handdator

Visa fullständig version : Torsk, frågor.


Namehere
2011-03-08, 20:17
Heej!

Såg idag torsk i kylen, läste näringsinnehåll...
75 kcal
17 g protein
0g kolhydrater
1g fett

detta är ju skitbra?! speciellt under deff? varför ser jag inte en enda på kolo som kränger torsk? är det kollagenprotein/för dyrt?

forslund
2011-03-08, 20:18
Torsk mättar typ i fem minuter tycker jag. Även om man äter ett helt paket på 400g.

14K
2011-03-08, 20:19
Heej!

Såg idag torsk i kylen, läste näringsinnehåll...
75 kcal
17 g protein
0g kolhydrater
1g fett

detta är ju skitbra?! speciellt under deff? varför ser jag inte en enda på kolo som kränger torsk? är det kollagenprotein/för dyrt?

Det är gott ja men jag tycker det finns mycket billigare protein. I mitt fall är det priset.

Eddie Vedder
2011-03-08, 20:20
Folk föredrar oftast kyckling, kvarg och tonfisk av de fettsnåla proteinkällorna. Det förstår jag, torsk smakar ju inte ett dugg om det inte tillagas ordentligt. Det var nog mer på tapeten förr, trender kommer och går.

Namehere
2011-03-08, 20:25
Okej =) tack för svar! Så det har ingenting som helst med att göra med att proteinet inte är fullvärdigt? Och medans jag är inne på fullvärdigt protein, hur ligger jordnötssmör till? :)

Vad kostar torsk?

PRound
2011-03-08, 20:26
Tänk på stackars torsken bara. Det är en utrotningshotad fisk.

Eddie Vedder
2011-03-08, 20:27
Okej =) tack för svar! Så det har ingenting som helst med att göra med att proteinet inte är fullvärdigt? Och medans jag är inne på fullvärdigt protein, hur ligger jordnötssmör till? :)

Fisk är fullvärdigt, jordnötsprotein värdelöst

Vad kostar torsk?

Kolla i affären.

Proxy
2011-03-08, 20:30
Skitbra tycker jag, får gös gratis. :) Käkade 1kg igår. Stek i lite smör eller gör i ugn, krydda med citronpeppar, salt, vitlök och dill.

hejhopp79
2011-03-08, 20:41
Torsk äter jag en del.

Man kan hitta billiga priser, t ex 20 kronor för 500 g och liknande. Har man smör på torsken i ugnen och öser på smöret då och då medan den står i ugnen så blir det rätt nice. Lite franska örter på det och saken är biff (heh). Mycket viktigt att inte köra för länge, för varmt osv.

benacii
2011-03-08, 20:47
som någon sa så smakar de runk och mättar i 5minuter. dyrt tycker jag det är oxå/kg. mer värt med kyckling isf. köper det dock endå för att variera

Sheogorath
2011-03-08, 21:18
Sej, Alaska pollock, Hoki, kummel och hajmal (pangasus / pangasius) är alla billigare än torsk och har identiska näringsvärde (sen kan billiga märken innehålla mer vatten osv, men så är det ju alltid). Om priset är ett problem: smaka dig igenom fiskdisken. Själv gillar jag hajmal eftersom det är en sötvattensfisk och har den där lite jordiga smaken som jag gillar. Blir gott med fiskbuljong.

Nils.R
2011-03-09, 09:49
Sej, Alaska pollock, Hoki, kummel och hajmal (pangasus / pangasius) är alla billigare än torsk och har identiska näringsvärde (sen kan billiga märken innehålla mer vatten osv, men så är det ju alltid). Om priset är ett problem: smaka dig igenom fiskdisken. Själv gillar jag hajmal eftersom det är en sötvattensfisk och har den där lite jordiga smaken som jag gillar. Blir gott med fiskbuljong.


Pangasius;

Blanda ihop vetemjöl med salt och vitpeppar.
Vispa ihop några ägg.

Vänd fisken i äggen.
Vänd fisken i mjlökblandningen.
Vänd fisken igen i äggen.
Och en sista gång i mjölet.

Stek i rikligt med smör.

Njut tillsammans med potatismos och nån god sås.

jenni
2011-03-09, 11:12
gillar man inte torsksmaken, eller bristen av den, kan man göra fiskbiffar på
hälften torsk, hälften lax, bli supergott

espeto
2011-03-09, 11:15
Tänk på stackars torsken bara. Det är en utrotningshotad fisk.

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/fisk/

Akerhage
2011-03-09, 11:34
Torsk med äggsås, räkor, krabba och potatismos!! Så J_vla gott!

kettlebellGuden
2011-03-09, 11:39
Torsk har ju länge varit rödlistad så det är ju inte så konstigt att folk undviker den.

mognus
2011-05-20, 13:08
Tänk på stackars torsken bara. Det är en utrotningshotad fisk.

Torsk har ju länge varit rödlistad så det är ju inte så konstigt att folk undviker den.

De flesta marinbiologer/fiskeriverket är helt inkompetenta i detta land. visst, det finns mindre torsk än för 30 år sedan. men det finns idag knappt några kustnära fiskare kvar heller. torsken är på väg tillbaka i snabb takt, så ni kan äta den med gott samvete! synd bara att denna "miljömodepropagandan" sprids så jävla effektivt i mediahororna (ja, ni vet vilka dom är).


som någon sa så smakar de runk och mättar i 5minuter. dyrt tycker jag det är oxå/kg. mer värt med kyckling isf. köper det dock endå för att variera

ja, du kan nog säkert laga mat...*gah!*

Nitrometan
2011-05-20, 13:25
Torsk har ju länge varit rödlistad så det är ju inte så konstigt att folk undviker den.

Fast inte nu längre. Tillochmed Naturskyddsföreningen säger att den är grön.

Skickat med tappat talk från min GalackS

thethoos
2011-05-20, 23:31
Det finns rätt mycket miljögifter i svensk fisk, speciellt fisk från östersjön och från insjöar. Jag har läst att man inte bör äta dessa mer än 1-2ggr/vecka.

Eddie Vedder
2011-05-21, 07:35
Det finns rätt mycket miljögifter i svensk fisk, speciellt fisk från östersjön och från insjöar. Jag har läst att man inte bör äta dessa mer än 1-2ggr/vecka.

Ja den svenska strömmingen är typ det mest giftiga som finns. Förbjudet överallt utom i Sverige som haft dispens. Den dispensen går ut nu så vi får se vad som händer. Det bråkas en del. :)

luderlasse
2011-05-22, 09:48
Fisk är fullvärdigt, jordnötsprotein värdelöst
.

Va är det för fel på jordnötter? hur står sig andra nötter och frön?

mognus
2011-05-23, 13:22
det är bara töntar som äter strömming och insjöfisk ändå. västkusten ftw <3