliar i brallorna när jag tränar.

Vet vad du menar. En del pwos har jag haft det problemet med att det antingen inte ger så mycket, eller gör mig så stimmad så passet blir lidande.

Gamla Trück kunde jag ta 10 gram eller 20 gram, samma effekt men starkare utan att jag upplevde det negativt.. annat än att man var tvungen att göra numero 2 snabbt ibland :em: